Permalänk

Kan man överklocka i7 920?

Kan man överklocka i7 920? jag har en corsair h60 cpu kylare så kylning är det inget fel på, blev bara tveksam när jag hörde att bara K ( upplåsta ) cpu:er kan överklockas. Så kan jag överklcoka min 920 och i såna fall, hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Visst kan du överklocka en i7 920, slå en koll här om du är nybörjare http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/22106-core-i7-ove...

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt, jag kör min i 3.8GHz 24/7 med en Corsair H100, ligger på ca 35-40 grader i idle med alla fläktar på low..

EDIT: Jag följde guiden ovan när jag klockade min, fungerar kanon!

(http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/22106-core-i7-ove...)

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk

Vad är det som man ska akta sig för när jag överklockar? Sorry,, helt ny i överklockningskretsarna...

Permalänk
Medlem

Följ guiden, 3,8GHz räcker bra

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk

Ska också notera att jag ligger på runt 40-45 grader idle med fläktar på mellanläget i mitt nzxt h2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emihol0710:

Kan man överklocka i7 920? jag har en corsair h60 cpu kylare så kylning är det inget fel på, blev bara tveksam när jag hörde att bara K ( upplåsta ) cpu:er kan överklockas. Så kan jag överklcoka min 920 och i såna fall, hur gör jag?

Har för mig att det finns en guide här på sweclockers också skapad av redaktionen som är för just i7 9xx serien.

Och vad man verkligen ska akta sig för är att ha för hög volt. Men guiden går antagligen igenom det.

Permalänk

vet du var man hittar den guiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emihol0710:

vet du var man hittar den guiden?

http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur pass långt man kan komma med en C0? D0 ska ju vara bättre.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClowneN:

Någon som har koll på hur pass långt man kan komma med en C0? D0 ska ju vara bättre.

Min C0 som jag hade gick upp til 4,343MHz med en Scythe OrochiII kylare utan fläkt på.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Min C0 som jag hade gick upp til 4,343MHz med en Scythe OrochiII kylare utan fläkt på.

Ok, najs då har jag lite hopp iaf då

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av emihol0710:

Kan man överklocka i7 920? jag har en corsair h60 cpu kylare så kylning är det inget fel på, blev bara tveksam när jag hörde att bara K ( upplåsta ) cpu:er kan överklockas. Så kan jag överklcoka min 920 och i såna fall, hur gör jag?

K processorer kom i och med sandy bridge, så det är inget som berör äldre plattformar, så som den i7 920 ligger på.

Skrivet av Ant3:

Min C0 som jag hade gick upp til 4,343MHz med en Scythe OrochiII kylare utan fläkt på.

och då kan vi ju lägga min i andra änden av spektrumet

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Om du inte har en upplåst CPU går det att klocka din CPU, Du behöver bara ha ett lite dyrare moderkort för att komma upp i dem högre hastigheter då moderkort i den lägre eller mellan klassen inte klarar hur mycket som helst!

Är du en vanlig användare dock, så brukar det inte vara några problem i nuläget att bli nöjd över sin överklockning även fast du inte äger en k-version. Kylningen duger också bra, förutsatt att du har en monterat den rätt och har bra konstant luftflöde genom radiatorn!

Visa signatur

| i9 10850k @ 5.2Ghz | Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME WATERFORCE WB |
| MSI Z590 MPG Carbon EK X | Phanteks Revolt Pro 1000W |
| 16GB 8x2 Kingston HyperX Predator DDR4 @ 3466Mhz |
| Lian Li PC-O11 Dynamic XL | x2 Samsung 970 EVO 500GB, raid 0|
| Samsung 860 EVO 250GB | Custom water loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

K processorer kom i och med sandy bridge, så det är inget som berör äldre plattformar, så som den i7 920 ligger på.

och då kan vi ju lägga min i andra änden av spektrumet

Menar ju givet vis 4343 MHz eller då 4,343 GHz.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Menar ju givet vis 4343 MHz eller då 4,343 GHz.

så långt hängde jag med, och menade då på att du har ett hyfsat skarpt exemplar, medan min är ganska trött.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Jag har kört min i7-920 D0 på 4.2ghz på luft i två och ett halvt års tid utan problem. Processorn idlar runt 45-55c sträcket och vid tungt spelande runt 60-70c.

Den år utmärkt att överklocka, dock lite trixigare än de nya IB-K modellerna med upplåst multiplikator.

Skrivet av ClowneN:

Någon som har koll på hur pass långt man kan komma med en C0? D0 ska ju vara bättre.

Det är allmänt vedertaget att C0;orna slår in i en stenvägg vid ca 3.8ghz, men självklart finns det undantag. D0;orna brukar inta ha några problem med 4-4.2ghz ens på luft, med vatten så ska nog 4.5 gå ganska smärtfritt med förutsatt att ditt moderkort hänger med.

EDIT: Värt att tänka på. HT måste nästan stängas av om du vill nå 4ghz-sträcket på luftkylning.

