Permalänk

Dator stängs av när jag spelar...

Hej

Jag köpte nyligen en 660Ti som har funkat kanon men datorn har då också stängts av mitt i när jag spelar tex i BF3 och Darksiders 2.
Detta problem har bara uppstått med det nya grafikkortet. Hade innan ett HD 6770.

Specs:

Nvidia Geforce 660Ti
AMD Phenom II X4 965 Processor. 4,1 GHz (När jag går in på control panelen så står det 3,4 GHz men på EVEREST står det 4,1 GHz. Tror jag överklockade den en gång i tiden, men har rensat dator ett par gånger efter men överklockningen kanske fortfarande finns kvar? )
4GB RAM
630W Nätagg
64 bit win 7

Obs, Har rensat allt damm ifrån datorn redan!
Måste också säga att min dator låter fruktansvärt mycket, typ som en dammsugare. Tänker det måste vara Processor fläkten som låter? Har original kylaren på som medföljde processorn. Kanske den som failar?

Är tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Du verkar inte vara en hajfena på överklockning och 4,1 ghz är ganska mycket för en nybörjare inom överklockning, så första som ploppar upp, överhettning. Ladda ner hwmonitor http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html och kolla dina temperaturer när du spelar, gör det till att börja med och återkom med resultaten så ska vi försöka hjälpa dig ytterligare.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Överhettning!

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem

Överklockning görs ju normalt sett i BIOS så det spelar ingen roll hur många gånger du har rensat datorn.
Vill man kolla datorns temperatur så jag man ju titta in i BIOS egen HW Monitor efter att den har börjat starta om.

Permalänk
Medlem

Även jag tippar på överhettning. Som sagt, kolla dina temperaturer. Om de är ovanligt höga i load så bör du köra den i stock hastighet.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Laddade ned HWmonitor, men det står bara Core#0 0 c osv. Den verkar inte kunna läsa av just processorn...
Kan se tempen på grafikkort osv men inte processorn

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Även jag tippar på överhettning. Som sagt, kolla dina temperaturer. Om de är ovanligt höga i load så bör du köra den i stock hastighet.

Men då kommer jag spela sämre : (, är det inte bättre att jag köper en bättre kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsansvejsan123:

Men då kommer jag spela sämre : (, är det inte bättre att jag köper en bättre kylare?

Ja, en bättre kylare kan vara en bra investering. Vad har du för kylare i dagsläget? Du kan även kolla att kylflänsen inte är igentäppt av damm.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Ja, en bättre kylare kan vara en bra investering. Vad har du för kylare i dagsläget? Du kan även kolla att kylflänsen inte är igentäppt av damm.

Vet inte vad den heter eller så men det är stock kylaren som medföljde när jag köpte processorn. Rensade hela datorn igår ifrån damm. Det hjälpte inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsansvejsan123:

Laddade ned HWmonitor, men det står bara Core#0 0 c osv. Den verkar inte kunna läsa av just processorn...
Kan se tempen på grafikkort osv men inte processorn

Testa starta om datorn, och trycka upp hwmonitor och sen stäng ner det ett par gånger. Brukar bugga att den inte ser cpu tempsen ibörjan. Så testa starta det och ifall du inte ser något stäng ner det och sen upp igen och se om det fungerar då.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsansvejsan123:

Vet inte vad den heter eller så men det är stock kylaren som medföljde när jag köpte processorn. Rensade hela datorn igår ifrån damm. Det hjälpte inte.

En ny kylare hade varit en bra investering, om det nu är tempsen som sabbar för dig.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsansvejsan123:

Vet inte vad den heter eller så men det är stock kylaren som medföljde när jag köpte processorn. Rensade hela datorn igår ifrån damm. Det hjälpte inte.

Är nästan 100 på att det är kylaren som sätter käppar i hjulet. Hyper 212evo från cooler master är en riktigt prisvärd kylare. Den bör hålla din cpu tillräckligt kall i 4.1ghz. http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev....

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Hade lite problem med dator, så jag har inte kunnat svara förens nu.

Men det funkade nu iaf med HWmonitor och när jag inte gör någonting eller har uppe något så är tempen som minst på 35 c och högst 37 c på processorn.
Ska snart testa med darksiders 2 så får vi se vad den står på.

Andra temps om det nu hjälper:

Moderkortet minst 35 c, högst 36 c. FANen runt 3140 RPM
660Ti minst 35 c, hösgst 36 c. FANen ligger på runt 1050 RPM

Allt detta i viloläge eller när jag inte har någonting uppe iaf.
Återkommer med hur tempen ligger när jag spelar.

Permalänk

OK, så jag spelade Darksiders 2 15min typ och kollade tempen.

Processorn hade max temp på 55 c
Grafikkortet hade max temp på 78 c

Skulle jag spelat längre?
Battlefield är ju ett mer krävande spel och kanske skulle varit bättre?

Permalänk
Medlem

Testa dra hem Prime95 och kör stresstest med max heat. Kolla temps samtidigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Snacker:

Testa dra hem Prime95 och kör stresstest med max heat. Kolla temps samtidigt

Skickades från m.sweclockers.com

Testade lite nyss. Men hur länge ska man hålla på + vilket alternativ ska väljas finns endel.

Processorn vart 57 c hela tiden och 660Ti vart 38 hela tiden.

Permalänk

Laddade ned FurMark och testade, Grafikkortet låg konstant som högst på 77 grader vilket jag antar är ok.

Har googlat lite. Det ända jag kan tänka mig som är fel är att något får för lite ström från nätagget.
Processorn blir överhettad eller att grafikkortet blir det men, antagligen inte eftersom det låg på en acceptabel temperatur.

Hur får man reda på om något får för lite strom då? mitt nätagg ligger på 630W så det bär väl räcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsansvejsan123:

Laddade ned FurMark och testade, Grafikkortet låg konstant som högst på 77 grader vilket jag antar är ok.

Har googlat lite. Det ända jag kan tänka mig som är fel är att något får för lite ström från nätagget.
Processorn blir överhettad eller att grafikkortet blir det men, antagligen inte eftersom det låg på en acceptabel temperatur.

Hur får man reda på om något får för lite strom då? mitt nätagg ligger på 630W så det bär väl räcka?

hade liknade problem förut på mitt 460. då var det nätaggregatet som spökade. 630w räcker men testa med ett annat nätagg å se om det löser sig

EDIT: har du uppdaterat drivrutinerna nån gång? Inte den som är på skiva

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Skrivet av hejsansvejsan123:

Laddade ned FurMark och testade, Grafikkortet låg konstant som högst på 77 grader vilket jag antar är ok.

Har googlat lite. Det ända jag kan tänka mig som är fel är att något får för lite ström från nätagget.
Processorn blir överhettad eller att grafikkortet blir det men, antagligen inte eftersom det låg på en acceptabel temperatur.

Hur får man reda på om något får för lite strom då? mitt nätagg ligger på 630W så det bär väl räcka?

Vilket märke är det? samt vilken modell? det står oftast på nätagget och kan ses om du tar av sidoplåten på chassit, billigare varianter har oftast klenare linor med låg ampere som kan ställa till det.

Verkar inte strula med överhettning, hur länge hade du igång prime/furmark? kan vara värt att ha igång åtminstone prime95 någon timme för att kolla stabilitet, kanske dra ner överklockingen med 100-200mhz?(om det nu är det som orsakar problemet) borde inte sänka prestandan särskilt mycket med det grafikkortet.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Skrivet av mecke96:

hade liknade problem förut på mitt 460. då var det nätaggregatet som spökade. 630w räcker men testa med ett annat nätagg å se om det löser sig

EDIT: har du uppdaterat drivrutinerna nån gång? Inte den som är på skiva

Har dock inget annat nätagg :(. Har bara de drivrutiner som fanns på skivan. Ska testa o ladda ned ifrån deras hemsida. Tack för svar!

Antar att det bör vara nåt med grafikkortet för dator krånglade aldrig med det gamla grafikkortet, hade ett HD6770 då. Så det bör nog vara något med nätagget då va?

Permalänk
Skrivet av edasvangen:

Vilket märke är det? samt vilken modell? det står oftast på nätagget och kan ses om du tar av sidoplåten på chassit, billigare varianter har oftast klenare linor med låg ampere som kan ställa till det.

Verkar inte strula med överhettning, hur länge hade du igång prime/furmark? kan vara värt att ha igång åtminstone prime95 någon timme för att kolla stabilitet, kanske dra ner överklockingen med 100-200mhz?(om det nu är det som orsakar problemet) borde inte sänka prestandan särskilt mycket med det grafikkortet.

Det står AXP, Model No: AXP-630P-12P

Jag tror vi kan dra slutsatsen att det är nätagget som är för dåligt. Allt funkade som det skulle tills jag uppgradera till ett bättre grafikkort.
Eller vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Ställ din dators oc till orginal först och spela lite... Min 955 klar max 3.8ghz sedan börrjar den stöna och gny för minsta lilla höjning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Skrivet av enRödjävel:

Ställ din dators oc till orginal först och spela lite... Min 955 klar max 3.8ghz sedan börrjar den stöna och gny för minsta lilla höjning

Skickades från m.sweclockers.com

För att vara helt ärlig, så var det ett bra tag jag gjorde det. Jag var rätt ovetande och fipplade med sjukt många program o så. Jag minns inte hur man sänker eller höjer.

+ att jag nyss hade problem med datorn och fick reseta BIOS till defualt. Vet inte om överklockningen försvann dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsansvejsan123:

För att vara helt ärlig, så var det ett bra tag jag gjorde det. Jag var rätt ovetande och fipplade med sjukt många program o så. Jag minns inte hur man sänker eller höjer.

+ att jag nyss hade problem med datorn och fick reseta BIOS till defualt. Vet inte om överklockningen försvann dock.

Drar du ut batteriet som sitter på Mobo så resetas din OC till fabriks klockningen. men du kan ju ha kvar program som du har ställt in att den ska gå igång på OC läge å sånt. Att tillägga så var det så förut för mig med, mitt gamla graffakort smed datorn på utan problem sen köpte jag det här 460 å då krånglade allt. så jag felsökte å lämna tillbaka graffakortet och dom sa att det inte var fel på det. sen bytte jag nätagg å då funkade allt som de skulle Men det finns ju så sjukt mycket som kan krångla igentligen. har du laddat hem dom ny drivrutinerna? Ifall du inte har så är det här dom nyaste: http://www.nvidia.com/object/win8-win7-winvista-64bit-306.02-...

Lycka till, Mvh Melker S

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro