Permalänk

Ny processorkylare.

Hallå.

Då var det dags att inhandla en ny processor kylare, då stock låter som f*n. Sitter just nu på en AMD x4 965 (oklockad) och ett Antec p280 chassi.

Budget: 700 kr.
Här har ni även mina RAM-minnen: http://www.inet.se/produkt/5315032/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1...

Har kollat på dessa kylare hittills:

http://www.inet.se/produkt/6308763/thermalright-silver-arrow-...

http://www.inet.se/produkt/6909657/phanteks-ph-tc14pe-bla

Vilka kylare rekommenderar ni? Någon som har någon av kylarna här ovan?

Speak out!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du har lyckats välja ut två av de bästa kylarna på marknaden, personligen hade jag kört på Silver Arrow då den var tystast i Sweclockers kylartest och har trevliga fläktar.

Ett annat extremt populärt alternativ är Noctua NH-D14, ser den kylaren i nästan varje tråd om kylning här på Sweclockers. Otroligt hypad, liknande prestanda som Phanteks. Jag läste nånstans att det är samma OEM-tillverkare på kyltornen, men jag inte svära på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Varför inte vattenkylning ? t.ex corsair h80, en av de bästa vattenkylarna på marknaden. Måste tipsa om att jag säljer en sprillans ny h80 oöppnad förpackning, 1 månad gammal. Med kvitto och allt 600kr +frakt.

Försöker inte göra reklam eller vad man ska säga tyckte bara det passade bra, kanske är intressant.

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Varför inte vattenkylning ? t.ex corsair h80, en av de bästa vattenkylarna på marknaden. Måste tipsa om att jag säljer en sprillans ny h80 oöppnad förpackning, 1 månad gammal. Med kvitto och allt 600kr +frakt.

Försöker inte göra reklam eller vad man ska säga tyckte bara det passade bra, kanske är intressant.

Mvh.

en H80 väsnas betydligt mer än en tornkylare, sure prestandan är lite bättre men han var ute efter en tyst kylare.

Singla slant du kan inta ta fel på någon av de 2 kylarna, tänkte rekommendera Phanteks den bara för att jag har den, kör 4,4 Ghz atm och fläktarna går i 800 rpm ^^

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaksylt:

en H80 väsnas betydligt mer än en tornkylare, sure prestandan är lite bättre men han var ute efter en tyst kylare.

Singla slant du kan inta ta fel på någon av de 2 kylarna, tänkte rekommendera Phanteks den bara för att jag har den, kör 4,4 Ghz atm och fläktarna går i 800 rpm ^^

Väsnas mer ? knappast i tystaste läget, vilket man alltid kör på ändå. Eftersom att den presterar sjukt bra även på tystaste. Hade en noctua dh-14 innan och den lät BETYDLIGT mer än min h80. Vattenkylning är till för att vara tystare.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Väsnas mer ? knappast i tystaste läget, vilket man alltid kör på ändå. Eftersom att den presterar sjukt bra även på tystaste. Hade en noctua dh-14 innan och den lät BETYDLIGT mer än min h80. Vattenkylning är till för att vara tystare.

En H80 med stockfläktar på lägsta har inget att sätta emot en Silver Arrow på lägsta, helt omöjligt. När man ökar varvet på fläktarna och flödet över radiatorn kan den mycket väl komma ikapp, men om det är tystnad OP är ute efter så är det en stor tornkylare eller egenbyggd vattenkylning som gäller.
Kanske kan man komma undan med att byta fläktarna på H80'n, men då skenar priset och man tappar poängen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Skrivet av NiklasN:

Du har lyckats välja ut två av de bästa kylarna på marknaden, personligen hade jag kört på Silver Arrow då den var tystast i Sweclockers kylartest och har trevliga fläktar.

Ett annat extremt populärt alternativ är Noctua NH-D14, ser den kylaren i nästan varje tråd om kylning här på Sweclockers. Otroligt hypad, liknande prestanda som Phanteks. Jag läste nånstans att det är samma OEM-tillverkare på kyltornen, men jag inte svära på det.

Mjo, det är det som gör det så svårt att välja
Är det någon skillnad på Thermalright Silver Arrow SB-E och Thermalright Silver Arrow ?

Skrivet av Theunit:

Varför inte vattenkylning ? t.ex corsair h80, en av de bästa vattenkylarna på marknaden. Måste tipsa om att jag säljer en sprillans ny h80 oöppnad förpackning, 1 månad gammal. Med kvitto och allt 600kr +frakt.

Försöker inte göra reklam eller vad man ska säga tyckte bara det passade bra, kanske är intressant.

Mvh.

Vad jag har hört och sett (Inet's betyg) så blir jag fundersam. Många som har problem med ljud från pumpen och fläktarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

köpte en Antec Kühler till datorn nyss och jag är jättenöjd förutom att fläkten låter som ett flygplan. 23-25c i idle och 45-47c när jag lirat BF3 i nån timme, oklockad då. Monteringsanvisningarna var dock riktigt jobbiga, rekomenderar dig att söka på youtube för installationsanvisningar så att du ser när någon annan monterar den också.

Så antec kühler 620 + en Corsair SP120-fläkt är mitt råd!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Mjo, det är det som gör det så svårt att välja
Är det någon skillnad på Thermalright Silver Arrow SB-E och Thermalright Silver Arrow ?.

Ja, Silver Arrow SB-E är lite nyare, med dubbelt så många heatpipes och större mittfläkt. Det är den du ska satsa på, den mindre finns knappt kvar i några butiker.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Vill du ha det tyst så är Silver Arrow bäst val, dubbeltornkylarna matchar alla de färdiga vattenkylarna utom H100, som klår dem i de flesta tester, men då både kostar och låter den betydligt mer för liten ökad kylförmåga.

Att luftkylarna blir tystare beror ju på att du på de här färdiga kiten både har pump samt oftast två st 120mm-fläktar. 140mm kan ju kyla lika bra på lägre varv och låter då mindre rent generellt.

När folk pratar tyst, menar de "riktig vattenkylning" i kit med stora radiatorer och stora tysta fläktar, inte de här små färdiga systemen som H60, H80, 620.

Vanliga Silver Arrow kan vara svår att få tag i, den som heter SB-E har ersatt den och har en 140mm och en 150mm-fläkt istället för dubbla 140mm som originalet.

Hursomhelst är den tystare än både NH-D14 och Phanteks (jag har Phanteks, sambon NH-D14 och hennes bror en Silver Arrow, så jag har jämfört alla tre).

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Vill du ha det tyst så är Silver Arrow bäst val, dubbeltornkylarna matchar alla de färdiga vattenkylarna utom H100, som klår dem i de flesta tester, men då både kostar och låter den betydligt mer för liten ökad kylförmåga.

Att luftkylarna blir tystare beror ju på att du på de här färdiga kiten både har pump samt oftast två st 120mm-fläktar. 140mm kan ju kyla lika bra på lägre varv och låter då mindre rent generellt.

När folk pratar tyst, menar de "riktig vattenkylning" i kit med stora radiatorer och stora tysta fläktar, inte de här små färdiga systemen som H60, H80, 620.

Vanliga Silver Arrow kan vara svår att få tag i, den som heter SB-E har ersatt den och har en 140mm och en 150mm-fläkt istället för dubbla 140mm som originalet.

Hursomhelst är den tystare än både NH-D14 och Phanteks (jag har Phanteks, sambon NH-D14 och hennes bror en Silver Arrow, så jag har jämfört alla tre).

Okej, tack för informationen!

Enligt Inet så har SB-E 170 mm fläktar?

Såg även att på Antec p280 så är max höjden på cpu-kylare 170, och det är exakt så hög som Silver Arrow är Mätar man då med fläktarna som sitter i taket i p280?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Okej, tack för informationen!

Enligt Inet så har SB-E 170 mm fläktar?

Såg även att på Antec p280 så är max höjden på cpu-kylare 170, och det är exakt så hög som Silver Arrow är Mätar man då med fläktarna som sitter i taket i p280?

Fläktarna är bredare än de är höga i ramen, även om själva bladen är som på 150mm och 140mm.

Den större är t.ex. 170x150x25mm i mått.
Det syns på bilden att det är rundat på sidorna och platt på toppen för att få plats bättre i chassin. Skulle tro att 170mm höjd därför blir med fläktar på normalposition.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Hallå.

Då var det dags att inhandla en ny processor kylare, då stock låter som f*n. Sitter just nu på en AMD x4 965 (oklockad) och ett Antec p280 chassi.

Budget: 700 kr.
Här har ni även mina RAM-minnen: http://www.inet.se/produkt/5315032/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1...

Har kollat på dessa kylare hittills:

http://www.inet.se/produkt/6308763/thermalright-silver-arrow-...

http://www.inet.se/produkt/6909657/phanteks-ph-tc14pe-bla

Vilka kylare rekommenderar ni? Någon som har någon av kylarna här ovan?

Speak out!

Jag kör själv med Scythe Ninja III utan medföljande fläkt, dvs helt passiv om man nu inte räknar med chassi fläktarna, den genererar alltså inge ljud överhuvudtaget.

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Skrivet av Kaksylt:

en H80 väsnas betydligt mer än en tornkylare, sure prestandan är lite bättre men han var ute efter en tyst kylare.

H80 och h100 lär väl ha lika pump? så dom borde låta lite mkt? min H100 låter lika lite som min Noctua NH-D14 och den var väldigt tyst. Hade 3 st Coolermaster fläktar som snurra i ~800 rpm kanske, lät nästan ingenting. Samma med H100, satte motstånd (7V tror jag) på medföljande fläktar så dom låter typ ingenting heller, inte pumpen heller.

Så jag skulle rekommendera H80 istället för en stor tornkylare. Mycket snyggare o tar mindre plats med slutet vattenkylningssystem. Annars så är det ju Phanteks och silverarrow och D14 som är bäst.NH-D14 med 3st 120mm fläktar kyler lika bra som min H100.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk

Lutar mot Silver Arrow, så den även är lite billigare
Hur är det med mina RAM-minnen? Kan de vara så att de kommer att ta i Silver Arrow-kylaren?

http://www.inet.se/produkt/5315032/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1...

Tänkte försöka att beställa innan kl 15

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska du inte överklocka din processor så rekommenderar jag Cooler Master Hyper 212 EVO. Lägg hellre pengar på nyare fläktar eller något annat kul till din pc än att köpa en dyrare processorkylare. Vill du tvunget spendera 600-700:- på kylare så kör på med modellerna som du frågade om. Det kommer inte skilja mer än någon enstaka grad förrens du överklockar din processor ganska rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Lutar mot Silver Arrow, så den även är lite billigare
Hur är det med mina RAM-minnen? Kan de vara så att de kommer att ta i Silver Arrow-kylaren?

http://www.inet.se/produkt/5315032/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1...

Tänkte försöka att beställa innan kl 15

Nej, de är normalhöjd, så det är ingen fara. Silver Arrow SB-E kommer vara ett kanonbra val för både kylning och ljudvolym.

Höjden på 170mm, räknas från CPUn och utåt, så det beror på hur bred din låda är, inte fläktarna i taket, även om de också kan vara tighta att få plats med i vissa fall. Jag har väl någon centimeter tillgodo med min Phanteks till takfläkten i mitt HAF 912 plus, men på bredden är det gott om plats.

Sambon som kör NZXT Tempest 410 har ett smart fack för fläktar så de sitter utanför grundplåten, så hon fick plats med sin NH-D14 riktigt bra.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Nej, de är normalhöjd, så det är ingen fara. Silver Arrow SB-E kommer vara ett kanonbra val för både kylning och ljudvolym.

Höjden på 170mm, räknas från CPUn och utåt, så det beror på hur bred din låda är, inte fläktarna i taket, även om de också kan vara tighta att få plats med i vissa fall. Jag har väl någon centimeter tillgodo med min Phanteks till takfläkten i mitt HAF 912 plus, men på bredden är det gott om plats.

Sambon som kör NZXT Tempest 410 har ett smart fack för fläktar så de sitter utanför grundplåten, så hon fick plats med sin NH-D14 riktigt bra.

Aha, juste.

Så bra, blir nog att beställa den. Tack för all info

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Almost_Me:

H80 och h100 lär väl ha lika pump? så dom borde låta lite mkt? min H100 låter lika lite som min Noctua NH-D14 och den var väldigt tyst. Hade 3 st Coolermaster fläktar som snurra i ~800 rpm kanske, lät nästan ingenting. Samma med H100, satte motstånd (7V tror jag) på medföljande fläktar så dom låter typ ingenting heller, inte pumpen heller.

Så jag skulle rekommendera H80 istället för en stor tornkylare. Mycket snyggare o tar mindre plats med slutet vattenkylningssystem. Annars så är det ju Phanteks och silverarrow och D14 som är bäst.NH-D14 med 3st 120mm fläktar kyler lika bra som min H100.

Hur fick du dit tre stycken 120mm fläktar?

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk

Ang. Corsair H80/H100 så har jag hittills byggt ca 20 burkar med dessa.
Gillar produkten, men tyvärr, alla de ex. jag fått har en sak gemensamt. De låter för mycket! Och främst är det pumpen, inte fläktarna.
Lägsta läget är OK, men de andra lägena går ju inte att använda.
Men visst, jag har hört och läst många recensioner ang. att deras ex. är helt tysta, vilket då borde betyda att det måste vara ojämn kvalitet på dessa produkter, tyvärr.
Det är en grymt smidig och snygg produkt, och funkar förträffligt. Hade den varit tyst med, så hade jag fortsatt köra med dem.

Har tyvärr exakt samma erfarenhet av Corsairs nätagg med. ALLA låter på tok för mycket! Och då snackar vi dryga 100 nätagg som jag baserar min erfarenhet på. Tråkigt när de i övrigt fungerar suveränt!

Själv gillar jag Phanteksen. Nackdelen är väl att många chassin inte klarar höjden.
Denna i ett Cooler Master Silencio 550 funkar (dock med lite våld!), samt att man får en stabiliserande/avlastande effekt av gummimattan på insidan av sidoplåten som avlastar hävstångseffekten!
Tyst och svalt blir det iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Väsnas mer ? knappast i tystaste läget, vilket man alltid kör på ändå. Eftersom att den presterar sjukt bra även på tystaste. Hade en noctua dh-14 innan och den lät BETYDLIGT mer än min h80. Vattenkylning är till för att vara tystare.

Fast en H80 är snarare något i stil med psuedo-vattenkylning. Sedan att vattenkylning är till för att vara tystare, njae. Att något är vattenkylt betyder bara att man använder vatten för att flytta värmen från processorn till en radiator där man sedan gör sig av med energin. Detta till skillnad från en luftkylare som så att säga har radiatorn på processorn.

Det som gör hembyggd vattenkylning tystare rent generellt är att du kan flytta radiatorn till kanten på chassit där du har friskluft(alltå större temperaturdiff mellan radiator/omgivning så du får en effektivare värmeöverföring-->lägre fläktvarvtal) och i viss mån är det även lättare att placera bra fläktar för en bra genomströmmning på en radiator. Det de flesta slutna vattensystemen har problem med (enligt vad jag läst, säger itne att det är en absolut sanning) är att deras pump och fläktar är högljudda varianter. Och då tapparman poängen med att ha en vattenkylning till att börja med, att använda vatten istället för heatpipes för att överföra värmen gör det inte automatiskt bättre.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar