Permalänk

Unlocking Cores.

Hej.

jag har ett litet problem med att öppna 2 yttligare kärnor på Cpun amd phenom ii x2 555 black edition .
När jag gör det och sparar inställningarna så stängs den av sen när jag startar datan så fastnar den på " Microsoft startar" man kommer ingen stans den är stannar där i flera ljus år ;/
(har windows 7 34-bit) .
Har moderkortet gigabyte ga ma770 ud3

Vad är problemet :(?

Permalänk

Kärnorna du försöker låsa upp kanske inte är stabila vilket är anledingen till att dom är låsta.
Men testa att öka volten lite till CPUn alternativt sänk Mhz lite tills du får igång det, testa att bara låsa upp 1 core o se om det går bättre då.

Det är inte säkert att man kan låsa upp dom extra/inaktiverade kärnorna på Phenom II processorerna, har man tur så funkar det

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk

hm..okay ska testa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the_speed:

Kärnorna du försöker låsa upp kanske inte är stabila vilket är anledingen till att dom är låsta.
Men testa att öka volten lite till CPUn alternativt sänk Mhz lite tills du får igång det, testa att bara låsa upp 1 core o se om det går bättre då.

Det är inte säkert att man kan låsa upp dom extra/inaktiverade kärnorna på Phenom II processorerna, har man tur så funkar det

Ja han kan sänka frekvensen och höja spänningen, kanske han ska höja metern på chassit och kolla hur lång sekund det tar innan datorn blir ostabil?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Höja metern på chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepyCat:

Hej.

... den är stannar där i flera ljus år ;/ ...

Vad är problemet :(?

Jo, ljusår är en enhet för distans. Inte tid.

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ja han kan sänka frekvensen och höja spänningen, kanske han ska höja metern på chassit och kolla hur lång sekund det tar innan datorn blir ostabil?

Lugna dig nu

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan prova med att köra 3 kärnigt, man brukar kunna välja kärnor manuellt under nån meny i bios, testa att slå på nån av kärna 3 eller 4 o se om nån hoppar igång.
Jag har byggt några maskiner med 555 or och de har alltid gått att köra 4 kärniga på de moderkort jag testat med.
Du kan läsa sidan 38 i manualen, där har du justeringar för att öka spänningen lite till extrakärnorna och hur du reglerar dem separat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

okay ska testa.

Men kan någon berätta om jag gör något fel .

1. går till M. I . T
2. klickar på advanced clock cali.
3.ändra på EC firmware selection till Hybrid.
4 Ändrar Advanced clock cali till auto.
5. Sparar.

Permalänk
Rekordmedlem

jag vet inte exakt hur ditt moderkort funkar, men acc ska slås på det är det som är det viktigaste.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Geeks
SweClockers

*Tråd rensad från OT*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015