Apple vill stoppa åtta av Samsungs mobiltelefoner i USA

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av CorranHorn:

Jag har ingen susning vilka de själva kommit på, jag ville bara med detta påvisa att Apple i sin tur lär få betala andra för att tillverka en mobiltelefon.

Anser du då att Microsoft är bättre eller varför inte IKEA?

Jag håller med om att det är väldigt tråkigt att alla ska patent på så mycket det bara går men sådan är verkligheten tyvärr. Sedan kan man ju även ställa sig frågan om man tar något och gör om det, har man då inte också skapat något nytt? Xerox används väldigt ofta i sammanhang med Apple och patent men som jag förstått det tog Apple denna lösning och förbättrade den avsevärt.

Många klagar även på att CoD använder sig av Quake 3 Arena motorn trots att den börjar bli väldigt gammal. Vad de inte verkar förstå är att utvecklaren gjort om denna motor så mycket att den inte längre är densamma. Är det då fel att säga att de skapat sig en egen motor?

Allting bygger på annat så har det alltid varit och så kommer det alltid att förbli. Spelindustrin är mästare på att ta andras idéer och göra något nytt av dessa. Filmindustrin har återanvänt gamla filmer. Avatar ansar många är bara en omgjord version av Pocahontas/Dansa med vargar som kom före den. Var sätter man gränsen mellan vad som är okej att säga att man själv gjort och vad som inte är det om man baserar sina produkter på redan existerande sådana?

Jag känner inte till någon produkt eller teknik som Apple kopierat rakt av utan att förändra den, upplys mig gärna om detta om du känner till någon då det vore intressant att läsa om detta.

Ja, det är fel de har en modifierad motor och de har inte behövt uppfinna hjulet igen. Då ska de inte ta all cred för den heller.

Så Apple har aldrig stulit något? Pffff, get real, get facts.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Står det i bilden att Apple har aldrig stulit något ?

Permalänk
Skrivet av sj6:

Ja, det är fel de har en modifierad motor och de har inte behövt uppfinna hjulet igen. Då ska de inte ta all cred för den heller.

Så Apple har aldrig stulit något? Pffff, get real, get facts.

Inte nog med det, IW kallar till och med denna modifierade motor för IW engine.

Fann denna sida och framför allt ett inlägg bland kommentarerna tar upp skillnaden på att stjäla en idé och att göra intrång på ett patent"

"Firstly, the Jobs quote you make so much of. He did indeed say he was shameless about stealing good ideas. But ideas in and of themselves are not patentable, either as a utility or a design patent. Implementation is patentable and expression is may be copyrighted. So there is no contradiction whatsoever about saying that you copy someone's ideas and then suing them for violating a design patent for example, or copying copyrighted materials.

Secondly, as I very much hope you understand, a design patent may be trivially characterized at 'a white rectangle' but it is of course extremely easy to trivialize any tradedress. Coke has a bottle shape they consider to have distinctive value to them so they protected it. You find this idea laughable? Where does such denigration end? Because if you laugh off all tradedress in this manner then of course 'passing off' becomes facile. Anyone could fake another's products."

http://www.businessinsider.com/apple-patent-lawsuits-2012-8#i...

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Nu minns jag inte hur Apple's patent är beskrivna, så det är inte ett direkt uttalande mot det, men ska man patentera en form ska den enligt mig vara ganska exakt beskriven. Så Coca-Colas patent borde absolut inte hindra andra från att göra kurviga flaskor, bara kurviga flaskor som ser ut precis som deras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garf:

Står det i bilden att Apple har aldrig stulit något ?

Tala gärna om för mig hur du tolkar den...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Nu har visst en domstol i Japan förkastat det först avhandlade patentmålet Apple stämt Samsung för där. Det finns dock en del mål kvar som fortfarande inte kommit till dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Tala gärna om för mig hur du tolkar den...

Enkelt Samsung måste titta vad Apple gör men har ingen egen fantasi så försöker dom härma Apple men skiter Nokia för dom har inte gjort något som är intressant .

Men du är väl så enkelriktad i skallen så du förstod inte det. bara Apple snor snor snor sen snor ännu mer .Ta Av dig skygglapparna kom ut affärsvärlden så får du ser det funkar. Jag gör affärer både med Asien och USA jag vet hur dom tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garf:

Står det i bilden att Apple har aldrig stulit något ?

Skrivet av Garf:

Enkelt Samsung måste titta vad Apple gör men har ingen egen fantasi så försöker dom härma Apple men skiter Nokia för dom har inte gjort något som är intressant .

Men du är väl så enkelriktad i skallen så du förstod inte det. bara Apple snor snor snor sen snor ännu mer .Ta Av dig skygglapparna kom ut affärsvärlden så får du ser det funkar. Jag gör affärer både med Asien och USA jag vet hur dom tänker.

Jag skiter i vad du har för yrke, det gör inte dig till en bättre människa. Jag skiter i hur affärsvärlden funkar, jag vet vad moral och etik är och anser jag att ett företag gått över gränsen vilket Apple gjort och gör så väljer jag att hata detta företag.

Den bild som du länkade kan tolkas på olika sätt så vem fan har skygglappar på sig? Den illustrerar väldigt bra hur Appla fanboys ser på patentstriden som pågår och i ni i denna sekt kommer försvara Apple in till sista andetag.

Jag har ALDRIG påstått att andra företag inte stämmer, kopierar andra etc. Det jag stör mig på är Apple:s arrogans mot andra företag och att de tar åt sig ÄRAN att de kommit på allt. De är ju så himla 'innovativa'. De vill inte att Samsung ska betala licens/skadestånd och få ha kvar sina produkter på marknaden, det alternativet gavs aldrig, de vill ha bort Samsung från marknaden. De vill ta bort konkurrensen så de kan ta ännu mer betalt trots att de är värderade mer än Sveriges totala BMP....

Dubbelmoralen som Apple dessutom visat är ju också en faktor till varför de är så hatade. Det går bra att ta från andra men att dela med sig desto svårare.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jag skiter i vad du har för yrke, det gör inte dig till en bättre människa. Jag skiter i hur affärsvärlden funkar, jag vet vad moral och etik är och anser jag att ett företag gått över gränsen vilket Apple gjort och gör så väljer jag att hata detta företag.

Den bild som du länkade kan tolkas på olika sätt så vem fan har skygglappar på sig? Den illustrerar väldigt bra hur Appla fanboys ser på patentstriden som pågår och i ni i denna sekt kommer försvara Apple in till sista andetag.

Jag har ALDRIG påstått att andra företag inte stämmer, kopierar andra etc. Det jag stör mig på är Apple:s arrogans mot andra företag och att de tar åt sig ÄRAN att de kommit på allt. De är ju så himla 'innovativa'. De vill inte att Samsung ska betala licens/skadestånd och få ha kvar sina produkter på marknaden, det alternativet gavs aldrig, de vill ha bort Samsung från marknaden. De vill ta bort konkurrensen så de kan ta ännu mer betalt trots att de är värderade mer än Sveriges totala BMP....

Dubbelmoralen som Apple dessutom visat är ju också en faktor till varför de är så hatade. Det går bra att ta från andra men att dela med sig desto svårare.

Ärligt, ta ett kliv tillbaka och få lite perspektiv på saker och ting.

Du "hatar" detta företag? Ett rätt starkt ord. Varför? På grund av en väldigt speciell persons starkt överdrivna framträdanden vi produktlanseringar? Eller för att de har patent som USAs patentverk faktiskt har godkänt och de väljer att försvara dessa? Är det verkligen så farligt?

Google:a på "stop samsung", läs om foxconn eller börja kolla upp vem som tillverkar kläderna du bär o.s.v och se hur väl de behandlar sina anställda eller vad de gör för miljön. Finns otroligt mycket annat som, moraliskt sett, är värre en att stämma en konkurrerande jätte i mobilbranschen.

Och snacket om denna sekt? Vilka här inne har påstått att Apple aldrig gjort något fel? Visst finns det vissa i världen som kan falla under denna kategori men inte finns det många här inne. De flesta här är väl medvetna om att även Apple gör fel. Att vi inte har samma åsikt som dig i allt gör ju inte oss till en "sekt".

Jag har sagt flertalet gånger att jag är emot patentkriget, jag tycker det är helt fel som de (alla) håller på. Dock anser jag att det Samsung gjorde var att gå ett steg för långt. De kunde kommit på något mer egen och sluppit det här. De flesta andra tillverkare klarar det alldeles utmärkt. Det hade även Samsung kunnat göra.

Vad jag försöker säga är att det här "hatet" har blivit så extremt överdrivet. Ta't lugnt, det är ett företag vi snackar om här som gör datorer/mobiler. Finns så mycket värre saker här i världen att haka upp sig på

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ärligt, ta ett kliv tillbaka och få lite perspektiv på saker och ting.

Du "hatar" detta företag? Ett rätt starkt ord. Varför? På grund av en väldigt speciell persons starkt överdrivna framträdanden vi produktlanseringar? Eller för att de har patent som USAs patentverk faktiskt har godkänt och de väljer att försvara dessa? Är det verkligen så farligt?

Google:a på "stop samsung", läs om foxconn eller börja kolla upp vem som tillverkar kläderna du bär o.s.v och se hur väl de behandlar sina anställda eller vad de gör för miljön. Finns otroligt mycket annat som, moraliskt sett, är värre en att stämma en konkurrerande jätte i mobilbranschen.

Och snacket om denna sekt? Vilka här inne har påstått att Apple aldrig gjort något fel? Visst finns det vissa i världen som kan falla under denna kategori men inte finns det många här inne. De flesta här är väl medvetna om att även Apple gör fel. Att vi inte har samma åsikt som dig i allt gör ju inte oss till en "sekt".

Jag har sagt flertalet gånger att jag är emot patentkriget, jag tycker det är helt fel som de (alla) håller på. Dock anser jag att det Samsung gjorde var att gå ett steg för långt. De kunde kommit på något mer egen och sluppit det här. De flesta andra tillverkare klarar det alldeles utmärkt. Det hade även Samsung kunnat göra.

Vad jag försöker säga är att det här "hatet" har blivit så extremt överdrivet. Ta't lugnt, det är ett företag vi snackar om här som gör datorer/mobiler. Finns så mycket värre saker här i världen att haka upp sig på

Klart det finns men där är inte mitt intresse. Finns folk som sköter de debatterna bättre då de har ett intresse i de ämnen. Datorvärlden intresserar mig och då hakar jag upp mig på saker som även hamnar lite utanför men som berör oss. Luddigt förklarat men jag tror nog du förstår.

Sekt är ett allmänt och slarvigt begrepp men det hjälpte mig att göra min poäng tydlig.Vi måste inte och kan inte alla tycka samma sak det är därför vi har denna diskussion och jag håller med att HELA patentkriget är fjanteri MEN att Apple tryckt till andra företag, speciellt Samsung så att de och andra måste svara. Kommer Apple stämma HP för att deras tangentbord på vissa modeller är väldigt likt de på deras macar? De har riktiat in sig mot Android och Samsung.

Hata är ett starkt ord men precis som jag skrev innan så är detta ett ämne som intresserar mig.

Vi kan ju ta ett exempel på konsolmarknaden. Vill Nintendo stämma Sony och Microsoft för deras rörelsekänsliga diton så hade de antagligen vunnit. Speciellt i USA där dom är extremt korkade och har ett urbota dumt patentsystem. Har de gjort det? Nej, de utvecklar bättre grejer bara och tror på sina egna produkter.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Vi kan ju ta ett exempel på konsolmarknaden. Vill Nintendo stämma Sony och Microsoft för deras rörelsekänsliga diton så hade de antagligen vunnit. Speciellt i USA där dom är extremt korkade och har ett urbota dumt patentsystem. Har de gjort det? Nej, de utvecklar bättre grejer bara och tror på sina egna produkter.

Nja, det är sannolikt inte ens Nintendo som äger dessa patent. Både Nintendo och Microsoft har redan blivit stämda av flera andra företag för just Kinect/Wii.

Det kan fan inte vara lätt att vara ett stort elektronikföretag och ha koll på alla patent man kanske/kanske inte bryter emot.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |