Frågan som alla har, i5-3570k vs i5-2500k,här e svaret!

Permalänk
Medlem

Frågan som alla har, i5-3570k vs i5-2500k,här e svaret!

Video om det hela, inte jag som har gjort den utan jag bara sprider infon.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Inaktiv

Tack för ett mycket informativt videoklipp! Skönt att äntligen få det bekräftat. Har hört så mycket om Ivy-Bridges högre temperaturer jämfört med sin föregångare Sandy-Bridge och nu efter att man lyckats döda sitt moderkort och CPUn så lutar det åt ett köp av en sprillans ny i5-2500k till mina underbara emulatorer (som förövrigt behöver var kärna [3*] och all processorkraft i mjukvaruläge). :cry:

Permalänk
Medlem

Tack för videon, undrade själv över just detta.

Visa signatur

[ASROCK Z77 Extreme4] [Intel Ivy Bridge 3570K 4.6GHZ] [Intel SSD 520 120GB] [8 GB G.Skill 2133 CL11(OC)] RAZER DEATHADDER 2013 QPAD MK50 BenQ XL2420T 120HZ BenQ HD2420 60HZ LOGITECH G930 WIRELESS HEADSET.. och sånt

Permalänk
Medlem

Alltså sammafattning för er som inte orkar kolla eller inte förstår videon:

3570k har bättre prestanda. Har du tänkt köra stock eller upp till 4,8ghz så köp ivy bridgen. Har du tänkt klocka 4,9ghz-5ghz+ kör sandy bridge.

Ivy bridgen klockar inte lika högt men är lite snabbare, jag har själv 3570k och kör i 4,6ghz 24/7. Finns nog inte så många som kör 5ghz 24/7 heller, då det känns rätt onödigt och överdrivet.

Men som sagt 3570k är snabbare, efter 4,8ghz blir sandy bridgen snabbare förutsatt att du inte lyckas överklocka din 3570k till 4,8ghz. Och kom ihåg alla cpuer är olika! Även fast dom heter och ser identiska ut så klockar alla olika bra, så vissa ivy bridge kommer säkert upp i 5,2ghz också men räkna inte med det.

Så då kan ni välja själva gott folk.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Alltså sammafattning för er som inte orkar kolla eller inte förstår videon:

3570k har bättre prestanda. Har du tänkt köra stock eller upp till 4,8ghz så köp ivy bridgen. Har du tänkt klocka 4,9ghz-5ghz+ kör sandy bridge.

Ivy bridgen klockar inte lika högt men är lite snabbare, jag har själv 3570k och kör i 4,6ghz 24/7. Finns nog inte så många som kör 5ghz 24/7 heller, då det känns rätt onödigt och överdrivet.

Men som sagt 3570k är snabbare, efter 4,8ghz blir sandy bridgen snabbare då ivy bridge knappt kommer upp högre än 4,8ghz. Och kom ihåg alla cpuer är olika! Även fast dom heter och ser identiska ut så klockar alla olika bra, så vissa ivy bridge kommer säkert upp i 5,2ghz också men räkna inte med det.

Så då kan ni välja själva gott folk.

Fel.
Skriver varför när jag kommer hem är på mobilen nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Fel.
Skriver varför när jag kommer hem är på mobilen nu

Inte alls fel.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Det han inte svara på (som är det intressanta), är hur värmeutvecklingen/tdp ser ut vid samma clockhastighet. För valet av kylare påverkar ju även valet av processor. T.ex. kommer du inte upp till 5.2 GHz på sandy bridge utan riktigt fet kylning ändå. Och den är ju inte helt gratis.

Så: Nån som vet?

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Det han inte svara på (som är det intressanta), är hur värmeutvecklingen/tdp ser ut vid samma clockhastighet. För valet av kylare påverkar ju även valet av processor. T.ex. kommer du inte upp till 5.2 GHz på sandy bridge utan riktigt fet kylning ändå. Och den är ju inte helt gratis.

Så: Nån som vet?

Värmeutveckligen är sämre (högre) på ivy bridgen. En klockad ivy bridge vs en klockad sandy bridge, då blir ivy bridgen varmare,

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ingen annan som tänker på IMC hastigheterna och Stödet för PCI-e 3?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Theunit:

Värmeutveckligen är sämre (högre) på ivy bridgen. En klockad ivy bridge vs en klockad sandy bridge, då blir ivy bridgen varmare,

Mvh.

Tvärtom, ivy bridge har lägre värmeutveckling.

Däremot är ivy bridge varmare. Hur då?

På grund av ivy bridge har det svårare att faktiskt göra sig av med värmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Tvärtom, ivy bridge har lägre värmeutveckling.

Däremot är ivy bridge varmare. Hur då?

På grund av ivy bridge har det svårare att faktiskt göra sig av med värmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du förstod min poäng.. och båda sätten blir samma sak i slutändan. Vill inte krångla till det för mycket för då förstår inte alla och folk blir förvirrade

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Du förstod min poäng.. och båda sätten blir samma sak i slutändan. Vill inte krångla till det för mycket för då förstår inte alla och folk blir förvirrade

Fast det är ju just det som är det speciella med Ivy bridge! Att "spillvärmen" mätt i watt är lägre än för motsvarande Sandy men att temperaturerna trots detta blir mycket högre på Ivy.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Theunit:

Du förstod min poäng.. och båda sätten blir samma sak i slutändan. Vill inte krångla till det för mycket för då förstår inte alla och folk blir förvirrade

När ordet "varmare" används, kan det både avse högre värmeproduktion eller högre arbetstemperatur för processorn. Det brukar oftast användas i situationer där man pratar om att processorn har högre värmeproduktion, TDP, och allt där till, vilket fallet inte är här.

Det innebär att ivy bridge inte förbrukar mer ström än sandy bridge, vilket det kunde tolkas som för någon som läst din kommentar, vilket motiverade mig till att skriva kommentaren