Permalänk

Hjälp en noob överklocka

Hejsan

Vill börja med att säga att jag har läst yanagis tråd om överklockning men jag känner mig fortfarande vilsen.

Jag sitter just nu på en AMD phenom II 955 black edition med en arctic cooling freezer 7 pro rev 2.
Här har ni print på CPU-Z: http://www.fuskbugg.se/dl/DXoT3Y

Har ungefär 40 grader i idle, om jag kör orthos så flyger temperaturen upp till 69-70 efter bara nån minut.

Såg också en annan tråd om någon som hade överklockat samma processor, och i hans cpu-z print så såg det helt annorlunda utifrån vad det gör på min.. På hans core speed så stod det 3900Mhz och på multipliern x19.5. Värdena i CPU-Z ändras också lite till och från, ibland så stor det typ 2000Mhz på core speeden i nån sekund, sen hoppar den tillbaka till runt ~820.

Är det bara vcore och multipliern man ska ändra? Och i såna fall med hur mycket? Kan jag få nån lyckad överklockning med min kylare överhuvudtaget? Alla tips är välkommna.. Det var alla frågor jag kom på nu på rak hand men det dyker väl upp fler.

Stort tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Processorn ändrar hastighet efter hur mycket den används.

Sen går din processor alldeles för varmt, tror din processor har en rekommenderad maxtemp på 62 grader.
Utan att köpa ny kylare kommer du inte komma någonvart med klockningen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granatgunnar:

Hejsan

Vill börja med att säga att jag har läst yanagis tråd om överklockning men jag känner mig fortfarande vilsen.

Jag sitter just nu på en AMD phenom II 955 black edition med en arctic cooling freezer 7 pro rev 2.
Här har ni print på CPU-Z: http://www.fuskbugg.se/dl/DXoT3Y

Har ungefär 40 grader i idle, om jag kör orthos så flyger temperaturen upp till 69-70 efter bara nån minut.

Såg också en annan tråd om någon som hade överklockat samma processor, och i hans cpu-z print så såg det helt annorlunda utifrån vad det gör på min.. På hans core speed så stod det 3900Mhz och på multipliern x19.5. Värdena i CPU-Z ändras också lite till och från, ibland så stor det typ 2000Mhz på core speeden i nån sekund, sen hoppar den tillbaka till runt ~820.

Är det bara vcore och multipliern man ska ändra? Och i såna fall med hur mycket? Kan jag få nån lyckad överklockning med min kylare överhuvudtaget? Alla tips är välkommna.. Det var alla frågor jag kom på nu på rak hand men det dyker väl upp fler.

Stort tack på förhand.

Du ska inte överklocka om du inte vet svaret på dina frågor:)
Läs några guider/informationstexter så du får lite koll på vad det handlar om och vad alla inställningar gör

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Processorn ändrar hastighet efter hur mycket den används.

Sen går din processor alldeles för varmt, tror din processor har en rekommenderad maxtemp på 62 grader.
Utan att köpa ny kylare kommer du inte komma någonvart med klockningen.

Tack för att du tar dig tid att svara. Några tips på kylare som kyler bra?
Såg också nu att cpu-z visar 3300Mhz och multipliern på x16.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granatgunnar:

Tack för att du tar dig tid att svara. Några tips på kylare som kyler bra?
Såg också nu att cpu-z visar 3300Mhz och multipliern på x16.

Budget?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Så billigt som möjligt, gärna under 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granatgunnar:

Så billigt som möjligt, gärna under 500.

Jag använde http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=445829 på min 950be och klockade den till 3.8 och hadde under 62 grader.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/artikel/6162-overklocka-phenom-ii
Kan ju vara något att kolla på om du inte sätt innan.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

http://www.sweclockers.com/artikel/6162-overklocka-phenom-ii
Kan ju vara något att kolla på om du inte sätt innan.

Tack, ska kolla lite på det där. Tycker fortfarande att det är märkligt att min processor går så varmt med den kylaren jag har då den har fått bra omdömen på inet där folk har använt den när dom har klockat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granatgunnar:

Tack, ska kolla lite på det där. Tycker fortfarande att det är märkligt att min processor går så varmt med den kylaren jag har då den har fått bra omdömen på inet där folk har använt den när dom har klockat.

Har du blåst ut din dator från damm någon gång? Jag är väldigt nöjd med min Antec Kühler 620

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Skrivet av mecke96:

Har du blåst ut din dator från damm någon gång? Jag är väldigt nöjd med min Antec Kühler 620

Inte på den som jag sitter på nu, börjar nog bli dags.. tack för påminnelsen.

Permalänk
Medlem

Kolla processorns spänning i CPU-Z när du kör Orthos. Vad ligger den på?

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Kolla processorns spänning i CPU-Z när du kör Orthos. Vad ligger den på?

Förlåt men är det core voltage du menar då? Är som sagt noob på detta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granatgunnar:

Så billigt som möjligt, gärna under 500.

http://www.inet.se/produkt/5321959/cooler-master-hyper-612s
Den tror jag.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granatgunnar:

Förlåt men är det core voltage du menar då? Är som sagt noob på detta..

core voltage, ja.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

core voltage, ja.

Den ligger på runt 1.380.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granatgunnar:

Den ligger på runt 1.380.

Den är väl som den ska vara på. Men testa blås rent datorn å kolla tempen igen (Dammsug inte!!)

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Men i helhet tycker jag att du inte ska klocka då du inte har så mycket koll på allt å så. har du någon annan datorn som du inte bryr dig om som du kan lära dig på? Så har jag lärt mig klocka

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Skrivet av mecke96:

Men i helhet tycker jag att du inte ska klocka då du inte har så mycket koll på allt å så. har du någon annan datorn som du inte bryr dig om som du kan lära dig på? Så har jag lärt mig klocka

Jag har ingen koll alls :). Vill bara ha lite mer fart i burken.. :P, skulle väl kunna ordna fram nåt gammalt skräp som man kunde testa lite på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granatgunnar:

Jag har ingen koll alls :). Vill bara ha lite mer fart i burken.. :P, skulle väl kunna ordna fram nåt gammalt skräp som man kunde testa lite på.

Gör så det är bättre att paja något som man inte bryr sig om

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Skrivet av mecke96:

Gör så det är bättre att paja något som man inte bryr sig om

Men jag vet fortfarande inte vad det är jag ska höja, förutom vcoren.. det är typ det enda jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granatgunnar:

Men jag vet fortfarande inte vad det är jag ska höja, förutom vcoren.. det är typ det enda jag vet.

Leta efter guider på youtube eller google. På dom nyare CPUérna ökar du ju ration=Hur många gånger Mhz gångras och på vissa äldre ökar du FSB´n= MHz då ration kan vara låst på ett visst antal, t,ex min E6750 är låst på 8 men då kan jag höja FSB´n. 333Mhz*8=2,66~2,67Ghz i load, men höjer jag FSB´n till 400 så blir det 400*8=3,2Ghz. Sen klockar alla CPUér olika, de vill säga att även om du hittar en som har samma CPU som du har kanske kan köra den på 4Ghz med en volt på 1,4 (bara ett Exempel) medans du måste ha 1,45v för att kunna köra på 4 GHZ Lycka till Mvh Melker S

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro