Utblåsfläkt nära CPU-Fläkt, ett problem?

Permalänk
Medlem

Utblåsfläkt nära CPU-Fläkt, ett problem?

Tja! Köpte idag en ny CPU-Kylare av modellen: http://bit.ly/Syb0Rs

Fläkten som sitter på kylflänsen till CPUn sitter väldigt nära utblåsfläkten i chassit.
Är det möjligt att CPU-Fläkten kyler sämre p.g.a att ublåsfläkten "suger bort luften" från CPU-Fläkten?
Tycker det är lite märkligt att jag ligger på 50C idle (Core i7 2600) med helt ny kylare, kylpasta och totalt nystädad/avdammad dator.

Permalänk
Medlem

Du bör ju ha fläkten på andra sidan utav flänsen så att den blåser luft över flänsen och sedan blåser utblåset ut den varma luften.

rätta mig gärna någon om jag har fel.

Permalänk
Medlem

50C i idle låter högt, sitter kylaren på riktigt hårt? Hur mycket kylpasta använde du?

Permalänk
Medlem

Kylaren ska ju monteras så att fläkten på kylaren är på den andra sidan och blåser MOT "utblåsfläkten".

Gör om. Gör RÄTT!

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Kan du visa med en bild hur du menar? För normal placering av den typen kylare är att fläkten på kylaren trycker luften genom kylaren och man brukar rikta det luftflödet mot en utsugsfläkt, oftast bak eller i toppen på chassit.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Det bör se ut så här med 2 fläktar på din 212'a. Har du bara en ta bort den inringade på bilden.

Visa signatur

NZXT H2, MSI P67A-GD65 REV B3, Intel i5-2500k, Corsair Vengeance 16gb, Corsair force GT ssd 90gb, HIS 7950

Permalänk
Medlem
Skrivet av blekfet:

50C i idle låter högt, sitter kylaren på riktigt hårt? Hur mycket kylpasta använde du?

Såg denna video http://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ&feature=plcp precis innan jag monterade så gjorde som han, en relativt liten klick i mitten. Tyckte jag skruvade fast den ordentligt. Hade problem med passformen dock men fick den att fästa med lite våld.

Skrivet av Ant3:

Kylaren ska ju monteras så att fläkten på kylaren är på den andra sidan och blåser MOT "utblåsfläkten".

Gör om. Gör RÄTT!

Jag får skruva upp igen och byta plats på fläkten då, tänkte ändå köpa en till fläkt så jag har från båda sidor, det är väl ändå den generella tanken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av psychoorocker:

Det bör se ut så här med 2 fläktar på din 212'a. Har du bara en ta bort den inringade på bilden.

http://img4host.net/upload/25015748503814fc20b41.jpg

Yes! Ska skruva upp i morgon och ändra då jag inte vill väcka någon med massa skrammel mitt i natten.
Skriver här om temperaturen sjunker. Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Föresten så kanske det är någon annan med socket 1155 som hade problem med 212'ans passform? Tyckte det va konstigt att jag behövde kämpa för att få dit den då jag följde instruktionerna till punkt och pricka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artcore:

Föresten så kanske det är någon annan med socket 1155 som hade problem med 212'ans passform? Tyckte det va konstigt att jag behövde kämpa för att få dit den då jag följde instruktionerna till punkt och pricka.

Vad menar du med att kämpa för at få dit den? Jag har 1155 och fick dit min utan problem.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Provade byta plats på fläkten, skruvade även åt lite hårdare och använde mer kylpasta. Nu ligger den på 30C idle med silent som fläktprofil. Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Vad menar du med att kämpa för at få dit den? Jag har 1155 och fick dit min utan problem.

Tyckte det var svårt att få skruvarna på rätt plats över CPUn så dom gick i skruvhålen perfekt. Men det gick mycket bättre denhär gången, nu sitter det ordentligt och rakt.