Skatta på minecraft server?

Permalänk
Medlem

Skatta på minecraft server?

Tja jag funderade på om man måste skatta på minecraft serverar om man har någon sort av donering på servern? det skulle va bra att veta ^^ btw jag vet inte om det är rätt ställe men Mod kan flytta om det är så ^^

Permalänk
Ljusskygg

Ursäkta, men kan du förklara igen? Förstog nästan inget av vad du skrev.
Vill du att man ska behöva betala för att spela på servern eller att man ska kunna donera ingame för benefits?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonMattila:

Ursäkta, men kan du förklara igen? Förstog nästan inget av vad du skrev.
Vill du att man ska behöva betala för att spela på servern eller att man ska kunna donera ingame för benefits?

Jag tror han undrar om man ska skatta för att äga en server..

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonMattila:

Ursäkta, men kan du förklara igen? Förstog nästan inget av vad du skrev.
Vill du att man ska behöva betala för att spela på servern eller att man ska kunna donera ingame för benefits?

precis som Niblie skrev ^^ alltså om jag har en server som spelarna kan köpa vip eller dylikt på för riktiga pengar om jag då måste skatta på dom pengarna? för det känns som att det är skattebrott annars

Skrivet av Niblie:

Jag tror han undrar om man ska skatta för att äga en server..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Tja jag funderade på om man måste skatta på minecraft serverar om man har någon sort av donering på servern? det skulle va bra att veta ^^ btw jag vet inte om det är rätt ställe men Mod kan flytta om det är så ^^

Vet inte hur det ligger till, men det är väl bara göra så pengarna de donerar hamnar på ditt PayPal? Tror knappast någon bryr sig!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Vet inte hur det ligger till, men det är väl bara göra så pengarna de donerar hamnar på ditt PayPal? Tror knappast någon bryr sig!

jag vill ju inte bryta mot sånna lagar om pengar om det får konsekvenser senare i livet xD

Permalänk
Ljusskygg

Aha nu förstår jag. Och jakob, nej du behöver ej skatta för Minecraft Donationer.
Btw, en bra mod för donationer är BuyCraft eller vad den heter

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Vet inte hur det ligger till, men det är väl bara göra så pengarna de donerar hamnar på ditt PayPal? Tror knappast någon bryr sig!

Skrivet av SimonMattila:

Aha nu förstår jag. Och jakob, nej du behöver ej skatta för Minecraft Donationer.
Btw, en bra mod för donationer är BuyCraft eller vad den heter

Men om jag har ett Swedbank Visa Ung kort funkar det med den modden och funkar paypal med mitt kort?

Permalänk
Medlem

Jo, du ska skatta och momsa om du tar betalt för tjänster och prylar och får ett överskott.
http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800...
Är det däremot enbart donationer så kan man nog komma undan..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Nej skatt räknas inte på donationer. Och för att kunna använda pay pal så måste du ha internet bank, så du kan överföra via Pg/Bg systemet.

Din internet bank har inga gränser, men det har ditt kort. Fast Paypal använder som sagt pg/bg betalnings system så då behöver du inte blanda in ditt kort. Desvärre så kommer du måsta berätta ditt bank konto nummer.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Jo, du ska skatta och momsa om du tar betalt för tjänster och prylar och får ett överskott.
http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800...
Är det däremot enbart donationer så kan man nog komma undan..

moms verkar vara om jag tjänar över 30k per år och det kommer inte hända ^^

Permalänk
Ljusskygg

som Anden12 skrev. "Är det däremot enbart donationer så kan man nog komma undan.."
det var det jag menade med att man ej behövde skatta.

Här är länken till Donations Moddet.
Den stödjer Paypal (som stödjer din bank), OneBip och AlertPay.
http://buycraft.net/

EDIT: Läste runt lite och vad jag fått utav det är att
får man donationer utan motprestation så är det Skatte Fritt. Men om man får donationer med motprestation (ex. Saker på ett spel, utbyte mot pengar i detta fall) så ska det skattas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonMattila:

som Anden12 skrev. "Är det däremot enbart donationer så kan man nog komma undan.."
det var det jag menade med att man ej behövde skatta.

Här är länken till Donations Moddet.
Den stödjer Paypal (som stödjer din bank), OneBip och AlertPay.
http://buycraft.net/

EDIT: Läste runt lite och vad jag fått utav det är att
får man donationer utan motprestation så är det Skatte Fritt. Men om man får donationer med motprestation (ex. Saker på ett spel, utbyte mot pengar i detta fall) så ska det skattas.

okej om jag startar en server kommer jag ha så att man får saker typ... så då måste jag skatta x.x men tack för alla svaren

Permalänk

Vet ej ifall du har annat jobb och så men annars så får du tjäna 17 699 kr per år utan att skatta. Det enda som du behöver göra är att jämka Detta gäller dock bara om servern går under ett företag där du är "anställd"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

Vet ej ifall du har annat jobb och så men annars så får du tjäna 17 699 kr per år utan att skatta. Det enda som du behöver göra är att jämka Detta gäller dock bara om servern går under ett företag där du är "anställd"

ny förstod jag inte riktigt men jag har inget jobb iaf. jag sommarjobbade o tjänade cirka 7.2k så jag kan tjäna 10 till utan att skatta?

Permalänk
Medlem

Då du räknar med att tjäna ganska små summor så antar jag att du inte kommer få din huvudsakliga försörjning från detta!? Isf borde det kunna räknas som hobbyverksamhet, d.v.s. du behöver inte registrera företag eller så.

Inkomster från en hobbyverksamhet deklareras som inkomst av tjänst. Deklarationskrav finns bara om verksamheten går med vinst. Förluster kan inte dras av mot andra inkomster än sådana förknippade med hobbyverksamheten, d.v.s. ett års underskott kan dras av mot ett annat års överskott (inom vissa tidsramar...se till att spara kvitton då de kan komma till nytta flera år senare) men inte mot överskott från annan verksamhet. Går du med vinst betalar du också egenavgifter.

På det stora hela är hobbyverksamhet ganska enkelt att sköta vad gäller ekonomin. Du kan läsa mer om skatt när det gäller hobbyverksamhet på http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Då du räknar med att tjäna ganska små summor så antar jag att du inte kommer få din huvudsakliga försörjning från detta!? Isf borde det kunna räknas som hobbyverksamhet, d.v.s. du behöver inte registrera företag eller så.

Inkomster från en hobbyverksamhet deklareras som inkomst av tjänst. Deklarationskrav finns bara om verksamheten går med vinst. Förluster kan inte dras av mot andra inkomster än sådana förknippade med hobbyverksamheten, d.v.s. ett års underskott kan dras av mot ett annat års överskott (inom vissa tidsramar...se till att spara kvitton då de kan komma till nytta flera år senare) men inte mot överskott från annan verksamhet. Går du med vinst betalar du också egenavgifter.

På det stora hela är hobbyverksamhet ganska enkelt att sköta vad gäller ekonomin. Du kan läsa mer om skatt när det gäller hobbyverksamhet på http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800...

Tack så mycket! Jag är bara 16 och har börjat på gymnasiet nu så jag har ingen annan inkomstkälla men om man säger att jag skulle köpa en server får 4k och internet får 350kr i månaden och jag får in kke 400 i månaden hur funkar det då? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

ny förstod jag inte riktigt men jag har inget jobb iaf. jag sommarjobbade o tjänade cirka 7.2k så jag kan tjäna 10 till utan att skatta?

Ja, om du gör vanligt förvärvsarbete, d.v.s. någon anställer dig.

Dra in pengar via donation är det skatt från krona nr 1.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Tack så mycket! Jag är bara 16 och har börjat på gymnasiet nu så jag har ingen annan inkomstkälla men om man säger att jag skulle köpa en server får 4k och internet får 350kr i månaden och jag får in kke 400 i månaden hur funkar det då? ^^

Då du troligtvis försörjs av dina föräldrar så lär inte en eventuell inkomst från en hobbyverksamhet klassas som din huvudsakliga försörjning. Det är ju inte heller tal om din primära sysselsättning (det borde dina studier klassas som), så jag ser inga hinder för att du skall kunna driva det som en hobbyverksamhet.

Jag är osäker på följande (ring skatteverket, de brukar ha mycket kompetent personal), men här är min tolkning:
Du går plus 50kr/mån = 600kr/år om man bortser från servern.
År 1: -3400kr (p.g.a inköp av server). Förlust i verksamheten. Ingen deklarationsplikt.
År 2: +600kr. Avdrag mot tidigare års förlust (600kr avdrag, 2800 återstår), resultat 0kr. Vet ej om du behöver deklarera.
År 3: +600kr. Avdrag mot tidigare års förlust (600kr avdrag, 2200 återstår), resultat 0kr. Vet ej om du behöver deklarera.
År 4: +600kr. Avdrag mot tidigare års förlust (600kr avdrag, 1600 återstår), resultat 0kr. Vet ej om du behöver deklarera.
År 5: +600kr. Avdrag mot tidigare års förlust (600kr avdrag, 1000 återstår), resultat 0kr. Vet ej om du behöver deklarera.
År 6: +600kr. Vinst 600kr. Kan ej göra avdrag då förlusten är mer än 5 år gammal. Deklarationsplikt. Behöver betala skatt och egenavgifter.

Missade att dina intäkter skulle komma från donationer. Förekommer någon motprestation, t.ex. att de som betalar får VIP-status eller liknande, så kan det ju dock ses som köp av VIP-status och inte som en donation. Donationer utan motprestation kanske fungerar annorlunda; har tyvärr ingen större kunskap om detta.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD