En fråga kring Graffekort med multi-GPU (GTX 690)

Permalänk
Medlem

En fråga kring Graffekort med multi-GPU (GTX 690)

Hallå!
Kan börja med och säga att jag är ny i denna sida. Har hört jäkligt mycket bra om Sweclockers. Och jag med ett stort, men fortfarande amatörskalig, datorintresse kände att det var på tiden jag skaffade acc här.

Det finns något jag ej har förstått mig på grafikkort med två GPU. Från vad jag förstår är dessa kort i teorin 2 kort i ett, iomed två GPU. Därför måste dessa köras i SLI. Jag har läst om Sweclockers recension, och där skriver de att vissa spel har stora problem med och köra i SLI. Om man t.ex kör SLI med två kort (säg 2x GTX 680), kan man ganska enkelt stänga av ena kortet om SLI skulle strula, eller hur?

Men om ett GTX 690:s SLI skulle strula, hur löser man det då? Man kan väll inte stänga av GPU inom samma kort, eller?

Jag vill gärna också veta varför vissa spel skapar problem med SLI. Känns bara... ologiskt med min låga kunskap.

Vore tacksam för svar! mvh

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Du kan stänga av SLi, dvs köra på ett kort. Jag har inte varit med om några problem med min konfiguration so far, förutom microstutter o lite tearing om jag inte använder V-sync. Att problem med SLi uppstår kan vara på grund av drivrutiner, spelets kompabilitet, konfigurationer etc. Och ja man kan stänga av en gpu på ett 690.

Fler svar, problem och mysterier kring SLi hittar du via google.

Permalänk
Medlem

Och problemen som tidigare var väldigt uppmärksammade är nästan obefintliga i 600-serien jämfört med tidigare serier och speciellt jämfört med AMD's kort.

I övrigt så går det bra att stänga av ett kort.

Att man får tearing utan V-sync är inte ett symptom på SLI, utan bara ett tecken på att skärmen inte hänger med i datorns tempo

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0lsson90:

Du kan stänga av SLi, dvs köra på ett kort. Jag har inte varit med om några problem med min konfiguration so far, förutom microstutter o lite tearing om jag inte använder V-sync. Att problem med SLi uppstår kan vara på grund av drivrutiner, spelets kompabilitet, konfigurationer etc. Och ja man kan stänga av en gpu på ett 690.

Fler svar, problem och mysterier kring SLi hittar du via google.

jag vet att man kan stänga av SLI om man har två kort.
Är du säker på att man kan stänga av en GPU på GTX 690? På Sweclockers recension av GTX 690 skrev dem att en nackdel med kortet är att det är beroende av SLI...

Kan man stänga av en GPU på Gtx 690 är det fan riktigt schysst. Men som sagt, är du säker på det? Jag har nämligen läst på många ställen att det ej går.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk

Intressant fråga, och jag vet inte. Att stänga av en gpu lär ju troligtvis inte gå, men däremot så gissar jag på att man kan stänga av sli-funktionen i nvidias kontroll-panel förutsatt att den läser av kortet som en sli-konfiguration, vilket jag misstänker att den gör. Dock borde detta vara lätt för någon som har ett 590/690 att kolla upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

jag vet att man kan stänga av SLI om man har två kort.
Är du säker på att man kan stänga av en GPU på GTX 690? På Sweclockers recension av GTX 690 skrev dem att en nackdel med kortet är att det är beroende av SLI...

Kan man stänga av en GPU på Gtx 690 är det fan riktigt schysst. Men som sagt, är du säker på det? Jag har nämligen läst på många ställen att det ej går.

Jag använde google i 10 sekunder och fick svar att det går. Ett GTX690 kommer fortfarande uppfattas som 2 690, då det är 2 gpuer och kommer ge dig möjligheten att konfigurera efter det.

Permalänk
Medlem

Jag körde tidigare med ett 5970 (två GPU), och då det var outhärdlig microstuttering i vissa spel så fick jag "inaktivera" ena GPUn mha RadeonPro, så på AMD 5970 så går det att stänga av.

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

Intressant fråga, och jag vet inte. Att stänga av en gpu lär ju troligtvis inte gå, men däremot så gissar jag på att man kan stänga av sli-funktionen i nvidias kontroll-panel förutsatt att den läser av kortet som en sli-konfiguration, vilket jag misstänker att den gör. Dock borde detta vara lätt för någon som har ett 590/690 att kolla upp

Är bara att bocka i "inaktivera läget flera GPU-enheter" i Nvidias kontrollpanel. Efter det så arbetar inte GPU 2 i några spel eller benchmarks så det går att stänga av ena GPU:n på ett 690.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Antielefant

...och till skillnad från AMD's drivrutiner kan du stänga av SLI för specifika spel eller program i direkt applikationsprofilen, vilket gör att man inte måste stänga av och sätta på det manuellt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Hallå!
Kan börja med och säga att jag är ny i denna sida. Har hört jäkligt mycket bra om Sweclockers. Och jag med ett stort, men fortfarande amatörskalig, datorintresse kände att det var på tiden jag skaffade acc här.

Det finns något jag ej har förstått mig på grafikkort med två GPU. Från vad jag förstår är dessa kort i teorin 2 kort i ett, iomed två GPU. Därför måste dessa köras i SLI. Jag har läst om Sweclockers recension, och där skriver de att vissa spel har stora problem med och köra i SLI. Om man t.ex kör SLI med två kort (säg 2x GTX 680), kan man ganska enkelt stänga av ena kortet om SLI skulle strula, eller hur?

Men om ett GTX 690:s SLI skulle strula, hur löser man det då? Man kan väll inte stänga av GPU inom samma kort, eller?

Jag vill gärna också veta varför vissa spel skapar problem med SLI. Känns bara... ologiskt med min låga kunskap.

Vore tacksam för svar! mvh

Undrade samma sak som du innan jag köpte mitt 690 kort. Du kan lätt stänga av en GPU i NVIDIAs kontrollpanel men har aldrig stött på ett spel/program där det behövts. Om ett spel inte stödjer SLI så används bara en gpu. Spelar väldigt mycket och många olika spel men har inte sett de "stor problemen med sli" som vissa har pratat om. Kanske problem med gamla drivrutiner? Har 301.42 fortfarande och inte ett enda spel som inte fungerat bra med dem.

Visa signatur

i7 3770K | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 690 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | 16GB 1600MHz | ASUS Xonar Essence STX |SSD 120GB Intel 520 | 1TB WD | Fractal Design Define XL | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Dell U3011 IPS | Eizo S2402W | Dell U2412M | Windows 7 Home Premium 64-bit | Telia Fiber 100/10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0lsson90:

Jag använde google i 10 sekunder och fick svar att det går. Ett GTX690 kommer fortfarande uppfattas som 2 690, då det är 2 gpuer och kommer ge dig möjligheten att konfigurera efter det.

Hallå. Jag använde också Google.

Jag hittade en Engelsk review där reviewern skrev; det är synd att nvidia inte har en funktion så man kan stäng av ena GPU:n. Det hade varit en funktion som eliminerat ett av få problem med multi GPU grafikkort.

Jag läste även på Sweclockers recension att GTX 690 är SLI beroende. Och då drog jag slutsatsen att den måste köras i SLI - måste ha båda GPU på.

Jag har också läst att Crysis 2 är ett spel som skapar stora problem i SLI. Det förvånade mig då jag aldrig hört någon klagat, samt att Crysis är ett spel med SLI-stöd...

Riktigt schysst att man kan stänga av 1 GPU! Får mig nästan och tycka att kortet faktiskt är prissvärt. Är det någon som vet hur ofta Nvidia kommer med nya kort? När förväntas 700-serien komma?

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Då är GTX 600-serien fortfarande värdiga. Skönt att de inte gör som Apple, lanserar en ny jä*la produkt varje år. Eller, gör Nvidia också det annars?

Hade utan tvekan haft ett GTX 680 i mitt system om det inte vore för helvetes-universitet...

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xaid:

Då är GTX 600-serien fortfarande värdiga. Skönt att de inte gör som Apple, lanserar en ny jä*la produkt varje år. Eller, gör Nvidia också det annars?

Hade utan tvekan haft ett GTX 680 i mitt system om det inte vore för helvetes-universitet...

Släpper grafikkort med olika mellen rum bara googla lite så kan du ju se release datum mellan fermi kepler etc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240