EVGA introducerar Supernova NEX1500 – nätaggregat i lyxklassen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Finns ingen fara med att köpa ett "för starkt agg" då det inte levererar mer kräm än produkterna vill ha, det är mycket värre att köpa ett agg som ligger precis på gränsen eller till och med är för klent!

Men köper du ett "för starkt agg" så kommer du bränna en del energi helt i onödan. Vid 20% belastning behöver ett gold att bara komma upp i 88% effektvitet. Under 20% belastning finns det inga regler för och många agg är extremt ineffektiva vid så låg belastning.

Permalänk
Skrivet av Morkul:

Men köper du ett "för starkt agg" så kommer du bränna en del energi helt i onödan. Vid 20% belastning behöver ett gold att bara komma upp i 88% effektvitet. Under 20% belastning finns det inga regler för och många agg är extremt ineffektiva vid så låg belastning.

Nu är ju 20% belastning vid load rätt extremt dock, säg att du har ett normalt system som drar strax över 300W, Då krävs det ett 1500W agg för att plocka ner dig till 20%.

Annars håller jag helt med dig, man bör skaffa ett agg där man landar mellan 50-75% belastning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Nu är ju 20% belastning vid load rätt extremt dock, säg att du har ett normalt system som drar strax över 300W, Då krävs det ett 1500W agg för att plocka ner dig till 20%.

Annars håller jag helt med dig, man bör skaffa ett agg där man landar mellan 50-75% belastning

Jo jag håller med dig men va fasen ska du har för rigg för att få användning för detta?

GeForce 690 SLI får du upp i korta stunder över 800w under normal användning, syntetiska tester kan få den där hela tiden. Detta är från vägg så agget belastas med dryga 720w och då talar vi ändå om toppar under normal användning. Under normal belastning så studsade mätaren på runt 650-700w från vägg. 1 650 W med 50% belastning blir 825 vilket alltså riggen vi testade med inte kom upp i.

Edit: Samma sekund som jag klickade på skicka svar kom jag på att det kanske vore bra att säga vilken CPU vi testade med: Intel Core i7 3960X @ 4,2 GHz

Permalänk
Medlem

Vi lär inte se många fler nätaggregat över ~1000W gränsen i takt med att resterande komponenter blir allt strömsnålare. Synd att dessa mäktiga pjäser försvinner men det är väl bra antar jag...

Permalänk
Avstängd

marknaden för det här är ju stor

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Finns platinum-klassade agg på 1000+ Watt. De är rätt mycket intressantare IMHO.
Tex:
http://www.pcpower.com/products/description/Silencer_Mk_III_1...

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Synd bara att det är 80 Plus Gold och inte Platinum

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Morkul:

Jo jag håller med dig men va fasen ska du har för rigg för att få användning för detta?

GeForce 690 SLI får du upp i korta stunder över 800w under normal användning, syntetiska tester kan få den där hela tiden. Detta är från vägg så agget belastas med dryga 720w och då talar vi ändå om toppar under normal användning. Under normal belastning så studsade mätaren på runt 650-700w från vägg. 1 650 W med 50% belastning blir 825 vilket alltså riggen vi testade med inte kom upp i.

Edit: Samma sekund som jag klickade på skicka svar kom jag på att det kanske vore bra att säga vilken CPU vi testade med: Intel Core i7 3960X @ 4,2 GHz

Tänkt dig att du istället sitter på 4x 7970 @ 220W stycket, samt en överklockad processor i still med den du nämnde som drar 200W. Då pratar vi nästan 1100W belastning, lägg till lite överklockning på grafikkorten och de drar 300W stycket för totalt 1400W och då vill du nog ha till och med mer än ett 1500W agg. Visst är det inte en normal dator, men det kom upp ett par (2-3) liknande byggen här på swec när 7970 släpptes så det finns folk som behöver agg över 1000W även om det är en försvinnande lite andel av användarna.

Utöver dessa "normala" maskiner finns det alla som håller på med extrem överklockning med flytande kväve tex. Ett par hårt pressade grafikkort och det krävs en bra bit över 1.5KW.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Synd bara att det är 80 Plus Gold och inte Platinum

80+ Gold räcker gott och väl mer än nog

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilket jävla monster! Nästan så man får ångest för sitt fjuttiga nätagg nu.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arginj:

Vilket jävla monster! Nästan så man får ångest för sitt fjuttiga nätagg nu.

Varför ska man få ångest över något man inte behöver?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är lite Merca S-klass över detta nätagg, den har en massa coola features men få som har råd att köpa ett Kul med lite tweakmöjligheter bak, kommer säkert att landa i billigare modeller framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Vissa moderkort har anslutningar för ytterigare 8pins, för att få in mer ström i moderkortet, vilket låser upp möjligheter för högre överklockning.

Alla 8 kommer knappast att behövas till det, dock. Max 3, typ.

De gäller EPS12V kontakterna, inte PCI-E kontakterna.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Varför ska man få ångest över något man inte behöver?!

Jag hade hoppats slippa skriva att jag var ironisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av whiskerer:

Vore mer intressant om företagen började konstruera nätagg med lite vettigare effektera med bättre funktioner och möjligheter. Även för väldigt påkostade system som tex Tri SLI 680 och Sandybridge-e så är 1500w overkill. Skulle vara väldigt spännande med nätagg i den här " klassen runt 500-600w vilket räcker för de flesta system."

Skickades från m.sweclockers.com

Och där visade du vad du vet om riktiga gamedatorer. Eller pratar du om kontors burkar?
Det här nätagget är till för extrema burkar och där har man oftast 5-600w till vattenkyl delen.

Permalänk
Skrivet av Morkul:

Men köper du ett "för starkt agg" så kommer du bränna en del energi helt i onödan. Vid 20% belastning behöver ett gold att bara komma upp i 88% effektvitet. Under 20% belastning finns det inga regler för och många agg är extremt ineffektiva vid så låg belastning.

Tips köp kvalitets nätagg så slipper du sådant.

Har ett vattenkylt Koolance 1500 w som pikar 1750 w och i min ena speldator behövs det då jag också har vattenkyl på 5000w + prog vara som styr det hela.
Har varit uppe vid 1450 w och då är det gott o ha lite extra pik för o slippa störningar. Så owerkill är bra även om det inte är så miljövänligt.
Men i den vanliga surf burken har jag 850 w men fet graffe. men antar att jag tillhör den lilla extrem gruppen som alltid har ström så det räcker..

Permalänk
Skrivet av chopperstop:

Och där visade du vad du vet om riktiga gamedatorer. Eller pratar du om kontors burkar?
Det här nätagget är till för extrema burkar och där har man oftast 5-600w till vattenkyl delen.

Jahapp, det var väl kul för dig. Men det är du som verkar ha dåligt grepp om verkligheten, jag kan lova att över 90% av alla burkar här på Sweclockers inte drar över 600W i full load. Min poäng kvarstår, det tillverkas alldeles för få påkostade nätagg som lämpar sig för ett datorsystem med fötterna på jorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chopperstop:

Och där visade du vad du vet om riktiga gamedatorer. Eller pratar du om kontors burkar?
Det här nätagget är till för extrema burkar och där har man oftast 5-600w till vattenkyl delen.

500-600 Watt för bara vattenkylningen? Fåsenu, en kraftig vattenpump drar ca 20-30 Watt, och en kraftig fläkt 5-6 Watt. Så ~20-30 pumpar eller ~100 fläktar alltså. Ok, om vi kör nätagget för vattenkylningen på ca 50% last (där det är som effektivast) så kan vi ha ca 4 pumpar och ca 30 fläktar. Samtidigt, på full effekt. Känns som ett rätt skoj system, men jag tror inte det är så vanligt ens för extrema speldatorer

Nu är ju overkill alltid kul, och ska man ha ett separat vanligt nätagg till sin vattenkylning så är nog ett kragg på runt 500 Watt mest prisvärt. Om folk i allmänhet har såna agg till sin vattenkylning så beror det nog på tillgång och pris snarare än att de verkligen behöver 500 W.

Typiska kontors-burkar har nätaggregat på runt 200-300 Watt. Och det kommer antagligen att minska framöver. Något jag stör mig på för bla HP etc är att nätaggregaten ofta inte ens har 80+ märkning. Känns lite dåligt när man samtidigt gör reklam för "green" dvs låg förbrukning.

Skrivet av Flux69:

80+ Gold räcker gott och väl mer än nog

Visst är det inte såå väldigt stor skillnad. Men det är ju när nätaggregaten kommer upp i effekter på kilowatten och mer som skillnaden blir större och större. Särskilt med tanke på att märkningen inte säger ett skvatt om hur effektivt agget är på riktig låga effekter. Både Gold och Platinum specar bara från 20% och uppåt, behövs Titanium för att få krav på 10% av effekten. 20% av 1500 W är som bekant 300 W, inte ens extrema spel-datorer brukar ha den effekten i idle/surf. Där märks det direkt skillnad mellan Gold och Platinum. Visst är det bara några procents skillnad, men skillnad är det. På 90% effekt märks det mer förstås. För 1500 W blir det ~45 Watt, räcker till en glödlampa istället

Sen tycker ju jag personligen då att om jag ska köpa ett dyrt agg med hög effekt så förväntar jag mig minst Gold-klassning. Det betyder ju också att agget har komponenter som inte alla har så låg kvalitet som möjligt, tänk på rippel etc också.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.