Kunnig på moderkort sökes. Clevo M860TU

Permalänk
Medlem

Kunnig på moderkort sökes. Clevo M860TU

Hej alla på SweClockers!

Har för ett par år sedan införskaffat en bärbar Clevo M860TU. På senaste tiden har klockan på min dator börjat bete sig konstigt.
Tänkte då byta batteriet på moderkortet men har efter många om och men inte lyckas hitta batteriet.

Nu behöver jag er hjälp!

Länkar nedan en bild på hur datorn ser ut när man har öppnat upp det översta skalet.
Skulle vara mycket tacksam om någon skulle kunna peka ut var batteriet sitter eller om någon har en ide vart jag ska leta.

http://www.tomshardware.co.uk/slideshow/eurocom_open,0101-158...

Tacksam för hjälpen!!!

Permalänk
Medlem

Om det är Batteriet till BIOS du pratar om så är det den runda blanka precis mitt på Datorn.(Knappbatteri)

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Ok tack!

Tyckte den satt konstigt och förstod inte riktigt hur man skulle få upp den. Men jättebra, då får jag pilla lite där då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Om det är Batteriet till BIOS du pratar om så är det den runda blanka precis mitt på Datorn.(Knappbatteri)

Det är inget batteri, utan en rund klisterlapp som sitter på hårddisken

Visa signatur

AMD phenom x4 965 BE | Gigabyte GA-790XTA-UD4 |4GB A-DATA Gaming series | XFX Radeon HD 5850 Black edition | Cougar 700W modulärt agg |Cooler Master HAF 922 RED| HAF 922 RED

Permalänk
Medlem

Öppnade upp datorn igen och pillade lite. Är fortfarande osäker på om det där är ett batteri som Rogga67 nämnde då jag inte har en blekaste hur man får upp den då. När jag letat runt på nätet så verkar man bara kunna knäppa upp batteriet enkelt. Sitter inte det där även på hårddisken?

Lägger upp två bilder som jag hoppas ska kunna klargöra det hela.

Tack igen!

Permalänk
Medlem

Inget av ovanstående ser ut att vara batteriet. Troligtvis sitter det under någon annan komponent. Ofta nere i moderkortets högra hörnområde.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Inget av ovanstående ser ut att vara batteriet. Troligtvis sitter det under någon annan komponent. Ofta nere i moderkortets högra hörnområde.

Ok, har försökt titta runt men har inte sett något. Jag letar väl efter ett runt silvrigt batteri som är mindre än en enkrona? Vill ju inte röra för mycket så att jag tar sönder något. Är det vanligt att man måste skruva isär bärbaradatorer för att kunna byta batteriet? Hade hoppats det skulle räcka med att bara öppna locket på den.

Permalänk
Medlem

Länkar nedan till en servicemanual för datorn och på sidan 22 och 23 visas det bilder på moderkortet. Om jag förstått detta rätt så är CMOS batteriet placerat på den andra sidan av moderkortet gentemot om man vänder på datorn och öppnar upp den (alltså under tangentbordet). För att komma åt CMOS batteriet måste jag då ta bort tangentbordet först och försöka ta mig in den vägen? Är detta något som folk här på forumet rekommenderar eller har jag förstått allting fel?

Tack igen för all hjälp!

http://tim.id.au/laptops/noname/clevo%20m860tu.pdf