Permalänk
Medlem

35 grader idle

Hejsan har nu installerat mitt antec h20 620 och den idlar på 35 grader, är detta normalt eller ej?
Har en fx-8120 som inte är överklockad. Tack på förhand

EDIT: ser ut såhär

Visa signatur

tja

Permalänk

är helt ok

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem

helt normalt. Min Intel ligger på 35-40.

Permalänk
Medlem

standard temp i idle

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Informationen om hur varm varje core är stämmer inte för fem öre dock.

Permalänk
Medlem

Min i7 2700K ligger på 31-33 grader celcius i idle med originalkylaren. Har dock ett väl ventilerat chassi med 4 st chassifläktar.

Permalänk
Medlem

Vart ser man tempen på själv cpun och inte varje kärna var för sig?

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Medlem

tack för svar allesammans

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem
Skrivet av filip433:

Hejsan har nu installerat mitt antec h20 620 och den idlar på 35 grader, är detta normalt eller ej?
Har en fx-8120 som inte är överklockad. Tack på förhand

EDIT: ser ut såhär http://i.imgur.com/UaXQ8.jpg

Suger den in luft i datorn eller ut?
Jag har idag gjort en massa tester på hur bra temps man får vid insug och utsug, och vid PnP insug på Antec 620 så ligger jag på 32C på varmaste kärnan, 29C på kallaste, och vid utsug 37 och 33

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Suger den in luft i datorn eller ut?
Jag har idag gjort en massa tester på hur bra temps man får vid insug och utsug, och vid PnP insug på Antec 620 så ligger jag på 32C på varmaste kärnan, 29C på kallaste, och vid utsug 37 och 33

hej där kör en typhoon 1850 som insug, hade läst om det att man får bättre temps vid insug då den drar in rumstemperatur genom radiatorn och inte luften inuti

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konqer:

Vart ser man tempen på själv cpun och inte varje kärna var för sig?

Oftast TMPIN0, om den inte redan heter CPU/Motherboard eller liknande.

Det är dock tempgivaren som sitter på moderkortet. Den visar hyfsat rätt i idle, medan core-temp som är CPUns egna beräknade tempvärde, visar mer rätt i full belastning. Core-temp i idle är däremot ofta alldeles för lågt som redan sagts

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Oftast TMPIN0, om den inte redan heter CPU/Motherboard eller liknande.

Det är dock tempgivaren som sitter på moderkortet. Den visar hyfsat rätt i idle, medan core-temp som är CPUns egna beräknade tempvärde, visar mer rätt i full belastning. Core-temp i idle är däremot ofta alldeles för lågt som redan sagts

Har nu testat att spela lite och max temperatur är 41 grader på TMPIN0 och 31 grader på alla cores det var dock bara CS:GO maxat

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem
Skrivet av filip433:

Har nu testat att spela lite och max temperatur är 41 grader på TMPIN0 och 31 grader på alla cores det var dock bara CS:GO maxat

Med tanke på att core tempen visar våldsamt fel i idle 13c, vilket också hänger med på load 31c kan det vara ide att testa med en del andra program, eller bara kanske uppdatera till senaste version av programmen.

Men 35 och 41 på heatspreadern verkar ju rimligt dock

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Med tanke på att core tempen visar våldsamt fel i idle 13c, vilket också hänger med på load 31c kan det vara ide att testa med en del andra program, eller bara kanske uppdatera till senaste version av programmen.

Men 35 och 41 på heatspreadern verkar ju rimligt dock

ska nog göra det, tack

EDIT: är 47 fps average okej på allt maxat i heaven?

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem
Skrivet av filip433:

ska nog göra det, tack

EDIT: är 47 fps average okej på allt maxat i heaven?

Kan det nog vara! Dock tror jag inte att din max stämmer ,bör vara runt 50-70C

Permalänk
Medlem

Om de är i 35 grader Idle, varför frågar du änns om det är normalt? den kommer ju inte ta skada för äns vid 95 grader typ. Det intressanta är ju vilken temperatur du får i full load med eventuell överklockning.

Ursäkta om jag är lite sur, var bara tvungen att ta ut min ilska över sånahära trådar någonstans....

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Om de är i 35 grader Idle, varför frågar du änns om det är normalt? den kommer ju inte ta skada för äns vid 95 grader typ. Det intressanta är ju vilken temperatur du får i full load med eventuell överklockning.

Ursäkta om jag är lite sur, var bara tvungen att ta ut min ilska över sånahära trådar någonstans....

Ska helst inte ligga över 65 grader med amd fx, de flesta rekomenderar att ligga under 62-63 grader under full load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

Ska helst inte ligga över 65 grader med amd fx, de flesta rekomenderar att ligga under 62-63 grader under full load.

Har inte gått över 45 grader än, har inte kört prime 95 eller något än bara lite spelande

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Om de är i 35 grader Idle, varför frågar du änns om det är normalt? den kommer ju inte ta skada för äns vid 95 grader typ. Det intressanta är ju vilken temperatur du får i full load med eventuell överklockning.

Ursäkta om jag är lite sur, var bara tvungen att ta ut min ilska över sånahära trådar någonstans....

Nu tycker inte jag att du borde gå runt att klaga på hur mycket fel folk har när
det är du som har fel, hade du kollat TS inlägg nr1 hade du sett
att han har AMD som tar skada redan vid 65-70
Det är vad jag blir sur på, folk som postar innan de läst första inlägget

just sayin simma lungt

Permalänk
Medlem
Skrivet av filip433:

Har inte gått över 45 grader än, har inte kört prime 95 eller något än bara lite spelande

Det låter bra, eftersom full load är något man bara kollar för max säkerhet, vid spelande av t.ex. WoW går min inte heller över 45 för det mesta, eftersom CPUn totalt på alla mina 6 kärnor bara ligger på kanske 15% även om en kärna jobbar hårt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Måste fråga har du 12 grader i ditt rum? Annars stämmer inte tempen för varje core. Fast detta är AMD kända för när det kommer till core-tempen. Den stämmer bättre när man har cpu:n i load!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Måste fråga har du 12 grader i ditt rum? Annars stämmer inte tempen för varje core. Fast detta är AMD kända för när det kommer till core-tempen. Den stämmer bättre när man har cpu:n i load!

nej det har jag ej

Visa signatur

tja