Permalänk

Antec Kuhler 620

Använder nu Antec Kuhler 620 och har en i5 3570k är rätt så nöjd med temps och undrar då om det finns bättre kylare (låter inget och kyler bättre) än den jag redan har?

Tack för svar

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,4 GHz, Kylare: Corsair H100i Push N Pull Moderkort: ROG Maximus VI Gene Z87 Ram: Corsair Dominator 2666 4GB x2, HDD: Seagate 2TB SSD: Intel 520 120GB GPU: EVGA 780 SC ACX PSU: Corsair 760 Platinum AX Dator Låda: Corsair 350D Performance Windowed

Permalänk
Medlem

Alltså, en kylare måste göra sig av med värmen för att kunna kyla processorn.
Du har en AK 620 idag, men vill ha en som inte låter något, och som dessutom kyler bättre?

Det finns såklart dyrare kylare, men det låter lite ...
Jag uppfattar det även som att du är nöjd med kylaren du har i dagsläget?

Vill du ha vatten eller luftkylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snuttenfilt:

Använder nu Antec Kuhler 620 och har en i5 3570k är rätt så nöjd med temps och undrar då om det finns bättre kylare (låter inget och kyler bättre) än den jag redan har?

Tack för svar

Självklart finns det bättre kylare, 620 är ju inte det bästa, men jag tycker du borde
skaffa 2 bra fläktar och köra push and pull, bättre temps

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Självklart finns det bättre kylare, 620 är ju inte det bästa, men jag tycker du borde
skaffa 2 bra fläktar och köra push and pull, bättre temps

Vart har du fått infon om att det blir bättre temps med PnP? jag har testat mig grå på olika setup's med 620;n, Stockfläkt, insug/utsug, andra fläktar och Push and Pull,

det jag komm framm till är att Stockfläkten kyler okej men låter lite väl mycket för min smak, bytte ut den mot en Akasa Viper 120mm PWM, och de gjorde stor skillnad i ljudvolym samt 4-5 grader bättre temp, PnP gör typ ingenting 1-2 grader mot att bara köra en fläkt så de tycker jag inte är värt, hur som så kör jag med dubbla Akasa Viper nu, men de ger ingen direkt sänkning mot att bara köra en, det som gör skillnad (beroende på vilket chassi du har samt vilken inne temperatur) det är att sätta den som insug istället för usug, jag kapade min temp med 8-10 grader på detta vis,

intressant läsning om 620;n med test resultat, insug/utsug, push eller pull samt Push and Pull hittar du på länken nedan, som bekräftar det jag skrev ovan som är mina erfarenheter.

http://blog.antec.com/cooling/asetek-air-flow-matters/

Visa signatur

Dell UltraSharp U2713HM | Antec P182 | Gigabyte GA-Z77 UD3H | Intel I7 3770K
Antec Kühler 620 | Corsair Vengeance 1600 LP 16GB
Gigabyte GTX 680 OC | Be Quiet Dark Power Pro 10 850w |2x Intel 330 SSD 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granathe:

Vart har du fått infon om att det blir bättre temps med PnP? jag har testat mig grå på olika setup's med 620;n, Stockfläkt, insug/utsug, andra fläktar och Push and Pull,

det jag komm framm till är att Stockfläkten kyler okej men låter lite väl mycket för min smak, bytte ut den mot en Akasa Viper 120mm PWM, och de gjorde stor skillnad i ljudvolym samt 4-5 grader bättre temp, PnP gör typ ingenting 1-2 grader mot att bara köra en fläkt så de tycker jag inte är värt, hur som så kör jag med dubbla Akasa Viper nu, men de ger ingen direkt sänkning mot att bara köra en, det som gör skillnad (beroende på vilket chassi du har samt vilken inne temperatur) det är att sätta den som insug istället för usug, jag kapade min temp med 8-10 grader på detta vis,

intressant läsning om 620;n med test resultat, insug/utsug, push eller pull samt Push and Pull hittar du på länken nedan, som bekräftar det jag skrev ovan som är mina erfarenheter.

http://blog.antec.com/cooling/asetek-air-flow-matters/

http://www.sweclockers.com/recension/13538-antec-kuhler-h2o-6...
np

Permalänk
Medlem

np vadå? vad säger den där recensionen?

Visa signatur

Dell UltraSharp U2713HM | Antec P182 | Gigabyte GA-Z77 UD3H | Intel I7 3770K
Antec Kühler 620 | Corsair Vengeance 1600 LP 16GB
Gigabyte GTX 680 OC | Be Quiet Dark Power Pro 10 850w |2x Intel 330 SSD 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granathe:

np vadå? vad säger den där recensionen?

"När vi ersätter de medföljande fläktarna med två av Scythes prisade Gentle Typhoon-fläktar i en "push-and-pull"-konfiguration är det helt andra siffror som uppvisas. Antec Kühler 620 imponerar stort genom att knappa in rejält på Corsairs både dyrare och större flaggskepp H70."

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

"När vi ersätter de medföljande fläktarna med två av Scythes prisade Gentle Typhoon-fläktar i en "push-and-pull"-konfiguration är det helt andra siffror som uppvisas. Antec Kühler 620 imponerar stort genom att knappa in rejält på Corsairs både dyrare och större flaggskepp H70."

Grejjen är ju verken h60 eller 620;n levereras med två fläktar, de de gör i testet är att de plockar bort stock fläkten (1st) och stoppar dit två (i PnP) helt andra fläktar, i detta fall gentle typhoon, så de är inte PnP som gör skillnaden skulle jag vilja påstå utan att de byter till en fläktmodell som har högre luftflöde, att det står "Fläkta(r)" visar nog på att de tar och byter fläktarna på båda kylsystemen, inte att det är två fläktar per system.

så det där testet är inte mycket värt om man vill se skillnad på PnP eller inte, då är mitt test som jag länkade bättre lämpat.

Visa signatur

Dell UltraSharp U2713HM | Antec P182 | Gigabyte GA-Z77 UD3H | Intel I7 3770K
Antec Kühler 620 | Corsair Vengeance 1600 LP 16GB
Gigabyte GTX 680 OC | Be Quiet Dark Power Pro 10 850w |2x Intel 330 SSD 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granathe:

Grejjen är ju verken h60 eller 620;n levereras med två fläktar, de de gör i testet är att de plockar bort stock fläkten (1st) och stoppar dit två (i PnP) helt andra fläktar, i detta fall gentle typhoon, så de är inte PnP som gör skillnaden skulle jag vilja påstå utan att de byter till en fläktmodell som har högre luftflöde, att det står "Fläkta(r)" visar nog på att de tar och byter fläktarna på båda kylsystemen, inte att det är två fläktar per system.

så det där testet är inte mycket värt om man vill se skillnad på PnP eller inte, då är mitt test som jag länkade bättre lämpat.

Men det handlar ju om vad jag skrev i mitt första inlägg,
Självklart finns det bättre kylare, 620 är ju inte det bästa, men jag tycker du borde
skaffa 2 bra fläktar och köra push and pull, bättre temps

precis vad testet på Sweclockers gick ut på

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Men det handlar ju om vad jag skrev i mitt första inlägg,
Självklart finns det bättre kylare, 620 är ju inte det bästa, men jag tycker du borde
skaffa 2 bra fläktar och köra push and pull, bättre temps

precis vad testet på Sweclockers gick ut på

Ja men det är ju de som är hela grejjen, bättre fläktar absolut bara å skaffa, men två är enligt mina och andras erfarenheter nästintill effektlöst, bara att kasta pengar i sjön samt högre ljudvolym.

Visa signatur

Dell UltraSharp U2713HM | Antec P182 | Gigabyte GA-Z77 UD3H | Intel I7 3770K
Antec Kühler 620 | Corsair Vengeance 1600 LP 16GB
Gigabyte GTX 680 OC | Be Quiet Dark Power Pro 10 850w |2x Intel 330 SSD 120GB

Permalänk
Medlem

Flytande kväve ger dig garanterat lägre temps iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan ju byta fläktar till 2 st 800 rpm i Push-Pull Config, låter garanterat ingenting och får bättre temps.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

kör med 620, ett stycke fractal design silent series R2 120mm..
Kör så jag suger in kall luft utifrån chassit och in genom radiatorn, och sen 2st 140mm fläktar precis ovanför som suger ut värmen.

Funkar riktigt bra.. låter nada och kyler riktigt bra. Ligger på ca 30 grader i idle

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem

H100, the boss... eller dumpa skiten i olja eller nåt ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]