Virtuell Nas vs. Windows "dela ut"

Permalänk
Medlem

Virtuell Nas vs. Windows "dela ut"

Hej Sweclockers!

Jag har en simpel server hemma för att hosta webbserver samt spel som tex minecraft osv.
Tänkte börja använda den som nätverkslagring också men har lite funderingar;

Servern kör Windows Server 2008 R2, ska jag göra en virtuell maskin på den och köra Freenas, eller ska jag bara dela ut en hårddisk?
Vad är för- och nackdelar?
Antar att man kan skapa raid osv med Freenas, men hur kommer hastigheten bli i en virtuell maskin osv?
Eller tänker jag helt fel nu?

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårdvara i din server? om den inte har stöd för vt-d så tappar du tydligen endel prestanda till lagringen om du kör virtuellt. Med vt-d så kan du "koppla" hårddisk/raid direkt till tex freenas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azpire:

Hej Sweclockers!

Jag har en simpel server hemma för att hosta webbserver samt spel som tex minecraft osv.
Tänkte börja använda den som nätverkslagring också men har lite funderingar;

Servern kör Windows Server 2008 R2, ska jag göra en virtuell maskin på den och köra Freenas, eller ska jag bara dela ut en hårddisk?
Vad är för- och nackdelar?
Antar att man kan skapa raid osv med Freenas, men hur kommer hastigheten bli i en virtuell maskin osv?
Eller tänker jag helt fel nu?

Om vi säger så här, enda fördelen med att virtualisera FreeNAS är att du får web-ui:t. Men jag tror du får massa problem och prestandaförluster. Dessutom tappar du filsystemet ZFS vilket är den stora anledningen till att FreeNAS är så bra. Med windows server har du väl alla funktioner du kan tänka dig behöva? Jag hade delat ut disken från windows.

Annars kan du ju titta på att byta till FreeNAS som grund-OS. Du kan fixa din webbserver och minecraftserver där med.

Visa signatur
Permalänk

Eller ännu bättre, FreeBSD. Alternativt slänga på något gui i efterhand så som http://zfsguru.com/

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, hjälper en hel del!

Skrivet av usilusken:

Om vi säger så här, enda fördelen med att virtualisera FreeNAS är att du får web-ui:t. Men jag tror du får massa problem och prestandaförluster. Dessutom tappar du filsystemet ZFS vilket är den stora anledningen till att FreeNAS är så bra. Med windows server har du väl alla funktioner du kan tänka dig behöva? Jag hade delat ut disken från windows.

Annars kan du ju titta på att byta till FreeNAS som grund-OS. Du kan fixa din webbserver och minecraftserver där med.

Hmm, där ser man!
Jag tror jag har kvar windows som os och struntar i freenas helt i så fall.
Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt