Philips visar ultrabred bildskärm på 29 tum med 2 560 x 1 080 pixlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Kanske bra om man antingen har två program uppe samtidigt eller ser på film, men annars verkar ju det värdelöst, tycker inte folk 16:9 är för brett?

Ser inte varför det skulle vara värdelöst när du faktiskt kan ha två fullbreda fönster bredvid varandra. 16:9 däremot blir ju bara ett fönster fast bredare. Det är en dåligt kompromiss.

Skrivet av mrqaffe:

Vilken fruktansvärd onödig pryl, det är alldeles för lågt på höjden och den är inte ens bredare än 2x1920, ett otroligt dåligt format som försöker backa utvecklingen, vi behöver högre upplösning på skärmarna, inte lägre, ett stort buu för den bakåtsträvande idden.

Inte lägre än dagens 16:9 och det tycker ju folk uppenbarligen är ok. Du får gärna utveckla på vilket sätt det här är bakåtsträvande.

Skrivet av Zotamedu:

Film på bio är mycket bredare än 16:9 så tydligen inte. 16:9 är en kompromiss mellan film och 4:3. Faktum är att standard film 2.39:1 är bredare än den här skärmen som har 2.33:1. Fast nyttan av så bred skärm är begränsad då det är väldigt svårt att få tag på material i bredare format än 16:9 om man inte har tillgång till biografers distributioner.

Stoppa i en dvd och kör igång på din tv utan att ha nån dynamisk funktion igång, är det svart upptill och nertill? Det är inte 16:9 utan bredare än så, tycker de flesta filmer idag säljs i det formatet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Sen när kostar en normal 16:9 skärm 3500-5500kr/st? Du får en Dell U2711 med 2560x1440 för 5500kr och 3st U2312HM för runt 1750kr/st, då med 1080p och ips, samt 0.6ms inputlag.

För er som är förvirrade ang. IPS-paneler så är H-IPS bland dem bättre (om inte den bästa?) typen av panel.

Kan vi inte få se lite 2560x1920-skärmar med H-IPS istället, som inte är riktade mot spel?

Problemet med U2312HM är att det är så blandad kritik om den. Vissa vill hellre ha cancer än den skärmen och det har funnits en hel del måndags exemplar i omlopp. Dessutom har priset du tittat på kommit ifrån proshop och liknade ifrågasättbara butiker. Vill du ha dom ifrån en bättre butik fick du ge ca 1850, så ca 5550 kr+ eventuellt extra grafikkort om du ska spela på alla tre skärmarna, se original argumentet om FOV. En ensam 27 tummare hjälper inte problemet om mer FOV. Så den idén kastar jag direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Fem såna på högkant i eyefinity...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här på forumet har det ju skrivits spaltmeter med klagomål på skärmar som bara har 1080 på höjden. Men hade skärmen haft minst 1200 och haft ett pris som jag hade haft råd med så hade jag älskat en sådan skärm. Jag gillar att kunna ha många fönster uppe samtidigt. Men längst ner skrivs det ju också om en ny 27-tummare med PLS-panel och upplösningen 2 560 x 1 440. Den kanske kan bli intressant. Jag vet inte hur Philips skärmar ser ut idag men den gamla 19 tummaren jag har idag har en matt yta som inte är så reflexbenägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Jepp! 16:10 var perfekt. Vad hände med den ration? Missade jag ett möte?

Du missade mötet där de konstaterade att de får ut fler panelen per platta vid 16:9 än 16:10.
Det är EN an anledningarna till att priserna på paneler börjat gå ner. De får ut fler skärmar till samma tillverkningskostnad som 16:10.....
Rent ur tivverknings och företagspersketiv förstår jag mig på formatet.......men som slutanvändare? Hell no.......
Jag som många andra föredrar 16:10......

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lonefox:

Du missade mötet där de konstaterade att de får ut fler panelen per platta vid 16:9 än 16:10.
Det är EN an anledningarna till att priserna på paneler börjat gå ner.

Det där är en myt. Anledningen till att tillverkarna gick över till 16:9 är att det är TV-formatet och inget annat. Orsakerna till lägre priser på 16:9 stavas stordriftsfördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Problemet med U2312HM är att det är så blandad kritik om den. Vissa vill hellre ha cancer än den skärmen och det har funnits en hel del måndags exemplar i omlopp. Dessutom har priset du tittat på kommit ifrån proshop och liknade ifrågasättbara butiker. Vill du ha dom ifrån en bättre butik fick du ge ca 1850, så ca 5550 kr+ eventuellt extra grafikkort om du ska spela på alla tre skärmarna, se original argumentet om FOV. En ensam 27 tummare hjälper inte problemet om mer FOV. Så den idén kastar jag direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

U2312HM var bara ett exempel på IPS med lågt inputlag eftersom du nämnde spel :).

Men om det är FOV:en man är ute efter så kan man ju lira med svarta kanter på en 2560x1440-skärm. Personligen tar jag hellre en skärm med 2560x1440 än en med 2560x1080 för samma pris. Enda genren där du egentligen har nytta av bred FOV är ju FPS-spel, ska man lira något annat så är det så stor överblick som möjligt åt alla håll som gäller.

Permalänk

Yes, perfekt skärm. Ni som inte ser nyttan med den har uppenbarliga problem att sätta er in i andras behov. Sluta gnäll på andra när problemet ligger hos er själva.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infinity08:

Så du har hellre en vanlig skärm med 1080p? Den här skärmen har samma yta på höjden men är dessutom bredare. Inte som att du förlorar någon yta precis.

Jag har tar en skärm med 1920x1400 en 2560x1080 any´day

de här formatet är bara löjligt och inte anpassat för något annat en film tittande, att folk snackar om FOV och skit är ganska ointressant då de inte är många spel som man kan stödja de här med.

Att ha en skärm som är högre är värt mer alla dagar vid folk som använder datorn till normala saker, oj jag kör eye infinity i BF3, måste de spel som folk överdriver mest med, de flesta har inte ens skills nog för att märka vad som händer mitt på skärmen deras då de lär ju knappast kunna märka av vad som händer på sidan av huvudet deras, de addar också extremt lite till upplevelsen.

totalt värdelös skärm, varför, värdelös i ALLA program, fyller ingen funktion när man surfar, mycket limited för spel.

Sluta drägla över skärmen och säg istället vad ni ska använda den till om den nu är så bra, har inte hört ett enda argument en som förklarar vad de ska ha en skärm som de här till, titta på film är enda man kan göra på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

Yes, perfekt skärm. Ni som inte ser nyttan med den har uppenbarliga problem att sätta er in i andras behov. Sluta gnäll på andra när problemet ligger hos er själva.

Utmärkt sagt.

Själv är jag nyfiken på glasögonfri 3D.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Domifuling:

Yes, perfekt skärm. Ni som inte ser nyttan med den har uppenbarliga problem att sätta er in i andras behov. Sluta gnäll på andra när problemet ligger hos er själva.

Så sant som det är sagt!

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

U2312HM var bara ett exempel på IPS med lågt inputlag eftersom du nämnde spel :).

Men om det är FOV:en man är ute efter så kan man ju lira med svarta kanter på en 2560x1440-skärm. Personligen tar jag hellre en skärm med 2560x1440 än en med 2560x1080 för samma pris. Enda genren där du egentligen har nytta av bred FOV är ju FPS-spel, ska man lira något annat så är det så stor överblick som möjligt åt alla håll som gäller.

Är det FOV man är ute efter så håller man sig till spel där man själv kan ändra det, så kan man spela på precis vilken skärm man vill och ändå vara nöjd

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

och 16:10 fapparnas mardröm har anlänt

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem

1080 i höjdled är ju för lite.

Permalänk
Avstängd

Dessa skärmar vore drömmen om de vore 34 tum istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

U2312HM var bara ett exempel på IPS med lågt inputlag eftersom du nämnde spel :).

Men om det är FOV:en man är ute efter så kan man ju lira med svarta kanter på en 2560x1440-skärm. Personligen tar jag hellre en skärm med 2560x1440 än en med 2560x1080 för samma pris. Enda genren där du egentligen har nytta av bred FOV är ju FPS-spel, ska man lira något annat så är det så stor överblick som möjligt åt alla håll som gäller.

Nja, svarta kanter är jag inte så glad själv, men man kan göra så. Men det finns fler spel än de från FPS genren som kan dra nytta av högre FOV, exempelvis Mmorpg och tredjepersons spel, för att inte tala om bilspel. Vad man i grunden gör är ger mer information som spelaren kan reagera på. Exempelvis mindre tunnelsyn i bilar, lättare att se fiender i bakhåll på tredjepersons spel. Sen vad som är naturligt eller realistiskt är en annan sak.

Personligen har jag inget problem med höjden på 1080 upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av medstud:

Skulle föredra om de började göra film i 16:9 i stället för att göra skärmarna bredare och bredare. Blir en underbar upplevelse med Game of Thrones, har svårt att tro att film inte skulle funka i det formatet.

Haha. Cinemascope och funnits på vita duken sen 50-talet. Och inget går att jämföra känslan man får från en film på 114" i 2.35:1 med en i 16:9. 75% av alla filmer med över medelbudget är oftast inte 16:9. Förutom avatar då som man inte förstår någonting av...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det borde väl vara rätt schysst att spela på den här istället för eyefinity? Kunde dock gärna varit ett par tum större och högre upplösning på bredden.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tempel:

Ser inte varför det skulle vara värdelöst när du faktiskt kan ha två fullbreda fönster bredvid varandra. 16:9 däremot blir ju bara ett fönster fast bredare. Det är en dåligt kompromiss.

Inte lägre än dagens 16:9 och det tycker ju folk uppenbarligen är ok. Du får gärna utveckla på vilket sätt det här är bakåtsträvande.

Stoppa i en dvd och kör igång på din tv utan att ha nån dynamisk funktion igång, är det svart upptill och nertill? Det är inte 16:9 utan bredare än så, tycker de flesta filmer idag säljs i det formatet.

Det bredaste formatet som stöds för DVD är 720x480 vilket ger en aspect ratio av 1.5:1 så nej, det säljs inga DVD med 2.4:1. Faktum är att DVD inte ens stödjer 16:9 fullt ut. Räkna själv på standardupplösningarna 720:576 (PAL) och 720x480 (NTSC). Det man gör är att man drar ut bilden något för att passa 16:9 men upplösningen är den samma.

Om du har hittat något smalare så har de lagt in svarta ramar direkt i filmen vilket betyder att de kommer finnas där även med en bredare skärm om man inte plockar bort dem med mjukvara. Fast då har man ju offrat massa upplösning från en källa som redan är rätt lågupplöst vilket antagligen inte kommer bli så roligt att titta på. Alternativt så har du köpt skivan från något mindre lagligt ställe eftersom det cirkulerar lite alla möjliga upplösningar i illegala kanaler. Jag skulle gissa på det första alternativet, vilket jag aldrig själv stött på faktiskt. Det verkar även vara så BluRay löser problemet med att distribuera bredare format fast det är inte riktigt lika illa där eftersom de har högre upplösning från början så det gör inte lika mycket att några pixlar offras.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tempel:

Ser inte varför det skulle vara värdelöst när du faktiskt kan ha två fullbreda fönster bredvid varandra. 16:9 däremot blir ju bara ett fönster fast bredare. Det är en dåligt kompromiss.

Inte lägre än dagens 16:9 och det tycker ju folk uppenbarligen är ok. Du får gärna utveckla på vilket sätt det här är bakåtsträvande.

Stoppa i en dvd och kör igång på din tv utan att ha nån dynamisk funktion igång, är det svart upptill och nertill? Det är inte 16:9 utan bredare än så, tycker de flesta filmer idag säljs i det formatet.

Den är ju mindre än dagens 2560x1600 och 1440 de kan gärna göra en bred skärm men den måste bibehålla höjdupplösningen eller helst öka den, det är patetist att minska höjden ytterligare, 1440 är illa nog och vi borde gå uppåt i upplösning inte neråt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Den är ju mindre än dagens 2560x1600 och 1440 de kan gärna göra en bred skärm men den måste bibehålla höjdupplösningen eller helst öka den, det är patetist att minska höjden ytterligare, 1440 är illa nog och vi borde gå uppåt i upplösning inte neråt.

Vadå mindre en dagens 2560x1600!?

Standard är snarare 1920x1080. Sedan när blev alla high end skärmar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kol:

Vadå mindre en dagens 2560x1600!?

Standard är snarare 1920x1080. Sedan när blev alla high end skärmar?

Det finns ju redan skärmar som kan visa 2560x1080 dvs de skärmar som är 2560x1440 eller 2560x1600, att göra en ny skärm som är avklippt på höjden är helt galet eftersom det är höjden man har nytta av, 2560x1080 är dessutom så lite pixlar att det inte ersätter 2 normala 1920x1080 skärmar, hade de gjort en 3840x1080 så hade det funnits ett vist existensberättigande för den, men 2560x1080 verkar enbart dumt, jag skulle vilja kalla skärmen ultralåg snarare än ultrabred, man klipper bort 1/3 av en 1600 linjers skärm........

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Bah det där är väl inget! Kolla in denna http://www.maximumpc.com/article/news/beautiful_curved_monito...

Dock så är den liiite dyrare

Denna nyhet fick mig just att fundera över vad som hände med den konkava skärm man såg köra Crysis för ett antal år sedan. Tycker att konceptet med en välvd skärmyta helt klart verkar häftigt för PC monitorer. Tack för länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Vadå mindre en dagens 2560x1600!?

Standard är snarare 1920x1080. Sedan när blev alla high end skärmar?

När blev 1920x1080standard?
1366x768 och 1280x1024 är mer använt http://www.w3schools.com/browsers/browsers_resolution_higher....
Skämt o sido.

Det måste juvara över 10 år sedan man började använda 1600x1200.

Men av någon anledning i widescreen hysterin och man glömt bort att i princip alla använder större delen av tiden framför skärmen till att läsa och således scrolla i höjdled, så man krymper pixlar i höjdled till 1080?

Den sista skärmen jag kan minnas att jag blev tvungen att scrolla i sidled på var farsans 15år gamla Philips 14" CRT (som flimrade vid 1024x768 så man blev tvungen att ställa ner den till 800*600).

Permalänk
Skrivet av Granter:

Jag har tar en skärm med 1920x1400 en 2560x1080 any´day

de här formatet är bara löjligt och inte anpassat för något annat en film tittande, att folk snackar om FOV och skit är ganska ointressant då de inte är många spel som man kan stödja de här med.

Att ha en skärm som är högre är värt mer alla dagar vid folk som använder datorn till normala saker, oj jag kör eye infinity i BF3, måste de spel som folk överdriver mest med, de flesta har inte ens skills nog för att märka vad som händer mitt på skärmen deras då de lär ju knappast kunna märka av vad som händer på sidan av huvudet deras, de addar också extremt lite till upplevelsen.

totalt värdelös skärm, varför, värdelös i ALLA program, fyller ingen funktion när man surfar, mycket limited för spel.

Sluta drägla över skärmen och säg istället vad ni ska använda den till om den nu är så bra, har inte hört ett enda argument en som förklarar vad de ska ha en skärm som de här till, titta på film är enda man kan göra på den.

Vadå värdelös? För mig som utvecklare skulle det vara en stor fördel med mer yta på bredden. Idag har jag 3x24", men 2 såna här skulle lätt kunna ersätta dem. Att den sen är perfekt till film är bara en bonus. Bara för att den inte passar just dig betyder det inte att den är värdelös.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av infinity08:

Vadå värdelös? För mig som utvecklare skulle det vara en stor fördel med mer yta på bredden. Idag har jag 3x24", men 2 såna här skulle lätt kunna ersätta dem. Att den sen är perfekt till film är bara en bonus. Bara för att den inte passar just dig betyder det inte att den är värdelös.

Den är ju inte bredare än dagens skärmar, den är bara lägre och det är det som är felet. Det finns redan mängder med skärmar som är 2560 breda och dessutom högre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den är ju inte bredare än dagens skärmar, den är bara lägre och det är det som är felet. Det finns redan mängder med skärmar som är 2560 breda och dessutom högre.

Det är möjligt att det finns skärmar som passar mig ännu bättre, men det gör inte denna värdelös. Finns garanterat de som föredrar skärmar som är extra breda, tycker själv att det ser snyggare ut.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av infinity08:

Det är möjligt att det finns skärmar som passar mig ännu bättre, men det gör inte denna värdelös. Finns garanterat de som föredrar skärmar som är extra breda, tycker själv att det ser snyggare ut.

Den är inte extra bred, den är extra låg. bara för att bildförhållandet är annorlunda är inte bilden bredare än dagens skärmar, den är bara lägre, om du inte har testat en 2560x1600 så gör det , de är vanebildande, plötsligt får man vettigt höjd och överblicken blir oerhört mycket bättre.
T.om de skärmar som är 1200 linjer på höjden är ett lyft jämfört med 1080, 120 linjer gör stor skillnad i verklig användning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Både första och sista kommer väl kosta minst 8K.

Permalänk
Medlem

Vad kommer en sådan skärm kosta? Skulle gissa på dryga 20 000 kr.