Permalänk
Medlem

Kör min i7-920 d0 på 3.8ghz med allt igång förutom intels turbo boost funktion. I idle ligger den på 36-38ºC och efter 1h i OCCT ligger den mellan 61-65ºC. Kyler med en Corsair H50. Skulle säkerligen gå att köra den över 4ghz strecket men känner mig nöjd med detta...(för tillfället)

Visa signatur

CPU: i7-9700K @ 5GHz | Kylare: Fractal Design S36+ Prisma | Moderkort: Asus ROG Strix Z390-F Gaming | RAM: 32Gb Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz | Grafik: ASUS RTX 2070 Super ROG Strix Gaming Advanced @ 2100MHz | PSU: Corsair RM750x | Lagring: Samsung 970 EVO Plus m.2 500Gb, Samsung 850 PRO 256Gb & Seagate Barracuda 7200 2TB | Chassi: Fractal Design Meshify S2 TG | Skärm: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Sitter på en C0 som gått i 3,6-3,8 sedan 2008 men samma moderkort. C0 är väl inte som de senare men med hyffsad kylning så rullar dom på. Har inte testat högre så vet ej vad den klarar. Med prime95 så går jag upp till ca 65 grader. Ändrade bara volt till 1,25 och satte dram till 1,56 tror jag( minnen på 1,5 som de var på den tiden).

Kolla bara så att dina minnen klarar detta så är nog dessa hastigheter helt ok med kylning. Kylning en noctua nh?? se eller vad den nu hette.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag har kört min i7-920 D0 på 4.2ghz på luft i två och ett halvt års tid utan problem. Processorn idlar runt 45-55c sträcket och vid tungt spelande runt 60-70c.

Den år utmärkt att överklocka, dock lite trixigare än de nya IB-K modellerna med upplåst multiplikator.

Det är allmänt vedertaget att C0;orna slår in i en stenvägg vid ca 3.8ghz, men självklart finns det undantag. D0;orna brukar inta ha några problem med 4-4.2ghz ens på luft, med vatten så ska nog 4.5 gå ganska smärtfritt med förutsatt att ditt moderkort hänger med.

EDIT: Värt att tänka på. HT måste nästan stängas av om du vill nå 4ghz-sträcket på luftkylning.

strecket

Permalänk
Medlem
Skrivet av White.By.Design:

Vakthavande språkpolis @ 05:22?

On topic, jo det går bra att klocka 920 som de andra sagt, och då står den sig rätt bra även i förhållande till nya processorer. Håll bara koll på temperaturerna när du klockar.

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Vakthavande språkpolis @ 05:22?

On topic, jo det går bra att klocka 920 som de andra sagt, och då står den sig rätt bra även i förhållande till nya processorer. Håll bara koll på temperaturerna när du klockar.

Ja,vissa saker stör jag mej på alla tider på dygnet

Permalänk
Skrivet av White.By.Design:

Ja,vissa saker stör jag mej på alla tider på dygnet

Om vi nu ska lira det spelet. Du ska ha mellanrum efter ett 'komma', 'mej' stavas 'mig' och meningar slutar med punkt.

EDIT: Skrev själv fel när jag skulle tillrättavisa dig, ack sådan ironi.

Permalänk
Avstängd

varför skriver ni era idle temps och inte i load? det är ju det enda intressanta, idle är ju totalt ointressant när det handlar om att överklocka

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClowneN:

Ok, najs då har jag lite hopp iaf då

De allra flesta C0-orna går att köra i 4GHz utan problem om man har en vettig kylning. Många går en bit över men börjar gå för varmt för att köra en längre tid.

Det man ska tänka på med överklockning är främst värmeutvecklingen.
Den inställningen som främst påverkar värmeutvecklingen är Vcore (volten du kör din processor på). Denna skall vara så låg som möjligt. Kruxet är att det är även främst Vcore som möjliggör högre hastigheter. Så man måste avväga en högre frekvens mot en högre Vcore. Ett tips är att börja med att skruva upp Vcore en bit över vad som förväntas av frekvensen, för att se att den går stabilt. Sen om värmeutvecklingen är för hög så sänker man vcore något steg och testar igen och ser stabiliteten/värmen. Går den stabilt men för varmt så kan man sänka Vcore ytterligare. Även när den går i bra temp och stabilt så kan man sänka Vcore ytterligare tills dess att den börjar få felräkningar på kärnor, bluescreens etc. då höjer man till senast stabila Vcore och är glad

Jag brukar personligen använda OCCT för att stresstesta. Det finns andra program också men jag började med OCCT och är bekväm och nöjd med det.

Jag sätter min egen C0-as tempgräns till 68 grader i stresstest. Då kommer den gå fint i alla spel och appliktioner som jag kör i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det är allmänt vedertaget att C0;orna slår in i en stenvägg vid ca 3.8ghz, men självklart finns det undantag.

