Permalänk

GTX 560 TI very very hot.

praktiskt taget oanvänt GTX 560TI sattes på prov hos mig nu, Asus DCUII,

Med fläkten på 95% Speed får jag en IDLE temp på 55C? dragit undan kablarna bakom chassit och bytt till modulärt PSU med utsugsfläkt precis brevid, en utsugsfläkt ovanför CPU kylaren och ett över grafikkortets kretskort, detta har hjälpt mig enormt mycket då jag inte överhettar längre när jag surfar....

Suggestions? sänkt voltage till 0,95v undervoltat CPU med, CPU höll sig redan riktigt kall så jag vet ej vad det kan vara som orsakar detta.

Permalänk

drog ur sidan utav chassit och Tog ut hela PSUN och körde utanför chassit, 42 grader celcius med 100% fan speed. Tycker fortfarande att detta ligger långt ifrån acceptabelt

Permalänk

Retunera kortet ASAP

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk

det vart samma sak med ett radeon hd 6870 och ett GT430 jag sprängde när jag ej vart medveten om dessa problem,

så det lär vara något riktigt skumt med riggen och inte korten

Permalänk
Medlem

Låter sjukt.. Insugsfläkt?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Mitt idlar 45 grader med fläkten på 30% så något är ju definitivt fel!

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
Medlem

Känns som du har RIKTIGT dåligt luftflöde i lådan.
Nätagget borde inte heller påverka tempen så mycket tycker jag.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Låter mer som felmontering av kylaren. Kika om den sitter och skicka sedan tillbaks det.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk

har ju tömt lådan o addat en massa fläktar och testat tempen, alla kablar bakom chassi plåten, det satt en insugsfläkt under 560 ti'n så jag tog loss den och fick lite lägre temps, nätagget låg framför Kortet eftersom det monterades i främre botten av chassit så att utsugsfläktarna i toppen ska ha en bättre effekt. det enda som blir varmt i burken är chassit, och CPUN är en 8120 som är känd för att koka men icke sa nicke max 35 grader load temp och 40-50 prime, rätt över undersidan av gpuns kretskort, kan det vara någon setting i bios för övervoltning från boot eller något sådant tror ni?

Permalänk
Medlem

min idlar på 27 grader med fläkten på 14% så nåt galet är det med ditt kort

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pippihunter:

praktiskt taget oanvänt GTX 560TI sattes på prov hos mig nu, Asus DCUII,

Med fläkten på 95% Speed får jag en IDLE temp på 55C? dragit undan kablarna bakom chassit och bytt till modulärt PSU med utsugsfläkt precis brevid, en utsugsfläkt ovanför CPU kylaren och ett över grafikkortets kretskort, detta har hjälpt mig enormt mycket då jag inte överhettar längre när jag surfar....

Suggestions? sänkt voltage till 0,95v undervoltat CPU med, CPU höll sig redan riktigt kall så jag vet ej vad det kan vara som orsakar detta.

Vad får du för temps i Load?

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Skrivet av Weuffelhjaern:

Låter mer som felmontering av kylaren. Kika om den sitter och skicka sedan tillbaks det.

Tycker också det men det sitter okej och det är ju trots allt tredje kortet på raken som felar

Permalänk
Skrivet av erikom:

Vad får du för temps i Load?

om jag visste det skulle jag ej ha överhettnings problemen spikar till runt 80-85 Celcius om jag launchar t.e.x smite följt av ''PSU surge error'', ''Psun är för klen då''

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/109703-fractal_design...

testade med detta gnagande utanför chassit, samma problem fast sämre.

*edit* Det är med undervolt på både PSU och CPU som det säger att PSUN failar, inga strömkablar tar emot chassi eller komponenter, Stock har jag samma problem men mycket varmare, rivatuner hinner displaya 98c innan systemet dör.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du kör med öppet chassie, ev, med en bordsfläkt utanför som blåser rakt in? Var det det du hade provat när du fick 43*C? Har du en bild på hur det ser ut i burken?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

det är lungt jag har hittat problemet, mitt moderkort sög, den har någon auto overvoltage för PCIE och CPU som jag misstänkte, varje gång jag rebootar så resetar den cmos så jag får leva med saker såsom Cool and quiet om jag glömmer bort att ändrat efter varje boot, tagit ut extrafläktarna och dragit fram kabelkluttret once again bara för att, 72 grader i MSI kombustor, kanske inte världens bästa men duger för mig just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pippihunter:

det är lungt jag har hittat problemet, mitt moderkort sög, den har någon auto overvoltage för PCIE och CPU som jag misstänkte, varje gång jag rebootar så resetar den cmos så jag får leva med saker såsom Cool and quiet om jag glömmer bort att ändrat efter varje boot, tagit ut extrafläktarna och dragit fram kabelkluttret once again bara för att, 72 grader i MSI kombustor, kanske inte världens bästa men duger för mig just nu

Låter udda; men skönt att du fann en lösning. Får man fråga vad det är för moderkort? Vet du om fenomenet är vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pippihunter:

har ju tömt lådan o addat en massa fläktar och testat tempen, alla kablar bakom chassi plåten, det satt en insugsfläkt under 560 ti'n så jag tog loss den och fick lite lägre temps, nätagget låg framför Kortet eftersom det monterades i främre botten av chassit så att utsugsfläktarna i toppen ska ha en bättre effekt. det enda som blir varmt i burken är chassit, och CPUN är en 8120 som är känd för att koka men icke sa nicke max 35 grader load temp och 40-50 prime, rätt över undersidan av gpuns kretskort, kan det vara någon setting i bios för övervoltning från boot eller något sådant tror ni?

8120 är ingen varm cpu, var har du fått det ifrån. Den drar iväg i höga överklockningar men i stock är den sval och fin. Min fx-8120 blir aldrig varmare än 50 grader i full load med en H80 på lägsta instställning körd i 4 Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pippihunter:

det är lungt jag har hittat problemet, mitt moderkort sög, den har någon auto overvoltage för PCIE och CPU som jag misstänkte, varje gång jag rebootar så resetar den cmos så jag får leva med saker såsom Cool and quiet om jag glömmer bort att ändrat efter varje boot, tagit ut extrafläktarna och dragit fram kabelkluttret once again bara för att, 72 grader i MSI kombustor, kanske inte världens bästa men duger för mig just nu

Hur kan cmos resettas varje gång? Har du satt jumpern för reset på fel ställ? Är batteriet dåligt?

Förresten, vad menar du med undervoltad PSU, som du skrev innan?

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Skrivet av matte70:

8120 är ingen varm cpu, var har du fått det ifrån. Den drar iväg i höga överklockningar men i stock är den sval och fin. Min fx-8120 blir aldrig varmare än 50 grader i full load med en H80 på lägsta instställning körd i 4 Ghz

Offtopic men med sin stock kylare suger hettan, innan jag tweakade lite här och där kunde jag ligga runt 45-50 i idle, räcker med en google search för att se att problemet är enormt ^^.

Permalänk
Skrivet av JayDee:

Hur kan cmos resettas varje gång? Har du satt jumpern för reset på fel ställ? Är batteriet dåligt?

Förresten, vad menar du med undervoltad PSU, som du skrev innan?

undervoltad CPU*

Nej inte rört jumpern och moderkortet är inte ens månad gammalt, ASUS M5A78L-USB3 tror jag det hette, kortet suger riktigt mycket, varje gång jag framkallar en PSU surge så är alla bios inställningarna standard, eller om jag sänker volten till en BSOD, men när jag ställer in allt rätt så funkar allting som det ska :).

CPU Overvoltage: Auto
PCI Overclock: Auto
PCI Overvoltage: Auto,

bara dra alla till disabled så sänktes tempen, inte som jag hört att andra fått men det känns som hårdvaran redan tagit sjukt mycket stryk ändå så jag får nöja mig.
Aldrig haft likadana problem innan.

Permalänk
Skrivet av KristoferO:

Låter udda; men skönt att du fann en lösning. Får man fråga vad det är för moderkort? Vet du om fenomenet är vanligt?

Hoppas verkligen jag bara har ett kasst kort annars är det nog hela deras M5A Serie vilket jag tvivlar på.