Permalänk
Medlem

Hög idle temp Phenom ii x4 965BE

Tjena alla Sweclockers!

Har väl lite på känn att detta felet är lättare än ja tror men vill kolla med er iaf.
Det är så att jag Autoclockat min Phenom ii x4 965BE i BIOS dock fixat så Voltage är stock (1.375)
har orginal kylaren och ligger på 49-50grader i idle.
Är detta en okej temp? Eller är de bara att klocka ner den igen?

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem

dra ner volten? sen testa om det fortfarande är stabilt, orginalkylare är oftast inte tillräcklgit bra för en högre klock.
Är inte AMDs max temps runt 65?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjurta86:

Tjena alla Sweclockers!

Har väl lite på känn att detta felet är lättare än ja tror men vill kolla med er iaf.
Det är så att jag Autoclockat min Phenom ii x4 965BE i BIOS dock fixat så Voltage är stock (1.375)
har orginal kylaren och ligger på 49-50grader i idle.
Är detta en okej temp? Eller är de bara att klocka ner den igen?

Vad får du vis stresstest? Kör gärna IntelBurnTest, det brukar ge hög temp snabbast. Om det inte går över 62 på "core temp" så är det ok att köra. (och inte får blåskärmar m.m. såklart)

Nu på sommaren kan man få idle uppåt 40+ iaf, men 50 låter aningen högt. Standardkylaren är dock rätt kass som sagt, med sin lilla 70mm mini-fläkt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

dra ner volten? sen testa om det fortfarande är stabilt, orginalkylare är oftast inte tillräcklgit bra för en högre klock.
Är inte AMDs max temps runt 65?

Först drog den upp volten till 1.440 har jag för mig, men låg på ~55grader idle då, så drog ner den till 1.325 fast efter ett tag användning så crascha allla program, började flimra i mystiska färger. Så höjde till 1.375 som jag kört med nu sen runt kl 13 nånting och verkar funka bättre.
Jo den ligger ju mellan 55-65 enligt deras sida. Körde ett stabilitetstest med AIDA64 Extreme edition och redan efter 2-3 mins körning flög tempen iväg till 75! därav drog ja ner volten från början.

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Vad får du vis stresstest? Kör gärna IntelBurnTest, det brukar ge hög temp snabbast. Om det inte går över 62 på "core temp" så är det ok att köra. (och inte får blåskärmar m.m. såklart)

Nu på sommaren kan man få idle uppåt 40+ iaf, men 50 låter aningen högt. Standardkylaren är dock rätt kass som sagt, med sin lilla 70mm mini-fläkt.

Som du ser i mitt förra så har ja kört med AIDA64's test men kan ju testa det du förslagit och se hur de ser ut.

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Skrivet av Pjurta86:

Som du ser i mitt förra så har ja kört med AIDA64's test men kan ju testa det du förslagit och se hur de ser ut.

Alldeles för höga temps! Tempen på coresen ska inte gå över 62 grader du bör dra ner till stock klock och se hur lågt du kan gå på volten. Annars så bör du ta bort och göra rent din kylare och processor från gammal kylpasta och sedan lägga på ny kylpasta och sätta dit kylaren igen. Annars om du vill klocka processorn så tycker jag du ska satsa på en ny kylare. Kallare processor resulterar i högre klocks

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande sommar och varmt. Min CPU ligger dock på 35-40 grader men jag är ju i ett svalt rum med.
Bara din CPU inte har för hög temp i load så spelar det egentligen ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjurta86:

Som du ser i mitt förra så har ja kört med AIDA64's test men kan ju testa det du förslagit och se hur de ser ut.

En tumregel med...alla processorer brukar vara klocka inte med standardkylaren. Däremot autoklocka, det är en helt annan liga Det ska du aldrig göra

Skulle gissa, med min förra 955 rev C3 som referens so borde du ligga nära 80C vid test med OCCT eller liknande? Phenom-processorernas maxgräns innan dem börjar throttla brukar ligga på 72..så...det är inte konstigt den inte fungerar som den ska

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Är inte AMDs max temps runt 65?

Sant, en del är det. Men detta betyder inte att om den går över 65 så är det katastrof.
Min polare har cirka 80C när han spelar på sin.
Jag vet inte riktigt varför dom har satt "max temp" på 65 när den egentligen klarar sjukt mycket högre.
Antar att dom menar något med att går den över 65 så kan det dra på livslängden om man har för höga temps...

Permalänk
Medlem

Sådär kört igenom IntelBurns stresstest 10 ggr och de gick fint
Körde HWinfo64 bredvid för att registrera temp och den kom upp i 69grader, dock inga problem som jag såg. Är HWinfo ett pålitligt program?

