Filserver: AMD E350 APU eller Intel Core2 Duo

Permalänk
Medlem

Filserver: AMD E350 APU eller Intel Core2 Duo

Tjena!

Har i nuläget en server som även används som HTPC. Jag kommer att göra en uppdelning, och således ha en mediaenhet och en server.

Idag hittade jag en gammal Intel E6750 C2D på jobbet (som skulle slängas kan jag tillägga ) och undrar då om den lämpar sig bättre för en server än vad en AMD E350 gör. E350 har ju väldigt seg processor, och grafikdelen är ju strunt samma i en filserver.

Alternativet är att jag köper en till AMD E350-plattform eftersom jag behöver två maskiner.

Vad tror ni, gör sig en E6750 bättre i en filserversituation? Strömförbrukningen är såklart högre, men det har inte jättestor betydelse.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

c2d duger nog gott och väl då kan du ju dessutom klocka ner den så den går på 1.8 ghz eller något sånt och sänka volten en bit det dyraste då blir moderkort samt minnen ifall något sånt skulle behövas

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Om strömförbrukningen inte är ett problem så hade jag hellre kört på Core 2 Duon. E-350 presterar snäppet bättre än Intel Atom(som presterar i klass med en Pentium 4), och det är inga upphetsande siffror direkt, speciellt inte om du tänkt köra krypterad data, eller lite jobbigare spel.

Jag kör själv på en Minecraft-server från min gamla laptop(C2D) och det fungerar helt okej Det bästa är såklart om man skulle kunna lägga vantarna på Intels nya lågenergi-Ivy Bridge. Tror den heter i3 3220t, och ska tydligen prestera bättre än den gamla i3 2100t, som i sin tur springer i åttor runt E-350, men drar motsvarande kräm som E-350 gör.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

c2d duger nog gott och väl då kan du ju dessutom klocka ner den så den går på 1.8 ghz eller något sånt och sänka volten en bit det dyraste då blir moderkort samt minnen ifall något sånt skulle behövas

Ja problemet är ju att hitta moderkort. Det skulle ju helst varit Mini-ITX men det finns inga sådan kort i lager. Dessutom behöver man ju många sata-portar. Ska se om jag hittar något mATX-moderkort och ett passande chassi.

Skrivet av Deathdancer:

Om strömförbrukningen inte är ett problem så hade jag hellre kört på Core 2 Duon. E-350 presterar snäppet bättre än Intel Atom(som presterar i klass med en Pentium 4), och det är inga upphetsande siffror direkt, speciellt inte om du tänkt köra krypterad data, eller lite jobbigare spel.

Jag kör själv på en Minecraft-server från min gamla laptop(C2D) och det fungerar helt okej Det bästa är såklart om man skulle kunna lägga vantarna på Intels nya lågenergi-Ivy Bridge. Tror den heter i3 3220t, och ska tydligen prestera bättre än den gamla i3 2100t, som i sin tur springer i åttor runt E-350, men drar motsvarande kräm som E-350 gör.

Ja, en i3 t-prolle hade ju varit det bästa. Men det blir även dyrare. Svårt att hitta ett passande 775-moderkort. De flesta har inte fler än 4 sata-portar.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Om strömförbrukningen inte är ett problem så hade jag hellre kört på Core 2 Duon. E-350 presterar snäppet bättre än Intel Atom(som presterar i klass med en Pentium 4), och det är inga upphetsande siffror direkt, speciellt inte om du tänkt köra krypterad data, eller lite jobbigare spel.

Atom presterar knappt hälften så mycket som en nyare Pentium 4.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Atom presterar knappt hälften så mycket som en nyare Pentium 4.

En nyare Pentium 4 finns det väl knappast? Pentium finns ju kvar, men inte 4rd generationens.

De jag tänker på är Northwood på LGA478. Har ingen personlig erfarenhet av Prescott eller Cedar Mill, så du kan ha helt rätt i att de springer iväg från Atomen

Men fortfarande så kvarstår mitt argument.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Ja, en i3 t-prolle hade ju varit det bästa. Men det blir även dyrare. Svårt att hitta ett passande 775-moderkort. De flesta har inte fler än 4 sata-portar.

Det har du förvisso rätt i. Men släng ut en annons på marknaden och eftersök antingen ett mATX med många SATA-portar, eller fråga efter en SATA-kontroller i samma annons. Hur många portar behöver du måntro? Har du tänkt köra någon slags högre RAID-array?

Här är lite motivation till varför du ska köra på C2D, och inte AMD E-350 ^^

http://www.anandtech.com/bench/Product/328?vs=60

Som du ser så springer Core 2 Duon i åttor runt E-350, trots den gamla arkitekturen.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Här har du ett mATX-kort som har 6 portar: http://webshop.multitech.se/PartDetail.aspx?q=p:2126114

Och här har du en SATA-kontroller som kan kopplas på vilket moderkort som helst(förutsatt att det har en PCIe-buss): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=248770

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Här har du ett mATX-kort som har 6 portar: http://webshop.multitech.se/PartDetail.aspx?q=p:2126114

Och här har du en SATA-kontroller som kan kopplas på vilket moderkort som helst(förutsatt att det har en PCIe-buss): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=248770

Tack! Problemet är dock att inga butiker har det i lager. Och det är rätt oklart om dom kommer ta hem nya.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Skulle vilja säga att de flesta återförsäljare nog sitter på Socket 775 kort fortfarande (som de nog gärna vill bli av med = hög prutfaktor på redan löjligt låga priser!)
Dessa finnes i lager!
http://www.inet.se/produkt/1902019/asrock-g41m-gs3
http://www.dustinhome.se/product/5010611285/asus-p5g41t-m-lx3...

Men kortet som Deathdancer länkar till har ju 6sata direkt på kortet, så kör på det i så fall ifall du hittar någon som har det i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Skulle vilja säga att de flesta återförsäljare nog sitter på Socket 775 kort fortfarande (som de nog gärna vill bli av med = hög prutfaktor på redan löjligt låga priser!)
Dessa finnes i lager!
http://www.inet.se/produkt/1902019/asrock-g41m-gs3
http://www.dustinhome.se/product/5010611285/asus-p5g41t-m-lx3...

Men kortet som Deathdancer länkar till har ju 6sata direkt på kortet, så kör på det i så fall ifall du hittar någon som har det i lager.

Ja, billigt är det! Nästa problem blir dock att mitt Fractal Array (r1) inte har plats för mATX, bara mini-itx. Vilket medför att jag behöver leta chassi som har 6st 3.5" platser, fast det går ju att modda givetvis. Hmm. Inte lätt.

Ah. hittade ett chassi,
http://www.inet.se/produkt/6901431/antec-vsk-2450p-450w-svart

Gjorde en kundvagn lite snabbt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2101370/socket-775

Passar det kontrollerkortet tro?

Edit:

Hmm, om jag bygger ihop ett i3-system så går det på ca 2000kr, då är det mini-itx, vilket medför att jag kan använda samma chassi. Med andra ord är det kanske lika bra. I3 3220T släpps ju nästa vecka dessutom.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag kör E350 i min filserver och det fungerar bra. Det är ju dessutom 2 cores.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Jag kör E350 i min filserver och det fungerar bra. Det är ju dessutom 2 cores.

Det är dual core i E6750 också.

Skrivet av Deathdancer:

Det har du förvisso rätt i. Men släng ut en annons på marknaden och eftersök antingen ett mATX med många SATA-portar, eller fråga efter en SATA-kontroller i samma annons. Hur många portar behöver du måntro? Har du tänkt köra någon slags högre RAID-array?

Här är lite motivation till varför du ska köra på C2D, och inte AMD E-350 ^^

http://www.anandtech.com/bench/Product/328?vs=60

Som du ser så springer Core 2 Duon i åttor runt E-350, trots den gamla arkitekturen.

Nedan är E6750 vs I3 2120. Och jag behöver 6 st portar, då det är max för chassiet
http://www.anandtech.com/bench/Product/60?vs=289

Jag menar, man får ju hitta något riktigt billigt om det ska vara värt det. Som det ser ut nu så skiljer det 200 kr. Detta eftersom jag inte behöver byta chassi och att raidkort+ socket775-mobo kostar lika mycket som ett Socket1155-mobo. Förutsatt att man köper det nytt

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Jag menar, man får ju hitta något riktigt billigt om det ska vara värt det. Som det ser ut nu så skiljer det 200 kr. Detta eftersom jag inte behöver byta chassi och att raidkort+ socket775-mobo kostar lika mycket som ett Socket1155-mobo. Förutsatt att man köper det nytt

"RAID"-kortet för PCI har ett teoretiskt max på totalt 133 megabyte/sekund för ALLA fyra diskarna totalt (läs + skriv), dvs för en filserver är det helt värdelöst.

Så det kanske är lika bra du köper ett 1155-system om du absolut måste ha fler än fyra portar. Då kan du skippa T-versionen och spara lite pengar eftersom strömförbrukningen i idle är typ samma som för den utan T (och under belastning är strömförbrukningen lägre eftersom prestandan är lägre). Eller så kollar du på några billiga Intel Pentium-processorer för 1155 så kan du tjäna en femhundring (skulle skippat T-versionerna där också).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

"RAID"-kortet för PCI har ett teoretiskt max på totalt 133 megabyte/sekund för ALLA fyra diskarna totalt (läs + skriv), dvs för en filserver är det helt värdelöst.

Så det kanske är lika bra du köper ett 1155-system om du absolut måste ha fler än fyra portar. Då kan du skippa T-versionen och spara lite pengar eftersom strömförbrukningen i idle är typ samma som för den utan T (och under belastning är strömförbrukningen lägre eftersom prestandan är lägre). Eller så kollar du på några billiga Intel Pentium-processorer för 1155 så kan du tjäna en femhundring (skulle skippat T-versionerna där också).

Jo, jag har ju tänkt att ha 6 diskar så småningom i min server, kanske till och med 7 om man räknar med en systemdisk. Just nu har jag 4, men utrymmet krymper om man säger så. Jag tror jag kommer att köra på min E350 tills jag behöver fler sata-portar, då går jag nog över till socket1155 istället.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Det är dual core i E6750 också.

Ja det är klart det är, men E6750 drar bra mkt mer ström än AMD E350 platformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Ja det är klart det är, men E6750 drar bra mkt mer ström än AMD E350 platformen.

Javisst! Men jag har hellre bättre prestanda än lägre elräkning.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Javisst! Men jag har hellre bättre prestanda än lägre elräkning.

Vad är det för applikationer på en filserver som behöver den extra krämen (och värmen i chassit) som gör att du skulle behöva kraften? Jag kör min filserver på en AMD Turion II 1.5ghz utan problem, har även lite andra småsaker som rullar på den och det är aldrig någon load att snacka om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av narlith:

Vad är det för applikationer på en filserver som behöver den extra krämen (och värmen i chassit) som gör att du skulle behöva kraften? Jag kör min filserver på en AMD Turion II 1.5ghz utan problem, har även lite andra småsaker som rullar på den och det är aldrig någon load att snacka om.

Egentligen ska den bara agera backup och streama semesterfilmer i blu-ray-storlek. Jag antar att en E350 funkar för dessa ändamålen. Det jag skulle behöva en i3 till är air video, som streamar till ipaden. Konverteringen görs direkt på datorn som det streamas ifrån vilket medför att en E350 blir för slö. Sen om sanningen ska fram så har jag inte använt denna funktionen jättemycket på min ipad än.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Egentligen ska den bara agera backup och streama semesterfilmer i blu-ray-storlek. Jag antar att en E350 funkar för dessa ändamålen. Det jag skulle behöva en i3 till är air video, som streamar till ipaden. Konverteringen görs direkt på datorn som det streamas ifrån vilket medför att en E350 blir för slö. Sen om sanningen ska fram så har jag inte använt denna funktionen jättemycket på min ipad än.

AirPlay eller någon liknande lösning kräver helt klart sin processor och då behövs absolut i3an. Om du inte ska streama ut från ditt lokala nätverk så kan du annars överväga en app som klarar vanlig SMB/CIFS streaming som tex GoodPlayer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av narlith:

AirPlay eller någon liknande lösning kräver helt klart sin processor och då behövs absolut i3an. Om du inte ska streama ut från ditt lokala nätverk så kan du annars överväga en app som klarar vanlig SMB/CIFS streaming som tex GoodPlayer.

Men då måste väl källfilen som spelas upp vara kompatibel med iPaden t.ex.? Alla mina semesterfilmer är ju mkv

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Men då måste väl källfilen som spelas upp vara kompatibel med iPaden t.ex.? Alla mina semesterfilmer är ju mkv

Nejdå GoodPlayer klarar det mest, tack vare den appen och spotify som gjorde att jag överlevde iPhone öht
Vi svävade lite o.t här känns det som, men hur som så kan det vara ett alternativ om du vill slippa lite värme och några kronor på elräkningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man kan också hitta ett beg 775-mobo lite här och där för en billig peng, skulle jag tro.