Asus lanserar Zenbook U500 – tunn bärbar med IPS-skärm i 15 tum

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar Zenbook U500 – tunn bärbar med IPS-skärm i 15 tum

Det blir fler modeller med formspråket Zenbook när Asus introducerar nya U500 i 15 tum. På menyn står påkostade komponenter och Windows 8.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hah, första man får göra är att byta till Windows 7 på den där då om man skulle köpa den...

Verkade ju rätt trevlig annars dock!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Den verkar mycket trevlig! Synd att jag inte har råd att köpa en bara

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Synd att panelen inte hade åtminstone 1920x1200 istället, känns som 16:9 blir för smalt på en så liten skärm.

Permalänk
Medlem

Ser dyr ut

Permalänk
Medlem

Så var det bara det att Haswell kommer kort därefter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Så var det bara det att Haswell kommer kort därefter..

Hoppas verkligen att Haswell kommer vid runt april 2013. Hoppas även på att de mobila processorerna lanseras först. Vore jävla gött.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sirnicke:

Så var det bara det att Haswell kommer kort därefter..

Tror att vi får se Hashwell i butikerna i Maj-Juni.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade de inte varit så förbaskat dyra så hade jag slagit till direkt :).

Permalänk
Medlem

Ser ut som min framtida dator! skönt att man spara pengarna

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

denna dator i 13,3 tum så vore det något väldigt intressant!

Permalänk
Medlem

"Datorn kan konfigureras med processorer ur familjen Intel Ivy Bridge, som ackompanjeras av ett Geforce GTX 650."

Är jag dum i huvudet, har ni skrivit fel eller har ASUS gjort något jättehäftigt? Är det inte bara GT650M, som i nya Macbook Pro?

Permalänk
Medlem

Akta Asus "har ett skal av aluminium" Apple gillar nog inte det...

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN !!!!
En slimmad burk med 15" skärm och 1080P

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Burks:

denna dator i 13,3 tum så vore det något väldigt intressant!

Det finns redan Zenbooks med 1080p och 13"-skärm på marknaden..? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1275229

Jag tycker det här är fantastiskt, 15" är ett fint format för bärbara datorer, sålänge de inte väger för mycket eller blir för varma!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

denna dator i 13,3 tum så vore det något väldigt intressant!

Inte lika kraftfulla komponenter kanske men annars finns det ju typ redan Samma form/utseende och 1080p IPS panel

http://www.sweclockers.com/nyhet/15563-asus-lanserar-zenbook-...

Today´s best ultrabook kallar de den på Anandtech
http://www.anandtech.com/show/6194/asus-ux31a-putting-the-ult...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paprikan:

Akta Asus "har ett skal av aluminium" Apple gillar nog inte det...

Är det därför vi inte får se tryckkänsliga skärmar på nya Ultrabooks? Windows8 och pekskärm längtar jag efter.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hah, första man får göra är att byta till Windows 7 på den där då om man skulle köpa den...

Verkade ju rätt trevlig annars dock!

Eller Ubuntu Linux.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Den här kommer jag köpa, ett 650M är dessutom bra mycket trevligare om man ska spelal än vad om funnits tidigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det finns redan Zenbooks med 1080p och 13"-skärm på marknaden..? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1275229

Jag tycker det här är fantastiskt, 15" är ett fint format för bärbara datorer, sålänge de inte väger för mycket eller blir för varma!

Skrivet av Yrch:

Inte lika kraftfulla komponenter kanske men annars finns det ju typ redan Samma form/utseende och 1080p IPS panel

http://www.sweclockers.com/nyhet/15563-asus-lanserar-zenbook-...

Today´s best ultrabook kallar de den på Anandtech
http://www.anandtech.com/show/6194/asus-ux31a-putting-the-ult...

Tänkte mest på en liknande dator med 650 grafiken

Men det är nog bäst att vänta. Är inte i direkt stort behov av en ny bärbar just nu. Kanske till julhandeln eller nåt

Permalänk
Medlem

YEY utmanare till sony vaio s15 , vill ha !detta ska bli mitt laptop köp!
inte samma prestanda men mer bärbar , gillas starkt !

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem

Ska ni köpa den så får ni köpa den fort som fan. GT650M finns ju i macbook pro med retina så den kommer väl bli stämd för även en sådan sak och få säljförbud. Man får väl räkna med att den är uppe på markanden i en eller två veckor.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

"Datorn kan konfigureras med processorer ur familjen Intel Ivy Bridge, som ackompanjeras av ett Geforce GTX 650."

Är jag dum i huvudet, har ni skrivit fel eller har ASUS gjort något jättehäftigt? Är det inte bara GT650M, som i nya Macbook Pro?

Precis min tanke! GTX650 känns på något vis rätt lurigt att klämma in i en laptop.

AnandTech skriver att den innehåller ett GT 650M tror jag minsann något är fel i artikeln här på sidan. :<

Visa signatur
Permalänk
Datavetare

Ska man gissa att denna kommer ligga runt 12k-13k med tanke på att 13" varianten som också har IPS skärm med 1920x1080 ligger runt 10k?

Blir ju svårt att motivera kostnaden för rMBP i så fall. Visst denna har inte "retina" skärm, men skärmen på 13" är dels matt och ser ut att vara så även på 15", dels så visar tester att den har bättre ljusstyrka, mer kontrast och bättre färgkorrekthet jämfört med rMBP. Upplösning är viktigt, men inte allt.

Ett par stycken på jobbet har skaffat 13" Zenbook och med Linux installerat är det en riktigt trevlig maskin, men personligen tycker jag 13" är i minsta laget då jag väldigt ofta använder min laptop utan extern skärm både vid hemma-jobbande och för surf, e-mail och liknande. Så denna maskin + Linux vore ju inte fel, framförallt inte om den kostar 10k mindre än en rMBP

Har ju inte spelat PC-spel på ett bra tag, men med ett nVidia GT650M borde de flesta moderna spel vara fullt spelbara så läge att testa igen kanske...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vikt?

Om vikten är typ 1,7 kg eller mindre så kommer jag köpa pronto. Har en elitebook på 14" på jobbet som väger bly känns det som när man skall släpa den hem eller ut på kundbesök. Tror den väger 2,3-2,4 nåt.

Permalänk

Priset är avgörande faktorn för min del. Blir rätt dyr med 512GB SSD och IPS panel gissar jag?

Permalänk
Avstängd

Nej tack, inget Windows 8.

Dom borde ha den med högre upplösning, grå skärmram, nån millimeter tunnare, 16:10 istället för 16:9.

Samt Ubuntu eller Windows 7 istället för Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Om vikten är typ 1,7 kg eller mindre så kommer jag köpa pronto. Har en elitebook på 14" på jobbet som väger bly känns det som när man skall släpa den hem eller ut på kundbesök. Tror den väger 2,3-2,4 nåt.

Klagar man på 7hg så är det nog inte föremålets vikt som är problemet

Känns som att dessa ultrabooks lätt kan bli väldigt varma, speciellt när de ska trycka i lite "kraftigare" GPU. Någon med lite erfarenhet?

Dock väldigt skönt att 15" börjar komma, 13" kan inte vara trevligt att jobba med.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Tänk att folk kan tänka sig köra med samma upplösning fast på en 27" skärm.

Permalänk
Avstängd

Tycker tillverkare som är i laptop makeriet gör aldeles för mycket modeller helt åt skogen vad fel det blir med alla namn och modeller!
Problemet är att ingen kommer ihåg namnet på modellerna och det finns inget att "prata" om och som vi vet är att märke och modellnamn något som SÄLJER halva produkten... tyvärr vill jag inte hänvisa till Apple.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag