Flera RAIDer på samma diskar? (och Synology)

Permalänk
Medlem

Flera RAIDer på samma diskar? (och Synology)

Tänkte jag skulle kolla igenom mina backup system och möjligheter.
Jag har en NAS idag, en DNS323 men jag är inte riktigt nöjd över hur den fungerar och presterar.
Så jag har kikat på en Synology DS212. Men eftersom eftersom det bara får plats 2 hårddiskar i den så undrar jag lite hur man kan anordna RAIDer.
Jag vill använda Raid 1 så jag speglar data, men samtidigt vill jag ha minst 2 partitioner.
Anledningen är att jag har en Mac och vill köra time machine, och har man inte en specifik partition för det så kommer den fylla hela NASen med backupdata.
Går det att ha 2 st (eller flera) partitioner i Raid 1 på samma 2 diskar i system? Och går det att göra så på en Synology DS212?
Såhär...

Disk 1 Disk2 -------------------------- Part 1 Part 1 Part 2 Part 2

Och finns det då några nackdelar om en disk går sönder? T.ex. att en av partitionerna inte återskapas eller något liknande?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Det är inte partitioner som raidas, utan diskar.
Även ett raidset måste partitioneras, och vad för partitioner du slänger på har ingen betydelse. Möjligen skulle det kunna finnas någon begränsning i Synologys mjukvara...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
SpelClockers

RAID 1 speglar data på 2 (fysiska) diskar, dessa diskar blir identiska med varann. NASen kommer att hantera raiden som 1 (logisk) disk i sitt operativsystem. Hur du väljer att partitionera upp denna (logiska) disk är upp till dig, RAIDen kommer automagiskt att spegla detta på de båda (fysiska) diskarna.

Permalänk
Medlem

Okay, men har ni någon koll på om Synologys NASer har möjlighet att utföra detta?
Fast jag har klurat lite på om jag ska bygga en egen NAS i mITX format..

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpa:

Okay, men har ni någon koll på om Synologys NASer har möjlighet att utföra detta?
Fast jag har klurat lite på om jag ska bygga en egen NAS i mITX format..

Du kör bara de två hårddiskar du har i Raid 1, och partitionerar sedan den till 2st partitioner. Det bör alla NAS klara av.