Sony Optiarc slutar tillverka optiska enheter

Permalänk
Entusiast
Skrivet av igelkotte:

Någon får rätta mig om jag har fel. Ett flashminne åldras inte så länge det inte används? Men ett flashminne av dålig kvalité eller tillverkningsfel kan ge upp och vara opålitliga. Mina PS1 minneskort fungerar utan problem än idag och är över 10 år i alla fall. Likaså har jag ännu inte varit ut för att någon skiva skulle blivit oläsbar pga ålder.

Hur som helst så har jag ingenting som jag är överdrivet rädd om och jag har gjort backup på cd skivor. Försvinner det så försvinner det. Men däremot vore det tråkigt om exempelvis mina gamla Playstation spel skulle ge upp.

Flashenheter är inte alltför arkivbeständiga då de tappar laddningen efter några år och då försvinner informationen. De måste vara inkopplade med jämna mellanrum. Hur länge de klarar att ligga avstängda varierar på typ av minesceller och storlek. MLC läcker mer än SLC och mindre celler läcker mer än större. Har sett siffror som varierar mellan 10 år och 1 år. Då ska man veta att flashminnen i form av minneskort och USB-stickor ofta har billiga minessceller i sig för att hålla priset nere. Prestandan är inte prioritet på den marknaden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

nja, ska man generalisera så visst, men utgången genererar inte signalen per se så i vissa fall kan en kompositsignal faktiskt anses bättre. i de fall där källan är kompositvideo (VHS, Laserdisc tex) samt signalbehandlingen av den ingången inte är sämre eller rent av försämrande av nån konstig anledning i TVn. med S-video (Y/C) blir det här en extra separering/sammanslagning. (samma sak gäller YcPb-komponent och liknande) enda signalen som inte behöver extrakonvertering/behandling när den väl når skärmen är RGB.

men för en digital mediaspelare kan nog knappast komposit ses som det optimala valet nej.

Så sant. Hade förträngt kompositvideokällornas existens.

Skrivet av AndreaX:

"stenskivorna" går att köpa idag. tokdyrt är det inte egentligen om man inte jämför med de egentligen sjukt låga priserna på vanliga DVD då, drivarna kostade nånstans 500-1000 har jag för mig, sten-DVD-skivorna ungefär som BD-premiumskivor, lite mer kanske.

Intressant, det hade jag totalt missat! Trodde att priserna skulle hamna en magniturordning högre, så det här är ju riktigt billigt. Nästan så jag måste köpa mig en!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat med tanke på hur många olika aktörer det finns som säljer produkter med samma funktionalitet. Är ju inte direkt så att de konkurrerar med olika funktioner idag, som förr i tiden när hastighet var det viktigaste.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

TV-produktionen är nog nästa de kommer lägga ner.

Permalänk
Medlem

Ganska coolt att företaget som räddade macintosh leveransen(Apple hade ingen färdig lagring p.g.a Steve Jobs naivitet) lägger ned nu.
Stackars ingenjör som fick gömma sig i toaletter och garderob bara för att jobs inte skulle märka ! ^^

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

TV-produktionen är nog nästa de kommer lägga ner.

De har som gott ingen TV-produktion allt är ute på kontrakttillverkning och underleverantörer, anläggningar de drivit själva är avvecklade eller håller på att avvecklas och / eller omkonstrueras och har dessutom sålt sin andel i Koreanska S-LCD och har således ingen panelleverantör de kan påverka nämnvärt. Andra japanska bolag som Sharp försöker iaf vidareutveckla och bygga sin egen teknik. Samt tillverka den då. Sony Mobile Display har också gått ihop med nya Japan Display som är stött av Japanska staten och innefattar i princip alla tillverkare av små LCD-paneler i Japan. Innan det hade de gjort sig av med teknik till Epson och teknik plus anläggningar till Kyocera däremot.

Sony har väldigt lite tillverkning kvar som det är idag och väldigt lite utvecklingsresurser på TV-området, de förlitar sig på sina leverantörer väldigt mycket. När t ex en konkurrent som LG har börjat tillverka processorer för smarta TV-apparater (dvs halvledare/elektronik och mjukvara för att kontrollera upplevelsen, inte bara paneler) har Sony bara att köpa in andras lösningar att sätta emot. Ett annat exempel är Philips som uppfann mycket av tekniken inom hela mediaområdet, de tillverkare inte längre TV's själva utan det är Hong Kong-bolaget TPV som tagit över mesta produktionen och sköter Philips TV-division via en joint venture. Philips kontrollerar bara 30% av sin TV-division dessutom äger dom inte sitt varumärke i USA. Tillverkning av paneler har de gjort sig av med sina ägarandelar av också och byggde aldrig några egna anläggningar för. Foxconn i Slovakien är t ex gamla Sonys TV-fabrik för montering av LCD-TVs. Mesta håller på att avvecklas, säljas osv. De har också sagt upp sitt samarbete och mindre investering i Sharps anläggningar. De har gått ut panelproduktionen både i Japan och Korea. Det finns inte så mycket mer att göra än att sälja TVs de bara delvis utvecklat och byggt ihop. Sony som varumärke på TVs kommer säkert hålla i sig också, har svårt att se någon annan förvalta det varumärket och Japan ser dessutom ganska annorlunda mot Europa där vi har bara har Asiatiska spelare i dagsläget. Svårt för dom att ligga i framkant däremot, de kan ju inte satsa på något som det inte finns volymer på för just dom som kund av bolag som i många fall hellre levereras sina bästa produkter till systerbolag i samma koncern.

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

kanske inkluderar USB-drivar för dator i det, både blåa och röda.

anledningen till att bulkspelare för byggare inte kan vara lönsam är lätt att se, 150kr och den lilla grupp som pusslar ihop egen burk hoppar ändå över den i vartannat fall.

Blåa och röda? Jo det är antagligen det som är anledningen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I