AMD FX-serien "Vishera" dyker upp i datablad

Permalänk
Medlem

Hoppas att detta kan bli något. Vore nice att ha Amd tillbakas!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Nära 100W varmare än SB, 300W mer överklockat, och inte ens då är den bättre på spel.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/2490?k=2d4f2e21c019f...

Varmt om du frågar mig.

Kul att du länkar detta som testar CPUerna utan några som helst tweaks för att hålla nere värmen som dessutom är gjort av ett oberoende testcenter (swec).

Om du köper en bulldozer CPU så kan du få det fan så mycket kallare än vad alla vill få det till, genom att t.e.x undervolta den medans du OCar, istället för att höja vilket dem gjorde i sina tester,

*EDIT* Bulldozer TDPn är inte 125 W heller om jag minns rätt? det är 125W om du kör det på ett AM3 Kort med uppdaterat bios för att det ska kunna snurra i dem äldre Phenom II mammaplankorna om jag minns rätt? så dem har märkt det som 125 för det? Eller så är det bara en ren lögn vilket inte skulle vara konstigt i deras läge.

Bulldozer är klart den sämre CPUn men den är fan inte så dålig som alla säger och så är det bara,

Jag tror bara att bulldozer är fast i sin Pentium era.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är lite luddigt, finns inte mycket information vilket är oroväckande, vi ser inte 22nm ännu på ett par år minst. Men de tänker göra en "halvkrympning" och köra på 28nm om drygt ett år. Hoppas de lyckas med det.

Globalfoundries 28nm process är i princip samma som 32nm och övergången ska vara väldigt enkel, det är samma teknik bara lite mindre. Man skulle nästan kunna kalla 32nm för en "testprocess" inför 28nm. Så har jag hört iaf. Globalfoundries säger själva "32/28nm HKMG" på sin hemsida.

Det kan vara värt att säga att krympningarna inte har med AMD att göra. Det är upp till GF, TSMC, Samsung, IBM eller vilka som nu kan tänkas tillverka chipen i framtiden. Nästa process efter 28nm är förmodligen 20nm från globalfoundries som bl.a ARM hjälper till att utveckla.

Permalänk
Avstängd

Sade inte AMD att de drar sig tillbaka från toppsegmenten av cpuer? Att de skulle kliva ner och inte jaga Intel mer, och satsa på integrerade delar och budgetsegmentet?

Heja AMD förresten.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Noobfråga: Helt exakt vad är Piledriver då? Jag trodde bara det var namnet arkitekturen :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

När turbofunktionen kickar igång på flera av IB-prollarna kan även värmen göra det. Jag har sett detta i flera recensioner men verkar inte vara något SweC har uppmärksammat. "Standardklock" var väl kanske inte rätt uttryck där då jag egentligen menade vid automatisk överklock (som i och för sig är en standardfunktion i dessa CPU:er).

Dom tester jag har läst har inte haft några problem med det utan temperaturerna har sett bra ut.
Hur varma blir dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pippihunter:

Kul att du länkar detta som testar CPUerna utan några som helst tweaks för att hålla nere värmen som dessutom är gjort av ett oberoende testcenter (swec).

Om du köper en bulldozer CPU så kan du få det fan så mycket kallare än vad alla vill få det till, genom att t.e.x undervolta den medans du OCar, istället för att höja vilket dem gjorde i sina tester,

*EDIT* Bulldozer TDPn är inte 125 W heller om jag minns rätt? det är 125W om du kör det på ett AM3 Kort med uppdaterat bios för att det ska kunna snurra i dem äldre Phenom II mammaplankorna om jag minns rätt? så dem har märkt det som 125 för det? Eller så är det bara en ren lögn vilket inte skulle vara konstigt i deras läge.

Bulldozer är klart den sämre CPUn men den är fan inte så dålig som alla säger och så är det bara,

Jag tror bara att bulldozer är fast i sin Pentium era.

För det första så går det utmärkt att undervolta IB och SB också, och för det andra så höjer de inte spänningen för att det är kul när de överklockar, visst kan man överklocka BD lite med sänkt spänning. Men för att komma högt så måste man höja. Samtidigt så talar testet sitt tydliga språk, BD behöver utan problem 5GHz för att mäta sig med SB, kanske 5.5GHz för IB. Det är inget man tar igen så lätt.

Och vadå fast i sin Pentium era? Det är inte så att arkitekturer har några dåliga år och sedan blir skitbra. Alla lyckade arkitekturer har varit lyckade från dag ett, misslyckade har varit misslyckade från dag ett.

Skrivet av Mooter:

Globalfoundries 28nm process är i princip samma som 32nm och övergången ska vara väldigt enkel, det är samma teknik bara lite mindre. Man skulle nästan kunna kalla 32nm för en "testprocess" inför 28nm. Så har jag hört iaf. Globalfoundries säger själva "32/28nm HKMG" på sin hemsida.

SOI?

Skrivet av Mooter:

Det kan vara värt att säga att krympningarna inte har med AMD att göra. Det är upp till GF, TSMC, Samsung, IBM eller vilka som nu kan tänkas tillverka chipen i framtiden. Nästa process efter 28nm är förmodligen 20nm från globalfoundries som bl.a ARM hjälper till att utveckla.

Fast det är inte bara för AMD att skicka en 32nm blueprint och så förminskar de den i photoshop så har de 28nm, AMD måste också jobba en hel del vid varje krympning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är inte så att arkitekturer har några dåliga år och sedan blir skitbra. Alla lyckade arkitekturer har varit lyckade från dag ett, misslyckade har varit misslyckade från dag ett.

Kan inte riktigt hålla med där... Om vi tittar på K10-arkitekturen så var ju Agena i 65 nm helt misslyckad medan Deneb i 45 nm blev riktigt bra.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av lbs129:

Kan inte riktigt hålla med där... Om vi tittar på K10-arkitekturen så var ju Agena i 65 nm helt misslyckad medan Deneb i 45 nm blev riktigt bra.

Mvh Johan

För det första så får du sätta det i proportion, Agena förlorade ungefär lika mycket mot C2Q som Deneb gjorde mot i7. För det andra så var det inte några arkitekturproblem med Agena egentligen, utan mest att man tillverkade ett för stort chip. Det blir alltid svårt med frekvenser och värme då. Bulldozer är inte misslyckad på grund av något sådant, utan av arkitekturproblem.

För det andra så är det inte ett bra exempel. Det är fortfarande gamla Athlon K7 som uppgraderats. Athlon var en lyckad arkitektur och den stod sig bra rätt länge, ända tills AMDs lägre utvecklingsbudget gjorde sig påmind.

Permalänk

ser verkligen fram emot evolutionen av FX 8120 som i mina ögon är en mycket prisvärd och kompetent processor. den må inte nå upp i samma nivå som SB och IV i enkeltrådad prestanda, men i flertrådat (bland annat BF3) så kickar den arsle, och i enkeltrådade program och spel (tack och lov inte så många) så hjälper det ju att man kan enkelt höja frekvensen till 4GHz+ för att gejma utan att förlora några fpser

har provkört FX 8120 och den rullar på fint i stock i alla spel.

så dessa nya Piledriver+ kärnor kommer bli intressanta
jag hoppas bara AMD sätter priset attraktivt från början!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Dom tester jag har läst har inte haft några problem med det utan temperaturerna har sett bra ut.
Hur varma blir dom?

Rapporter dyker upp lite här och där nu att temperaturerna ligger på ca 40 grader idle och uppåt 85 i load. Det är en fullt godkänd temperatur i vila, men 85 grader vid belastning är på tok för högt. Kollar man tex användarnas kommentarer på prisjakt är det en hel del personer där som klagar över just detta.
Nu är jag medveten om att detta inte är 100% tillförlitligt då det finns många olika faktorer som påverkar datorns temperaturer, men samtidigt har inte alla lika fina byggen som Sweclockers testsystem heller.

Vad jag har förstått så är alltså turbofunktionen inte perfekt heller, då den gärna vill hoppa upp och ner i klockfrekvenser beroende på temperatur och därför inte ger en stabil gång i spelen. Många har blivit tvungna att stänga av turbofunktionen i bios för att slippa problemen. Jag har tyvärr inte någon källa att visa upp i dagsläget, men ska forska lite i det. Jag vet att jag har läst recensioner från seriösa hårdvaruforum där detta tas upp.

Det är tyvärr alldeles för många som prisar Ivy Bridge till skyarna och ser den nästan som en gudagåva. Det finns helt klart problem med denna processorserie, men det är nästan 'förbjudet' att påpeka. Man blir nästan alltid påhoppad av fanboys från båda hållen.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

För det första så går det utmärkt att undervolta IB och SB också, och för det andra så höjer de inte spänningen för att det är kul när de överklockar, visst kan man överklocka BD lite med sänkt spänning. Men för att komma högt så måste man höja. Samtidigt så talar testet sitt tydliga språk, BD behöver utan problem 5GHz för att mäta sig med SB, kanske 5.5GHz för IB. Det är inget man tar igen så lätt.

Och vadå fast i sin Pentium era? Det är inte så att arkitekturer har några dåliga år och sedan blir skitbra. Alla lyckade arkitekturer har varit lyckade från dag ett, misslyckade har varit misslyckade från dag ett.

SOI?

*EDIT* Om man läser deras test av FX så säger dem själva att höja volten ej gör ett piss efter en viss punkt (antagligen fram till en annan punkt mycket högre upp) vilket river sönder förbrukningen i det testet i min mening då 4,6 GHZ klocka uppnås vid stock, alltså har de höjt spänningen för nöjes skull verkar det som, inte för att det spelar någon roll då vi båda reda är medvetna om att BD är varmare än IB och SB och dessutom slöare, men jag diggar båda,

Fast det är inte bara för AMD att skicka en 32nm blueprint och så förminskar de den i photoshop så har de 28nm, AMD måste också jobba en hel del vid varje krympning.

Bd ska klocka i stock volt och hlja volten hjälper ej mkt då det i grund och botten inte är en lika bra prolle och jag menade amd och pentium, ej bd Man kommer ej till dock, du får tänka att BD är en P4 och IB är en X2 för att mäta värme per Klocka i median och inte ppw eller
5,5 ghz bara genom volt och multipel utan rätt störd spänningsnivå, skulle gissa 1,6 eller lite mer då jag ej fick en 4100 till 5,3 med 1.55, 5ghz med bulldozer går att höja utan problem, och mitt exempel går ut på att du max får ut ett antal W beroende på hur många V du tillför vilket blir beroende på material osv. så kan man sänka spänningen med nära en tredjedel är det bundet för effekten att slås ner den med med lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pippihunter:

Bd ska klocka i stock volt och hlja volten hjälper ej mkt då det i grund och botten inte är en lika bra prolle och jag menade amd och pentium, ej bd Man kommer ej till dock, du får tänka att BD är en P4 och IB är en X2 för att mäta värme per Klocka i median och inte ppw eller
5,5 ghz bara genom volt och multipel utan rätt störd spänningsnivå, skulle gissa 1,6 eller lite mer då jag ej fick en 4100 till 5,3 med 1.55, 5ghz med bulldozer går att höja utan problem, och mitt exempel går ut på att du max får ut ett antal W beroende på hur många V du tillför vilket blir beroende på material osv. så kan man sänka spänningen med nära en tredjedel är det bundet för effekten att slås ner den med med lika mycket.

Kan du vara god och dela upp och formulera om hela inlägget, jag förstår inte vad du vill ha sagt, inget sammanhang, vad har P4 och IB, X2 och PPW att göra med varandra, 5,5GHz? Det är bara massa ord utan struktur. Tror du har två tredjedelar av meningsuppbyggnaden i ditt huvud och därfr tycker det ser logiskt ut, men för mig så är det bara en salig röra med ord.

Permalänk

du får tänka att BD är en P4 och IB är en X2 för att mäta värme per Klocka i median och inte ppw eller prestanda per klocka*
*Tänk tillbaka på hur man mätte i pentium eran för att faktiskt få veta hur bra den hemska prollen EGENTLIGEN va trots sina ruskiga problem*

5.5 GHZ går ej att nå bara sådär med en BD, dock 5,0 GHZ utan problem och ofta med att bara höja spänningen lite över stock.
(Här måste det även nämnas att även vid 5,0 GHZ får jag ej ut IB prestanda varken I5 än mindre I7)
och med sänker du spänningen med en tredjedel sänker du max TDPn med en hel del där också.

Säger samma sak nu som innan fast förkortat, Det är direkta svar på dina punkter en efter en, Då blir det hela mycket mer logiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pippihunter:

du får tänka att BD är en P4 och IB är en X2 för att mäta värme per Klocka i median och inte ppw eller prestanda per klocka*
*Tänk tillbaka på hur man mätte i pentium eran för att faktiskt få veta hur bra den hemska prollen EGENTLIGEN va trots sina ruskiga problem*

Men värme per Hz är oväsentligt om den har ruskigt låg IPC. Men du har rätt i att värmen är relaterad till frekvensen, det är också därför som deras strategi med låg IPC och hög frekvens har gjort att de slagit i värmetaket långt innan deras prestanda blivit konkurrenskraftig.

Skrivet av Pippihunter:

5.5 GHZ går ej att nå bara sådär med en BD, dock 5,0 GHZ utan problem och ofta med att bara höja spänningen lite över stock.
(Här måste det även nämnas att även vid 5,0 GHZ får jag ej ut IB prestanda varken I5 än mindre I7)
och med sänker du spänningen med en tredjedel sänker du max TDPn med en hel del där också.

Säger samma sak nu som innan fast förkortat, Det är direkta svar på dina punkter en efter en, Då blir det hela mycket mer logiskt

Det är helt sant att det inte är lätt att komma över 5GHz med BD. Men det är minst 5GHz som krävs för att en 8150 ska stå sig hyfsat mot en oklockad 2600K i spel.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Men värme per Hz är oväsentligt om den har ruskigt låg IPC. Men du har rätt i att värmen är relaterad till frekvensen, det är också därför som deras strategi med låg IPC och hög frekvens har gjort att de slagit i värmetaket långt innan deras prestanda blivit konkurrenskraftig.

Det är helt sant att det inte är lätt att komma över 5GHz med BD. Men det är minst 5GHz som krävs för att en 8150 ska stå sig hyfsat mot en oklockad 2600K i spel.

<3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fantomsmurfen:

Någon som vet vad som blir AMD's nästa processorarkitektur efter detta (Bulldozer)? Det är nog den vi får hoppas på om AMD ska komma ifatt Intel.

Steamroller kommer troligtvis nästa år.

Skrivet av holmberg:

Vågar man hoppas på en uppfräschning av FM1? Skulle behöva liiite mer kraft till budgetspelburken. Det är kanske tekniskt omöjligt.

AMD byter ut FM1 till FM2 i samband med att Piledriver lanseras, så tyvärr inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av biorrith:

Noobfråga: Helt exakt vad är Piledriver då? Jag trodde bara det var namnet arkitekturen :/

Piledriver är den nya arkitekturen, den används i Trinity som har inbyggd GPU och redan har släppts och kommer att användas till Vishera, som den här tråden borde handla om och som kommer att släppas nu i höst.
Trinity har socket FM2 och Vishera kommer att använda AM3+.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |