är ute efter ett cpu som klarar ca. 6ghz på vatten

Permalänk
Medlem

är ute efter ett cpu som klarar ca. 6ghz på vatten

hej swec

Jag är ute efter ett cpu som ska klara av ca 6ghz med vatten! vet ni ett riktigt bra och överklocksvänligt cpu så bara säg till det behöver inte prestera bra! hur är det med bulldozer klarar den av 6ghz på vatten, vi snackar om ett 480mm och ett 360mm radiatorer kommer att köra crossfire också, men är inte 100 på att jag kommer att vattenkyla dem, kommer piledriver att vara så överklocksvänligt? hur är det med intel?

för er som undrar så är det en ide för projektarbete i 3an

MVH
GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hej swec

Jag är ute efter ett cpu som ska klara av ca 6ghz med vatten! vet ni ett riktigt bra och överklocksvänligt cpu så bara säg till det behöver inte prestera bra! hur är det med bulldozer klarar den av 6ghz på vatten, vi snackar om ett 480mm och ett 360mm radiatorer kommer att köra crossfire också, men är inte 100 på att jag kommer att vattenkyla dem, kommer piledriver att vara så överklocksvänligt? hur är det med intel?

för er som undrar så är det en ide för projektarbete i 3an

MVH
GB

Ska den kunna köras stabilt?

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Ska den kunna köras stabilt?

hmmmm ska vara stabilt i något 2timmar, men gärna mer än det, det är bara för att visa det för andra sen kommer jag att nerklocka det, något förslag?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gulbanan:

hmmmm ska vara stabilt i något 2timmar, men gärna mer än det, det är bara för att visa det för andra sen kommer jag att nerklocka det, något förslag?

Tja skaffa en Sandybridge-E stäng av alla utom 1 eller 2 kärnor.
Klocka!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tja skaffa en Sandybridge-E stäng av alla utom 1 eller 2 kärnor.
Klocka!

med vatten? nordichardware kom upp till 4.6ghz på luft och 5,7 med kompressor hmmm

så är det ens möjligt att man kommer till 6ghz med vatten? förresten vad kostar en kompressor? var kan man köpa en ifrån? hur tyst är en komprossor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tja skaffa en Sandybridge-E stäng av alla utom 1 eller 2 kärnor.
Klocka!

Med tanke på att världsrekordet för en Sanby Bridge-E är 5950 MHz under LN2 så är det givetvis inte möjligt att nå 6 GHz med vattenkylning.
http://hwbot.org/submission/2261860_viss_cpu_frequency_core_i...

Förövrigt har bara 6 GHz nåtts en gång med vattenkylning (enligt HWBOT) och det var med en Core 2 Duo E8600. Personen bakom det körde dessutom kylt vatten. http://hwbot.org/submission/1077852_ocperformance_cpu_frequen...

Så de här planerna är tyvärr bara att glömma. Sikta på 5 GHz istället vilket är klart möjligt med AMD:s FX-processorer och Intels Sandy- och Ivy Bridge processorer.

Permalänk
Medlem

En sandy bridge 2700K är ju kända för att kunna gå högt, men glöm det där med 6Ghz oavsett CPU.
Om du har väldig tur samt inte bryr dig om om livslängden bara blir kanske några dagar eller enstaka minuter, timmar, veckor + har ett kraftigt vattenkylningssystem kanske du kan få se 5,2 Ghz på en sån.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

med vatten? nordichardware kom upp till 4.6ghz på luft och 5,7 med kompressor hmmm

förresten vad kostar en kompressor? var kan man köpa en ifrån? hur tyst är en komprossor?

Tyvärr finns det inte så många tillverkare av kompressorkylning till datorer kvar längre, den ända jag kommer på så här på rak arm är ldcooling.com.

Som du ser kostar en kompressorkylning lite drygt 8000 kr att köpa in. Angående ljudnivån vet jag inte exakt hur dessa ligger till, men tidigare modeller har låtit ungefär som ett jetplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Tyvärr finns det inte så många tillverkare av kompressorkylning till datorer kvar längre, den ända jag kommer på så här på rak arm är ldcooling.com.

