Firefox 15 täpper till 31 säkerhetshål – ger stöd för komprimerade texturer i 3D-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Internet Explorer --> Firefox --> Chrome --> Firefox

För många små saker som jag irriterade mig på i chrome. Kan jag få firefox att fungera som jag vill är det viktigare än små skillnader i prestanda.

Firefox har ju en sak i grym överlägsenhet och det är ju alla tillägg som finns. Kommer säkert mer till Chrome framöver men det tar ju sin lilla tid för folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Entusiast
Skrivet av buddaz:

Why. Tror du det blir bättre för att det är 64bit. Sedan så ligger det till på det viset att Firefox kan installeras på både 64 och 32 bit. Snacket om 64bit handlar enbart om hur mycket minne som Firefox kan hantera och i dagens läge är det tillräckligt. Det handlar inget om att Mozilla inte kan bygga en renodlad 64bit version utan Mozilla tänker först och främst på att bygga en bra browser istället för att försöka hype:a med att kolla vi stödjer 64bit.

Slappna av.

Fast det blir ju mer och mer intressant för browsern att adressera med minne i takt med att mer och mer funktionalitet ska skötas av browsern själv istället för olika plugin. Ska den klara av många sidor i flikar plus HD-film och mer avancerade spel så är vi nog snart där.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Chrome suger för att det finns ingen download addon för youtube, för att Google vill inte att man ska ladda ner filmer från youtube.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Snabbheten kan jag inte hålla med dig om. Just därför jag kör Chrome... av den anledningen att det är snabbt. Men vad vet jag om IE idag.. Har inte ens provat på många år.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast då vet du ju inte om du inte testat Tråkigt nog är x64 versionen betydligt långsammare än x86...

http://www.zdnet.com/blog/hardware/ie9-vs-chrome-10-vs-firefo...

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Fast då vet du ju inte om du inte testat Tråkigt nog är x64 versionen betydligt långsammare än x86...

http://www.zdnet.com/blog/hardware/ie9-vs-chrome-10-vs-firefo...

Det låter konstigt. Borde vara tvärtom. 64-bit ska väl vara snabbare så länge det är bra optimerat vilket det antaligen inte är då?

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Firefox har ju en sak i grym överlägsenhet och det är ju alla tillägg som finns. Kommer säkert mer till Chrome framöver men det tar ju sin lilla tid för folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en sak till: Att kunna tweaka Firefox hur man vill att det ska se ut!

Det är en stor skillnad på att kunna tweaka Firefox exakt som man vill ha det ( thank you god för det)

Och att tweaka Chrome, som inte alls går att få till det, som man vill ha det!! Det är ju helt kört.

Och hur man står ut med det, är ett stort ? för mig!

Jag vill gärna anpassa var jag vill ha alla knappar & bokmärke. Och för en tid sedan så var det mycket tjat om att Chrome var stilrenare än Firefox, men man bara skrattar när man ser det!!

Tack vare att Firefox har en anpassningsbar meny så kommer Chrome aldrig att vara stilrenare än Firefox!

Det är som en medlem skrev (och den är så på pricken över i:et) alla tjatar om opensource, det ska vara Android, det ska vara Linux. Och så kör ni med Chrome! (?)

Ja vad ska man skriva?

(Facepalm, kanske........)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det finns en sak till: Att kunna tweaka Firefox hur man vill att det ska se ut!

Det är en stor skillnad på att kunna tweaka Firefox exakt som man vill ha det ( thank you god för det)

Och att tweaka Chrome, som inte alls går att få till det, som man vill ha det!! Det är ju helt kört.

Och hur man står ut med det, är ett stort ? för mig!

Jag vill gärna anpassa var jag vill ha alla knappar & bokmärke. Och för en tid sedan så var det mycket tjat om att Chrome var stilrenare än Firefox, men man bara skrattar när man ser det!!

Tack vare att Firefox har en anpassningsbar meny så kommer Chrome aldrig att vara stilrenare än Firefox!

Det är som en medlem skrev (och den är så på pricken över i:et) alla tjatar om opensource, det ska vara Android, det ska vara Linux. Och så kör ni med Chrome! (?)

Ja vad ska man skriva?

(Facepalm, kanske........)

Du behöver inte skriva mer men kanske posta en screen på alla tweaks du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Mitt har sett ut såhär Explorer > Firefox > Chrome > Firefox > Chrome > Explorer > Chrome > Explorer > Chrome haha

Tycker explorer får oförtjänt mycket skit. Kanske ingen dröm att göra hemsidor till men i ren surfning är den sjukt stabil, snabb och snygg.

Det är i ärlighetens namn inte oförtjänt. Det är på riktigt helt värdelöst, de gånger jag startar IE för att prova webbsidor osv så blir jag lika irriterad på att den är långsam. När man scrollar så känns det som att den inte hänger med. Dessutom mycket kod osv som fungerar i alla webbläsare utom IE. Opera, fine. Firefox, check. Chrome, jadå. IE, massvis av saker fungerar inte fullt ut.

Permalänk
Medlem

" Lustigt nog upptäcktes nära hälften av dessa av användaren "Inferno" på Googles säkerhetsgrupp Chrome Security Team."

Alltså någon som är väldigt insatt i chrome med fritid över som ställt sig frågan 'Undrar om samma säkerhetshål vi hittat i chrome även finns i FF?'. Saker är så mycket enklare när man vet vad man letar efter... Någon med mycket bra koll på säkerheten i FF skulle antagligen kunna göra samma sak med chrome, kanske det som var "Inferno" snubbens mål. Ungefär som: Varför uppfinna hjulet två gånger?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

Du behöver inte skriva mer men kanske posta en screen på alla tweaks du har.

Här är några guider/tillägg som jag använt mig av får att få det som jag vill! (sen så får man ju ta dom delar som tilltalar en)

Du vet det säkert men jag skriver det ändå: Det första jag gör är att gå in i Inställningar/Verktygsfältslayout (eller högerklick/anpassa) och då tar jag bort alla knappar (bakåt/framåtknappar har jag på musen och googles sökpost tar för mycket plats, och jag har alltid googles startsida genom tillägget "New Tab HomePage" ) förutom två st, och det är bokmärken & Gruppera dina flikar.

Sen flyttar jag bokmärkfältposter direkt efter adressfältet, så jag har alla mina 15 mest använda bokmärke där (väldigt smidigt)

Tillägget/utseendet "Nasa Night Launch" åker in så fort det bara är möjligt (det går bara inte utan, helt klart det bästa "mörka" utseendet som finns på marknaden. har provat allt från "office black" till "just black" och det finns inget som slår Nasa när det kommer till "ögonvänlighet" )

Firefox TweakGuides

Firefox Tweak (Tillägg)

Tab Utilities (Tillägg 2 som man bara måste ha för att fixa så att flikarna blir som man vill)

Nu är ju inte detta tweaks som innebär att du justerar inställningar gömda långt inne i registret, eller för den delen dolda sådana.

Men, det är ju ändå fortfarande tweaks (som du redan vet, att tweaka innebär att du justerar inställningar) och att det går så smidigt att göra i Firefox, men är ett rent helvete i Chrome.

Bara en sådan sak som att anpassa verktygsfältet kommer man långt med, när det gäller att få till ett stilrent fönster.

jag kör faktiskt med 3 webbläsare. I E, Chrome & Firefox. Men räven används till typ 95%

Edit/ När jag ändå håller på att skriva om mina favorittillägg/utseende, så tar jag med dom andra med jag inte kan vara utan. Är ju alltid nån som läser som inte visste att dom fanns (för så var det för mig)

Xmarks

FastestFox

All in One Gestures (Alla som redan vet, det går inte utan)

SmoothWheel (Kraftigt beroendeframkallande)

Alla "vanliga" tillägg som Adblock plus & Universal Print etc etc. Får inte plats i listan, då alla redan vet.

Och det viktigaste sist

Stylish med det mörka Temat som Blargmode har gjort för att få ett mörkt SweclockersTema är ju bara ett måste!! !! (och då kommer man ju givetvis till frågan: Varför inte Swec har flera Olika Tema att välja mellan? Why? )

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

2 saker du måste kunna för att knåpa ihop Firefox på ditt eget sätt.

Html/CSS = allt det här ändrar UI:et. Det som krävs är att skapa en fil inuti din egen profil. Det står mer exakt i en av länkarna som Skog1s har länkat.

Sedan veta hur man hanterar about:config. Det här skriver man in i URL och sedan tryck ok på rutan, jag lovar att vara försiktig.

Själv har jag aldrig orkat ändra UI:et utan kör standard theme.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av light44:

Det låter konstigt. Borde vara tvärtom. 64-bit ska väl vara snabbare så länge det är bra optimerat vilket det antaligen inte är då?

Det finns inget som säger att 64-bitars automagiskt blir snabbare eller bättre. Det är en seglivad myt. En intressant sak är till exempel att 64-bitars kod kräver mer RAM än 32-bitars eftersom adresserna blir längre. Sen har mycket prestandagrejer med 64-bitars program inte ett piss med 64-bitar att göra egentligen utan det är instruktioner och funktioner som finns i x86-64 som gör det mer effektivt. Det är inte nödvändigtvis bundet till att programmet ska kunna adressera mer minne. Tror det var användaren Virtual Void som skrev ett långt inlägg om det en gång.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

En annan sak man inte får glömma är att 10.0.7 också har blivit släppt. Skulle vara kul att veta hur den "stabila" version 10 står sig emot den "stabila" version 15 rent säkerhetsmässigt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja, det är just därför det är tänkt för "seriösare" ändamål som man undrar över ifall det kanske inte är ett bättre val att köra som privatperson också. Ända jag vet att jag KANSKE saknar är SPDY(vet ej hur många sidor som använder detta), men med tanke på att webläsaren är ens primära portal ut i cyberspace så känns det bra om man har en väldigt säker, stabil och kompatibel webläsare så att man slipper stöta på problem. Sedan är den versionen av Firefox 10 jag kör (lawlietfox) snabbare än alla de prestandaoptimerade buildsen av firefox 15 jag testat.(testat med sunspider och google v8)

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Testa Firefox nightly mot sunspider,kraken och V8 eftersom senaste kommer inom några dagar innehålla mer stöd för Ionmonkey
http://arewefastyet.com/ som du ser i dem här graferna har Ionmonkey kommit in. Ionmonkey är nästa generation JIT JavaScript motor för Firefox.

Skillnaden mellan ESR och vanliga stable kanal är att ESR får nytt version nummer var 7:e månad samtidigt som det uppdateras med nya säkerhets fix för varje ny månad. I grund och botten är det ingen skillnad på ESR och stable. Mozilla har enbart valt att skeppa på det här viset mot företag eftersom deras undersökningar visade att företag inte var förtjust i det nya version systemet.

Lite godsaker som finns i senaste Aurora version
https://hacks.mozilla.org/2012/08/aurora-17-is-out/

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga. Ja, det är väl självklart att de nya funktionerna kommer ut till de ostabila versionerna först, just därför de är "testing" och inte "stable". Och vadå ingen skilnad i grund och botten mellan "stable" och ESR? ESR nu är vad jag förstå Firefox 10 som de skickat ut updateringar till 7 gånger, medans ny "stable" är Firefox 15.

Jag kör med hårt prestandaoptimerade builds (lawlietfox) som är kompilerade på lite andra sätt, och Lawlietbuilden av firefox 10.0.7-1 utpresterar lawliets 15-1 i sunspider. Dessa builds brukar vara en 10-20% snabbare än mozillas, och de bygger på samma kod, bara med lite patchar och kompilerade med andra flaggor. Så även om jag kör 10.0.7 så kan den vara snabbare än mozillas nightly för att binären är effektivare.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Testade senaste Firefox 18 med ionmonkey, den var ca 10% långsammare i sunspider än Lawliets 10.0.7, men 10% snabbare i googles v8 och ca 20% snabbare i Mozillas Kraken. Aja, blir väl en jävla fart den dagen då det kommer prestandaoptimerade builds med ionmonkey.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

ESR är stable versionen för företag. Istället för att byta version nummer varje månad kommer det enbart säkerhet fix.

Firefox aurora fungerar lika bra. Kommer inte byta till något annat.

Jag antar att Mozilla kommer skeppa Ionmonkey nästa år när det går mot Firefox 19

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

ESR är stable versionen för företag. Istället för att byta version nummer varje månad kommer det enbart säkerhet fix.

Firefox aurora fungerar lika bra. Kommer inte byta till något annat.

Jag antar att Mozilla kommer skeppa Ionmonkey nästa år när det går mot Firefox 19

vad hindrar en privatperson från att köra en "företagsrelease". Att det är inriktat till "seriösare" användare, borde innebära att det är bättre ur kompatibilitet, stabilitet och säkerhetssynpunkt.
Att säga att Aurora fungerar lika bra är fel, eftersom det är en version under konstant utveckling så innebär det att det kommer nya saker som kan ta in nya problem. Det är därför företag alltid brukar vänta en LÅNG stund innan de uppdaterar mjukvara, för att slippa undan alla buggar och kompatibilitetsproblem.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Ur företag synpunkt kan jag förstå att man inte vill använda utvecklings program. Nu menar jag som privat person. Är aurora lika bra. Har använt det sedan Mozilla släppte kanalen.

Så klart får du använda exakt vad du vill.

Permalänk
Medlem

Privatpersoner borde inte heller använda Aurora, då den inte är "stabil" Kör en optimerad build av firefox 15 istället, du får både mer fart och en stabil och säker läsare.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Har FF15. Fick skaffa pluginet Default Full Page Zoom för att inte se HTML5-webbsidor utzoomade 33%.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.