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

En tumregel med...alla processorer brukar vara klocka inte med standardkylaren. Däremot autoklocka, det är en helt annan liga Det ska du aldrig göra

Skulle gissa, med min förra 955 rev C3 som referens so borde du ligga nära 80C vid test med OCCT eller liknande? Phenom-processorernas maxgräns innan dem börjar throttla brukar ligga på 72..så...det är inte konstigt den inte fungerar som den ska

Ok trodde autoclock var ok med orginal kylare fast verkar ju som man inte ska göra det alls haha

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Skrivet av Pjurta86:

Tjena alla Sweclockers!

Har väl lite på känn att detta felet är lättare än ja tror men vill kolla med er iaf.
Det är så att jag Autoclockat min Phenom ii x4 965BE i BIOS dock fixat så Voltage är stock (1.375)
har orginal kylaren och ligger på 49-50grader i idle.
Är detta en okej temp? Eller är de bara att klocka ner den igen?

Nej hur lyckas du få tempen på idle 49-50 Grader? bor du i bastun bör du genast ta en funderare.

Ta bort de gamla kylpastan du har nu i och lägg på nytt gärna Arctic Silver 5 -> LÄS http://www.arcticsilver.com/PDF/appmeth/amd/md/amd_app_method_middle_dot_v1.3.pdf
Kolla Även kabelmonteringen, hur är dina övriga fläktar kopplade och hur många RPM för inflöde & utflöde, prova dig fram och montera på olika sätt och använd HWMonitor eller dylikt för att se skillnaderna.

Permalänk

Jag har en likadan processor, klockad till 4 Ghz men liten höjning på volten och den Idlar på 35-40c. Dock inte med stockkylare.

Om du vill köra klockat är stockkylaren ngt du borde slänga ut igenom fönstret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Sant, en del är det. Men detta betyder inte att om den går över 65 så är det katastrof.
Min polare har cirka 80C när han spelar på sin.
Jag vet inte riktigt varför dom har satt "max temp" på 65 när den egentligen klarar sjukt mycket högre.
Antar att dom menar något med att går den över 65 så kan det dra på livslängden om man har för höga temps...

Ehm, max säkra temp är som sagt 62 grader på alla Phenom utom 95W-varianten av 1055T eller något sånt, den klarar 71.

När jag provade ens 3,6GHz med min x6 1090T med en liten TX3 som ändå hade dubbla 92mm-fläktar så gick tempen upp i 65-70 grader på core och då kom en varning på datorn att CPUn var för varm och skulle stängas av inom 30s. Samma sak med min gamla Athlon II när den blev runt 65-70 grader i core.

Enligt mina erfarenheter klarar de alltså inte alls 70+ utan problem. Hur han kan ha 80 grader vet jag inte, tur med väldigt tåligt chip antar jag, det är nog inte många som fixar det någon längre stund. Om han får det så högt vid spelande, hur blir det då vid maxbelastning?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Ehm, max säkra temp är som sagt 62 grader på alla Phenom utom 95W-varianten av 1055T eller något sånt, den klarar 71.

När jag provade ens 3,6GHz med min x6 1090T med en liten TX3 som ändå hade dubbla 92mm-fläktar så gick tempen upp i 65-70 grader på core och då kom en varning på datorn att CPUn var för varm och skulle stängas av inom 30s. Samma sak med min gamla Athlon II när den blev runt 65-70 grader i core.

Enligt mina erfarenheter klarar de alltså inte alls 70+ utan problem. Hur han kan ha 80 grader vet jag inte, tur med väldigt tåligt chip antar jag, det är nog inte många som fixar det någon längre stund. Om han får det så högt vid spelande, hur blir det då vid maxbelastning?

Vet inte vad för AMD han har. Sen är det ju AMD på bärbara hemma och den ligger på 75-85C vid spelande. Men bärbara klarar ju mer.
Det är väl bara att skaffa en bra fläkt så blir det inga problem.

Permalänk
Medlem

En ny kylare kommer lösa ditt problem, fast tycker ändå tempen är ovanligt hög.

Min 965 i signatur ligger på 28-30 idle med Noctua NH-U12P SE2. Med originalkylaren och standardklock låg jag på 38-40.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Jag går i små tankar om att klocka ner den igen och invänta ny fläkt samt nätagg och sedan klocka upp den riktigt.

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem

Okej nu har jag iaf återställt normal värdena, men HWinfo visar fortfarande att processorn idlar 49-50 grader. Så börjar misstänka att de är mycket skit i fläkten och skall därför rengöra den om en stund. Nå fråga om ja har varmt hemma och de vill ja nog inte påstå, har ballkong-dörren uppe 24/7 dock har min front fläkt rasslat ihop. Har 1 80mm sidofläkt en 120mm bak samt ett nätagg med 3 fläktar, där två suger in och en spottar ut vamrluften.

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)