Som du ser kostar en kompressorkylning lite drygt 8000 kr att köpa in. Angående ljudnivån vet jag inte exakt hur dessa ligger till, men tidigare modeller har låtit ungefär som ett jetplan.

hmmmm det är för mycket :/ jag tror att jag kommer att få max 6k från skolan resten måste jag betala själv, det får nog bli en bulldozer och ska stänga ner 4kärnor för bättre överklockning och lägre temp, kanske når 5,2/5,4ghz vi får se det kanske inte ens blir en dator utan något annat,

tack så mycket för all svar

Permalänk

du kan få en vattenkylare för 4000 eller så, sen två tusen till för ett vattensystem. Men varför vill du upp till just 6ghz?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

du kan få en vattenkylare för 4000 eller så, sen två tusen till för ett vattensystem. Men varför vill du upp till just 6ghz?

för det är overkill projektarbetet ska vara intressant och ha något speciellt och 6ghz är speciellt, men kommer säkert bara upp till ca 5ghz med en bulldozer

Permalänk
Medlem

Du kan säkert nå 6GHz på en ivy med 1 kärna och luftkylning. Under förutsättningen att du får en rumstemp på -40C. Då går det nog. Men förvänta dig en död prolle + moderkort.

Ps. Detta med förutsättningen att du tar bort intels ihs (heat spreadern).

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Du kan säkert nå 6GHz på en ivy med 1 kärna och luftkylning. Under förutsättningen att du får en rumstemp på -40C. Då går det nog. Men förvänta dig en död prolle + moderkort.

Ps. Detta med förutsättningen att du tar bort intels ihs (heat spreadern).

Xroo vet hur man överklockar, är ju sjukkänd
Hmm santsant men det blir nog max 4,8/5ghz med bulldozer, om jag ens kommer till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Xroo vet hur man överklockar, är ju sjukkänd
Hmm santsant men det blir nog max 4,8/5ghz med bulldozer, om jag ens kommer till det

Oavsett processor så kommer något dö om du ska jaga 6GHz. Även med flytande kväve eller torris så är det en utmaning i många stunder.
Det billigaste är kanske just en AMD då dessa skalar bra med kyla. Med intel handlar det snarare mer om tur än kylning.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Oavsett processor så kommer något dö om du ska jaga 6GHz. Även med flytande kväve eller torris så är det en utmaning i många stunder.
Det billigaste är kanske just en AMD då dessa skalar bra med kyla. Med intel handlar det snarare mer om tur än kylning.

offra gör man hela tiden ;D jag får nog vänta på det nya bulldozer är säkert mer överklockningbart? flytande kväve får vi inte ha i skolan, pga små barn som en gång i tiden har lekt med det i skolan

ja ang intel att det är mer tur än kylning, det var någon(han med långt hår) från nordichardware som också sa det, tempen skulle vara vid -30 annars blir det problem :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

offra gör man hela tiden ;D jag får nog vänta på det nya bulldozer är säkert mer överklockningbart? flytande kväve får vi inte ha i skolan, pga små barn som en gång i tiden har lekt med det i skolan

ja ang intel att det är mer tur än kylning, det var någon(han med långt hår) från nordichardware som också sa det, tempen skulle vara vid -30 annars blir det problem :/

^^ haha den där långhåriga nissen, yes!
-30C låter som SB-E. Det är så olika, en del fixar lägre temps utan problem andra (flesta) gör det inte.
Det behövs ingen extrem kyla för att överklocka högt. Men man får släppa lite på "åh nej min CPU kan dö" toleransen och helt enkelt inte bry sig.
Kanske det som överklockning handlar om också, pressa skiten tills den dör eller inte kan pressas högre.

Det är ungefär lite så som du kommer nå 6ghz. Pressa skiten tills den.. ja antingen det ena eller det andra

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

^^ haha den där långhåriga nissen, yes!
-30C låter som SB-E. Det är så olika, en del fixar lägre temps utan problem andra (flesta) gör det inte.
Det behövs ingen extrem kyla för att överklocka högt. Men man får släppa lite på "åh nej min CPU kan dö" toleransen och helt enkelt inte bry sig.
Kanske det som överklockning handlar om också, pressa skiten tills den dör eller inte kan pressas högre.

Det är ungefär lite så som du kommer nå 6ghz. Pressa skiten tills den.. ja antingen det ena eller det andra

haha skön kille ju, snackar mycket, men bra snack i alla fall :D:D
ja det var sb, nej eller hur jag överklockade mitt phenom till 4ghz med stockkylning och med cpu thorttle* avstängd vill inte att dator ska stängas a pga tempen XD, men vem bryr sej, garanti finns XD
men det handlar mest om bra exmepel på cpu:n va? 80% tur

ehh jag lär bara bränna ner moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

haha skön kille ju, snackar mycket, men bra snack i alla fall :D:D
ja det var sb, nej eller hur jag överklockade mitt phenom till 4ghz med stockkylning och med cpu thorttle* avstängd vill inte att dator ska stängas a pga tempen XD, men vem bryr sej, garanti finns XD
men det handlar mest om bra exmepel på cpu:n va? 80% tur

ehh jag lär bara bränna ner moderkortet

^^

Mjaaa det beror lite på. Förr hängde det mycket på moderkortet och även processorn, nu hänger det mer på processorn då mer och mer prylar flyttas från moderkortet till processorn.
typ ivy och sandy är som att köpa triss.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Om du nu ska nå 6GHz, varför inte köra med flytande kväve? Finns och köpa på AGA.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Du kan säkert nå 6GHz på en ivy med 1 kärna och luftkylning. Under förutsättningen att du får en rumstemp på -40C. Då går det nog. Men förvänta dig en död prolle + moderkort.

Ps. Detta med förutsättningen att du tar bort intels ihs (heat spreadern).

JO, det hör ju till vanligheterna att folk kommer upp i de hastigheterna på luft/vatten med Ivy. om du har nått som helst bevis för ditt påstående så fram med det. Mitt tips är att skaffa en SB och sänka förväntningarna lite, en 2500K/2600K/2700K och 5,3-5,6 är inte omöjligt. Ivy klockar ungefär lika bra men de går lite varmare och ta bort IHSen är varken lätt eller något som är en garanti för att du skulle klocka högre på luft/vatten.

Buldozer utvecklar ju också mycket värme och kräver nästan LN2 för att komma över 6ghz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mutt:

JO, det hör ju till vanligheterna att folk kommer upp i de hastigheterna på luft/vatten med Ivy. om du har nått som helst bevis för ditt påstående så fram med det. Mitt tips är att skaffa en SB och sänka förväntningarna lite, en 2500K/2600K/2700K och 5,3-5,6 är inte omöjligt. Ivy klockar ungefär lika bra men de går lite varmare och ta bort IHSen är varken lätt eller något som är en garanti för att du skulle klocka högre på luft/vatten.

Buldozer utvecklar ju också mycket värme och kräver nästan LN2 för att komma över 6ghz...

Men snälla. Det hör inte till vanligheterna heller att köra -40, 1 kärna, 1.9V+, och utan IHS.

Försöker poängtera vad som skulle vara till största sannolikhet att kunna träffa 6an.

Sen vadå inte gör nån skillnad med IHSen, klart det gör skillnad. Enorm skillnad.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Om man byter pasta mellan cpu och IHS så har det get ca 100mhz på LN2. Om man tar bort IHSen helt måste man också ta bort ramen som man spänner fast processorn med för annars så når inte kylaren ner till coren.
http://www.hwbot.org/forum/showthread.php?t=47539

Och enl SF3D så ger det ca 50mhz på vatten utan ihs. http://www.nordichardware.se/test-lab-cpu-chipset/45794-intel...

Permalänk
Medlem

Teoretiskt, om du hade haft en vattenslinga och vattnet körandes ner i blocket med en temp på -40C så hade det gett mer än 50Mhz.

Precis som du skriver så måste man trixa för att köra utan IHS, men om TS bara ska nå 6Ghz för en sekund eller två så kan det fortfarande gå. Har aldrig sagt att han kan nå 6GHz och klara det utan problem. Det är en utmaning. Men fortfarande fullt möjligt.
Att överklocka en processor högt kräver inte LN2. Att överklocka väldigt högt kräver LN2, i flesta fall iaf.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

jag tror att jag kommer att få max 6k från skolan resten måste jag betala själv,

Va fan :D. Ger skolan er pengar för projektarbete?

Vi fick inte ett öre för vårt projektarbete som gick på 30 000:-
(Vi åkte till Tjernobyl och spelade in en resedokumentär)

Vissa har det bra.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Va de inte bulldozer som fick rekordet på 8ghz, på en eller två kärnor ?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Va de inte bulldozer som fick rekordet på 8ghz, på en eller två kärnor ?

Tænkte samma sak

Permalänk
Medlem

en gammal single core celeron och flytande kväve / kompressor borde få dig att nå 6ghz

men skämtar du? betalar skolan 6000kr för detta projektarbete? är det sådant här trams mina skattepengar går till? förstöra processorer?

http://www.pcworld.com/article/188047/extreme_overclocking_ge...

du ser ju, dom går ju en bit

Permalänk
Medlem

Vad är detta för idioti? (Syftar inte på att nå 6 GHz, utan på att skolan, dvs skattebetalarna pröjsar.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Va fan :D. Ger skolan er pengar för projektarbete?

Vi fick inte ett öre för vårt projektarbete som gick på 30 000:-
(Vi åkte till Tjernobyl och spelade in en resedokumentär)

Vissa har det bra.

hahha kollade upp skolan och man fick max 500kr varje person XD
sen skulle man använda något av skolan grejer så måste man också betala för all material(har en liten cnc för plast, kanske alu också men inte 100)