Screen tearing med nvidia 670

Permalänk

Screen tearing med nvidia 670

Bytte nyligen grafik kort till en gigabyte geforce 670 windforce och enda sedan bytet har jag börjat får screen tearing när jag kollar på youtube eller använder vlc, den förekommer också under vissa spel men långt ifrån alla jag testat. Har testa uppdatera drivers men utan att lyckas.

Någon som har några idéer på en lösning?

Permalänk
Medlem

Aktivera vertikalsynk i kontrollpanelen?

Permalänk

japp, det var första tanken men det gjorde ingenting speciellt (hittade den bara under 3D settings så finns det fler sätt att få på den hade det kanske funkat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivarsson222:

japp, det var första tanken men det gjorde ingenting speciellt (hittade den bara under 3D settings så finns det fler sätt att få på den hade det kanske funkat)

Sätt på tripple buffering.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk

Ingen förbättring

Permalänk
Medlem

Vilken Windows version kör du med?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

kör på windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivarsson222:

kör på windows 7

Har du möjligtvis stängt av Aero functionen i Windows? Eller kanske satt visuella effect inställningarna i kontrollpanelen till max prestanda? För det kan kanske orsaka problemet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Det är mycket möjligt men jag har hade inte de här problemen med mitt gamla grafik kort dock och det var endå ganska gammalt (nvidia 470), men hur gör jag för att sätta på aero/justera visual effects då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivarsson222:

Det är mycket möjligt men jag har hade inte de här problemen med mitt gamla grafik kort dock och det var endå ganska gammalt (nvidia 470), men hur gör jag för att sätta på aero/justera visual effects då?

För att aktivera visuella effecterna, går du in i kontroll panelen -> System -> Avancerade system inställninger.
Sen borde det vara ett fält där det står Prestanda (Osäker på översättning då jag kör med engelst Windows)
Men klicka på inställningar där. Här borde den vara inställt på att låta Windows välja vad som är bäst. Och den borde då ticka in nästan alla tillvalen förutom en som heter "Save taskbar thumbnail previews" Den bör du hålla avstängd. Allt annat kan du klicka in.

Sen för att ställa in så att du kör med Aero, högerklicka varsomhelst på skrivbordet och välj Personalize.
Sen ser du ett fält som heter Aero Themes, bara välj något från där, så bör datorn aktivera Aero.

Inte säkert detta fixar det, är bara en lösning jag googlade fram igår natt.

Annars kanske du ska prova av-installera drivrutinerna helt, och sen installera in på nytt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Det blev definivtiv mycket bättre med aero fortfarande lite flimmrigt ibland men det är absolut en förbättring.
Tackar enormt parasitex!