Gigabyte 670 GTX Windforce 3x vs Corsair HX650

Permalänk

Gigabyte 670 GTX Windforce 3x vs Corsair HX650

Hej, Jag håller på att bygga ihop en ny dator och tänkte fråga om någon vet om det nätagget jag har, passar till det nya grafikkortet (passar i form av tillräkligt med watt)

Datorn består av

Jag kommer inte att köra SLI då detta kort är näst intil lika bra som 2x 560Ti SLI
Jag kommer troligen inte att överclocka mycket, om något. Ville ha processor kylningen för att den är tyst.

Tror ni 650W räcker? kortet rekomenderar 550W minimum, men jag vet inte vad de räknar med för andra komponenter.

Processorn, Moderkortet och 2 av de 4 Ram pinnarna ingår i en av deras uppgraderings paket om någon är intresserad Uppgraderingspaket Intel - Core i5 2500K

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Entusiast

Det kommer räcka utan problem

Permalänk

Tack, jag trodde det också, men ville kolla för säkerhets skull

Vad tror ni om resten av burken? bra val? av komponenter?

Behöver jag ens 16gb minne? detta kommer att vara en speldator, inte för photo/video redigering.. är 16Gb overkill?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

650w räcker.

Men jag skulle rekommendera 120GB ssd

Denna tillexempel: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752104 (basic menas att det inte följer med någon 3,5"-2,5" adapter men man kan montera utan i H2 chassit)

Permalänk
Medlem

Fyller du upp minnesslottarna så är det helt ok med 16gb...vem vill ha tomma slots?

Visa signatur

Asus Maximus IV Code | i7 7700k | 16gb 3000 CL15 Corsair Vengeance LP | EVGA Geforce GTX 980ti ACX+ SC | Fractal Design Newton R2 800w Modular | 256GB Samsung 840 | 2x1TB WD | Silverstone R03 | Noctua NH-C14 |

Permalänk
Skrivet av styggson:

Fyller du upp minnesslottarna så är det helt ok med 16gb...vem vill ha tomma slots?

Jo, det var lite så jag tänkte med, dessutom är de ju bara 365 styck..

Skrivet av mylife:

650w räcker.

Men jag skulle rekommendera 120GB ssd

Denna tillexempel: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752104 (basic menas att det inte följer med någon 3,5"-2,5" adapter men man kan montera utan i H2 chassit)

Dock har jag redan min 90Gb SSD men jag funderar absolut på fler SSD.. de är så jäkla snabba!

vet ni några bra skärmar att ha till? nuvarande 17" 1280x1024 räcker inte längre..

Maximalt 2st skärmar. behöver ej högtalare,

Eller borde jag skappa en ny tråd i skärm kategorien för detta?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Skippa hybriddisken. Köp en vanlig och en större ssd
t.ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749482
och http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632657

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Plasmatic:

Tack, jag trodde det också, men ville kolla för säkerhets skull

Vad tror ni om resten av burken? bra val? av komponenter?

Behöver jag ens 16gb minne? detta kommer att vara en speldator, inte för photo/video redigering.. är 16Gb overkill?

Ja som någon sa, för väldigt lite pengar skulle du kunna gå upp ett steg vad det gäller SSD, och välja en som inte kör sandforce. Jag vet inte om dom har fixat problemen med dem än men risken är stor att du får en som inte är fixad, vilket innebär massa stökande med firmware.

16GB minne, well, jag är glad att jag inte har mindre. Med 50-100 flikar i Chrome, 3 Photoshop projekt, och Minecraft igång så bräcker man lätt 8GB vallen. För bara gaming behöver du väll egentligen inte 16GB men regeln lyder; man kan aldrig få för mycket RAM-minne.

En annan fundering är; om du inte ska överklocka, varför väljer du då inte ivy-bridge?

Permalänk

Jag vet knappt vad du menar med Ivy-Bridge?

Jag gissar på att det gäller CPU'n?

Jag har redan fått det paketet så det är försent det med det mesta av paketet är redan i posten typ.

Som ni kanske märker är jag varken jätte insatt, eller så haj på det hela. jag kan en del, men inte detaljerna.

Vad gäller hårdiskarna så har jag dem redan. så det är lite sent att byta

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Hej, Jag håller på att bygga ihop en ny dator och tänkte fråga om någon vet om det nätagget jag har, passar till det nya grafikkortet (passar i form av tillräkligt med watt)

Datorn består av

Jag kommer inte att köra SLI då detta kort är näst intil lika bra som 2x 560Ti SLI
Jag kommer troligen inte att överclocka mycket, om något. Ville ha processor kylningen för att den är tyst.

Tror ni 650W räcker? kortet rekomenderar 550W minimum, men jag vet inte vad de räknar med för andra komponenter.

Processorn, Moderkortet och 2 av de 4 Ram pinnarna ingår i en av deras uppgraderings paket om någon är intresserad Uppgraderingspaket Intel - Core i5 2500K

Jag rekommenderar att du byter ut Nzxt H2 mot FD R4. Jag har haft H2 och även om det inte är ett dåligt chassi så är ett misstag att den släpper ut ljud via öppningen på toppen (som bara har ett magnetiskt plastskydd som inte hjälper alls). Med R4 får du allt som H2 har + möjlighet att ha öppnare flöde mellan övre frontfläkten och GPU/CPU genom att plocka bort övre HDDburen. Du får även bättre ljuddämpningsmaterial + borttagbara ljuddämpningsplattor i toppen som gör att du kan få en verkligen tyst dator.

Om du köper H2 p.g.a. hotswap HDD så tänk på att den endast är bra att ha om du har massa lagring i HDDs liggandes som du behöver tillgång till ibland. Annars är den helt onödig och väger inte upp alls för platsen den tar.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk

Tog H2 för att jag tyckte om designen.. Gillar inte fläkthållet i sidan på R4..

Med tankte på gamla datorn hade Antec Nine-hundred tror jag H2 blir en klar förbättring..

EDIT: jag tänkte visst på FD Arc.

Men jag gillar ändå ändå inte riktigt designen på R4.

Kollade igenom recenssionen som Sweclockers gjorde och hade jag sett den innan mitt H2 skickades skulle jag nog ha valt det..

Men nu är ju mitt H2 redan skickat och påväg. Finns det inte sådana ljuddampande filtar att köpa för att täcka fläkthål som inte används?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Plasmatic:

Jag vet knappt vad du menar med Ivy-Bridge?

Jag gissar på att det gäller CPU'n?

Jag har redan fått det paketet så det är försent det med det mesta av paketet är redan i posten typ.

Som ni kanske märker är jag varken jätte insatt, eller så haj på det hela. jag kan en del, men inte detaljerna.

Vad gäller hårdiskarna så har jag dem redan. så det är lite sent att byta

Senaste generationens processorer från intel heter ivy-bridge, och den ett steg äldre heter sandy-bridge. Ivy är lite strömsnålare och aningen bättre per klockcykel än sandy. Medan sandy är bättre rent temperaturmessigt när man ska överklocka med konventionell kylning. Så du kan helt enkelt klocka sandy mer än ivy innan värmen blir ett problem.

Men oroa dig inte, 2500k är verklingen inte ett nerköp

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Senaste generationens processorer från intel heter ivy-bridge, och den ett steg äldre heter sandy-bridge. Ivy är lite strömsnålare och aningen bättre per klockcykel än sandy. Medan sandy är bättre rent temperaturmessigt när man ska överklocka med konventionell kylning. Så du kan helt enkelt klocka sandy mer än ivy innan värmen blir ett problem.

Men oroa dig inte, 2500k är verklingen inte ett nerköp

Alla jag har pratat med sa att det paketet från komplett var ett bra köp. så jag tog det ingen kunde matcha priset heller.

Jag tror nog det blir bra.