Inte då. När C0-orna var standard så var det snarare undantagen som inte nådde 4.0GHz.
Vi hade en tråd där folk skrev ned sina klockningar på sin 920 för typ 3 år sedan, men jag har inte hittat den i sökningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag har kört min i7-920 D0 på 4.2ghz på luft i två och ett halvt års tid utan problem. Processorn idlar runt 45-55c sträcket och vid tungt spelande runt 60-70c.

Den år utmärkt att överklocka, dock lite trixigare än de nya IB-K modellerna med upplåst multiplikator.

Det är allmänt vedertaget att C0;orna slår in i en stenvägg vid ca 3.8ghz, men självklart finns det undantag. D0;orna brukar inta ha några problem med 4-4.2ghz ens på luft, med vatten så ska nog 4.5 gå ganska smärtfritt med förutsatt att ditt moderkort hänger med.

EDIT: Värt att tänka på. HT måste nästan stängas av om du vill nå 4ghz-sträcket på luftkylning.

Har alltid undrat... Vad är det för mening att fortsätta med sin överklockning om man måste stänga av HT... Då är det ju enbart frekvensen man är ute efter och inte mer kraft? Får till exempel högre resultat i cinebench nere på 3.2ghz med min i7 jämfört med 4ghz utan HT. ?

Visa signatur

CPU: i7-9700K @ 5GHz | Kylare: Fractal Design S36+ Prisma | Moderkort: Asus ROG Strix Z390-F Gaming | RAM: 32Gb Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz | Grafik: ASUS RTX 2070 Super ROG Strix Gaming Advanced @ 2100MHz | PSU: Corsair RM750x | Lagring: Samsung 970 EVO Plus m.2 500Gb, Samsung 850 PRO 256Gb & Seagate Barracuda 7200 2TB | Chassi: Fractal Design Meshify S2 TG | Skärm: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag har kört min i7-920 D0 på 4.2ghz på luft i två och ett halvt års tid utan problem. Processorn idlar runt 45-55c sträcket och vid tungt spelande runt 60-70c.

Den år utmärkt att överklocka, dock lite trixigare än de nya IB-K modellerna med upplåst multiplikator.

Det är allmänt vedertaget att C0;orna slår in i en stenvägg vid ca 3.8ghz, men självklart finns det undantag. D0;orna brukar inta ha några problem med 4-4.2ghz ens på luft, med vatten så ska nog 4.5 gå ganska smärtfritt med förutsatt att ditt moderkort hänger med.

EDIT: Värt att tänka på. HT måste nästan stängas av om du vill nå 4ghz-sträcket på luftkylning.

Du skulle inte vilja posta dina bios settings? Jag har börjat få problem med min 960 som i skrivande stund tuffar på i 3.8ghz (gick tidigare i 4.2).

Skrivet av Acoria:

Har alltid undrat... Vad är det för mening att fortsätta med sin överklockning om man måste stänga av HT... Då är det ju enbart frekvensen man är ute efter och inte mer kraft? Får till exempel högre resultat i cinebench nere på 3.2ghz med min i7 jämfört med 4ghz utan HT. ?

Många spel bryr sig mest om hög klockning är väl en orsak

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acoria:

Har alltid undrat... Vad är det för mening att fortsätta med sin överklockning om man måste stänga av HT... Då är det ju enbart frekvensen man är ute efter och inte mer kraft? Får till exempel högre resultat i cinebench nere på 3.2ghz med min i7 jämfört med 4ghz utan HT. ?

Stänger man av HT så brukar singlecore "beräkningar" Snabbas upp med 1-3%. Med andra ord så får samtliga *spel* (som inte använder mer än 4 kärnor) 1-3% prestanda boost när man stänger av HT. Om du då även för högre klockpotential med HT avstängt så blir det ju två flugor i en smäll
Så det beror på om man söker prestanda(HT offk&högre frekvens) eller om du söker höga siffror i syntetiska tester (HT on&aningen lägre frekvens)

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Stänger man av HT så brukar singlecore "beräkningar" Snabbas upp med 1-3%. Med andra ord så får samtliga *spel* (som inte använder mer än 4 kärnor) 1-3% prestanda boost när man stänger av HT. Om du då även för högre klockpotential med HT avstängt så blir det ju två flugor i en smäll
Så det beror på om man söker prestanda(HT offk&högre frekvens) eller om du söker höga siffror i syntetiska tester (HT on&aningen lägre frekvens)

Fint, då får man väl pressa upp din stackars gamla processorn igen nu då xD Tack för ett bra svar!

Visa signatur

CPU: i7-9700K @ 5GHz | Kylare: Fractal Design S36+ Prisma | Moderkort: Asus ROG Strix Z390-F Gaming | RAM: 32Gb Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz | Grafik: ASUS RTX 2070 Super ROG Strix Gaming Advanced @ 2100MHz | PSU: Corsair RM750x | Lagring: Samsung 970 EVO Plus m.2 500Gb, Samsung 850 PRO 256Gb & Seagate Barracuda 7200 2TB | Chassi: Fractal Design Meshify S2 TG | Skärm: LG 27GL850