Permalänk

Köpa TV; 50Hz eller 100Hz?

Hejsan,

Jag och sambon tänkte köpa oss en ny TV, då vi känner att våran gamla 32" börjar bli för liten, och när jag kopplar datorn till TVn så vill jag kunna ha full HD (nuvarande är bara så kallat HD ready, dvs runt 720p), och villl helst ha LED skärm. Kollade på några TV apparaturer på webhallen, och hittade dessa.

http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/158991-philips_4... (50Hz)

http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/152504-samsung_4... (100Hz)

Är inte speciellt hemma på TV apparater, och trodde att de flesta gick i 60Hz, som de flesta bildskärmar, men så verkar inte fallet vara. Är det någon stor nackdel att ha en 50Hz TV? Är det någon stor fördel att ha en 100Hz? Har för mig att jag hört att detta med TVar med högre Hz än 60 bara var någon sorts falsk marknadsföring, att det egentligen inte går att få det på skärmen eller något liknande.

Någon som kan förklara detta, och om vi av någon anledning inte borde köpa några av dessa TV apparaturer, utan borde satsa på någon annan i samma prisklass så hojta gärna till

Tack på förhand,
Axel o Milla

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Av vad jag läst på tex forumet min hembio så brukar de som kan bild stänga av 100Hz funktionen på sina apparater så det går nog bra med en 50Hz:are om den är billigare och det är det enda som skiljer..

Permalänk

De så kallade "100 hertz" mm är skräp och är inget du ska bry dig om. Funktionerna ska ändå vara avstängda.

Rekommenderar annars att du struntar i lcd och satsar på en plasma istället. Här har du en mycket bra tv till ett fint pris: http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/tv/50PA650T/lg-5...

Permalänk
Medlem

Finns väl inte över 50/60 äkta Hz på en tv? Över de och de är mjukvarustyrt, eller har jag fel? Tänker typ på märken som lockar med 600hz, jo tjena!

Permalänk

kan inte lägga fram vetenskapligt bevis , har fotvarande tjock tv, dock 100 hertzs , kan bara säga att, jag ser skillnaden from mitt gamla 50 hertsare , 100 hz har skarpare bild, det finns platta tv som har högre än 2000 herts bilduppdatering ,100 hz börjar bli antik också, har sett bild några platt tv som har högre frekvens än hundra, och visst ser man skillnaden i bildkvalitet

Permalänk
Skrivet av pasta med ingon:

De så kallade "100 hertz" mm är skräp och är inget du ska bry dig om. Funktionerna ska ändå vara avstängda.

Rekommenderar annars att du struntar i lcd och satsar på en plasma istället. Här har du en mycket bra tv till ett fint pris: http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/tv/50PA650T/lg-5...

Jo, hade hört att det inte var något att bry sig om, ville bara försäkra mig. Varför ska funktionerna ändå vara avstängda?

Varför rekommenderar du plasma före lcd? Har hört mycket dåligt om plasma. Värt att nämna är att jag får medlemspris på de två jag länkat, så får den ena för 6k och den andra för 7k

Skrivet av intel&nvidia fan:

kan inte lägga fram vetenskapligt bevis , har fotvarande tjock tv, dock 100 hertzs , kan bara säga att, jag ser skillnaden from mitt gamla 50 hertsare , 100 hz har skarpare bild, det finns platta tv som har högre än 2000 herts bilduppdatering ,100 hz börjar bli antik också, har sett bild några platt tv som har högre frekvens än hundra, och visst ser man skillnaden i bildkvalitet

Inga vetenskapliga bevis? Förlåt, men det märks nästan. 2000Hz? jomen tjena, och ändå handlar de senaste nyheterna på skärmfronten om den nya 144Hz skärmen, är inga 2000Hz som finns inte, så mycket vet jag. Sen är jag nyfiken på hur du menar att högre bilduppdateringsfrekvens påverkar skärpan på bilden? Vad tusan skulle man ha 2000Hz till egentligen, vilken TV kanal sänder i så hög FPS? Vilken dator klarar att leverera det i moderna spel?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Varför rekommenderar du plasma före lcd? Har hört mycket dåligt om plasma. Värt att nämna är att jag får medlemspris på de två jag länkat, så får den ena för 6k och den andra för 7k

Vill man köra Full HD dvs har en bra signal in = LCD, vilket ger en skarpare bild. Dock sämre svärta

Har man en lite sämre signal in (Analogt, allt under Full HD) = Plasma vilket är mer förlåtande mot sämre signal. Å andra sidan får man Grymt mycke bättre svärta.

Ja bytte från LCD till plasma, skulle aldrig köpa en LCD igen. Då ja tittar på väldigt mycke film. Där är Plasman outstanding.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Jo, hade hört att det inte var något att bry sig om, ville bara försäkra mig. Varför ska funktionerna ändå vara avstängda?

Varför rekommenderar du plasma före lcd? Har hört mycket dåligt om plasma. Värt att nämna är att jag får medlemspris på de två jag länkat, så får den ena för 6k och den andra för 7k

Funktionerna ska vara avstängda eftersom de endast påverkar bilden negativt (högre input lag, artefakter, onaturligt flyt mm).

Rekommenderar plasma eftersom man får mycket mer för pengarna. Ska man ha en lcd som motsvarar en plasma i bilden brukar man få ge det dubbla priset. Alla lcd-modeller under 15000 är enligt mig nästan skräp, varav framförallt dem med edge-led.

Permalänk

Det här med 100 Hz (eller hur många Hz man nu uppger) har TV-tillverkarna verkligen snurrat till sedan LCD-tv började bli var mans egendom. 100 Hz har idag inte alls samma innebörd som det hade på tjock-tv tiden.

På tjock-tv tiden var det ett mått på vilken frekvens katodstråleröret svepte över bildytan för att lysa upp bilden. Så fort den hade svept över en yta eller punkt på bildröret så började den slockna igen till skillnad från LCD som lyser hela tiden. På tjock-tv hade man då problemet att det uppstod ett flimmer vid 50/60 Hz, när man ökade detta till 100 Hz så gick bilduppdateringen så fort att ögat inte hinner uppfatta det som flimmer.

100 Hz på dagens platt-tv har oftast inget att göra med hur ofta själva bildpanelen uppdateras utan det har blivit det nya ordet för olika bildinterpoleringstekniker som används för att göra rörelser mjukare och för att ta bort det naturliga "hacket" som finns i filmmaterial som är inspelat med 24-30 bps. Denna teknik är aldrig fullkomlig utan tillför alltid ett visst mått av artefakter till bilden samtidigt som det sällan ser särskilt naturligt ut.

Visa signatur

M.v.h. Jonathan Johansson

Permalänk
Skrivet av snozan:

Vill man köra Full HD dvs har en bra signal in = LCD, vilket ger en skarpare bild. Dock sämre svärta

Har man en lite sämre signal in (Analogt, allt under Full HD) = Plasma vilket är mer förlåtande mot sämre signal. Å andra sidan får man Grymt mycke bättre svärta.

Ja bytte från LCD till plasma, skulle aldrig köpa en LCD igen. Då ja tittar på väldigt mycke film. Där är Plasman outstanding.

Skrivet av pasta med ingon:

Funktionerna ska vara avstängda eftersom de endast påverkar bilden negativt (högre input lag, artefakter, onaturligt flyt mm).

Rekommenderar plasma eftersom man får mycket mer för pengarna. Ska man ha en lcd som motsvarar en plasma i bilden brukar man få ge det dubbla priset. Alla lcd-modeller under 15000 är enligt mig nästan skräp, varav framförallt dem med edge-led.

Okej, Hur stor skillnad är det på skärpan på bilden om man jämför LCD och plasma när vi snackar bra signal in?
Är det några skillnader gällande livstid, hur ömtåliga de är ovs? Har hört att bilder kan "bränna fast" i plasma om man har dem på samma färg för länge eller något liknande, vet ni någonting om det?

Skrivet av TurboJonte:

Det här med 100 Hz (eller hur många Hz man nu uppger) har TV-tillverkarna verkligen snurrat till sedan LCD-tv började bli var mans egendom. 100 Hz har idag inte alls samma innebörd som det hade på tjock-tv tiden.

På tjock-tv tiden var det ett mått på vilken frekvens katodstråleröret svepte över bildytan för att lysa upp bilden. Så fort den hade svept över en yta eller punkt på bildröret så började den slockna igen till skillnad från LCD som lyser hela tiden. På tjock-tv hade man då problemet att det uppstod ett flimmer vid 50/60 Hz, när man ökade detta till 100 Hz så gick bilduppdateringen så fort att ögat inte hinner uppfatta det som flimmer.

100 Hz på dagens platt-tv har oftast inget att göra med hur ofta själva bildpanelen uppdateras utan det har blivit det nya ordet för olika bildinterpoleringstekniker som används för att göra rörelser mjukare och för att ta bort det naturliga "hacket" som finns i filmmaterial som är inspelat med 24-30 bps. Denna teknik är aldrig fullkomlig utan tillför alltid ett visst mått av artefakter till bilden samtidigt som det sällan ser särskilt naturligt ut.

Tack för den utförliga beskrivningen! Då fattar jag vad det handlar om, man tycker ju att de borde ha olika namn på det, är ju lite vilseledande när de skriver att de har 100Hz i uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Har du tänkt att använda mediaspelaren i tvn så är det bara Samsung och LG som har Codecs som tar AC3 ljudformat, ca:70% av alla rippade HDfilmer som släpps har det som ljudcodec.
Om det sen finns något annat märke som har lite bättre bild, så vad spelar det för roll om man inte har något ljud till filmerna.
Så jag skulle ha valt Samsungen som du länkade till med 100hz, om någon sen säger att det inte blir någon skillnad mot en 50hz tv, då bör man gå till sin lokala tvfirma och göra en A-B test.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Avstängd

Hz har inte samma innebörd idag på LCD och Plasma som på gamla bildrörstvn. Enligt mitt och många andras tycke på olika hemmabioforum världen över så ska man på en platt tv aldrig i någon annan hz än den tvn bildkällan matar ut. Då lägger tvn in bilder och allt ser väldigt onaturligt ut och det ser ut som att man snabbspolar.

Själv så skulle jag vald plasma alla gånger före LCD. LCD tekniken har inte en susning mot plasma rent bildmässigt.

Panasonic gör de absolut bästa tv apparaterna som finns på marknaden om man bortser från de fjuttiga två OLED apparater som finns som är i 11 och 19 tum tror jag det var och vem har användning för det idag? Varför Panasonic idag är ledande på marknaden är att de innehar Kuro patentet och Kurotiknen från Pioneers samt att de har många ingenjörer från Pioneers tv tillverkning.

Ta en titt på Pannas recensioner av tv apparater som har släpps i år och läs igenom några från tex. flatpanels.dk, avforums och hdtvtest.co.uk så förstår ni varför just Panasonic gör de bästa apparaterna och det gäller alla plasmor som de ha släpps i år. Samtliga är grymt prisvärda och har en svärta och färger som inte de andra rår sig på.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Okej, Hur stor skillnad är det på skärpan på bilden om man jämför LCD och plasma när vi snackar bra signal in?
Är det några skillnader gällande livstid, hur ömtåliga de är ovs? Har hört att bilder kan "bränna fast" i plasma om man har dem på samma färg för länge eller något liknande, vet ni någonting om det?

ja plasma kan bränna fast statiska bilder om de får stå med samma bild i flera timmar t.ex brorsan har råkat bränna in animefreaks flashspelare på sin lg plasma när han sat och tittade på anime en hel dag (12H+) men vid normalt användande och den inbyggda skärmsläckaren på så brukar det inte bli något problem möjligen lite temporärt inbränn runt undertexterna men det brukar släppa efter ett tag av sig självt eller att man kört t.ex lite static noise ett tag.

t.ex.

Skrivet av Lasergurka:

Tack för den utförliga beskrivningen! Då fattar jag vad det handlar om, man tycker ju att de borde ha olika namn på det, är ju lite vilseledande när de skriver att de har 100Hz i uppdateringsfrekvens.

sen om du kollar på lcd LED tv
be han i butiken dra på en helt svart bild och kolla efter typ ljusare områden på dom det är sk Backlight bleeding

kan se ut såhär

obs skräckexempel...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonnyRocker:

Så jag skulle ha valt Samsungen som du länkade till med 100hz, om någon sen säger att det inte blir någon skillnad mot en 50hz tv, då bör man gå till sin lokala tvfirma och göra en A-B test.

Har gjort det ett flertal gånger och det ser bara onaturligt ut som att bilden snabbspolas och Hz har absolut ingenting med bildkvalitet alls i huvudtaget att göra idag. Det är bara ett försäljningsknep som tydligen många har gått på...

Hz idag handlar om att tvn lägger in bilder som inte finns och det ser onaturligt ut.

Sedan så kan man aldrig jämföra en tv idag i upplysta ellador då man aldrig få en rättvis jämförelse. Ska man jämföra tv apparater så ska man göra det i ett nersläckt rum och ställa in apparaterna så gått man kan och framförallt stänga av tourch mode och välja ett mer naturligt bildläge. Det är då man verkligen ser vad apparaterna går för.

Som jag själv blev rekommenderad på Minhembio forum och det är jag glad över är att se på tvn med korrekt inställd skärpa delvis dra ner den då skärpa lägger till detaljer i bilden som inte finns och det ser bara grötigare ut. Se på en kalibrerad, en korrekt bild i tre månaders och gå sedan tillbaka till tourch mode med uppskruvad skärpa och en massa bildförbättringsfunktioner på och ni vill bara spy för att se så grötigt ut istället för den rena och naturliga bilden som med en kalibrerad bild ger.

Idag då man är och hälsar på folk så har i stort sett alla felinställd bild och det ser verkligen ut som skit. Lite synd då i stort sett alla använder bara en bråkdel vad bilden är kapabel till att leverera.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Varför rekommenderar du plasma före lcd? Har hört mycket dåligt om plasma. Värt att nämna är att jag får medlemspris på de två jag länkat, så får den ena för 6k och den andra för 7k

Du är inte insatt i tv-apparater men har hört mycket dåligt om Plasma. De två hänger nog ihop. Okunskap = negativ till Plasma.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177817 - Om du haft lite mer pengar.

De som säger att de ser skillnad i bildkvalité mellan olika hz menar nog att de tycker att det hemska flytet är tilltalande.

Jag har slagit av varenda bildförbättringsfunktion på min tv-apparat och jag märker direkt om 100hz är påslaget. Det ser ut som om att man spolar bilden i 1,2ggr hastigheten eller något.

Skrivet av JonnyRocker:

Så jag skulle ha valt Samsungen som du länkade till med 100hz, om någon sen säger att det inte blir någon skillnad mot en 50hz tv, då bör man gå till sin lokala tvfirma och göra en A-B test.

Klart man ser skillnad. Skillnaden är förjävlig och i butik blir det mest dåliga jämförelser. Ta hem tv-apparaten och jämför i rätt miljö. Vem vill att filmer ska flyta på ett sätt vi inte alls är vana? Tydligen vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, hade hört att det inte var något att bry sig om, ville bara försäkra mig. Varför ska funktionerna ändå vara avstängda?

Varför rekommenderar du plasma före lcd? Har hört mycket dåligt om plasma. Värt att nämna är att jag får medlemspris på de två jag länkat, så får den ena för 6k och den andra för 7k

Inga vetenskapliga bevis? Förlåt, men det märks nästan. 2000Hz? jomen tjena, och ändå handlar de senaste nyheterna på skärmfronten om den nya 144Hz skärmen, är inga 2000Hz som finns inte, så mycket vet jag. Sen är jag nyfiken på hur du menar att högre bilduppdateringsfrekvens påverkar skärpan på bilden? Vad tusan skulle man ha 2000Hz till egentligen, vilken TV kanal sänder i så hög FPS? Vilken dator klarar att leverera det i moderna spel?

