Permalänk

Corsair H40 vs Corsair H60 vs Antec 620

Hejsan! Jag hade tänkt mig köpa en ny kylare, och tittade på vattenkyling, mest för sakens skull. Min fråga till er är vad ni tycker? Ska jag köpa en H40, en H60 eller en 620. Eller kanske något helt annat? Jag vill inte lägga mer än 500 at this time och undrar vilken kylare som är bäst helt enkelt. Kyler mest, är tystast och allt det där andra som folk tycker är viktigt. Tack för er tid, som vanligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Hejsan! Jag hade tänkt mig köpa en ny kylare, och tittade på vattenkyling, mest för sakens skull. Min fråga till er är vad ni tycker? Ska jag köpa en H40, en H60 eller en 620. Eller kanske något helt annat? Jag vill inte lägga mer än 500 at this time och undrar vilken kylare som är bäst helt enkelt. Kyler mest, är tystast och allt det där andra som folk tycker är viktigt. Tack för er tid, som vanligt!

Jag vet att du vill köra vattenkylt med Noctuas NH-D14 är fan brutalt bra. Kostar dryga 600.
Den kyler extremt bra medans den samtidigt är näst intill ljudlös!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

H60 borde kyla bäst dock gillar jag inte riktigt slutna vattenkylare då jag ägde en antec kuhler 620 som lät som en [Insert ett högljutt substativ här].

Tacka vet jag Noctuas luftkylare:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Hejsan! Jag hade tänkt mig köpa en ny kylare, och tittade på vattenkyling, mest för sakens skull. Min fråga till er är vad ni tycker? Ska jag köpa en H40, en H60 eller en 620. Eller kanske något helt annat? Jag vill inte lägga mer än 500 at this time och undrar vilken kylare som är bäst helt enkelt. Kyler mest, är tystast och allt det där andra som folk tycker är viktigt. Tack för er tid, som vanligt!

Alla dom kyler bra för priset, men gillar dom inte för att dom har en risk att låta illa. hade 620n i två dagar sen pallade jag inte med ljudet. Köpte en h40 den började låta efter ca 6mån. så dom e ganska likvärdiga. tänk på att fläktarna dom skickar med är ganska kassa så en bra fläkt till eller två skulle inte skada. ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Skrivet av Arvidbergstedt:

Jag vet att du vill köra vattenkylt med Noctuas NH-D14 är fan brutalt bra. Kostar dryga 600.
Den kyler extremt bra medans den samtidigt är näst intill ljudlös!

Tack! Jag får kolla på det, frågan är bara huruvida den får plats, vad jag har sett så är den fan enorm.

Skrivet av Sheik Yerbouti:

H60 borde kyla bäst dock gillar jag inte riktigt slutna vattenkylare då jag ägde en antec kuhler 620 som lät som en [Insert ett högljutt substativ här].

Tacka vet jag Noctuas luftkylare:)

Men har det inte med fläkten att göra? Jag tänkte ta en Spectre Fläkt som endå inte kommer användas eftersom den tar platsen för Radiatorn?

Skrivet av bobzombie:

Alla dom kyler bra för priset, men gillar dom inte för att dom har en risk att låta illa. hade 620n i två dagar sen pallade jag inte med ljudet. Köpte en h40 den började låta efter ca 6mån. så dom e ganska likvärdiga. tänk på att fläktarna dom skickar med är ganska kassa så en bra fläkt till eller två skulle inte skada. ha det gött

Som jag skrev ovan, jag tänkte ju använda min Spectre-fläkt, så frågan är hur stor skillnaden blir

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Tack! Jag får kolla på det, frågan är bara huruvida den får plats, vad jag har sett så är den fan enorm.

Men har det inte med fläkten att göra? Jag tänkte ta en Spectre Fläkt som endå inte kommer användas eftersom den tar platsen för Radiatorn?

Som jag skrev ovan, jag tänkte ju använda min Spectre-fläkt, så frågan är hur stor skillnaden blir

Det har med pumpen och ett coil whine ljud + "knastrande" ljud från luftbubblorna

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Det har med pumpen och ett coil whine ljud + "knastrande" ljud från luftbubblorna

Jaha, så den vanliga uppfattningen är alltså att luftkylare är bättre än billiga vattenkylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Jaha, så den vanliga uppfattningen är alltså att luftkylare är bättre än billiga vattenkylare?

Du får mer kylning för pengarna med en antec kuhler t ex men det kommer ofta att låta mer än t ex D14 från noctua

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Jag har en H60 och den kyler bra plus att den låter ingenting. Har köpt Corsairs silent fläktar till den i pnp.

Permalänk
Medlem

ljudet alla pratar om är pumpen som är skev på massa slutna vattenkylarsystem

går att lösa genom att sänka spänningen till pumpen till 90%

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Jag har en H60 och den kyler bra plus att den låter ingenting. Har köpt Corsairs silent fläktar till den i pnp.

PnP, det betyder pushand pull va? Vad menas med det, att du har två fläktar, den ena intake och den andra exhaust eller vad?

Skrivet av Zyzz:

ljudet alla pratar om är pumpen som är skev på massa slutna vattenkylarsystem

går att lösa genom att sänka spänningen till pumpen till 90%

Och hur gör man det i BIOS? Ber om ursänt för min okunnighet, men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

PnP, det betyder pushand pull va? Vad menas med det, att du har två fläktar, den ena intake och den andra exhaust eller vad?

Och hur gör man det i BIOS? Ber om ursänt för min okunnighet, men...

PnP = Push n Pull

en fläkt på var sida om radiatorn

---

Ifall du kopplar pumpen med 3pin till modekortet så ska du sänka spänningen på den anslutningen, går inte med alla modekort. Annars får man modda lite, finns en guide här: http://www.sweclockers.com/forum/140-guider/1136122-guide-fa-...

EDIT: istället för att ändra det i BIOS kan du sänka hastigheten med speedfan

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff