Permalänk
Medlem

cpu rengöring

jag har planer om att byta till ett sånt där slutet vattenkylnings system och har en fråga, vad ska man använda för att göra rent cpu'n från gammal kylpasta?
ska man använda typ t-röd eller aceton och vanligt hushålls papper? eller finns det grejer just för detta?

Permalänk
Medlem

Det finns 100+ trådar om detta. Vänligen använd sökfunktionen.

svar: Ja, med mikrofiberduk eller kaffefilter för att det inte skall ludda.

Mvh

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

Lite alkohol och bomull är perfekt. Jag lånade en sak som tog bort nagellack från morsan och det funkade fan perfekt.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

tack för svaren, och det med sökfunktionen så försökte jag men fick det inte upp svar utan massa tester och annat på cpu'er och liknande, men jag kan ha gjort fel med. men tack igen

Permalänk
Medlem

Jag använder bomull och morsans nagellacksbortagning. Gratis för dig och fungerar perfekt.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Ren aceton eller kemiskt ren bensin ska det vara. Är man noga ska man sedan använda kaffefilter eller mikrofiberduk eftersom de inte luddar av sig.

Permalänk

Köp en microfiberduk på clas ohslon för typ 30-40 kr så kan du tvätta den och använda fler gånger (även torka av datorskärmen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Jag använder bomull och morsans nagellacksbortagning. Gratis för dig och fungerar perfekt.

Och den är oljefri? Sällan/aldrig nagelrengörare inte smörjer nämligen. Torra naglar på morsans händer annars.

Nej använd oljefri aceton, t-röd eller kemiskt ren bensin eller någon av alla oljefria alternativ.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Och den är oljefri? Sällan/aldrig nagelrengörare inte smörjer nämligen. Torra naglar på morsans händer annars.

Nej använd oljefri aceton, t-röd eller kemiskt ren bensin eller någon av alla oljefria alternativ.

T-röd är inte rent. Alla andra alternativ håller jag dock med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Och den är oljefri? Sällan/aldrig nagelrengörare inte smörjer nämligen. Torra naglar på morsans händer annars.

Nej använd oljefri aceton, t-röd eller kemiskt ren bensin eller någon av alla oljefria alternativ.

Palla gå över gränsen och slösa pengar på kylpastabortagning>< när man kan göra det gratis. Jag har använt den metoden alla gånger och jag har tagit bort gammal kylpasta och det funkar perfekt det enda man behöver göra är att torka bort nagelackbortagningen med bomull och vatten.

Nej använd oljefri aceton, t-röd eller kemiskt ren bensin han tror han är macgyver o grejer

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Jag använder alltid handsprit och vanligt hushållspapper elr toa papper, luddar inget.
Har använt det 100tals gånger.

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att inte använda en "mikrofiberduk" i närheten av datorn, då den är syntetiskt framställd och därmed en utmärkt källa till statisk elektricitet. Tops, en bomullstuss, 'luddfritt' papper eller rent av polertrassel är perfekt, därtill kemiskt ren bensin, dito aceton, isopropanol eller t-röd, vissa av dessa är mer aggressiva mot lack och kretskort, så viss aktsamhet bör tillämpas om du tänkt rengöra med processorn på moderkortet.

Lycka till med fredagsstädningen.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Som Johan Junior säger så skulle jag inte komma på tanken att använda en microfiber duk då dem är statiska för att fånga in damm och göra rent på nästan alla ytor.

Oljefri aceton och tops är nästan det bästa tycker jag.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Jag skulle rekommendera att inte använda en "mikrofiberduk" i närheten av datorn, då den är syntetiskt framställd och därmed en utmärkt källa till statisk elektricitet. Tops, en bomullstuss, 'luddfritt' papper eller rent av polertrassel är perfekt, därtill kemiskt ren bensin, dito aceton, isopropanol eller t-röd, vissa av dessa är mer aggressiva mot lack och kretskort, så viss aktsamhet bör tillämpas om du tänkt rengöra med processorn på moderkortet.

Lycka till med fredagsstädningen.

Även om det spontant känns som en på miljonen att en microfiberduk skulle skada prollen genom statisk elektricitet så har du faktiskt rätt i det.
Blir till att köra bomull framöver istället bara för att du sa så.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Palla gå över gränsen och slösa pengar på kylpastabortagning>< när man kan göra det gratis. Jag har använt den metoden alla gånger och jag har tagit bort gammal kylpasta och det funkar perfekt det enda man behöver göra är att torka bort nagelackbortagningen med bomull och vatten.

Nej använd oljefri aceton, t-röd eller kemiskt ren bensin han tror han är macgyver o grejer

Den dagen du grinar över hög temperatur vid klockning kommer du att tacka Macgyver. Var en fårskalle om du vill, men lura inte andra.

Googla och läs vilken skillnad en fin oljefilm på heatspreadern gör.. Kan det finnas en anledning till att tillverkare av kylare och kylpastor rekommenderar oljefria rengöringsmedel? Eller är alla dom en hög MacGyvers?

Sen när löser vatten olja???

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Den dagen du grinar över hög temperatur vid klockning kommer du att tacka Macgyver. Var en fårskalle om du vill, men lura inte andra.

Googla och läs vilken skillnad en fin oljefilm på heatspreadern gör.. Kan det finnas en anledning till att tillverkare av kylare och kylpastor rekommenderar oljefria rengöringsmedel? Eller är alla dom en hög MacGyvers?

Sen när löser vatten olja???

Jag kollade tempen innan och efter jag tog bort kylpastan och det blev 8 grader svalare. Kalla mig fårskalle men jag tror inte bamse82 pallar lägga pengar på att ta bort kylpasta>< Spara pengarna till en nu fläkt istället för att leka MacGyver. Håller med om att metoden kanske är bra men inte om det kostar pengar fattar du???btw den är oljefri

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Jag använder bomull och morsans nagellacksbortagning. Gratis för dig och fungerar perfekt.

Det är fel och fel. Rengöringsmedlet ska vara något utan olja och det du rengör med ska vara något helt luddfritt.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Jag kollade tempen innan och efter jag tog bort kylpastan och det blev 8 grader svalare. Kalla mig fårskalle men jag tror inte bamse82 pallar lägga pengar på att ta bort kylpasta>< Spara pengarna till en nu fläkt istället för att leka MacGyver. Håller med om att metoden kanske är bra men inte om det kostar pengar fattar du???btw den är oljefri

Vad yrar du i? Ny fläkt lr denna så måste han ÄNDÅ byta kylpastan!!! Eller hur... Så varför detta tjat om Macgyver, bättre att göra det rätt på en gång.

NU vet du att den DU använder är oljefri men du skrev ingenting om det först. Nästa gång kan du skriva in oljefri. Och för guds skull, använd inte vatten,!!

Har man inte råd med riktigt rengöringsmedel har man inte råd att pilla själv. Finns alltid en risk att något går sönder.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Köpte något kylpastaborttagningskit med två små flaskor som jag använder varje gång.