(2500k) För stark Vcore efter OC med medföljande mjukvara?

Permalänk
Medlem

(2500k) För stark Vcore efter OC med medföljande mjukvara?

Tjena!

Efter mitt senaste inköp av en ny kylare till min Intel Core i5 2500k (Cooler Master 212 Evo) så tänke jag mig att överklocka med det medföljande programmet med mitt moderkort från Gigabyte (P67A-D3-B3).

Programmet heter Smart 6 då en av funktionerna heter "Quick Boost". Det fanns 4 simpla val:
1. Stockklock
2. 3,77Ghz
3. 4,33Ghz
4. 4,77Ghz

Jag valde 4,33Ghz och startade senare om datorn for att kolla om allt stämde i BIOS. Till min överraskning så hade programmet (eller BIOS själv) klockat upp mitt RAM-minne eftersom processorn klockades uppåt till 1600Mhz från 1333Mhz som det var förut.
Här är lite screenshots från BIOS (ursäkta för den usla kvaliteten på bilderna):

http://imgur.com/a/cD5xz#0

Nu undrar jag. Är allt som det ska? Ska Vcore verkligen vara så hög?

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ^fel:

Tjena!

Efter mitt senaste inköp av en ny kylare till min Intel Core i5 2500k (Cooler Master 212 Evo) så tänke jag mig att överklocka med det medföljande programmet med mitt moderkort från Gigabyte (P67A-D3-B3).

Programmet heter Smart 6 då en av funktionerna heter "Quick Boost". Det fanns 4 simpla val:
1. Stockklock
2. 3,77Ghz
3. 4,33Ghz
4. 4,77Ghz

Jag valde 4,33Ghz och startade senare om datorn for att kolla om allt stämde i BIOS. Till min överraskning så hade programmet (eller BIOS själv) klockat upp mitt RAM-minne eftersom processorn klockades uppåt till 1600Mhz från 1333Mhz som det var förut.
Här är lite screenshots från BIOS (ursäkta för den usla kvaliteten på bilderna):

http://imgur.com/a/cD5xz#0

Nu undrar jag. Är allt som det ska? Ska Vcore verkligen vara så hög?

Tack på förhand!

Ingen skadlig VCore men kanske i lite överkant, Brukar vara så när program sköter överklockningen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Intel har väl satt max vcore på 1,52 på deras datablad, men så högt ska man nog inte gå. Kör själv på 1,42V på min 2500k!

Visa signatur

!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ingen skadlig VCore men kanske i lite överkant, Brukar vara så när program sköter överklockningen.

Tycker du att jag ska sänka det något? Har hört att för hög Vcore sänker livstiden?

Ska jag testa processorn i Prime95?

Skrivet av bluelight:

Intel har väl satt max vcore på 1,52 på deras datablad, men så högt ska man nog inte gå. Kör själv på 1,42V på min 2500k!

Hur hög klock har du på din i5:a då? Runt det jag har eller högre/lägre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluelight:

Intel har väl satt max vcore på 1,52 på deras datablad, men så högt ska man nog inte gå. Kör själv på 1,42V på min 2500k!

Nja man brukar säga för 2500 / 2600 /2700 (K) eller liknande 1.4 är max vad gäller 24/7 då över det drar drastiskt ner livslängden / kan bränna CPU'n.

Men detta är personligt beroende på hur ofta man byter delar / är villig att gå upp i osv. Sj kör jag 2600k standardvolt 4.2ghz 24/7 ( inte orkat leka med volten ).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ^fel:

Tycker du att jag ska sänka det något? Har hört att för hög Vcore sänker livstiden?

Ska jag testa processorn i Prime95?
Testa I prime och ha Tex CPU-Z uppe samtidigt eller något annat program som i realtid kan vissa hur hög volt som används.
Blir tempen för hög 90C+?
Dra ner VCore lite.

Drar man nere VCore för mycket finns risk för instabilitet dock.

Hur hög klock har du på din i5:a då? Runt det jag har eller högre/lägre?

Jag sitter på en Gen 3 Ivy Bridge som blir lättare varmare pga mindre transistorer.
Har lyckats pressa upp den i 4.4GHz på en temp under 70C.

Din processor borde klara runt 4.8 eller så beroende på vilken kylning du använder.
5GHz är det folk som har fått upp 2500k upp i men det är inte varje processor som är så bra.

Kolla i överklocknings delen av forumet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nja man brukar säga för 2500 / 2600 /2700 (K) eller liknande 1.4 är max vad gäller 24/7 då över det drar drastiskt ner livslängden / kan bränna CPU'n.

Men detta är personligt beroende på hur ofta man byter delar / är villig att gå upp i osv. Sj kör jag 2600k standardvolt 4.2ghz 24/7 ( inte orkat leka med volten ).

Då min dator inte används 24/7 så är det nog kanske inte så farligt då. Ska försöka hålla volten nere ändå då jag inte vill att processorn helt plötsligt slutar fungera. Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Intel specar 1.52 som max. Just för att något chip under test har dött efter 1.52 .
Många missförstår det som att det är okej att köra 1.5 för "processorn tar först skada vid 1.52". Men så är det ju inte. Just ditt, mitt eller grannens kanske dör vid 1.3.
Sådana är reglerna med denna lek.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Då min dator inte används 24/7 så är det nog kanske inte så farligt då. Ska försöka hålla volten nere ändå då jag inte vill att processorn helt plötsligt slutar fungera. Tack för svaren!

Klocka via BIOS skulle jag vilja säga, annars överklockar inte du utan programmet du har fått med, tycker själv det var roligare att lära sig att göra det själv!
Gå aldrig över 1,4 du skadar processorn...
Finns för övrigt en jättebra guide för overklockning under "Guider" den är gjord av mig dock, men det får du leva med

Permalänk
Skrivet av ^fel:

Tycker du att jag ska sänka det något? Har hört att för hög Vcore sänker livstiden?

Ska jag testa processorn i Prime95?

Hur hög klock har du på din i5:a då? Runt det jag har eller högre/lägre?

4,7 GHz "bara". Ganska låg klock för sån hög volt, ska pilla lite med inställningar i helgen så jag kanske kommer under 1,4 iaf!

Visa signatur

!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Klocka via BIOS skulle jag vilja säga, annars överklockar inte du utan programmet du har fått med, tycker själv det var roligare att lära sig att göra det själv!
Gå aldrig över 1,4 du skadar processorn...
Finns för övrigt en jättebra guide för overklockning under "Guider" den är gjord av mig dock, men det får du leva med

Ska ta och läsa igenom guiden och återställer nog klocken till stock för säkerhetsskull då jag inte direkt mött på några dåliga frames, än

Permalänk
Medlem

Jag kör min i2500k i 4.5GHz med z68ap-d3, (m-kort i signatur) på 1.29V för tillfället. Dock har jag load-line på level 7. Såvitt jag förstått ju högre level = mer max-volt på hög cpu-belastning, så 1.29V är väl inte riktigt det sanna värdet med load-line aktiverat. Enligt cpu-z får jag runt ~1.35V i 100% load.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Oj då är något lite konstigt, loadline ska vara på level2 eller 75/100%
Vad har du för offset och turbo?
Jag har idle på 0,9v och load 1,275v kolla gärna min guide för överklockning under guider

Permalänk
Medlem

Om jag ska testa gå så högt jag kan med min 2500k, ska jag då inte överstiga 1,4 Vcore? Ska bara se maxgränsen + validera där, sen gå ner till 4,2Ghz eller liknande

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Om jag ska testa gå så högt jag kan med min 2500k, ska jag då inte överstiga 1,4 Vcore? Ska bara se maxgränsen + validera där, sen gå ner till 4,2Ghz eller liknande

Om du ska hitta gränsen, kör bara med 1 kärna. 1.5Vcore och sedan provar du boota med 54x. Om du ser windows loggan så kan du köra 5400Mhz.
Snabbare än så går det nog inte göra, typ

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Om jag ska testa gå så högt jag kan med min 2500k, ska jag då inte överstiga 1,4 Vcore? Ska bara se maxgränsen + validera där, sen gå ner till 4,2Ghz eller liknande

Kolla Överklockningsguiden under Guider i forumet
Klocka upp med de inställningarna och höj Vcore när det behöves, ej över 1,38

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Om du ska hitta gränsen, kör bara med 1 kärna. 1.5Vcore och sedan provar du boota med 54x. Om du ser windows loggan så kan du köra 5400Mhz.
Snabbare än så går det nog inte göra, typ

låter läskigt, jag är inte direkt någon erfaren överklockare ^^

Skrivet av iSw3de:

Kolla Överklockningsguiden under Guider i forumet
Klocka upp med de inställningarna och höj Vcore när det behöves, ej över 1,38

Kan jag sätta Vcore på 1,38 direkt och multipeln på typ 47? Sen öka multipliern tills det inte går mer vid den spänningen?
Känns lite säkrare och lättare än det andra alternativet, hehe

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

låter läskigt, jag är inte direkt någon erfaren överklockare ^^

Kan jag sätta Vcore på 1,38 direkt och multipeln på typ 47? Sen öka multipliern tills det inte går mer vid den spänningen?
Känns lite säkrare och lättare än det andra alternativet, hehe

Det andra var inte för en 24/7 överklock utan att kolla ditt max

Kollade du guiden? Står där, kör med offset, är bäst!
I annat fall sätt den på 1,3v starta på 4,4GHz sen höj tills temp säger stopp eller volt säger stopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Det andra var inte för en 24/7 överklock utan att kolla ditt max

Kollade du guiden? Står där, kör med offset, är bäst!
I annat fall sätt den på 1,3v starta på 4,4GHz sen höj tills temp säger stopp eller volt säger stopp

Jag har läst din guide, även den som är på overclock.net

ne men kan jag inte starta på 1,38v och 4,4Ghz, sen öka multipliern tills temp/volt säger stopp?
vrf börja på 1,3v för? Jag måste väl ändå höja spänningen flera gånger då ifall jag börjar på 4,4Ghz? Kanske blir för varmt direkt med mitt alternativ

Jag börjar kanske på 1,3v, sen ökar den till 1,35, sen 1,38? bra eller dåligt? Kommer som sagt inte stanna på maxclocken

EDIT: mitt mobo stödjer inte offset-saken

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Jag har läst din guide, även den som är på overclock.net

ne men kan jag inte starta på 1,38v och 4,4Ghz, sen öka multipliern tills temp/volt säger stopp?
vrf börja på 1,3v för? Jag måste väl ändå höja spänningen flera gånger då ifall jag börjar på 4,4Ghz? Kanske blir för varmt direkt med mitt alternativ

Jag börjar kanske på 1,3v, sen ökar den till 1,35, sen 1,38? bra eller dåligt? Kommer som sagt inte stanna på maxclocken

EDIT: mitt mobo stödjer inte offset-saken

Stödjer den Fixed? Börja med att ändra inställningarna som i guiden.
Anledningen att du vill börja på 1,3 är för att du kanske inte behöver mer, i 1,38 börjar din CPU att bränna, och livslängden kortas ner.
I mitt fall behöver jag bara 1,275v för 4,7GHz, som är hela 0,025v under 1,3v. Om du nu ska vara så envis om att starta högt så börja på 1,34 om du vill det
Säger bara att du kanske ej behöver det

Permalänk

Så om jag har min prolle 2600k@4.8Ghz på 1.39v. Och ligger mellan 62-65 grader under spelande bränner jag den då eller är det över 70-75 grader den tar skada. Och det gäller i prime 95 med att över ca 70 grader så kan den gå sönder.

Oj inte lätt det här inte.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Har nu överklockat till 4,2Ghz med en Vcore på 1.260 manuellt i BIOS. Tack iSw3de för din support!

Permalänk
Medlem

ingen annan som reagerat på att autoinställningarna har ändrat bclk som är skadligt för sb?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

jag kör 1.385v på 4.8ghz och den har alltid varit stabil

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Har nu överklockat till 4,2Ghz med en Vcore på 1.260 manuellt i BIOS. Tack iSw3de för din support!

Vad har du för temperaturer?
Kör upp den till 4,7

Permalänk
Medlem

kan tillägga till tråden som en liten hint bara att jag kör min 3570k på 1,265 och 4,5 Ghz rullar svalt och fint.
(min är dock en IVY men resultaten bör vara likvärdiga)

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Vad har du för temperaturer?
Kör upp den till 4,7

Går det att dra upp den till 4,7 på luft? :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Går det att dra upp den till 4,7 på luft? :s

Jag kör på 4,8 men kommer antagligen kunna gå till 4,9 med, dock räknas väll inte slutet vatten som luft.
Du kan komma upp till 5,2 om du har en bra kylare (och ett bra ex självklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Jag kör på 4,8 men kommer antagligen kunna gå till 4,9 med, dock räknas väll inte slutet vatten som luft.
Du kan komma upp till 5,2 om du har en bra kylare (och ett bra ex självklart)

Jag förmodar att jag har ett bra exemplar? Kör väl ganska låg Vcore på en ganska bra clock IMO (dock 70*C i prime95). Jag har en Cooler Master Evo 212+ med standard fläkten. Ska nog senare fixa in en andra på cpu-kylaren och en i fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Jag förmodar att jag har ett bra exemplar? Kör väl ganska låg Vcore på en ganska bra clock IMO (dock 70*C i prime95). Jag har en Cooler Master Evo 212+ med standard fläkten. Ska nog senare fixa in en andra på cpu-kylaren och en i fronten.

Det kan jag inte säga, men 1,260v för 4,2 är INTE bra för ett "bra exemplar"

4,6GHz vid 1,260 är bra