IBM m1015 vs LSI 2008

Permalänk
Avstängd

IBM m1015 vs LSI 2008

Nån som har ett IBM m1015 kort? Det är ju samma kort som ett LSI 2008, men bara IBMs egna märke. Ingen skillnad, typ. Nån som kör ett sånt och har flashat till LSI 2008?

Permalänk
Medlem

Nu har jag också beställt ett m1015 för att få bort en del flaskhalsar i min FreeBSD ZFS filserver. Det lär ska dyka upp vilken dag som helst (skickat från Tyskland i förrgår).

1) När jag googlar ser jag att det finns / har funnits problem med att spinna ner/väcka hårddiskar med vissa firmwareversioner. Detta upptäckte jag lite sent, för det var en av anledningarna att jag ville byta kontrollerkort. Vilken firmware är det man ska ha för minsta problem? Senaste firmware för LSI 9240-8i är det som rekommenderas?

Hittade detta: http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=12767.msg124...
Men det kanske finns någon utförligare guide?

2) Går det att flasha i Linux? Tänkte flasha det i min vanliga stationära dator först innan jag sätter i det i filservern och där kör jag Arch Linux.

3) Något annat man ska tänka på?

Permalänk
Medlem

Har ett tjugotal av dem i ZFS. Hade rekommenderat att du flashar till 9211-8i IT-firmware om du ska köra ZFS. Inte stött på några större problem, dock så verkar den inte gilla samsung 830 ssds, resten har fungerat fint (intel, crucial, stec, etc).

Absolut enklaste vägen att flasha är genom att fixa en usb sticka och boota till dos.

kör;
megarec -writesbr 0 empty.bin (tömmer kortet)
megarec -cleanflash 0 (tömmer flashet)

Boota om datorn.

Kör;

sas2flsh -o -f firmware.namn.bin -b mptsas2.rom
sas2flsh -o -sasadd xxxxxxxxxxxxxxxx (sas adressen på kortet, 16 tecken långt, finns på klisterlapp)

Boota om till en 9211-8i i IT mode

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

Tack för infon!

Ja jag hittade denna guide:
http://www.servethehome.com/ibm-serveraid-m1015-part-4/

Och i kommentarerna hittade jag länk till nyaste version av filerna:
http://forums.servethehome.com/showthread.php?433-IBM-M1015-E...
http://forums.laptopvideo2go.com/topic/29059-sas2008-lsi92409...

Så det är väl bara att prova när jag får grejerna...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saddam:

Nån som har ett IBM m1015 kort? Det är ju samma kort som ett LSI 2008, men bara IBMs egna märke. Ingen skillnad, typ. Nån som kör ett sånt och har flashat till LSI 2008?

Många har IBM M1015 kort för att främst köra mjukvaruraid såsom t.ex. ZFS eller BTRFS. Då bör du flasha kortet till IT mode. Du kan även flasha det till IR mode, men då måste du ha drivrutiner till kortet. IT mode gör så att diskarna syns direkt av moderkortet, utan att du behöver några drivrutiner, ungefärs som om du har SATA diskar direkt på moderkortet. IR mode så måste du ha drivrutinen som heter... mptsas? eller nåt sånt. Men många kör i IR mode också, men själv vill jag ha ett så rent kort som möjligt, helst utan någon programkod alls (pga ju mer kod desto fler potentiella buggar). Och det närmsta man kommer är IT mode. Jag tror kortet funkar bra till FreeBSD också.

Ett potentiellt problem som flera råkat ut för med detta LSI 2008 kort (som funkar mycket bra till Solaris distros) är att kortet kan vara petigt att flasha i somliga moderkort. T.ex i mitt 775 moderkort så går det inte att flasha, men kortet hittas i BIOS. Det är flera som rapporterar att de inte kan flasha kortet i sitt moderkort. Så de får prova flera olika moderkort innan de hittar ett som de kan flasha med. När de väl flashat kortet så kan de äntligen stoppa tillbaka kortet till sitt moderkort. Jag har inte flera olika moderkort, så jag kan inte flasha mitt M1015, det sitter oanvänt tills jag uppgraderar min dator till nytt moderkort.

PS. Detta kort har ju ingen hårdvaruraid funktionalitet att tala om. Vill man köra hårdvaruraid så bör man köpa Areca kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Många har IBM M1015 kort för att främst köra mjukvaruraid såsom t.ex. ZFS eller BTRFS. Då bör du flasha kortet till IT mode. Du kan även flasha det till IR mode, men då måste du ha drivrutiner till kortet. IT mode gör så att diskarna syns direkt av moderkortet, utan att du behöver några drivrutiner, ungefärs som om du har SATA diskar direkt på moderkortet. IR mode så måste du ha drivrutinen som heter... mptsas? eller nåt sånt. Men många kör i IR mode också, men själv vill jag ha ett så rent kort som möjligt, helst utan någon programkod alls (pga ju mer kod desto fler potentiella buggar). Och det närmsta man kommer är IT mode. Jag tror kortet funkar bra till FreeBSD också.

Ett potentiellt problem som flera råkat ut för med detta LSI 2008 kort (som funkar mycket bra till Solaris distros) är att kortet kan vara petigt att flasha i somliga moderkort. T.ex i mitt 775 moderkort så går det inte att flasha, men kortet hittas i BIOS. Det är flera som rapporterar att de inte kan flasha kortet i sitt moderkort. Så de får prova flera olika moderkort innan de hittar ett som de kan flasha med. När de väl flashat kortet så kan de äntligen stoppa tillbaka kortet till sitt moderkort. Jag har inte flera olika moderkort, så jag kan inte flasha mitt M1015, det sitter oanvänt tills jag uppgraderar min dator till nytt moderkort.

PS. Detta kort har ju ingen hårdvaruraid funktionalitet att tala om. Vill man köra hårdvaruraid så bör man köpa Areca kort.

Jag fick mitt kort igår men har inte hunnit testa det ännu. Förutom moderkortet i filservern så har jag 5 stycken andra moderkort hemma jag skulle kunna testa att flasha mitt på så jag hoppas det ordnar sig. Går det bra för mig så kan du få skicka ditt kort till mig så flashar jag det också åt dig om du vill. Du har hjälpt mig mycket på sweclockers med ZFS genom åren så det gör jag så gärna. Men vi får väl se först hur det går för mig. Jag återkommer med resultat.

Lite off-topic:

Jag har en uppgraderingsplan för att öka utrymmet i filservern. Har just nu 10 TB lagringsutrymme i ZFS raidz2 bestående av 4 stycken 2 TB hårddiskar plus att jag slagit ihop 6 stycken 1 TB diskar med gconcat i freebsd så dessa motsvarar 3 stycken 2 TB enheter. Alltså blir det raidz2 på 7 stycken 2 TB (fördelat över dessa 10 diskar). Jag vet, det är en krånglig konfiguration och den blev så när jag byggde om min raidz 5x1 TB till raidz2 7x2 TB och jag ville återanvända gamla diskar.

Nu vill jag förenkla detta samt passa på att göra en ny pool som fixar 4K-hårddiskar (ashift=12 eller ashift=13 för att även fixa vissa SSD-diskar som kör 8K-sektorer) och jag tänkte att även den här gången återanvända några gamla diskar. Min plan är att köpa 6 stycken nya 2TB diskar. Skapa en raidz2 på en annan dator med dessa vilket ger 8 TB utrymme. Det får bli tillräckligt för att överföra det mesta från mina 10 TB, resten får jag fördela ut på diverse USB-diskar och annat så jag får backup på hela faderullan. (Eventuellt gör jag en 6 diskars raidz1 istället så jag får 10 TB). Sedan förstör jag min gamla raidz2 och bryter isär de sammanslagna 1TB-diskarna så jag får 10 stycken hårddiskar (4x2 TB och 6x1 TB). Dessa skapar jag en ny raidz2 på med 10x1 TB (2 TB-diskarna blir alltså bara utnyttjade till hälften, men detta är bara tillfälligt). Denna 10-diskars raidz2 får då 8 TB utrymme, precis lika mycket lagringsutrymme som backupen med 6x2 TB raidz2 så det är bara att föra över innehållet tillbaka till den ombyggda arrayen på filservern igen. Då kan jag sedan förstöra den 6-diskars array med 2TB-diskar jag skapade med de nya diskarna och använda dessa hårddiskarna för att byta ut alla de gamla 1 TB-diskarna en i taget så att det så småningom bli 10x2 TB raidz2 med 16 TB lagringsutrymme och resten redundans i filservern.

Kvar har jag då 6 stycken 1 TB-diskar som blir över (egentligen är en av dessa på 1,5 TB men strunt samma). Dessa överblivna diskar tänkte jag plutta in i min desktop-dator och försöka köra ZFS on Linux på, mest för att se hur det funkar och för att få en snabb array att videoredigera på. Tänkte mig 3 stycken stripade ZFS mirrors då jag tror det ska ge hyfsad prestanda. Krånglar det med ZFS on Linux får jag väl testa btrfs istället. Vi får se vilket det blir. Btrfs känns mer native på Linux men å andra sidan är jag mer van med ZFS. Jag vill ha det så pass stabilt att det funkar i vardagligt bruk och allt viktigt lagrar jag ändå på filservern.

Låter detta som en genomtänkt plan? Funderade först på att köpa 3TB-diskar men kom på att det var mer prisvärt att återanvända gamla 2TB-diskar och köpa till några fler sådana.

Permalänk
Skrivet av saddam:

Många har IBM M1015 kort för att främst köra mjukvaruraid såsom t.ex. ZFS eller BTRFS. Då bör du flasha kortet till IT mode. Du kan även flasha det till IR mode, men då måste du ha drivrutiner till kortet. IT mode gör så att diskarna syns direkt av moderkortet, utan att du behöver några drivrutiner, ungefärs som om du har SATA diskar direkt på moderkortet. IR mode så måste du ha drivrutinen som heter... mptsas? eller nåt sånt. Men många kör i IR mode också, men själv vill jag ha ett så rent kort som möjligt, helst utan någon programkod alls (pga ju mer kod desto fler potentiella buggar). Och det närmsta man kommer är IT mode. Jag tror kortet funkar bra till FreeBSD också.

Ett potentiellt problem som flera råkat ut för med detta LSI 2008 kort (som funkar mycket bra till Solaris distros) är att kortet kan vara petigt att flasha i somliga moderkort. T.ex i mitt 775 moderkort så går det inte att flasha, men kortet hittas i BIOS. Det är flera som rapporterar att de inte kan flasha kortet i sitt moderkort. Så de får prova flera olika moderkort innan de hittar ett som de kan flasha med. När de väl flashat kortet så kan de äntligen stoppa tillbaka kortet till sitt moderkort. Jag har inte flera olika moderkort, så jag kan inte flasha mitt M1015, det sitter oanvänt tills jag uppgraderar min dator till nytt moderkort.

PS. Detta kort har ju ingen hårdvaruraid funktionalitet att tala om. Vill man köra hårdvaruraid så bör man köpa Areca kort.

Mycket nyttig information!

Är du säker på att FreeBSD inte laddar in mptsas för kortet när du kör det med initator target-firmware?
Det behöver ju fortfarande drivrtuiner, även om man kör det med IT-fw.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TommyToad:

Mycket nyttig information!

Är du säker på att FreeBSD inte laddar in mptsas för kortet när du kör det med initator target-firmware?
Det behöver ju fortfarande drivrtuiner, även om man kör det med IT-fw.

Jag är inte säker, nej. Jag kör Solaris distros, inte BSD. Men det är så jag har fattat det: IT-mode krävs inga drivrutiner. IR mode kräver mptsas(?) drivrutiner. Eller nåt sånt. Fråga JohnnyLov när han fått igång sitt kort.

JohnnyLov, angående dina planer att bryta upp ditt raid så vet jag inte. Jag vet i alla fall att du har kommit långt i dina ZFS studier så jag litar på att du vet vad du gör. Jag tror det blir bra, så jag har inga synpunkter där. Men själv tänker jag köra raidz3 med 11 diskar. Och tack för att du kan tänka dig att flasha mitt M1015 kort åt mig, men förhoppningsvis så köper jag en SuperMicro servermoderkort mycket snart, och det borde vara helt problemfritt att flasha då. Ofta kan man läsa att när man köper desktop moderkort, så strular något. T.ex. att om du stoppar in ett x16 grafikkort så måste du flytta andra PCI-e kort till översta slotet, undre slotet funkar inte. Eller, moderkortet stödjer inte max RAM om du inte har special kretsar. Eller i mitt fall, strular med M1015 kortet pga... den låser PCI-e slotet och andra slot inte funkar bra(?). Nåt sånt.

Så det är alltså massa strul med desktop moderkort. Och alla dessa strul ska inte finnas i server moderkort. Så jag köper ett SuperMicro moderkort mycket snart som bör funka problemfritt med att flasha M1015 kortet.

Permalänk
Medlem

Funderar på det där med "SAS address" som man ska mata in. Det är ju ett par bindestreck mellan siffrorna - ska de också in?

Citat:

grab the SAS address of the card, it’s on the back on a green sticker (ie 500605B0xxxxxxxx)

sas2flsh -o -sasadd 500605bxxxxxxxxx (x= numbers for SAS address)

Källa: http://www.servethehome.com/ibm-serveraid-m1015-part-4/

På etiketten står det "500605B 0-04EE-2220"

Så jag ska alltså ge kommandot

sas2flsh -o -sasadd 500605b0-04ee-2220 (x= numbers for SAS address)

eller kanske

sas2flsh -o -sasadd 500605b004ee2220

Det sista verkar i och för sig stämma bättre med antalet x...

EDIT: Nähä, det gick inte att flasha på moderkortet i filservern eftersom FreeDOS vägrade starta på grund av "insufficient low memory allocating 2K" när kontrollerkortet var inkopplat. Får prova i annan dator.

Uppdaterat med mera info
Permalänk
Medlem

Det ska vara utan bindestreck

Visa signatur

Asus Maximus Impact VII, Intel i7 4970k, Kingston HyperX 16GB, MSI 980 GTX Gaming, Be Quiet! Dark Power Pro10 750W, Vattenkylt, Corsair 250D
Server: Intel 1240v2, 16GB, Supermicro x9sca-f, Antec P182
MacbookPro 15"

Permalänk
Medlem

EDIT: Jodå det funkade visst att flasha IT mode med GA-MA78G-DS3H!
Se uppdatering i nästa post!

Vet man vilka moderkort det funkar/inte funkar att flasha med? Så slipper jag testa alla mina moderkort om det är någon modell som är känd som jag har hemma. Vad har du för moderkort saddam?

Jag vet att det inte funkar med mitt Gigabyte GA-MA78G-DS3H i filservern, eller jag har åtminstone inte lyckats ännu. När kortet är inkopplat bootar inte FreeDOS, när kortet inte är inkopplat är det inga problem med att starta FreeDOS, men då kan man ju inte flasha kortet. Kanske finns någon annan version av DOS än FreeDOS som är ett bättre val och som man kan boota på USB-minne? Kanske FreeDOS 1.1 är bättre än version 1.0 som följer med unetbootin? Jaja detta kan jag väl testa själv annars om ingen vet.

Tydligen ska det finnas en version av flashprogrammet för UEFI boot environment som ska fungera bättre, men jag har inget moderkort med UEFI (fast min svärfar har nog det i värsta fall). Kan ju vara ett tips om man har problem att flasha och har UEFI på moderkortet... De flesta nya moderkort har ju UEFI så frågan är om man verkligen måste ha ett serverkort? Har de UEFI?

När man bootar kommer det upp något alternativ för "Preboot CLI environment" för ibm serveraid m1015. Kan man fixa något kommando där så att kortet inte tar allt "low memory" så att man kan starta FreeDOS? Jag har inte varit inne och kollat där ännu. Verkar finnas något webbinterface också, hur nu det ska gå till för kortet har väl ingen nätverksanslutning? Finns det serverkort som har bios som man kommer åt via webben? Kan ju vara smidigt att slippa koppla in bildskärm och tangentbord varje gång man ska pilla på servern.

Enligt guiden så är "Option ROM" inte helt nödvändigt att lägga in. Vad ger det för fördelar och nackdelar att flasha med/utan option ROM? Tar kortet mindre resurser om man lyckas flasha det utan detta option ROM (så att man lättare kan uppgradera till ny firmware i framtiden)? Känns ju lite surt att behöva byta moderkort bara för att kunna uppgradera firmware...

EDIT: Fasen vad dum jag är... Jag kan naturligtvis ladda ner FreeDOS iso-fil, bränna den till CD-skiva, boota CD-skivan och installera FreeDOS till USB-minnet som om det vore en vanlig hårddisk och sedan flytta USB-minnet till filservern (som saknar CD-enhet) och boota USB-minnet som hårddisk (man får ställa in boot från USB-HDD och legacy USB support i bios). Då kan jag få FreeDOS 1.1 ren installation istället för att köra via LiveCD med unetbootin. Ska hem och testa det! Jag kom ju aldrig så långt att jag kunde starta flashprogrammet innan, nu får jag se om det går bättre. Kanske ändå krånglar men det känns mer rätt att ha ett rent FreeDOS-USB-minne utan unetbootin. Självklart borde en LiveCD ta mer minnesresurser än en ren "hårddisk-boot"... Alltså gör om - gör rätt...

Permalänk
Medlem

Jag lyckades flasha IT-mode med moderkortet i filservern!
Tricket var att bränna FreeDOS 1.1 iso-fil till CD-skiva i annan dator med CD-brännare. Ställde sedan in "legacy USB-HDD support" i bios och att den skulle boota på CD-skivan. Kopplade ur alla hårddiskar utom USB-minnet. Installerade sedan FreeDOS till USB-minnet från installationsskivan, såsom om det vore en hårddisk. Kopierade också alla filer som behövdes för att flasha till USB-minnet, dock lät jag freedos autoexec.bat ligga kvar så jag fick olika options att välja på med minne och drivrutiner.

Sedan när jag verifierat att FreeDOS bootade på USB-minnet som en DOS-hårddisk så flyttade jag USB-minnet till filserver, inaktiverade alla SATA-kontrollers i bios och kopplade ur alla andra hårddiskkontrollerkort förutom m1015. Inaktiverade absolut allt onödigt i BIOS (för säkerhets skull). Jag bootade FreeDOS med alternativ 3 "Load FreeDOS including XMGR XMS memory driver". Sedan gick det bra att följa anvisningarna för att flasha om kortet utan några som helst problem.

Så nu är jag jätteglad, den bootade om i IT-mode!

Edit: Funkar bra i FreeBSD 9 RELEASE konstaterar jag.
Jag lade bara in denna rad i /boot/loader.conf

mps_load="YES"

Det jag är osäker på är det där med MSI interrupts och MSI-X interrupts. Jag har inga PCI-kort längre i datorn (endast PCIe). Finns options för att inaktivera dessa i drivrutinen, men är det något man borde göra och i så fall varför?
Källa: man pages

Jag kör nu scrub på min ZFS pool. Det går i 260 MB/s istället för som tidigare 220 MB/s innan byte av kontrollerkort så det har i alla fall inte blivit sämre. De gamla kontrollerkorten har jag kopplat ur (ett 4-portars PCI-kort och ett 2-portars PCIe) och de fem stycken hårddiskar som var inkopplade till dessa är de som jag nu kör på LSI-kortet. Det känns bra att ha blivit av med flaskhalsen PCI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nu har jag också beställt ett m1015 för att få bort en del flaskhalsar i min FreeBSD ZFS filserver. Det lär ska dyka upp vilken dag som helst (skickat från Tyskland i förrgår).

1) När jag googlar ser jag att det finns / har funnits problem med att spinna ner/väcka hårddiskar med vissa firmwareversioner. Detta upptäckte jag lite sent, för det var en av anledningarna att jag ville byta kontrollerkort. Vilken firmware är det man ska ha för minsta problem? Senaste firmware för LSI 9240-8i är det som rekommenderas?

Hittade detta: http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=12767.msg124...
Men det kanske finns någon utförligare guide?

2) Går det att flasha i Linux? Tänkte flasha det i min vanliga stationära dator först innan jag sätter i det i filservern och där kör jag Arch Linux.

3) Något annat man ska tänka på?

Vilken butik körde du ifrån och vad blev priset? Ser att det går att få tag på cirka 1300kr här i sverige nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Vilken butik körde du ifrån och vad blev priset? Ser att det går att få tag på cirka 1300kr här i sverige nu.

Jag köpte via ebay och hamnade på någon tysk butik som hette preiscompany.
Ser inte att de har någon sådan annons på ebay längre.

Men det finns ju andra säljare på ebay.
http://search.eim.ebay.se/?ev=&elc=&kw=ibm+m1015&ect=

Permalänk
Medlem

Jag är själv inne på att skaffa M1015 till NAS:en, men fortsätter att dra mig för det. Speciellt nu när jag läser det här med att det är svårigheter att flasha om det på vissa moderkort. Är det alltså UEFI som var källan till flashproblemet?

Men egentligen undrar man ju, det känns tveksamt att det är värt att spara trehundra kronor och sen eventuellt ha problem vid RMA-returer. Dustin har det för trettonhundra kronor och dustin är ju suveräna på support.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem

Det finns ett program med gui från lsi som man kan flasha mycket smidigt med. Kommer inte ihåg vad dett hette nu. ska kolla.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Det finns ett program med gui från lsi som man kan flasha mycket smidigt med. Kommer inte ihåg vad dett hette nu. ska kolla.

ett DOS-program?

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem

nej. från Windows.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Jag är själv inne på att skaffa M1015 till NAS:en, men fortsätter att dra mig för det. Speciellt nu när jag läser det här med att det är svårigheter att flasha om det på vissa moderkort. Är det alltså UEFI som var källan till flashproblemet?

Men egentligen undrar man ju, det känns tveksamt att det är värt att spara trehundra kronor och sen eventuellt ha problem vid RMA-returer. Dustin har det för trettonhundra kronor och dustin är ju suveräna på support.

Ja köp från dustin om de har det i lager. Det hade de inte när jag köpte mitt.

Permalänk
Medlem

MegaRAID Storage Manager tror jag det var.

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=kB85zjOuZmQ

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen.

Verkar som att SFF-8087 kablar fluktuerar en hel del i pris också :/

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Tackar för tipsen.

Verkar som att SFF-8087 kablar fluktuerar en hel del i pris också :/

Jag beställde 2st från Kina på ebay skitbilligt, typ 70kr st inkl. frakt.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Tror dustin har dem för 106kr st, frakten gratis om man beställer kortet samtidigt

Tack för input.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem

De där SFF-8087 kablarna jag köpte på ebay hade två jättetunna sladdar till varje SATA-kontakt. Det funkar men jag kände det borde finnas kablar som har bättre kvalitetsintryck än så. Är nog inte värt att chansa på det mest billiga "skräpet" när det gäller kablarna. Man fick också fundera mer än en gång för risken är att man råkar köpa en annan sorts kablar som är till för att kopplas till bakplan. Men jag fick tag på rätt sort som gick att koppla direkt till håddiskarna.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt Deltacos och 3Ware SAS-kablar, de har fungerat bra, känns in hyffsat stabila i kontakterna. 3Wares kablar har ju bra pis på Dustinhome nu, har nog aldrig sett så billigt på någon svensk site.

Edit: De har höjt priset igen, crap

Permalänk
Medlem

Såg tråden och tänkte passa på att tipsa om att det finns billiga M1015 på MultiTech för 795:- om nån är sugen. Beställde precis själv.

http://webshop.multitech.se/PartDetail.aspx?q=p:3890194

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Såg tråden och tänkte passa på att tipsa om att det finns billiga M1015 på MultiTech för 795:- om nån är sugen. Beställde precis själv.

http://webshop.multitech.se/PartDetail.aspx?q=p:3890194

Återkom gärna med erfarenheter från butiken och med kortet. Jag brukar tänka att om det är för bra för att vara sant så är det troligen det

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Återkom gärna med erfarenheter från butiken och med kortet. Jag brukar tänka att om det är för bra för att vara sant så är det troligen det

Det är vanligen en sund inställning att ha. Verkar som de kör någon sorts kampanj nu på korten, därför de är billiga.
Köpte två st så vi får väl se hur det går. Återkommer när jag fått grejorna / blivit blåst

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Dell Perc H200 själv, vilket typ är ett LSI 2008 det också.
Funkar alderles utmärkt med PCI-passthrough i ESXi, tillsammans med ZFS som körs i Openindiana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Såg tråden och tänkte passa på att tipsa om att det finns billiga M1015 på MultiTech för 795:- om nån är sugen. Beställde precis själv.

http://webshop.multitech.se/PartDetail.aspx?q=p:3890194

Är ju lite lockande men de verkade ha dyra sff-8087 sladdar och 95kr i frakt. Men som sagt lockande är det

*edit*

Äsch jag impulsade 2st. Säkert bra att ha