Permalänk
Medlem

Cpu Temperatur och livstid

Jag har en 3570k och en noctua nh-d14 och jag undrar vad max temperaturen på processorn kan vara på 100%load utan att få ner livstiden. Är det okej att ha 85c max på prime och sen köra överclockningen 24/7 utan att livstiden reduceras?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, inga som helst problem. Prime gör dessutom processorn mycket varmare än vad du än kastar på den vid vanlig användning.

Permalänk
Medlem

det värsta som kan hända är att överclockningen blir instabil efter ca 5 år (inte så troligt direkt om man inte har kasst moderkort o nätagg som är billigt) och fixa då ett skapligt moderkort samtidigt som är gjort för överclockning (mkt strömfaser så strömmen håller sig jämn om du ska köra på rejält med överklockningen.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

85C kan dra på livstiden. Man är alltid säker när en CPU håller sig runt 65-75C men över det så brukar det dra på livstiden.
Det beror självklart på vilken CPU vi talar om. En del klarar sig bättre än andra. Men den borde ju klara sig något år utan problem iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

85C kan dra på livstiden. Man är alltid säker när en CPU håller sig runt 65-75C men över det så brukar det dra på livstiden.
Det beror självklart på vilken CPU vi talar om. En del klarar sig bättre än andra. Men den borde ju klara sig något år utan problem iaf.

Ivys max temp ligger på 105C, 85 grader i prime är inget problem alls och kommer ej dra ner på livstiden

Permalänk
Medlem

Max temp betyder INTE följande: Nå inte denna temp och din överklockning fungerar för all framtid.
85C i prime är "ofarligt". Så pass lite att normala användare märker noll skillnad.
Notera: men det kan fortfarande degradera processorn.
Intel skriver inte max temp i samband med överklockning / ökad spänning.
Snabbare / kortare sträcka för samtliga ledbanor gör IB till att kunna vara lite mer kinkiga med just spänningenpå degrations nivå.
Mina 50 öre.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Max temp betyder INTE följande: Nå inte denna temp och din överklockning fungerar för all framtid.
85C i prime är "ofarligt". Så pass lite att normala användare märker noll skillnad.
Notera: men det kan fortfarande degradera processorn.
Intel skriver inte max temp i samband med överklockning / ökad spänning.
Snabbare / kortare sträcka för samtliga ledbanor gör IB till att kunna vara lite mer kinkiga med just spänningenpå degrations nivå.
Mina 50 öre.

Jag själv rekommenderar minst 15C under max temp i prime, jag har aldrig sagt att man ska upp i 105, tycker 90C är lagom för Ivy isåfall.
Sedan lär inte tempsen ligga i 85C dygnet om i vanligt spelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Jag själv rekommenderar minst 15C under max temp i prime, jag har aldrig sagt att man ska upp i 105, tycker 90C är lagom för Ivy isåfall.
Sedan lär inte tempsen ligga i 85C dygnet om i vanligt spelande

90C lagom? Du nämnde temps i prime. Konstant last och spänning.
Spel är något helt annat.

Nåväl. Jag anser iaf 90C är korkat att anse vara "taket" speciellt om vid ökning av spänningen.
Dina 90C gör mer skada vid 1.35 än vid 1.30v t.ex.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

90C lagom? Du nämnde temps i prime. Konstant last och spänning.
Spel är något helt annat.

Nåväl. Jag anser iaf 90C är korkat att anse vara "taket" speciellt om vid ökning av spänningen.
Dina 90C gör mer skada vid 1.35 än vid 1.30v t.ex.

Men snälla, jag menar att i prime är det inte skadligt att gå upp i 90C som jag sätter som tak för Ivy bridge då du inte kör prime 24/7.
Söker man runt så säger de flesta guider att man ska hålla sig runt den siffran som max.

Permalänk
Medlem

Det duger fint att köra wprime i 90C (och paint m.m) för att det ska bli skadligt. Så länge som spänningen är ökad till en gräns där det sliter. Här finns egentligen inga siffror. Allt är i luften.
Även utan ökad spänning så tas det skada vid 90C men i mindre dos.
Inget man märker förstås på låga överklockningar.
Lagom är 90C (cirka) tycker du. Medans då guider säger att max är 90C (cirka).
Varför vi kan nå högre acceptabla temps är just pga lägre spänningar mot vad vi hade förut.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att 90C är lagom att hålla sig på, jag tycker det är lagom som max gräns, du är inne på volten, och det är den som skadar.

"Temperature isn't nearly as important as voltages now a days. Why? Well, with current technology, fail safes are built directly into the CPU. If the CPU reaches its limits, it will shut off. This prevents any damage from occurring. Voltage is very important when overclocking. Simply put, too much voltage produces a dead CPU."

Permalänk
Medlem

verkar vara lite olika åsikter är det någon som har ett starkt argument om det är okej eller inte okej

ASRock Z77 Extreme4
3570K
Noctua NH-D14
Corsair Carbide 500r
G.skill RipjawsX 1700-2133 8gb
KFA2 GTX 570 MDT X4
Asus Phoebus
Samsung 830 128gb
Seagate Barracuda sata3 1tb 64mb
Be quiet e9 680w CM

Permalänk
Medlem

Jag hade stoppat prime/IBT i samma sekund jag träffar 85C oavsett kärna, speciellt när du ökat spänningen.
Det har inte gått så pass lång tid att man kan säga "85C+" gör ingen skada. För skada blir det, men det är olika mycket.
Du kan ha den oturen att din cpu degraderar redan vid 70C med ökad spänning. Det är omöjligt att svara på egentligen.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Jag hade stoppat prime/IBT i samma sekund jag träffar 85C oavsett kärna, speciellt när du ökat spänningen.
Det har inte gått så pass lång tid att man kan säga "85C+" gör ingen skada. För skada blir det, men det är olika mycket.
Du kan ha den oturen att din cpu degraderar redan vid 70C med ökad spänning. Det är omöjligt att svara på egentligen.

Som ovanstående säger kan du ju faktiskt ha oturen att få ett måndagsexemplar som tar skada redan vid 70c, men ingen kan svara på frågan,
Jag vill dock fortfarande påstå att det som står skrivet att den ska klara ska den klara, jag skulle vilja säga att det är Volten som gör att livslängden blir kortare.
men om någon kommer med någon officiellt från t.ex intel så förbehåller jag mig rätten att ändra mig.

Men att vi argumenterar mot varandra hjälper inte TS så jag inväntar någons annans råd

Permalänk
Medlem

Har läst lite grann nu och fått reda på att vid 105 grader strängs kärnorna av, vid 98 grader börja processorn sänka sin hastighet och volt automatiskt så 90-95 är max för mig

Permalänk
Medlem

85 grader över månader kan säkerligen förkorta livslängden.

Skrivet av widL:

Ja, inga som helst problem. Prime gör dessutom processorn mycket varmare än vad du än kastar på den vid vanlig användning.

Men som sagt ovan, så är det absolut inget problem eftersom Prime stressar processorn mer än vid vanlig drift. Så länge du inte tänker sitta på 100% load eller liknande konstant över en lång period är det inget att oroa sig om.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört talas om en processor som dött på grund av att det slitits ut. Det går i teorin men jag har aldrig sett något exempel. De är trots allt gjorda för att hålla under hela dess livslängd, långt efter du uppgraderat datorn.

Överklockar du kan du dock få problem med värma kärnor som inte vill köra överklockningen.