Permalänk
Entusiast

Thermal status: LOG

Spelade nyss en 40minuters session av Battlefield 3 och har surfat i cirka 10 minuter, när jag sen kollade på "Realtemp" som jag hade uppe när jag spelar (Som vanligt) så ser jag nu att thermal status säger "LOG" och alla mina kärnor har som max kommit upp I HELA 98 GRADER! (Nu så ligger den på 72 grader)

Jag hade också glömt att skruva upp min fläktar (Dom låg på cirka 500RPM på grund av min fläktkontroller) och det gjorde ju inte saken bättre =/
Trots detta så har FPS:en varit fin som vanligt under mitt spelande så jag anade inga ugglor i mossen, kan min CPU ha blivit skadad?

Jag hade ingen överklockning över huvud taget och CPU'n är i spec...jag borde väl definitivt applicera om kylpastan nu?
För övrigt så trodde jag att Sandy Bridge och alla andra moderna CPU'er automatiskt fick en BSOD om dom kom upp i så höga temperaturer...?:S

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Har du en någerlunda bra kylare ska din idle ligga under 40C, och i BF3 borde du aldrig gå över 80C, konstigt tycker jag.
Om du har på termal throtteling i BIOS så ska din dator stängas av vid Tmax som är typ 98C.

Jag tror på felmonterad kylare eller fel applicerad kylpasta

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iSw3de:

Har du en någerlunda bra kylare ska din idle ligga under 40C, och i BF3 borde du aldrig gå över 80C, konstigt tycker jag.
Om du har på termal throtteling i BIOS så ska din dator stängas av vid Tmax som är typ 98C.

Jag tror på felmonterad kylare eller fel applicerad kylpasta

Jo, någonting fel måste det ju vara, om det är ett fysiskt problem eller mjukvaruproblem är däremot frågan för jag har använt samma kylpasta och haft samma CPU-montering i över 1 månad med 30C idle och cirka 50C load med min Corsair A70-kylare så det känns som Realtemp spelar mig ett spratt för nu så ligger jag på 30C idle hela tiden igen med fläktarna på 500RPM :S

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ladda ner HW monitor också

Permalänk
Medlem

Gör som jag och känn på kylaren/bakplåten, om du bränner dig kan du vara säker på att det inte är mjukvaran som spelar spratt

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?