Inte precis som det kunde vara värre än nuvarande hårdvara.
Q6600
Vet inte vilket moderkort..
4Gb 1066 Ram
8800GT

Dels var det dags för uppgradering, dels la grafikkortet av. fläkten körde, men bildskärmen fick ingen signal.
Måste bara försöka sälja mina gamla delar som fortfarande fungerar

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Jag kör i5 2500k stock med 8 gb ram och ett gäng diskar på ett 500w PSU 80 plus, köpte ett gigabyte gtx 670 oc förra veckan på lite vinst och förlust men det rullar kanon, slapp byta nätagg denna gången ialla fall lätt överklockat ger det 8900 p i 3D mark 11 720p på min rigg.

Permalänk

hehe, nice.

Dock säger mig 8900 p i 3D mark 11 mig inget har 0 koll på vad som är bra poäng eller inte..

Får ta o lära mig överklocka processorn till 4.0 så jag får användning av både sandy-bridge och cpu kylaren

Flaskhalsen i min nya blir väl antagligen hårddiskarna som vanligt
Tämligen intresserad av att skaffa den där 128 SSD till för att köra spel på.
Min nuvarande är uteslutande OS och program installation på.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk

Tja!
jag kör samma grafikkort med en i7-920 @4.0Ghz och burken i sign.
på ett 550w agg utan några problem

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk

Så bra, då tar dom antagligen i ganska bra när de sätter rekomenderat nätagg till sina kort

Tack allihop för hjälpen

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Tog H2 för att jag tyckte om designen.. Gillar inte fläkthållet i sidan på R4..

Med tankte på gamla datorn hade Antec Nine-hundred tror jag H2 blir en klar förbättring..

EDIT: jag tänkte visst på FD Arc.

Men jag gillar ändå ändå inte riktigt designen på R4.

Kollade igenom recenssionen som Sweclockers gjorde och hade jag sett den innan mitt H2 skickades skulle jag nog ha valt det..

Men nu är ju mitt H2 redan skickat och påväg. Finns det inte sådana ljuddampande filtar att köpa för att täcka fläkthål som inte används?

Det var ju synd. H2 är inte en dålig låda men R4 är tystare. Om jag väljer att gå över till ATXlåda istället för mATX så kör jag nog på FD Rx serien eller FD Define mini.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk

Nu visar det sig att H2 chassit jag fick var defekt (en kabl som går ner från front panelen har smält!) så jag ska returnera den och få pengarna tillbaka. då tänkte jag att jag tar R4 istället..

Dock såg jag en annan låda:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746611#reviews

Någon som vet något om den?

Gillar den för att den har luckor som täcker de extra fläkthålen så den fortfarande ser stilren och har kvar sina utbyggnads möjligheter.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Plasmatic:

Nu visar det sig att H2 chassit jag fick var defekt (en kabl som går ner från front panelen har smält!) så jag ska returnera den och få pengarna tillbaka. då tänkte jag att jag tar R4 istället..

Dock såg jag en annan låda:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746611#reviews

Någon som vet något om den?

Gillar den för att den har luckor som täcker de extra fläkthålen så den fortfarande ser stilren och har kvar sina utbyggnads möjligheter.

Det är en bra låda.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Det är en bra låda.

Går det att jämföra med R4?
550D är lite dyrare, ca 200:-. den har också helmetall front så vitt jag har förstått (så det gör en del på priset)

någon som har sett eller till och med testat båda?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Master of Overkill

Har inte sätt R4 så jag vet inte :/

Men 550D är bra skit

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Vilken verkar ha bättre luftflöde?

550D har helt klart mer plats för fläktar, men jag vill ju gärna inte stoppar fläktar överallt då det kommer fullständigt förstöra tystheten.

R4 är billigare och verkar vara väldigt tyst. jag undrar dock om luftflödet?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Plasmatic:

Vilken verkar ha bättre luftflöde?

550D har helt klart mer plats för fläktar, men jag vill ju gärna inte stoppar fläktar överallt då det kommer fullständigt förstöra tystheten.

R4 är billigare och verkar vara väldigt tyst. jag undrar dock om luftflödet?

Köper du 800rpm /1000rpm fläkter med lägre en 17.1 db så kommer den va ganska tyst endå.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240