Permalänk

Telnet vs Putty

Ok, jag vet inte riktigt under vilket ämne denna fråga hör hemma eller om det finns någon som använder telnet längre.
Men vi är tvungen att använda telnet på jobbet för en massa grejjer och fönstret ser ut som en gammal dos-meny där man använder pil-tangenterna för att navigera, enter för att välja etc.

Jag har provat att logga in via putty istället för att få lite mer valmöjligheter än vad som finns i den inbyggda telnet-clienten. Men det funkar inte, jag har ställt in putty att använda telnet och även filpplat runt under keyboard inställningarna och bytt mellan +vt100, linux mm.

Men jag kan varken navigera eller skriva via putty, jag får upp inloggningsskärmen men den verkar inte ta imot kommandona från tangentbordet korrekt.
Någon som vet vilka inställningar jag ska använda för att få det exakt som den vanliga telnet klienten?

Permalänk
Rekordmedlem

Du vet inte vilka inställningar du ska ha då? du skulle ju kunna testa med tex teraterm istället för putty o se vad som händer, men det brukar ju inte vara några problem att logga in med putty, det är inte så att det är ssh och inte telnet?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast

Titta i inställningarna under Connection -> Telnet.
Bocka för "Keyboard sends Telnet special commands" och se om det hjälper dig.
Testa också att byta "negotiation mode"

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är det inte "korrekt"?

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

För säkerhetsparanoida är telnet skitbra, ta bort lösenordet helt så slipper du skicka krypterade lösenord över nätet på köpet.

Eller inte, borde inte han/hon som satt upp det hela ha råd om hur man ansluter? eller kanske uppgraderar till SSH,
telnet kör man bara inte längre i world-wide-webs, nästan enbart bara mot lokal hårdvara om ens det.

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

För säkerhetsparanoida är telnet skitbra, ta bort lösenordet helt så slipper du skicka krypterade lösenord över nätet på köpet.

Eller inte, borde inte han/hon som satt upp det hela ha råd om hur man ansluter? eller kanske uppgraderar till SSH,
telnet kör man bara inte längre i world-wide-webs, nästan enbart bara mot lokal hårdvara om ens det.

Jo det känns ju inte direkt toppmodernt direkt. Men det är ett stort företag och dom har gått över till oracle på alla avdelningar och då blev dom tvungen att hosta upp en lösning som fungerade även för lagersidan. Jag skiter egentligen i vilket program vi måste använda men det känns lite som en backflash till 1981.

Men det konstiga är att i windows original telnet-klient så har dom bara lagt till serveradressen som dom ska ansluta till i genvägen, inget annat. Så jag fattar inte riktigt vad putty gör annorlunda.

Ska kolla upp tippsen jag fick lite högre upp men har för mig att jag provat det mesta.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske finns nån firewall som lägger sig i ? Telnet är ju kanske inte den typ av kommunikation man helst vill ha så att ha spärrar på det i ett företagsnät är inte otroligt, men har ni ingen it ansvarig som kan svara på frågorna eller göra rätt inställningar om ni måste köra telnet?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske finns nån firewall som lägger sig i ? Telnet är ju kanske inte den typ av kommunikation man helst vill ha så att ha spärrar på det i ett företagsnät är inte otroligt, men har ni ingen it ansvarig som kan svara på frågorna eller göra rätt inställningar om ni måste köra telnet?

Hade porten för den aktuella trafiken varit stängd, så hade det inte fungerat med varken telnet eller ssh. Problemet han har är att putty inte skickar rätt escape-sekvenser.
Jag gissar att det handlar om tunnlad VPN i det här fallet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Vad är det för sorts system du ansluter mot? Är det menyer eller kommandorad?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd

Prova ställe in PuTTY att använda VT220.

Telnetta in och kör 'uname -a' för att kolla vad för system du har att göra med.

Permalänk
Skrivet av maniak:

Vad är det för sorts system du ansluter mot? Är det menyer eller kommandorad?

Hej, det är bara menyer. och det enda som jag ser om jag kollar i preferences i vanliga telnet-klienten är Block Cursor, VT100/ANSI och 25 i buffer.

Permalänk
Medlem

SSH borde konfigureras. Telnet är inte särskilt säkert.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

SSH borde konfigureras. Telnet är inte särskilt säkert.

Det är inte nödvändigtvis så att det går att använda SSH, det kan även vara ett löjligt stort arbete att börja göra om allt. Tro det eller ej, men telnet är inte helt ovanligt i större företagsmiljöer.

Burton, har du provat andra hastigheter, antar att 38400 är standardvärdet hos dig. Andra värden du kan prova är 2400, 9600, 19200, 38400, 57600 and 115200.

Har du möjlighet kan det vara en ide att med wireshark kolla vad som skickas när det fungerar med din vanliga klient samt vad som händer när du använder putty.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HP-X:

Det är inte nödvändigtvis så att det går att använda SSH, det kan även vara ett löjligt stort arbete att börja göra om allt. Tro det eller ej, men telnet är inte helt ovanligt i större företagsmiljöer.

Burton, har du provat andra hastigheter, antar att 38400 är standardvärdet hos dig. Andra värden du kan prova är 2400, 9600, 19200, 38400, 57600 and 115200.

Har du möjlighet kan det vara en ide att med wireshark kolla vad som skickas när det fungerar med din vanliga klient samt vad som händer när du använder putty.

Jo tack jag vet. På företaget där jag jobbar innan nuvarande, så hade vi många switchar och routrar att hantera och när jag började där körde vi bara med teknet för att ansluta, något år senare började vi med SSH och detta var ett stort företag. Där jag jobbar nu körs det givetvis med SSH.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580