i5 3570k med Phanteks PH-TC14PE, temperaturer

Permalänk

i5 3570k med Phanteks PH-TC14PE, temperaturer

Hej! Jag har en en i5 3570k med en Phanteks PH-TC14PE.
Då jag tycker att den låter hemskt mycket (kanske inte hemskt, men den låter) vid normal användning så har jag dragit ner den i bios på lägsta som går.
Den låter fortfarande lite men det är ok. Det står på HW monitor att fläktarna är på 880 rpm - 970 rpm.

Nu är det så att idle temperaturna är på 40-50 grader. När jag spelade Bf3 så var den vid högst 60 grader. Har inte testat något burntest, är prime95 något bra och isåfall var kan man hämta ner det?

Så, är 40-50 grader idle och 60 grader i bf3 bra temperaturer på en i5 3570k med phanteks kylare, på lägre rpm?

Edit: Kan nämna att det är stock klock.

Permalänk
Medlem

Ja det är bra.

EDIT: Så länge du inte överklockar är prime95 onödigt pga orealistiska förhållanden. Men om du vill ha det kan du googla Prime95 och ta översta länken, se till att få ner x64 ifall du har ett 64 bitars os, det står i halvsmått text under "related files"

Permalänk
Medlem

Llåter lite väl högt tycker jag. Min 3570k idlar på 30-32med en Noctua NH-U12P SE2 klockad till 4,3. Vid gaming ligger jag runt 45-50 och med prime 65. Kanske borde du reseata? Mina cpu fläktar är inställda på "silent" (runt 900rpm)

Permalänk
Skrivet av MIST_:

Llåter lite väl högt tycker jag. Min 3570k idlar på 30-32med en Noctua NH-U12P SE2 klockad till 4,3. Vid gaming ligger jag runt 45-50 och med prime 65. Kanske borde du reseata?

Kommer nog testa prime95. Hur länge är rekomenderat att ha igång den?
Och förresten, vet någon hur långt ner man ska ha fläktarna på phanteks kylaren?

Permalänk
Medlem

för stabilitetstest kör över natten. Men för att få upp en stabil värme räcker det med runt 15-30min så bör du redan se max tempen (beroende på hur luftflödet är i ditt chassi). Tyvärr har jag ingen erfarenhet av phanteks kylare.

Kom på en sak, verifiera gärna att du har en ordentlig push-pull konf på fläktarna så de inte blåser mot varandra ^^ (stranger things have happened... )

Permalänk

Fick typ samma temperaturer efter 25min av prime95 som jag fick av bf3. 55-60 grader.
Fläktarna är pwm så när det är idle så kan dem gå ner till 800 rpm, medans i load så är de nästan uppe i 1000 rpm.

Jag använder som sagt moderkortets Bios pwm kontroller.

Edit: När jag stängde av prime95 så gick temperaturen snabbt ner till 30-37 grader. Kanske är när jag haft igång datorn och spelet bf3 ett tag som kylflänsarna är varmare och därför inte tar bort lika mycket värme.