Permalänk

Antec kühler 620 Funderingar

Jahapp, åter igen dags att vända sig till dom som har lite bättre koll

har införskaffat en Antec 620 processorkylning idag. å jag är ju givetvis rätt nöjd med den, låga temps å allt.
MEN!

den låter som en Boeing 747 som dom flesta också kanske känner till. vilket jag skulle vilja göra någonting åt.

skulle vilja veta vilka fläktar jag ska köra till radiatorn, även hur jag ska rikta dom för bästa kylning.

dom det ser ut just nu "---->[]----> ut ur chassit"
(hoppas ni fattar hur jag menar.) orkar inte göra något mer avancerat än så

undrar även hur jag ska koppla in dom på bästa sätt. båda fläktarna som sitter nu är ju 3-pins alltså ingen PWM styrd.

råkar också vara så att jag har liggandes en fläkt från en cooler-master 212 kylare (4-pins PWM)
och ett gäng Scytche fläktar 3-pins. går det kanske göra något med dessa?, eller ska jag sikta på andra fläktar?.

tack på förhand.

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Tänkte skaffa samma kylare men låter den så mycket ångrar jag mig.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Lägg ut några kr på en fläktkontroller, eller köp till en PWM fläkt och koppla samman med din Cooler-master, funkar kanon-bra.
Sitter själv på Antec 620 med 2st Noctua F12 PWM som jag har ställt till max varvtal på 80 % i BIOS.
Datorn låter inget vid surfande men går upp till behaglig nivå vid spelande, inte så man störs av det.
Håller min processor runt 60 grader vid spelande. (Har ett väldigt litet chassi i mATX storlek)

Permalänk
Medlem

om du ska köra en fläkt så kör den som en push fläkt och Gentle Typhoon ska vara bra till radiatorer

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11

Permalänk
Skrivet av Lexius:

Tänkte skaffa samma kylare men låter den så mycket ångrar jag mig.

Tycker absolut att du ska satsa på den ändå! 1-2 nya fläktar är inte en så stor kostnad

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Skrivet av Hr31m:

Lägg ut några kr på en fläktkontroller, eller köp till en PWM fläkt och koppla samman med din Cooler-master, funkar kanon-bra.
Sitter själv på Antec 620 med 2st Noctua F12 PWM som jag har ställt till max varvtal på 80 % i BIOS.
Datorn låter inget vid surfande men går upp till behaglig nivå vid spelande, inte så man störs av det.
Håller min processor runt 60 grader vid spelande. (Har ett väldigt litet chassi i mATX storlek)

Hm, vad tänkte du med fläktkontroller? för har nämligen en 5-kanals monterad i datorn

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Skrivet av Hr31m:

Lägg ut några kr på en fläktkontroller, eller köp till en PWM fläkt och koppla samman med din Cooler-master, funkar kanon-bra.
Sitter själv på Antec 620 med 2st Noctua F12 PWM som jag har ställt till max varvtal på 80 % i BIOS.
Datorn låter inget vid surfande men går upp till behaglig nivå vid spelande, inte så man störs av det.
Håller min processor runt 60 grader vid spelande. (Har ett väldigt litet chassi i mATX storlek)

föresten, hur har du dina fläktar? alltså inblås-utblås? (för radiatorn)

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
99:e percentilen

Det är bara att köpa en tyst fläkt. Fläkten som följer med vattenkylare är ALDRIG tyst och borde inte ingå alls. Hellre en lite lägre prislapp än en fläkt man inte använder.

Jag har Scythe Gentle Typhoon i push-pull och de är bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreyas86:

föresten, hur har du dina fläktar? alltså inblås-utblås? (för radiatorn)

Hej ursäkta att svaret kommer lite sent, har missat detta helt.

1. Det jag menar med fläktkontroller var att du kunde ta dina Scyth-fläktar och köra via fläktkontrollerna för att hålla ljudnivån i shack(?) för att då helt slippa köpa en ny fläkt

2. Hur jag har mina fläktar placerade.
Då jag har två st Antec 620 monterade över varandra i fronten(1 till CPU, 1 till GPU) så hade jag dom först som insug bägge två. Fick väldigt bra temperaturer men detta blev ganska varmt i datorn. Så jag valde istället att ha bägge radiatorerna som utblås och fick då lite högre temps (4 grader) men mycket svalare i datorn.

Kör nu som sagt två antec 620 med 4 push-pull Noctua F12 kopplade via pwm på CPU uttaget ^^ Funkar kalas.
Ha det bra!

Permalänk
Medlem

Jag gör just nu ett flertal tester på insug och utsug och hur varmt det blir i datorn

Permalänk
Medlem

jag har också lite funderingar. lånar din tråd lite

på mitt moderkort så sitter det 3st kontakter för fläktar vid cpun

cpu-fan1
cpu-fan2
pwr-fan

vad innebär pwr-fan? är det ett uttag där fläkten alltid går på 100%?

så om jag ska köra push/pull på min kuhler 620, ska jag koppla fläktarna på fan1+2 och pumpen på pwr-fan?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

jag har också lite funderingar. lånar din tråd lite

på mitt moderkort så sitter det 3st kontakter för fläktar vid cpun

cpu-fan1
cpu-fan2
pwr-fan

vad innebär pwr-fan? är det ett uttag där fläkten alltid går på 100%?

så om jag ska köra push/pull på min kuhler 620, ska jag koppla fläktarna på fan1+2 och pumpen på pwr-fan?

Skulle tro det ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

jag har också lite funderingar. lånar din tråd lite

på mitt moderkort så sitter det 3st kontakter för fläktar vid cpun

cpu-fan1
cpu-fan2
pwr-fan

vad innebär pwr-fan? är det ett uttag där fläkten alltid går på 100%?

så om jag ska köra push/pull på min kuhler 620, ska jag koppla fläktarna på fan1+2 och pumpen på pwr-fan?

Hej Danne A

Jag skulle inte tro det. Jag har kopplat in min 620 på CPU kontakten, sen har själva kylaren en kontakt för fläkten som följer med, om du köpt ytterligare en fläkt skulle jag lägga in den på CPU2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Hej Danne A

Jag skulle inte tro det. Jag har kopplat in min 620 på CPU kontakten, sen har själva kylaren en kontakt för fläkten som följer med, om du köpt ytterligare en fläkt skulle jag lägga in den på CPU2.

Det är faktiskt många som rekommenderar att just ha pumpen på PWR så den får 12V hela tiden, sen sätter man fläktarna till fläktstyrning eller CPU_fan
Ett tips till TS är att kolla recentionen som Sweclockers gjorde, den presterar bra mycket bättre med 2 fläktar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Det är faktiskt många som rekommenderar att just ha pumpen på PWR så den får 12V hela tiden, sen sätter man fläktarna till fläktstyrning eller CPU_fan
Ett tips till TS är att kolla recentionen som Sweclockers gjorde, den presterar bra mycket bättre med 2 fläktar!

Okej! Kan säkert stämma.

Kollade på en youtube-guide när jag köpte min och där sa dom att man skulle koppla in den på CPU fan. Men då kanske man ska prova och koppla om min 620 då och se vad som händer

Permalänk
Medlem

Är inte PWR-fan en kvarleva från när nätaggets fläkt styrdes/drevs från moderkortet? Alltså innan dom fick inbyggda fläktkontrollers med tempgivning. Minns att mitt agg till min gamla PIII`a hade en sladd för styrning.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Gentle Typhoon 1450rpmare är mitt val för min H60, fungerar finfint, har aldrig hört av den!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Passar också på att låna den här tråden då jag fortfarande sitter med orginalfläkten.

Läste runt lite här på forumet och har sett att folk rekommenderar både Cooler Masters Turbine Master och Scythes Gentle Typhoon.

Någon här som testat båda? Vilken är tystast / flyttar mest luft?