Permalänk
Medlem

AD + Fil + DHCP osv

Jag behöver en bra stabil fillösning samtidigt som jag vill lära mig WS 2012, AD administration och IIS osv. Tänkte därför slå ihop två flugor i en smäll och skaffa mig en server men undrar om man skall sikta på någon billig "serverlösning" eller sikta på typ en mer "vanlig" dator t.ex. en mATX lösning som stödjer raid 5 eller liknande?

Vill
Lära mig AD-administration
DHCP/DNS
IIS

Sätta upp en bra fillösning, förslagsvis raid5 med fyra fildiskar + en seperat OS disk.

Några förslag? Bör vilket vettigt mATX modekort + typ i3/i5 funka utmäkrt?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Hej!

Du kanske ska börja försiktigt å köra en virtuell maskin å lära dig det grundläggande först.
ADD/DNS dvs.
komplettera med IIS efter det.

Det är ju inga super tunga grejjor du ska utföra. Ett bra raidkort är väll att föredra men inbyggda kontrollerna funkar allmänt bra. Om du är riktigt billigt å vill ha mer server kräm så funkar AMD bra plus att du får fler kärnor än intels virtuella "fejk". Satsa på mycket minne om du får för dig å slänga upp något virtuellt i framtiden på burken också... helt klart värt.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yuong:

Hej!

Du kanske ska börja försiktigt å köra en virtuell maskin å lära dig det grundläggande först.
ADD/DNS dvs.
komplettera med IIS efter det.

Det är ju inga super tunga grejjor du ska utföra. Ett bra raidkort är väll att föredra men inbyggda kontrollerna funkar allmänt bra. Om du är riktigt billigt å vill ha mer server kräm så funkar AMD bra plus att du får fler kärnor än intels virtuella "fejk". Satsa på mycket minne om du får för dig å slänga upp något virtuellt i framtiden på burken också... helt klart värt.

Eftersom jag ändå behöver någon form av Nas/Filserverlösning för backup av filer tänkte jag att det är lika bra med en dedikerad server. Men som du säger, antar att en "enkel" sådan passar mina mål. Kanske kan sikta på något modekort som stödjer åtminstonde 16gb RAM så jag kan köra några virituela maskiner.

Vad skall man tänka på när det gäller hårddiskar? Jag känner att en SSD är lite overkill och kör nog hellre en lite mindre/billigare OS disk. Vad skall man ha för lagringsdiskar. SKall man sikta på 5900rpm för längre hållbarhet? Något märke att föredra/hålla sig undan ifrån?