Skärmtillverkare satsar på hög upplösning och pekfunktionalitet

Permalänk

Äntligen! Bara IPS 120hz som saknas nu!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Trevligt med skärmar som har högre upplösning.
Just detta med pek-funktion tror jag inte att jag kommer använda allt för flitigt, men kan vara bra vid vissa tillfällen, helt klart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpiritual:

Detta förutsätter ju mer eller mindre att microsoft fixar en vettig DPI-skalning annars kommer alla UI-element bli extremt små. OSX har ju fixat det redan...

Du kan ju skala hela UI:t precis som du vill, allt ifrån hur många pixlar bred du vill att tittlebar på fönstret till hur många pixlar du vill att scrolllistera ska vara. Även storleken på ikonerna skalas ju även om det inte är justering på pixel när där så är det tillräckligt små steg.

Ja detta gäller från Win XP till Win 7, Win 8 har jag inte provat att skala om sakerna men det borde ju ha ännu bättre stöd för det får man anta.

Permalänk
Medlem

Äntligen! då ska man köra Eyefinity 14400x2700

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

4K, IPS, 120Hz, 27"+ samt någorlunda lågt input lag och jag börjar spara redan nu.

ändra det till 37" och jag håller med fullständigt.

Permalänk
Medlem

Ja tack till fler 23-30" med hög upplösning, fast bara IPS och VA varianter
Touch har jag däremot ingen användning för i dessa storlekar, speciellt som Windows 8 aldrig kommer nära nån av mina datorer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Pekfunktion bryr jag mig inte ett dugg om, men 4K är mer än välkommet. Så sjukt less på att sitta med 1080p nu när man har sett skärpan med DPI.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Detta förutsätter ju mer eller mindre att microsoft fixar en vettig DPI-skalning annars kommer alla UI-element bli extremt små. OSX har ju fixat det redan...

Idag på W7 är det ju ett begränsat stöd (funkar ju för vissa saker), men för W8-appar är det helt omgjort
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/03/21/scaling-to-diff...

Men för klassiska desktop-applikationer kommer det nog inte bli bättre i W8 än W7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Du kan ju skala hela UI:t precis som du vill, allt ifrån hur många pixlar bred du vill att tittlebar på fönstret till hur många pixlar du vill att scrolllistera ska vara. Även storleken på ikonerna skalas ju även om det inte är justering på pixel när där så är det tillräckligt små steg.

Ja detta gäller från Win XP till Win 7, Win 8 har jag inte provat att skala om sakerna men det borde ju ha ännu bättre stöd för det får man anta.

Har du ev. någon länk till där detta beskrivs?

Har själv inte lyckats skala om storleken på något tillfredsställande vis...
(Win 7 resp XP)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Härligt!

Jag vill se en 30" i 120hz med 4K upplösning, touch-funktion vore trevligt, men 3D får gärna dö ut.
En sådan för runt 10 000 lappen och det är ett givet köp.

Permalänk
Medlem

Hög upplösning är ju trevligt, pekfunktionen kan de som någon sa skippa för vanliga konsumenter.

Touch är väl bra på museum eller terminaler där man ska tanka, ta ut pengar m.m. på ett skrivbord hör det inte hemma.

Jag skulle bli galen om jag var tvungen att rengöra skärmen varje dag för att man petat på den, det blir ju fettfläckar jättelätt på dem. Det är jobbigt nog att behöva torka av mobilen mot byxorna/t-shirten när man grejat lite med den, att behöva hämta sprayflaska och fiberduk till en plattskärm lär jag inte vilja hålla på med ofta.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

mer plats för fingeravtrycken.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har en Hp probook 4330S Via skolan. Och av mitt tycke såhär efter 1 veckas tid så är det inget fel på 1366x768 upplösningen. Den duger helt utmärkt. Och jag gillar högre upplösning.

Permalänk
Medlem

Högre upplösning ja tack.. Pekfunktionalitet? Nahhhh helst inte.

Permalänk
Medlem

Satfläsk vilken tid det ska ta att få en 27"+ över 1080p till vettigt pris!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag har inte långa nog armar för att nå min skärm bekvämt, så pekfunktion är inte så intressant.
Högre upplösning är det inget fel på, men 16:9 enbart?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag skulle bli överlycklig om de kunde göra en 24" skärm med IPS, 120 Hz, 1920x1200, pivot och bra responstid istället.
Men nej, det går ju inte förstås.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Ja gud vad hemskt att utvecklingen går framåt samt att det kommer att finnas skärmar med touch.
Tror du på fullaste allvar att mus och tangenbord helt poff kommer att försvinna för att det kommer nya skärmar med högre upplösning och touch nästa år?

Touch är ett komplement till dags inmatningsutrustning och kan användas tex till att scrolla, simplifierade gränssnitt, barnspel och för äldre personer.

Datoranvändare består inte bara av 1337 gamers som spelar BF3 och CoD hela dagarna.

Men du missar ju hela poängen, du frågade om varför "folk" inte gillar denna utvecklingen, om man vill använda mus och tangentbord så är ett OS utvecklat för touch otympligt. Att lägga till stöd för touch är inte dåligt, inte heller att utveckla ett gränssnitt för just touch, men när man plockar bort funktioner så påverkas även de som inte vill använda touch.

Nu har jag inte använt windows 8 i sådan utsträckning att jag kan det helt och hållet, men den erfarenhet jag har av den är att själva metro gränssnittet är helt meningslöst utan en touch skärm, men lik förbaskat ska jag behöva rota i metro om jag vill gå in i startmenyn?

Jag hoppas du förstår min poäng, det är inte tilläget av touch funktioner som irriterar, det är borttagandet av andra funktioner.

Permalänk
Medlem

Touch kommer förhoppningsvis självdö när de märker att ingen vill ha det. Om folk får musarm idag lär ju armarna ramla av när man suttit och pekat på skärmen i några veckor. Inte lär det bli så mysigt med all klädd från flottiga fingrar heller.

Bra med högre upplösningar såklart. Bara man kan välja bort det extra bildförstörande och onödiga touchlagret på nån modell så det inte blir som med 16:9 och 1080p. Går ju inte att hitta en skärm till vettig peng utan dessa attribut idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Morkul:

Du kan ju skala hela UI:t precis som du vill, allt ifrån hur många pixlar bred du vill att tittlebar på fönstret till hur många pixlar du vill att scrolllistera ska vara. Även storleken på ikonerna skalas ju även om det inte är justering på pixel när där så är det tillräckligt små steg.

Ja detta gäller från Win XP till Win 7, Win 8 har jag inte provat att skala om sakerna men det borde ju ha ännu bättre stöd för det får man anta.

Testa t.ex. rMBP eller nya Asus Zenbook på Win7 och försök sedan hävda att Win7 stödjer skärmar med hög PPI på ett bra sätt. Även Microsoft säger att det är mer eller mindre en omöjlighet, i alla fall nu när de har en lösning på problemet i form av Modern UI som redan från start var designat från att hantera skärmar med väldigt hög DPI.

Att OSX kan hantera alla möjliga PPI är knappast sant. Apple har själva sagt att de gett upp med att skapa ett helt skalbart UI och man fokuserar i stället på att skapa produkter där PPI är exakt dubbelt så hög som nuvarande, vilket exakt är vad rMBP är, dubblering av upplösning från 1440x900.

Enda desktop-GUI som jag sett hantera en lång rad olika PPI:er på ett vettig sätt är Xfce (används av t.ex. Xubuntu). Rent teoretiskt borde alla Linux UI hantera detta då X11 redan från start var helt PPI oberoende. I praktiken har det visat sig att i de flesta fall får man samma problem i Linux som i Win7 och tidigare, vissa program fungerar bra, andra OK och väldigt många fungerar rätt uselt: text hamnar bredvid ramen, delar av text syns inte, widgets får inte plats etc.

Android verkar ju också hantera en lång rad PPI värden på ett bra sätt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Skulle hellre vilja se att de börjar fokusera på 120 hz istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Testa t.ex. rMBP eller nya Asus Zenbook på Win7 och försök sedan hävda att Win7 stödjer skärmar med hög PPI på ett bra sätt. Även Microsoft säger att det är mer eller mindre en omöjlighet, i alla fall nu när de har en lösning på problemet i form av Modern UI som redan från start var designat från att hantera skärmar med väldigt hög DPI.

Att OSX kan hantera alla möjliga PPI är knappast sant. Apple har själva sagt att de gett upp med att skapa ett helt skalbart UI och man fokuserar i stället på att skapa produkter där PPI är exakt dubbelt så hög som nuvarande, vilket exakt är vad rMBP är, dubblering av upplösning från 1440x900.

Enda desktop-GUI som jag sett hantera en lång rad olika PPI:er på ett vettig sätt är Xfce (används av t.ex. Xubuntu). Rent teoretiskt borde alla Linux UI hantera detta då X11 redan från start var helt PPI oberoende. I praktiken har det visat sig att i de flesta fall får man samma problem i Linux som i Win7 och tidigare, vissa program fungerar bra, andra OK och väldigt många fungerar rätt uselt: text hamnar bredvid ramen, delar av text syns inte, widgets får inte plats etc.

Android verkar ju också hantera en lång rad PPI värden på ett bra sätt.

Det fungerar i alla fall utmärkt om du använder klassiskt schema, ingen aning om hur det fungerar annars.

Kontrollpanelen -> Utseende och anpassning -> Anpassning. Under Klassiskt utseende kan du under fönsterfärg välja objekt och sedan ändra pixel för pixel precis som jag skrev om i min post. Finns en del färdiga teman att ladda ner också om man vill det men personligen är jag lite kinkig och har inställningar som inte många andra skulle gilla En av de inställningar som jag pillar på som inte många andra tycker om är Ikonmellanrum där jag ändra så väl lodrätt som vågrätt.

När det kommer till Linux, vilket är det som jag använder absolut mest så finns det ofta GUI att ladda ner eller så är det tämligen enkelt att modifiera ett befintligt för att det ska bli bra till den skärmen man använder oavsett PPI.

Permalänk
Medlem

Jag skulle bli nöjd om dagens 24" IPS med 1920x1200 och 27" ISP med 2560x1440 kom med 85 Hz. Jag behöver nog inte 120 Hz, men 60 Hz gör ju ingen glad.

Permalänk
Medlem

Som gammal kursledare i data för Seniorer så välkomnar jag detta med öppna armar.
Försök lära en grupp 65+are hur mus och tangentbord funkar om de dessutom aldrig skrivit skrivmaskin...
Minst 50% tryckte på skärmen med fingrarna med jämna mellanrum i början, innan det klickade att det är musen man pekar med xD

Permalänk
Medlem

jag ser mer fram emot sänkta priser på 2560x1440 i 27 tum. 5400kr är lite saftigt än så länge.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk

Äntligen! Blir en så fort de finns för rimliga priser.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Touch kommer förhoppningsvis självdö när de märker att ingen vill ha det. Om folk får musarm idag lär ju armarna ramla av när man suttit och pekat på skärmen i några veckor. Inte lär det bli så mysigt med all klädd från flottiga fingrar heller.

Bra med högre upplösningar såklart. Bara man kan välja bort det extra bildförstörande och onödiga touchlagret på nån modell så det inte blir som med 16:9 och 1080p. Går ju inte att hitta en skärm till vettig peng utan dessa attribut idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns väldigt många användningsområden för touchscreens. På skrivbordet är det rätt meningslöst.
Alla andra platser är det snarare en fördel då man slipper tangentbord och mus.

Permalänk
Medlem

Hela Windows 8 är ju uppbyggt kring pekskärmar. I RTM kan man inte ens boota direkt till en vanlig desktop utan en massa hacks. Så åtminstone Microsoft tänker sig inte det som en nisch utan som något alla ska använda i framtiden.

Hur ska det kunna fungera på större skärmar... De står ju ofta en bit in på skrivbordet så man skulle få hålla upp armarna hela tiden. Dessutom får man röra händerna väldigt mycket för att täcka en stor yta (24+ tum vs 4 - 10" på tablets/smartphones)

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD