Gigabyte förbereder moderkort med nya sockel FM2 för AMD Trinity

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt

That one has been long overdue!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Precis som tidigare skribenter så håller jag med om att ATX känns på för stort. mATX på sin höjd. Dem som köper dessa CPUer lär ändå inte köra 2x680 SLi ändå, ett grafikkort och kanske ett ljud eller tvkort på sin höjd. Mer mATX och mITX tack!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Snyggt kort!
Ser fram emot lansering och htpc.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Kommer Piledriver/trinity till AM3+ ? Eller är FM2 AM3+ ersättare ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk

FX serien är för AM3+ och Trinity är för FM2.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Blir väl Trinity då för budget-dator för workstation/familjen, Någon som vet hur bra A10-5800K Integrerade grafik + Dual Graphics kommer funka?

Nordichardware testade väl någon toshiba med trinity och något 7000m kort. Ska ha funkat nästintill klockrent jämfört med llano. Och AMD kallar väl tekniken hybrid crossfie?;)

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Skrivet av Tomhas:

Nordichardware testade väl någon toshiba med trinity och något 7000m kort. Ska ha funkat nästintill klockrent jämfört med llano. Och AMD kallar väl tekniken hybrid crossfie?;)

står dual graphics på många laptops

(står även ATI på vissa moderkort med crossfire funktion)

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är korrekt att Intel använder äldre tillverkningsteknik för chipset, just nu används 65nm för desktop och 32nm eller 22nm för mobila enheter. Men AMD tillverkar A85X på 65nm, precis som Intel.

Det är inget snack om att AMDs low-end chipset har mer finesser jämfört med Intels, men frågan är: hur många som köper low-end kommer ha mer än en eller max två HDs som behöver SATA3, använda fler än 16 PCIe kanaler och har behov för mer än 2 USB3 portar?

Det Intel gör är rent marknadssegmentering, har inget med 65m process att göra. Det är lite förvånande att AMD anser att det inte finns någon att tjäna på att göra samma sak, dock bra för konsumenter som kör AMD

Sitter man inte och gejmar som verkar vara enda sättet man kan tänka sig att använda en dator här så finns det många som har användning för flera sata3 och flera USB3. Jag har tex fyra USB3 diskar och 1 USB3 sticka idag. Alla mina maskiner har SATA3 diskar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

En liten tanke som slåpr mig är att det är rätt mkt PROMOTING över det här kortet.
Lite en känga till Intel från AMD i stil med "Kolla vad våran styrkrets klarar av...." då Intells INTE klarar samma grejer.....speciellt inte om man kikar på prissegmentet där kortet hamnar.

Sedan kan alla ni som gnällt över att det är ATX vara lugna........det kommer mATX med för FM2....kanske även iTX. Det är bara en tidsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

står dual graphics på många laptops

(står även ATI på vissa moderkort med crossfire funktion)

Vet inte om jag har rätt i detta, men dual graphics kom väl i samband
med första Llano-processorn?
dvs
APU+extra grafikkort = Dual Graphics
Chipset+extra grafikkort = Hybrid Crossfire
Grafikkort+grafikkort = Crossfire (x)

Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Längtar till tester av desktop-Trinity

Finns redan tester av bla tomshardware ute av modellerna A10-5800K, A8-5600K och A6-5400K sen flera månader tillbaka.
Dom testerna visar att många spel är fullt spelbara om man bara inte kör på det allra högsta på allting och med ett diskret 7670 kort så borde även dom nyaste bli spelbara.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Tycker AMD varit överlägsna moderkortsmässigt i många år. Ja sedan de köpte ATi och satsade mer på egna chipsets. Liksom 42x PCI-lanes i en nordbrygga så tidigt som 2007.
Synd nu att jag upplever trinity som lite väl nischad produkt, vill man inte spela bryr man sig inte om grafiken, vill man spela vill man oftast ha mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Finns redan tester av bla tomshardware ute av modellerna A10-5800K, A8-5600K och A6-5400K sen flera månader tillbaka.
Dom testerna visar att många spel är fullt spelbara om man bara inte kör på det allra högsta på allting och med ett diskret 7670 kort så borde även dom nyaste bli spelbara.

Tack för tipset! Det blev intressant läsning, speciellt nu då Ivy-i3 annonserats. De konkurrerar väl egentligen inte direkt då i3 är rätt mycket bättre CPU men till enklare spel måste den 3 gånger så kraftfulla grafiken (till kostnad av högre TDP) vara ett alternativ.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tycker AMD varit överlägsna moderkortsmässigt i många år. Ja sedan de köpte ATi och satsade mer på egna chipsets. Liksom 42x PCI-lanes i en nordbrygga så tidigt som 2007.
Synd nu att jag upplever trinity som lite väl nischad produkt, vill man inte spela bryr man sig inte om grafiken, vill man spela vill man oftast ha mer.

AMD satsar ju på att ligga för mjukvaruutvecklingen.
Mer och mer saker blir mer och mer "GPU-accelererade" på olika sätt. Fler och fler saker bli allt mer parallelliserade.

Sedan några år tillbaka ligger deras fokus väldigt mycket på att ligga steget före vad gäller det då det dels är där dom ser framtiden och dels där dom ser att dom kan ha ett övertag gentemot Intel.

Att satsa på så många transistorer till en GPU-del gör dom för att dom hoppas på att det kommer stimulera utvecklingen av mjukvara som tar tillvara på all den potentiella kraften.

Dessutom kräver dagens generella datoranvändning inte så mycket processorkraft som mainstreamalternativen erbjuder, så om man köper en processor idag till generellt användande så kanske man tittar på hur man tror att den kommer står sig om 3-5 år. Fullt DX11 stöd och mycket GPU-kraft tror jag kommer göra mer för allmän prestanda om vi jämför Intels 1155-processorer mot AMDs A-serie i samma prisklass om 3-5 år.

Men det är omöjligt att veta, om några år får vi se om AMD satsat rätt eller inte.

Summa sumarum av det jag vill få sagt är att även om Llano-Trinity--> kan ses som en något nischad produkt i dagsläget så satsar AMD på att det kommer bli mainstreamstandard inom kort.

Permalänk

Är inte jätteinsatt men kommer AMD att köra flera processorer för AM3/AM3+?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WCxFlusher:

Är inte jätteinsatt men kommer AMD att köra flera processorer för AM3/AM3+?

Piledriver med upp till 8 kärnor väntas komma till AM3+ också, men i princip skulle de gå precis lika bra om AMD gjorde dem för FM2. Så AMD borde väl lägga ner AM3/+ snart, om det inte vore för att de lagt ner så mycket på att ha det som en långlivad plattform.