Unreal Engine 3 portas till Windows RT

Permalänk
Melding Plague

Unreal Engine 3 portas till Windows RT

Epic Games i samarbete med Nvidia tar spelmotorn Unreal Engine 3 till ytterligare en plattform. Denna gång handlar det om Windows 8 för ARM, numera känt som Windows RT.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var inte illa pinkat det. Ska bli väldigt intressant att se hur det fungerar på S4 Pro.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Mja, det där var ju inga stadiga 30-40 fps, det hackade ordentligt lite då och då...

Men utvecklingen går helt klart framåt!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg det från iOS, men jag hittar varken Epic Games eller Epic Citadel på Android market....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Mja, det där var ju inga stadiga 30-40 fps, det hackade ordentligt lite då och då...

Men utvecklingen går helt klart framåt!

Precis det kommer snabbt bättre hårdvara som löser den biten för de som vill spela på en platta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag kommer ihåg det från iOS, men jag hittar varken Epic Games eller Epic Citadel på Android market....

Precis. Detta grafikdemo fanns för två år sedan. Kände igen staden även om det förmodligen ser lite bättre ut idag.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Detta uppskattas och jag tycker om det som innan kallades för Metro. Vad jag ställer mig tveksam till är RT som vad jag förstått inte har desktop läge. Vill absolut inte att desktopläget på windows ska försvinna med tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Mja, det där var ju inga stadiga 30-40 fps, det hackade ordentligt lite då och då...

Men utvecklingen går helt klart framåt!

Stämmer. Dessutom uppstår en effekt när man filmar med en kamera på en skärm. Effekten blir att det ser mjukare ut (ser ut som mer FPS) än vad det är. Så om det ser ut som 30-40FPS via en filmning så är det stor risk att det skulle se ut som 20-30FPS IRL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Stämmer. Dessutom uppstår en effekt när man filmar med en kamera på en skärm. Effekten blir att det ser mjukare ut (ser ut som mer FPS) än vad det är. Så om det ser ut som 30-40FPS via en filmning så är det stor risk att det skulle se ut som 20-30FPS IRL.

Hur kan en film på 30FPS få ett klipp på 20 att se ut som 40? Det är snarare motsatsen då de blir osynkade och visar samma bild 2ggr, därav dessa "hack" som någon tidigare skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Precis. Detta grafikdemo fanns för två år sedan. Kände igen staden även om det förmodligen ser lite bättre ut idag.

Skrivet av biorrith:

Jag kommer ihåg det från iOS, men jag hittar varken Epic Games eller Epic Citadel på Android market....

Skillnaden är ju att detta är en mer komplett portning och att det blir lättare för utvecklare att utveckla till både vanliga Windows och Windows RT samtidigt. Om windowsplattor blir vanliga så tror jag säkert att vi får se spel gjorda i UE3.

Till iOS och Android så kanske det finns bättre alternativ till UE3? Det kan jag tänka mig är en anledning till varför man inte ser många spel utvecklade med den motorn.

EDIT: Det var iallafall vad jag fick för mig att han sa i videon.

Permalänk
Medlem

Lite roligt att man kallar det för en milstolpe. Vist är det bra att windows kommer till ARM men frågan är om det kommer förändra nåt. Inte så att det är första gången MS släpper sina OS till alternativa ISA.

Förutom x86 och x86-64 så har det funnits till både Alpha, MIPS, Itanium och Power PC.

MS och dess anhängare får det att låta som nåt magiskt när Windows kan köras på annat än X86 och lika så deras program. Om det inte vart för insnöade windowsanhägnare och konservativa utvecklare så hade windows kunnat florera lika bra på en uppsjö av arkitekturer. Kolla på linux det stödjs på över 20 olika arkitekturer och majoriteten av program kan kompileras för respektive arkitektur direkt av användaren eller dess paketsystem utan massa hokus pokus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Hur kan en film på 30FPS få ett klipp på 20 att se ut som 40? Det är snarare motsatsen då de blir osynkade och visar samma bild 2ggr, därav dessa "hack" som någon tidigare skrev.

Jag kan förklara i PM om du vill.

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Mja, det där var ju inga stadiga 30-40 fps, det hackade ordentligt lite då och då...

Men utvecklingen går helt klart framåt!

Trodde att det var fel på min dator...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Nokia annoserar förhoppningsvist sin windows mobil med carl zeiss camera nu den 5 september. Borde ju funka på den då?

Permalänk
Avstängd

Jag gillar inte Windows RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Jag kan förklara i PM om du vill.

Förklara gärna här tack, så fler/alla får ta del av förklaringen Jag vill veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Hur kan en film på 30FPS få ett klipp på 20 att se ut som 40? Det är snarare motsatsen då de blir osynkade och visar samma bild 2ggr, därav dessa "hack" som någon tidigare skrev.

Skrivet av Johandea:

Förklara gärna här tack, så fler/alla får ta del av förklaringen Jag vill veta

För att ta det kort så beror det på att kameran har en effekt som jag tidigare nämnde.
Effekten ger en viss motionblur-effekt / interpolation som gör att hackig bild på en skärm ser lite mindre hackigt ut efter den har blivit filmad.
Jag kan inte svära att det är så på alla filmkameror i världen, men har inte sett någon kamera som inte ger den effekten.

Är ni nöjda med det svaret? Om inte så gör gärna en tråd här http://www.sweclockers.com/forum/103-foto/ så kan vi prata om det där. Fast jag vet inte om jag har något mer att tillägga.

Permalänk
Medlem

Tänker jag fel nu eller borde inte det här innebära att UE3 också kan komma till android? (Kanske redan finns, har inte så stor koll)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Lite roligt att man kallar det för en milstolpe. Vist är det bra att windows kommer till ARM men frågan är om det kommer förändra nåt. Inte så att det är första gången MS släpper sina OS till alternativa ISA.

Förutom x86 och x86-64 så har det funnits till både Alpha, MIPS, Itanium och Power PC.

MS och dess anhängare får det att låta som nåt magiskt när Windows kan köras på annat än X86 och lika så deras program. Om det inte vart för insnöade windowsanhägnare och konservativa utvecklare så hade windows kunnat florera lika bra på en uppsjö av arkitekturer. Kolla på linux det stödjs på över 20 olika arkitekturer och majoriteten av program kan kompileras för respektive arkitektur direkt av användaren eller dess paketsystem utan massa hokus pokus.

Du har rätt, hädanefter ska vi alla referera till detta händelse som "hästsko", blir du nöjd då?

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

För att ta det kort så beror det på att kameran har en effekt som jag tidigare nämnde.
Effekten ger en viss motionblur-effekt / interpolation som gör att hackig bild på en skärm ser lite mindre hackigt ut efter den har blivit filmad.
Jag kan inte svära att det är så på alla filmkameror i världen, men har inte sett någon kamera som inte ger den effekten.

Är ni nöjda med det svaret? Om inte så gör gärna en tråd här http://www.sweclockers.com/forum/103-foto/ så kan vi prata om det där. Fast jag vet inte om jag har något mer att tillägga.

Det är exponerings tiden som gör att det blir suddigt när någonting rör sig snabbt, men om det som med en skärm som byter bild med lägre frekvens än kameran så blir effekten omvänd. Om den däremot byter bild lika eller snabbare än uppdaterings frekvensen på kameran, så kan det visas två bilder på skärmen medan kameran exponerar sin bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurand:

Du har rätt, hädanefter ska vi alla referera till detta händelse som "hästsko", blir du nöjd då?

Tror du fatalt missade poängen med hans tidigare inlägg. Men "hästsko", den förstod jag ingenting av, utveckla gärna!

Permalänk
Medlem

35-40 fps är ju knappast en njutbar upplevelse, hade han sagt 60 fps hade jag blivit imponerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

35-40 fps är ju knappast en njutbar upplevelse, hade han sagt 60 fps hade jag blivit imponerad.

Du tror inte hårdvaran kommer ikapp rätt fort?

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk

Men alltså, vi har ju ingen glädje alls av detta. Vi som vill spela UE-spelen på Windows kan ju redan göra det och med mycket bättre prestanda. Vad ska man med överhuvudtaget med RT till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Men alltså, vi har ju ingen glädje alls av detta. Vi som vill spela UE-spelen på Windows kan ju redan göra det och med mycket bättre prestanda. Vad ska man med överhuvudtaget med RT till?

surfplattor etc, de som är hela poängen

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av cosmos92:

surfplattor etc, de som är hela poängen

Men det kommer ju komma massor av plattor till Win 8. För att inte tala om alla laptophybrider. Win RT känns... ja, onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Men det kommer ju komma massor av plattor till Win 8. För att inte tala om alla laptophybrider. Win RT känns... ja, onödigt.

ARM kommer nog dominera laptops snart också för den låga energiförbrukningen.
Jag tror att nästa år så kommer 20% av marknaden bestå av ARM-laptop och arm-plattor då är det väl bra om spelen enkelt kan portas fram och tillbaka!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Porta hit och dit.. Som om det vore något bra.. :// Framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3lander:

Porta hit och dit.. Som om det vore något bra.. :// Framtiden

Mjukvar har portats i alla tider så länge datorer funnits. Sedan mainframes och superdatorer på 60-70 talet.

