Permalänk

gtx 260 till cad?

Som titel lyder så undrar jag om gtx 260 med en i2700k kommer fungera bra eller ska jag införskaffa nytt grafikkort?
tack i förväg

Permalänk
Medlem

Bara att testa...

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Skrivet av Jekean:

Bara att testa...

har inte delarna än drf frågar jag
vill inte vara tvungen att beställa två gånger

Permalänk

förlåt för dubbelpost men har en fråga till
Är amd eller nvidia bäst till CAD program eller är det ingen skillnad?

Permalänk
Medlem

Beror ju på om det stödjer cuda eller inte..

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Skrivet av Jekean:

Beror ju på om det stödjer cuda eller inte..

jaha, hur får jag reda på om det gör det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

jaha, hur får jag reda på om det gör det då?

Du läser på om de program du ska använda...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Till CAD behöver du i stort sett bara en snabb CPU och ett kort med stöd för OpenGL och DirectX 9.
En snabb CPU ger mycket mer än ett grafikkort. Men när man börjar tala om grafikkort så är det bara quadro som ger fördel genom mycket stabilare drivrutiner i jämförelse med gaming kort.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

på hur seriös nivå skall du använda cad? tycker ni kan pröva helt enkelt. Sedan ta ett beslut.
Påverkar väl inte renderings tiden, iaf inte i Revit. Bara stöd på open gl är ju att föredar.
har kört på ett amd x1600. inga problem

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Till CAD behöver du i stort sett bara en snabb CPU och ett kort med stöd för OpenGL och DirectX 9.
En snabb CPU ger mycket mer än ett grafikkort. Men när man börjar tala om grafikkort så är det bara quadro som ger fördel genom mycket stabilare drivrutiner i jämförelse med gaming kort.

så du menar att det kommer gå bra med gtx 260 (om den har stöd för cuda då)
för cpu kommer ju vara en i7 2700k vilket jag vet är bra med CAD
(Hade nämligen tänkt gå på ett gtx 560 ti 448)

Men datorn ska jag bygga åt min bror och han behöver den då för CAD på universitet och han ska spela lite på den som HoN och GW2
Jag vet att den klarar HoN men vet någon hur den presterar i GW2?

Skrivet av DaBone:

Du läser på om de program du ska använda...

Kan inte, vet ej hur CAD fungerar är till min bror

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

så du menar att det kommer gå bra med gtx 260 (om den har stöd för cuda då)
för cpu kommer ju vara en i7 2700k vilket jag vet är bra med CAD
(Hade nämligen tänkt gå på ett gtx 560 ti 448)

Men datorn ska jag bygga åt min bror och han behöver den då för CAD på universitet och han ska spela lite på den som HoN och GW2
Jag vet att den klarar HoN men vet någon hur den presterar i GW2?

Kan inte, vet ej hur CAD fungerar är till min bror

Om han ska spela på den är ett GTX 660ti att föredra.

Men om han ska rita i CAD kommer han inte märka skillnad på ett GTX 260 och ett GTX 560Tt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Är man seriös med CAD kör man Quadro eller FirePro/fireGL, men då tappar man rejält i spelprestanda. CAD är väl annars en av få tillämpningar där det faktiskt lönar sig med en i7:a annars.

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Om han ska spela på den är ett GTX 660ti att föredra.

Men om han ska rita i CAD kommer han inte märka skillnad på ett GTX 260 och ett GTX 560Tt.

Jag har faktiskt inte en aning på vilken nivå och hur erfaren han är med CAD men han har ju studerat det i 3 på gymnasiet hittills
Och att ta 660 ti är lite väl över budget, försöker hålla priset så lågt som möjligt, som studerande är det ont i kassan
Så om han inte behöver köpa nytt grafikkort så klarar han sig nog, han ska ju inte spela super mycket
vill ju hålla ner priset så mycket som möjligt

detta är kortet i fall det hjälper
http://www.guru3d.com/article/gigabyte-geforce-gtx-260-oc-896...

Permalänk
Skrivet av PCnörden:

så du menar att det kommer gå bra med gtx 260 (om den har stöd för cuda då)
för cpu kommer ju vara en i7 2700k vilket jag vet är bra med CAD
(Hade nämligen tänkt gå på ett gtx 560 ti 448)

Men datorn ska jag bygga åt min bror och han behöver den då för CAD på universitet och han ska spela lite på den som HoN och GW2
Jag vet att den klarar HoN men vet någon hur den presterar i GW2?

Kan inte, vet ej hur CAD fungerar är till min bror

Som sagt, fråga vad det är för program han ska köra
Sen är det väldigt viktigt att veta hur stora hans "assembly's" kommer att vara. Om han ska designa ett enormt värmeverk eller vill ha en motion studie som fortsätter att röra på sig medans han roterar biten/bitarna så kommer det behövas ett dyrare quadro. (eller amd´s motsvarighet som är firepro) Om han däremot inte ska göra det så klarar vanliga spelkort uppgiften.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

Jag har faktiskt inte en aning på vilken nivå och hur erfaren han är med CAD men han har ju studerat det i 3 på gymnasiet hittills
Och att ta 660 ti är lite väl över budget, försöker hålla priset så lågt som möjligt, som studerande är det ont i kassan
Så om han inte behöver köpa nytt grafikkort så klarar han sig nog, han ska ju inte spela super mycket
vill ju hålla ner priset så mycket som möjligt

detta är kortet i fall det hjälper
http://www.guru3d.com/article/gigabyte-geforce-gtx-260-oc-896...

Att han är inne på 3e året på gymnasiet säger inte speciellt mycket. Om han bara använder CAD till studier kan jag nästan med säkerhet säga att en skitdator för 2000kr är nog. Jag har gjort 5 kurser i CAD varav 2 st är delar i 3D. Då funkade min skitdator helt ok även om den kämpade hårt lite senare i kursen.

Men om han gör lite mer avancerade saker som plockar ihop 5-10 st 3D modeller och ska rendera det realtime så borde han helt klart satsa på att lite fetare kort som ett quadro eller firegl. Men om han spenderar mestadels av sin tid med att rita i 2D eller mindre arbeten i 3D så räcker det med en snabb CPU och i stort sett vilket kort som helst som kan visa enklare 3D.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Att han är inne på 3e året på gymnasiet säger inte speciellt mycket. Om han bara använder CAD till studier kan jag nästan med säkerhet säga att en skitdator för 2000kr är nog. Jag har gjort 5 kurser i CAD varav 2 st är delar i 3D. Då funkade min skitdator helt ok även om den kämpade hårt lite senare i kursen.

Men om han gör lite mer avancerade saker som plockar ihop 5-10 st 3D modeller och ska rendera det realtime så borde han helt klart satsa på att lite fetare kort som ett quadro eller firegl. Men om han spenderar mestadels av sin tid med att rita i 2D eller mindre arbeten i 3D så räcker det med en snabb CPU och i stort sett vilket kort som helst som kan visa enklare 3D.

Han har avslutat 3:e året och studerar på universitet nu, så trodde kanske att någon skulle ha lite erfarenhet om det, men jag vet ej så jag begär inget utan bara frågar
Men jag chansar och tar gtx 260 och om det inte räcker till så köper vi ett kort i efterhand