Allvarliga GTX 680 problem - Snälla hjälp!

Permalänk
Medlem

Allvarliga GTX 680 problem - Snälla hjälp!

Hej, byggde en ny dator precis:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/2215463/2012-08-27

och nu har jag stora problem.

Grafik-kortet måste vara ett måndagsexemplar, eller så är det något annat problem i bygget som jag inte förstår. Grafiken låser sig regelbundet (läs inom 5-15min) och hänger hela datorn så pass att manuell "trycka på knappen" omstart krävs. Jag har för att felsöka testat följande:

  • Flera olika spel (Guild wars 1 och 2, Diablo 3, Leauge of Legends, Wrath of Heros) med samma problem i alla

  • Olika drivrutiner 301.42 (senaste officiella), 301.10, 304,48, 304.79.

  • Använt Drive Sweaper för att rensa alla drivrutins rester när jag bytt drivrutin

  • Installerat om Windows från grunden med en ren installation av alla drivrutiner för datorn

  • Sänkt klockan på GPU och GPU-minne med hjälp av MSI-Afterburner

  • Övervakat temperaturen på kortet och sett till att den aldrig varit högra an ca. 70 grader

  • Testat flera kombinationer av energiprofiler både i Windows och NVIDIAs kontrollpanel men allt inställt på ”bästa prestanda” i slutändan

  • Även kontrollerat energiinställningarna för PCI platsen

  • Sett över andra NVIDA inställningar som v-sync, flerskärmsläge m.m.

Datorn kan även ibland hänga sig bara i Windows miljö på samma sätt efter att den hängt sig i ett spel, eller fastna i ett läge där bild och ljud är fruset i några sekunder och sen fungerar i några sekunder. Fram och tillbaka utan någon ändring över flera minuter. Löser sig genom omstart, men ibland hänger sig datorn i avstängningsprocessen och jag får bryta strömmen.

Ibland när jag lyckas använda alt-tab för att komma till Windows och syns ibland då ett felmeddelande om att drivrutinerna har kraschat och återställts.

Om jag övervakar grafik-kortet med hjälp t.ex. av MSI-Afterburner så kan jag ibland även se att det efter några minuter ibland sker en nedklockning av core med ~50% och minne med ~70% alldeles av sig själv och inget jag gör lyckas återställa detta läge. När detta händer så halveras (eller mer) min FPS.

Det verkar även finnas ett rent generellt FPS problem. I Guild Wars 2 så har jag med hjälp av vänner synkroniserat vad vi ser på skärmen och såldes kunnat jämföra FPS objektivt mellan våra system. Trots att min vän har ett kort i GTX400 serien så hade han i många lägen ca. 50% högra FPS än mig.

Ett fåtal gånger har jag kunnat spela i 45-90min utan ett fel. Det har dock alltid kraschat tillslut.

Detta bygga från Inet hade även en hel del andra problem, men de orkar jag inte ens skriva om nu.

Jag skulle vara väldigt tacksam för hjälp eftersom detta just nu helt förstör släppet av Guild Wars 2 för mig vilket jag sett fram emot väldigt länge.

Tack!

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara grafikkortet som felar. Har du förklarat ditt problem för inet och hur dom i så fall kan lösa det?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Verkar ju vara grafikkortet som felar. Har du förklarat ditt problem för inet och hur dom i så fall kan lösa det?

Har precis skickat ett mail till dem med detta och annat som felat, hoppas de ringer upp efter lunch annars ringer jag dem själv.

Var nöjd med Inet enda fram tills detta, det ska sägas. Bra service och fint mottagande i buti/telefon, men nu är det för mycket som blivit fel.

Ibland lyckas jag använda alt-tab för att komma till Windows och ser ibland ser jag då ett felmeddelande om att drivrutinerna har kraschat och återställts.

Permalänk
Medlem

Jag hade startad att plocka bort minnen, och kört 4 och 4, sen 8 och 8 gb, tills jag är säker at minnen fungerar bra.
Att datorn låser sig i windows också kan bero på att en eller fler av dina ram brickor är fel på, eller något annat.
Felsök av sånt är ganska tråkigt, men minnen brukar jag starta med.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Reklamera?
inet har grym support, så du lär få ett nytt ganska snabbt

Permalänk
Medlem

Hinner inte läsa så väl då jag skall in på ett möte men hann se så mycket som att du har ett Asus z77 mobo.

Det finns allmänt kända problem med Asus z77 och GTX6xx kort, googla det!

Kikar in senare ikv igen.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk

Taget från ett forum
Hi everyone been hearing people are having a lot of issues with the GTX 680 with texture mapping issues, poor frame rates and card lock up.

there are 3 main things to check before assuming its the card.

1. Is your power supply actually got enough juice to power a big hungry card.
2. Is the PCI Gen 3 slots been fully activated for power in windows.
3. did you do a full clean install and remove the old drivers.

There is also a problem with the current WHQL 301.10 and the BETA driver is already available and from what my customers say it has worked and cured the problem.

There is already a much improved VBIOS file available what uses less power and increases performance and is also a known fix for many cards, the flashed cards seem to work better under load and have a higher clock and greatly improved stability.

overall the GTX 680 wasn't the flagship card and it seems manufacturing was cut back for the GTX 690 cards, as they will be available before the next GTX 680 shipment.

Permalänk
Medlem

just dedär att det hänger sig efter en stund låter ju som det kan vara fel på en minnessticka.

Men att din frame rate är låg när det väl fungerar låter ju lite märkligt. Har du kollat vilken spänning GPUn får? För när jag överklockade mitt gtx 680 och lagt frekvenserna lagom så att jag inte fick några artefakter så krashade drivrutinerna lite då och då. Detta löste sig med att jag sänkte frekvenserna litegrann. Dedär lät rörigt, men min tanke är att om GPUn får för låg spänning kan det göra den instabil vilket kan orsaka drivrutinskrasher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Jag hade startad att plocka bort minnen, och kört 4 och 4, sen 8 och 8 gb, tills jag är säker at minnen fungerar bra.
Att datorn låser sig i windows också kan bero på att en eller fler av dina ram brickor är fel på, eller något annat.
Felsök av sånt är ganska tråkigt, men minnen brukar jag starta med.

Ska egentligen vara mer precis och säga att problemen kvarstår i Windows efter de börjat i ett spel. Har inte hänt att det hängt sig bara i windows direkt, men det kan vara värt att felsöka ändå. Dock ska ju datorn vara testad av Inet.

Om jag ska stresstesta minnet, vilket program fixar det bra?

Skrivet av Mansion:

Hinner inte läsa så väl då jag skall in på ett möte men hann se så mycket som att du har ett Asus z77 mobo.

Det finns allmänt kända problem med Asus z77 och GTX6xx kort, googla det!

Kikar in senare ikv igen.

Mvh. Mansion

Tack! Lyckades inte hitta något på min googling nu, mer info vore guld!

Skrivet av Delcorona:

Taget från ett forum
Hi everyone been hearing people are having a lot of issues with the GTX 680 with texture mapping issues, poor frame rates and card lock up.

there are 3 main things to check before assuming its the card.

1. Is your power supply actually got enough juice to power a big hungry card.
2. Is the PCI Gen 3 slots been fully activated for power in windows.
3. did you do a full clean install and remove the old drivers.

There is also a problem with the current WHQL 301.10 and the BETA driver is already available and from what my customers say it has worked and cured the problem.

There is already a much improved VBIOS file available what uses less power and increases performance and is also a known fix for many cards, the flashed cards seem to work better under load and have a higher clock and greatly improved stability.

overall the GTX 680 wasn't the flagship card and it seems manufacturing was cut back for the GTX 690 cards, as they will be available before the next GTX 680 shipment.

Den tråden hittade jag med och testat allt det utom VBIOS biten för det kan jag inget om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

just dedär att det hänger sig efter en stund låter ju som det kan vara fel på en minnessticka.

Men att din frame rate är låg när det väl fungerar låter ju lite märkligt. Har du kollat vilken spänning GPUn får? För när jag överklockade mitt gtx 680 och lagt frekvenserna lagom så att jag inte fick några artefakter så krashade drivrutinerna lite då och då. Detta löste sig med att jag sänkte frekvenserna litegrann. Dedär lät rörigt, men min tanke är att om GPUn får för låg spänning kan det göra den instabil vilket kan orsaka drivrutinskrasher.

Funderat på det med, men vet ej hur jag ska kontrollera om den får tillräckligt med ström?

Om jag ska stresstesta minnet, vilket program fixar det bra?

Permalänk
Medlem

Kör memtest

Permalänk
Medlem

http://www.memtest86.com/

Fungerar bra att testa minnena med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxiom:

Funderat på det med, men vet ej hur jag ska kontrollera om den får tillräckligt med ström?

Om jag ska stresstesta minnet, vilket program fixar det bra?

i inställningarna i afterburner kan du kryssa i "monitor GPU voltage" eller något i den stilen.

Och som redan nämnts så är det nog memtest som är det bästa för att stressa minnet

Permalänk
Medlem

Nu såg jag att inet har byggd datorn Lite tråkigt att skicka den tillbaks, men spara dig för irritationen.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxiom:

Ska egentligen vara mer precis och säga att problemen kvarstår i Windows efter de börjat i ett spel. Har inte hänt att det hängt sig bara i windows direkt, men det kan vara värt att felsöka ändå. Dock ska ju datorn vara testad av Inet.

Om jag ska stresstesta minnet, vilket program fixar det bra?

Tack! Lyckades inte hitta något på min googling nu, mer info vore guld!

Den tråden hittade jag med och testat allt det utom VBIOS biten för det kan jag inget om.

Hittade tråden jag läste om Asus problemen från början; http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1114889-gigabyte...

Efter den läsningen blev det ASRock för mig. Hoppas du får ordning på det.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Luxiom:

Var nöjd med Inet enda fram tills detta, det ska sägas. Bra service och fint mottagande i buti/telefon, men nu är det för mycket som blivit fel.

Måndagsexemplar kan du få från vilken butik som helst, det är inte Inet som gör hårdvaran, dom säljer den och som tur är så är detta köpt från Inet så nu får du uppleva deras underbara service

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Hittade tråden jag läste om Asus problemen från början; http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1114889-gigabyte...

Efter den läsningen blev det ASRock för mig. Hoppas du får ordning på det.

Mvh. Mansion

Tack, ska kolla igenom

Skrivet av Uzanar:

Måndagsexemplar kan du få från vilken butik som helst, det är inte Inet som gör hårdvaran, dom säljer den och som tur är så är detta köpt från Inet så nu får du uppleva deras underbara service

Helt sant! Också därför jag skrev att jag varit nöjd med Inet en lång del av resan, men krånglet med kortet var droppen som fick bägaren att rinna över. För det var de allvarligaste felet i ett bygge som hade många andra. Fel fläkt-placering, hårddisk som ej var inkopplad m.m.

Inet har varit bra, och jag är övertygad om att de är bra egentligen. Jag har bara haft lite otur i mitt fall där små saker staplats på varandra. Ger dig mig bara en bra lösning nu kommer jag anse dem som bra och rekommendera dem till andra.