Vi behöver mer gemensama API:er och klarare standarder så det blir än lättare att porta.
Porta betyder att man anpassar ett program så det kan köra spå annan hårdvara eller OS än det skrevs till först. I bland räcker det att kompilera om det i bland får man göra lite förändrigar i koden. Beror helt på hur väl man kodat det från början. Windows program är ju extra jävliga om dom använder något av MS API'er som DirectX då det är MS slutna standard som endast windows kör.
Linux stödjer över 20 talet olika ISA och GCC, gnu C compilatorn alltså och autotools klarar ofta av att kompilera dom flesta paket från källkod till alla populära arkitekturer som x86, x86_64, Alpha, PPC, ARM, Sparc etc etc och det är helt enkelt för programerarna ser till att göra mjukvaran Portabel från början genom att följa satta standarder och sedan löser förhoppnigsvis autotools mindre skillnader.

Därför många opensource program ofta existerar till både Linux, BSD, Solaris och OS X mm då dom delar API:er i betydligt större grad.

Sedan görs mycket mjukvara i dag Portabel alltså man medvetet ser till att använda API:er som är öppna och fins och fungerar på alla stora OS och man följer olika ISO och Posix standarder. Gör man det från början kan ofta kompilatorn och dess verktyg korrigera små skillnader mellan systemen när man genererar maskinkoden från källkoden programeraren genererat.

Mer öppna standarder och API:er är bättre. Om alla följde satta standarder och tolkade dom lika och Använde öppna API'er Som OpenGL, OpenGL ES OpenCL, OpenAL så skulle det vara betydligt mindre jobb att skapa mjukvara som är Portabel alltså lätt kan kompileras för flera olika OS och ISA (Instruction Set Architecture)

Mjukvara har alltid portats och många utvecklare har sedan läge inset att Portabel mjukvara är A och O speciellt om nya ISA kommer ut då hårdvara alltid förändras.

Att gamers precis upptäkt att mjukvara kan portas är ju ganska underhållande.
99% av all mjuvkara jag kör är Portabel och den fungerar lika bra i tex linux som den gör i windows.

Lite läsvärt om portar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Porting

Det fins bra Portar och dåliga Portar. Majoriteten av mjuvkara som är Portabel är bra och portar sig bra över olika paltformer och ISA.
Dom dåliga portar som fins är pga ren lathet eller tid och pengabrist och är inget bevis på att portning är dåligt.

Ofta är det bara en liten del av koden som kan underprestera majoriteten av tiden och då räcker det att srkiva om den lilla delen av koden som är berörd.
Portar är enklaste, billigaste och snabbaste sättet att anpassa en bit mjukvara till ett annat OS eller ISA. Något annat hade inte varit hållbart. Finns igen anledning att skriva om programmet från grunden om endast 5% av koden behöver optimeras för en nya Arkitekturen. Då skriver man om dom 5% istället och låter resten vara.

Portabel mjuvkara är framtiden. Det ser till att mjukvaran snabbt kan sprida sig mellan olika digitala appraturer, telefoner, tablets ,desktops med olika OS och CPU:er med olika ISA om det sä är x86_64, x86, ARM, MIPS eller PPC.
Bra portabel mjukvara bör nyttja respektive ISA och och OS utan större skillander mellan paltformerna.

Sluta vara så förbanat gnälliga på portningar. Det har alltid existerat kommer troligen alltid göra det med så det är inget nytt fenomen och portabel mjukvara är bra för alla för det tillåter maximal spridning och konkurens på hårdvarufronten och OS fronten.

Jag körde precis samma Linux dist, Gentoo nämligen på både Alpha EV56 CPU och en Power PC G4 som jag körde på en Via C3 x86 CPU och ett par Opteron x86:&4 CPU:er. Alla använde samma källkod. Tankades ner till en gemensam dir på en server sedan skötte repsektive systems kompilator, autotools osv eventuella skillnader och genererade kompatibla binärer för respektive system när mjukvaran installerades. För användaren blir det till synes igen skillnad. PPC, Alpha, x86_64, igen skillnad för slutanvändaren när programmen ser ut och fungerar lika dant oavset. Bara vad som händer inne i processorn som skiljer.

Olika processorer pratar olika maskinspråk och kräver därför olika binärer och det genererar kompilatorn. Men Yes eller Ja betyder samma för oss om vi förstår båda språken då orden har en betydelse. På samma vis kan olika processorers instruktioner binärt skillja sig men betyda samma sak. maskinkod kan ses som ett maskinspråk där processorn läser en bok och förstår innehållet. Man kan ju anta att en svensk som läser en svensk manual och en engelsman som läser samma manual fast på engelska så kan man ju anta att om båda följer instruktionerna så bör resultatet blir det samma om det nu så är att bygga en IKEA möbel.

Som sagt en liten förenkling men portning är inget nytt eller i sig dåligt. Alltid funits och det är bra med portabel mjukvara.
Tyvär är jag ingen programerare aller systemutvecklare dom kan sådant här mycket mer i detalj men jag tror inte många av dom bryr sig om vad en svensson anser om portning då en svenssons syn på en Port är nåt helt annat än synen man har på det inom datorvetenskapen.

Permalänk

funkar perfekt på ipad2