Uppdateringsfrekvensen påverkar inte alls bildkvaliteten, den påverkar bara hur mycket bilden flimrar och hur "smooth" bilden flyter vid panoreringar osv. Eftersom 120 Hz är bättre än 60 hz (ja, det är STOR skillnad) så misstänker jag att det är så på TV med eftersom det är samma teknik på hårdvaran.

Men du har rätt, bildkvallen påverkas inte alls.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Uppdateringsfrekvensen påverkar inte alls bildkvaliteten, den påverkar bara hur mycket bilden flimrar och hur "smooth" bilden flyter vid panoreringar osv. Eftersom 120 Hz är bättre än 60 hz (ja, det är STOR skillnad) så misstänker jag att det är så på TV med eftersom det är samma teknik på hårdvaran.

Men du har rätt, bildkvallen påverkas inte alls.

Nej, det är inte samma teknik på hårdvaran.

Hade det varit 120 äkta hz hade du inte upplevt det som om att det snabbspolar.

Tv-apparaterna använder sig utav Interpolation.

Permalänk
Medlem

Skit i hz. Köp den med bäst bild. 100hz på lcd betyder att den interpolerar dvs hittar på en extra bildruta när du spelar upp material i 50hz. Detta kan få det att se smidigare ut. Dt kan också se konstigt ut. Det används inte när du spelar upp bluray eller material i 60hz. För spel är det dessutom totalt värdelöst.

Hz på tv har alltså ingenting med i kommande hz att göra. Det är ingen datormonitor. Alla tv idag klarar max att ta emot en signal i 60hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hejsan,

Jag och sambon tänkte köpa oss en ny TV, då vi känner att våran gamla 32" börjar bli för liten, och när jag kopplar datorn till TVn så vill jag kunna ha full HD (nuvarande är bara så kallat HD ready, dvs runt 720p), och villl helst ha LED skärm. Kollade på några TV apparaturer på webhallen, och hittade dessa.

http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/158991-philips_4... (50Hz)

http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/152504-samsung_4... (100Hz)

Är inte speciellt hemma på TV apparater, och trodde att de flesta gick i 60Hz, som de flesta bildskärmar, men så verkar inte fallet vara. Är det någon stor nackdel att ha en 50Hz TV? Är det någon stor fördel att ha en 100Hz? Har för mig att jag hört att detta med TVar med högre Hz än 60 bara var någon sorts falsk marknadsföring, att det egentligen inte går att få det på skärmen eller något liknande.

Någon som kan förklara detta, och om vi av någon anledning inte borde köpa några av dessa TV apparaturer, utan borde satsa på någon annan i samma prisklass så hojta gärna till

Tack på förhand,
Axel o Milla

Kolla in detta forum för lite mer tips, finns många trådar om 100HZ vs allt annat också.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=40

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel&nvidia fan:

kan inte lägga fram vetenskapligt bevis , har fotvarande tjock tv, dock 100 hertzs , kan bara säga att, jag ser skillnaden from mitt gamla 50 hertsare , 100 hz har skarpare bild, det finns platta tv som har högre än 2000 herts bilduppdatering ,100 hz börjar bli antik också, har sett bild några platt tv som har högre frekvens än hundra, och visst ser man skillnaden i bildkvalitet

Du kan absoult inte applicera CRT-erfarenhet på en platt TV. I ett CRT bildrör så blinkar bilden väldigt snabbt, så spelar HZ roll i upplevelsen eftersom bildeni nte hinner "fadea" ut så mycket innan bilden tänds igen, det har inget med hur ofta bildinformationen uppdateras.
På en platt-TV lyser pixlarna konstant, därför har inte frekvensen den funktionen alls. Då är bara en massa påhittade frames ett chip hittar på för att ge mjukare rörelser, men eftersom de inte finns på riktigt så får det gissa hur de ska se ut, därför blir bilden sämre.

Angående plasma vs. LCD så tycker jag inte om plasma då jag tycker de blnkar, lite som en 50Hz TV-gör. Och det oavsett om det är en 600Hz plasma eller inte.

Permalänk
Medlem

Om du ska spela spel på TVn och den är begränsad till 50Hz så kommer du märka enorm skillnad från att spela spelen i 60Hz. Skulle till och med säga att det i dagsläget är rätt dumt att köpa en TV som enbart stödjer 50Hz, men det kan ha varit något som jag missar, också. Den borde stödja åtminstone 60Hz!

Sen tycker jag personligen att motionflow-tjafset som vissa TVs har stundvis är väldigt trevligt. Min TV är 100Hz men med motionflow-tjafset så utger den sig för att vara 400Hz och jag tycker personligen att det fina flytet som det bidrar med är hur fint som helst, speciellt vid anime-tittande. Blir fint vid spelande med, men då blir input-lagget lite för högt också.

Permalänk
Medlem

Jag har blivit lite fundersam på det här med inbränningar. Jag har en Panasonic 42" plasma hemma som jag sitter och lirar wow på hela dagarna. Det betyder att det finns risk för att t.ex action bars och liknande bränns fast. Har dock aldrig upplevt detta även då jag sitter och spelar eller har det igång i över 12 timmar. Absolut noll inbränning.

Men nu efter jag varit hos min mormor och morfar i 1-2 veckor och spelat på doms tv så känns allt mycket segare då den är LCD. Men jag har dessutom sett att det blir nån typ av inbränning på den? Efter jag har suttit och spelat i säg 5-6 timmar och sen byter till en mörk bild så syns action bars och liknande ändå.

Kanske inte är inbränning men det syns ändå, poängen med detta är väll att plasma har utvecklas nå fruktansvärt sen dom första kom. LCD är bara att kasta i sopkorgen, antingen kör man LED för naturligare färger eller så kör man plasma för mer flyt och bättre svärta, beror lite på vad man kollar på.

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xblaze:

Jag har blivit lite fundersam på det här med inbränningar. Jag har en Panasonic 42" plasma hemma som jag sitter och lirar wow på hela dagarna. Det betyder att det finns risk för att t.ex action bars och liknande bränns fast. Har dock aldrig upplevt detta även då jag sitter och spelar eller har det igång i över 12 timmar. Absolut noll inbränning.

Men nu efter jag varit hos min mormor och morfar i 1-2 veckor och spelat på doms tv så känns allt mycket segare då den är LCD. Men jag har dessutom sett att det blir nån typ av inbränning på den? Efter jag har suttit och spelat i säg 5-6 timmar och sen byter till en mörk bild så syns action bars och liknande ändå.

Kanske inte är inbränning men det syns ändå, poängen med detta är väll att plasma har utvecklas nå fruktansvärt sen dom första kom. LCD är bara att kasta i sopkorgen, antingen kör man LED för naturligare färger eller så kör man plasma för mer flyt och bättre svärta, beror lite på vad man kollar på.

What? What? What? LED = LCD med diodbelysning. Och vart i hela friden har du fått det ifrån att diodbelysning ger naturligare färger?

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Tack för den utförliga beskrivningen! Då fattar jag vad det handlar om, man tycker ju att de borde ha olika namn på det, är ju lite vilseledande när de skriver att de har 100Hz i uppdateringsfrekvens.

Inget vilseledande med det, det ÄR ju 100Hz, men att detta tekniskt sätt sker med interpolering.
Kortfattat tänk att du har en 50Hz ström med video.
Här har du bild 1 - 2 - 3 - 4 ... osv i följd

I en 100Hz TV så skapas Deltabilder, som är ett mellanting mellan bild 1 och 2, 2 och 3 o.s.v. d.v.s.
1 - 1/2 - 2 - 2/3 - 3 - 3/4 - 4 - 4/5... o.s.v.

Det kommer att flyta MYCKET bättre än en standard 50Hz sändning, MEN det innebär en del artifakter då ju bilden är manipulerad. Hur illa dessa artifakter märks eller inte beror på tekniken bakom dessa framedoublers, som ofta ligger i paritet med vad TV'n kostar. D.v.s. Ju dyrare TV, ju bättre framedoubler, precis som med alla andra preprocessingtekniker som sker inne i en digital TV idag.
Skillnad mellan dyr eller billig TV var dock mycket mer tydligt för några år sedan när tekniken var ny.

Men om man gillar det eller inte, njae... inte jag ännu iaf.
Men kolla själv och avgör. Nästan alla TV's har demofunktioner för detta där halva sidan visas utan andra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Inget vilseledande med det, det ÄR ju 100Hz, men att detta tekniskt sätt sker med interpolering.
Kortfattat tänk att du har en 50Hz ström med video.
Här har du bild 1 - 2 - 3 - 4 ... osv i följd

I en 100Hz TV så skapas Deltabilder, som är ett mellanting mellan bild 1 och 2, 2 och 3 o.s.v. d.v.s.
1 - 1/2 - 2 - 2/3 - 3 - 3/4 - 4 - 4/5... o.s.v.

Det kommer att flyta MYCKET bättre än en standard 50Hz sändning, MEN det innebär en del artifakter då ju bilden är manipulerad. Hur illa dessa artifakter märks eller inte beror på tekniken bakom dessa framedoublers, som ofta ligger i paritet med vad TV'n kostar. D.v.s. Ju dyrare TV, ju bättre framedoubler, precis som med alla andra preprocessingtekniker som sker inne i en digital TV idag.
Skillnad mellan dyr eller billig TV var dock mycket mer tydligt för några år sedan när tekniken var ny.

Men om man gillar det eller inte, njae... inte jag ännu iaf.
Men kolla själv och avgör. Nästan alla TV's har demofunktioner för detta där halva sidan visas utan andra med.

Det kan också bli såhär: 1, svart bild, 2, svart bild, 3 osv.

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Uppdateringsfrekvensen påverkar inte alls bildkvaliteten, den påverkar bara hur mycket bilden flimrar och hur "smooth" bilden flyter vid panoreringar osv. Eftersom 120 Hz är bättre än 60 hz (ja, det är STOR skillnad) så misstänker jag att det är så på TV med eftersom det är samma teknik på hårdvaran.

Men du har rätt, bildkvallen påverkas inte alls.

Jo fast alla säger ju att det faktiskt inte ÄR samma teknik. Jag fattar det som att TV apparaternas 100Hz är lite samma som twixtor gör i t.ex After Effects, gör som bildövergångar mellan varje bildruta så att 20 FPS kan se flytande ut, men är det för stora skillnader mellan bilderna uppstår något som kan liknas med artifakter.

Skrivet av Rouge of Darkness:

ja plasma kan bränna fast statiska bilder om de får stå med samma bild i flera timmar t.ex brorsan har råkat bränna in animefreaks flashspelare på sin lg plasma när han sat och tittade på anime en hel dag (12H+) men vid normalt användande och den inbyggda skärmsläckaren på så brukar det inte bli något problem möjligen lite temporärt inbränn runt undertexterna men det brukar släppa efter ett tag av sig självt eller att man kört t.ex lite static noise ett tag.

t.ex.
DH0BQtwEAsM

sen om du kollar på lcd LED tv
be han i butiken dra på en helt svart bild och kolla efter typ ljusare områden på dom det är sk Backlight bleeding

kan se ut såhär
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRgyzkvtKzc0pk4xpQUZM...

obs skräckexempel...

Okej, så saker kan bränna fast, men det går att bli av med igen? Trodde att det var något permanent. Vet du någonting om tåligheten jämfört med LCD? Inte så att vi tänker stå och banka på den dagarna i enda, men vi har trotts allt katter, och man vet ju aldrig vad det skulle kunna få för sig.

Skrivet av Dreas89:

Du är inte insatt i tv-apparater men har hört mycket dåligt om Plasma. De två hänger nog ihop. Okunskap = negativ till Plasma.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177817 - Om du haft lite mer pengar.

De som säger att de ser skillnad i bildkvalité mellan olika hz menar nog att de tycker att det hemska flytet är tilltalande.

Jag har slagit av varenda bildförbättringsfunktion på min tv-apparat och jag märker direkt om 100hz är påslaget. Det ser ut som om att man spolar bilden i 1,2ggr hastigheten eller något.

Klart man ser skillnad. Skillnaden är förjävlig och i butik blir det mest dåliga jämförelser. Ta hem tv-apparaten och jämför i rätt miljö. Vem vill att filmer ska flyta på ett sätt vi inte alls är vana? Tydligen vissa.

Nej, det är mycket möjligt, det enda jag vet är att jag i bakhuvudet har någon bild av att de ska vara mycket ömtåligare, och att bilder ska kunna bränna fast. Enligt folk ovan ska ju den fastbrända bilden gå att bli av med, så då är väl inte det något större problem kanske?

Visst skulle vi ha råd med en TV för 10k, frågan är om vi är villiga att betala det. Vi spenderar ändå inte jättemycket tid framför TVn, och har fram tills idag varit nöjda med den vi har, är mest att vi vill ha en större, med full HD, och visst skulle finare färger vara trevligt, men vi behöver inte en TV för 10k.
Skulle säga att vi idag är villiga att lägga runt 7-8k.

EDIT: Kom på en sak jag undrar över; Om det nu är så att man måste betala nästan det tredubbla för en LCD TV för att komma upp i samma bildkvalité som plasma, och att bilder inte bränner fast är något större problem, varför köper folk fortfarande LCD TVs? Vet inte riktigt om jag köper att det bara är okunnighet.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snozan:

Vill man köra Full HD dvs har en bra signal in = LCD, vilket ger en skarpare bild. Dock sämre svärta

Har man en lite sämre signal in (Analogt, allt under Full HD) = Plasma vilket är mer förlåtande mot sämre signal. Å andra sidan får man Grymt mycke bättre svärta.

Ja bytte från LCD till plasma, skulle aldrig köpa en LCD igen. Då ja tittar på väldigt mycke film. Där är Plasman outstanding.

Sämre färger med Plasma. Inbränningar och eftersläpningar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Sämre färger med Plasma. Inbränningar och eftersläpningar etc.

Stämde säkert 1995.

Permalänk

Lägger fram ett förslag på en plasma TV också, hur står den sig mot de andra?

http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/158399-lg_50_pla...

(vill du rekommendera någon annan TV för samma pris, tänk på att jag får denna för 6k)

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xblaze:

Jag har blivit lite fundersam på det här med inbränningar. Jag har en Panasonic 42" plasma hemma som jag sitter och lirar wow på hela dagarna. Det betyder att det finns risk för att t.ex action bars och liknande bränns fast. Har dock aldrig upplevt detta även då jag sitter och spelar eller har det igång i över 12 timmar. Absolut noll inbränning.

Men nu efter jag varit hos min mormor och morfar i 1-2 veckor och spelat på doms tv så känns allt mycket segare då den är LCD. Men jag har dessutom sett att det blir nån typ av inbränning på den? Efter jag har suttit och spelat i säg 5-6 timmar och sen byter till en mörk bild så syns action bars och liknande ändå.

Kanske inte är inbränning men det syns ändå, poängen med detta är väll att plasma har utvecklas nå fruktansvärt sen dom första kom. LCD är bara att kasta i sopkorgen, antingen kör man LED för naturligare färger eller så kör man plasma för mer flyt och bättre svärta, beror lite på vad man kollar på.

Suck... Ännu en person som fallit för "LED ger bäst färger/bild/skills" skitsnacket som försäljare kör med. LED är LCD fast med bakgrundsbelysning.. Alltså bilden blir varken sämre eller bättre av LED i sig utan en billig skräp LED har samma bildkvalite som en billig skräp LCD.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds