Köpråd: GTX 670 eller 680

Permalänk
Medlem

Köpråd: GTX 670 eller 680

Hej

Jag sitter just nu och tittar på ett nytt grafikkort till min dator. Har kollat runt på EVGA 670 SC 4GB och andra diverse grafikkort runt denna prisklass, mitt problem är dock att jag har en sådan beslut ångest när det kommer till grafikkort. Därför vänder jag mig till er här och frågar är nämnda grafikkort ovanför ett bra sådant eller ska jag satsa på ett 680, 660Ti SLI eller helt enkelt titta runt på ett kort från AMD? Har kikat lite på ett 7970 BE från XFX som även intresserar mig lite grann.

Budgeten ligger väl på 4500 - 5000 SEK kanske någon hundralapp över men inte mer än så.

Tack på förhand!

Länk till GTX 670 SC 4GB
http://cdon.se/hemelektronik/evga_geforce_gtx_670_sc_4gb_ddr5_2xdvi_hdmi_displayport_pcie-20304433

Permalänk
Medlem

finns redan hundra såna här trådar

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin98:

finns redan hundra såna här trådar

Förlåt mig Albin men jag hittade ingen information om kort jag skrev om därför vände jag mig till Sweclockers i tron om att jag kanske skulle få ett svar från någon som hade erfarenhet av kortet och därför kunde dela med sig av sina tankar och hjälpa mig. Jag inser att jag har missbedömt sidan och deras medlemmar men kan inte jag en "noob" få chansen att göra fel och lära mig eller är det helt förbjudet att vara nybörjare?

Det jag vill säga är att ditt svar inte hjälpte mig på något sätt men tack för att du bidrog till tråden.

Permalänk
Medlem

som flera säger på sweC så är 7970 bättre i vissa spel, 680 bättre i andra, men främst i bf3 är 680 bättre.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

7970 är bäst overall, Geforce är bättre i bf3 och skyrim.
7970 har dessutom mer minne, och klarar av högre upplösningar bättre (generellt sett)

Använd sökfunktionen nästa gång!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeSoxy:

Förlåt mig Albin men jag hittade ingen information om kort jag skrev om därför vände jag mig till Sweclockers i tron om att jag kanske skulle få ett svar från någon som hade erfarenhet av kortet och därför kunde dela med sig av sina tankar och hjälpa mig. Jag inser att jag har missbedömt sidan och deras medlemmar men kan inte jag en "noob" få chansen att göra fel och lära mig eller är det helt förbjudet att vara nybörjare?

Det jag vill säga är att ditt svar inte hjälpte mig på något sätt men tack för att du bidrog till tråden.

Gillar att du dömmer ut alla användare på hela sidan via en kort kommentar! Som föregående skrivare sa så beror det helt på vad för spel du ska spela.. i vissa är 680 bättre och andra är 7970.. Skulle gissa att om du har planer på att ha kvar kortet några år utan att byta så skadar nog inte 3-4 GB ram på det annars kvittar det..

Kan ha fel men det är ungefär så jag har förstått det i grafiktoppen idag.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

680 är snabbare i 1920x1080 än 7970 dock är de nästan lika snabba i 2560x1600 upplösningen. Kan bero på att 7970 har mer minne.
http://www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx...

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Gillar att du dömmer ut alla användare på hela sidan via en kort kommentar! Som föregående skrivare sa så beror det helt på vad för spel du ska spela.. i vissa är 680 bättre och andra är 7970.. Skulle gissa att om du har planer på att ha kvar kortet några år utan att byta så skadar nog inte 3-4 GB ram på det annars kvittar det..

Kan ha fel men det är ungefär så jag har förstått det i grafiktoppen idag.

Du har absolut rätt det var fel av mig att döma alla på ett sådant sätt, förlåt mig jag ångrar verkligen det misstaget djupt hade jag haft ett bättre omdöme hade den onödiga kommentar aldrig sätt dagens ljus. Tack allesammans för er hjälp, det hjälper mig verkligen att komma närmare ett beslut. Du menar alltså att om jag vill framtidsäkra mig någorlunda ska jag sikta på ett kort med högre ram än 2GB ram?

Permalänk
Medlem

680 framför 670 om du har råd med det, helt klart. Sen beror det på vad man ska spela och hur man vill att det ska fungera. AMD har väl inte den bästa historian gällande stabila drivrutiner. Något jag hoppas är löst nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeSoxy:

Du har absolut rätt det var fel av mig att döma alla på ett sådant sätt, förlåt mig jag ångrar verkligen det misstaget djupt hade jag haft ett bättre omdöme hade den onödiga kommentar aldrig sätt dagens ljus. Tack allesammans för er hjälp, det hjälper mig verkligen att komma närmare ett beslut. Du menar alltså att om jag vill framtidsäkra mig någorlunda ska jag sikta på ett kort med högre ram än 2GB ram?

om du skulle komma iväg så billigt som möjligt så hade jag skaffat ett 7970. Annars så hade jag satsat på ett 670 eller 680, om du planerar att köra på flerskärmslösning (nvidia surround eller eyefinity) så hade jag satsat på ett 7970 eller ett 670/680 med 4GB Vram. 2GB modellen av 670/680 kommer räcka långt i 1080p(ish) uplösningar.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle:

om du skulle komma iväg så billigt som möjligt så hade jag skaffat ett 7970. Annars så hade jag satsat på ett 670 eller 680, om du planerar att köra på flerskärmslösning (nvidia surround eller eyefinity) så hade jag satsat på ett 7970 eller ett 670/680 med 4GB Vram. 2GB modellen av 670/680 kommer räcka långt i 1080p(ish) uplösningar.

Mvh

Hm är det något speciellt 680 kort du kan rekommendera eller ligger de alla på samma nivå så att säga. Har hört att ASUS är riktigt bra med sin eftermarknads kylare har även kikat lite på MSIs variant i testcentret och det verkar vara utmärkt om man bortser från coil whine.

Permalänk
Medlem

Heh, köp 660ti istället. 2000 kronor mindre i kostnad och marginell prestandaskillnad.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeSoxy:

Hm är det något speciellt 680 kort du kan rekommendera eller ligger de alla på samma nivå så att säga. Har hört att ASUS är riktigt bra med sin eftermarknads kylare har även kikat lite på MSIs variant i testcentret och det verkar vara utmärkt om man bortser från coil whine.

Jag har ett Gigabyte Gtx 680 Windforce OC. Kortet är svalt och tyst, ca 26 grader i idle och typ max 60 grader i load. jag har inte märkt något coil whine. Jag har dock inte klockat mitt kort, men det sägs att modellen brukar klocka bra. kortet har iaf en ganska fin standardklock!

Jag har inte testat något annat 680. men jag skulle inte skaffa en ASUS GTX 680 DC2 TOP för att kylaren tar så stor plats (3 slots), om jag hade köpt ett ASUS så hade jag siktat in mig på en vanlig ASUS GTX 680 DC2.

men det slutade som sagt med att jag valde ett Gigabyte och jag är som sagt jättenöjd.

Mvh

Permalänk

Gtx 670 dc2 top tar 2 kortplatser, överclockat är det lika bra som ett stock 680.
Klarar alla spel i dagsläget och alltid en möjlighet att slänga in ett till

Permalänk
Medlem

Tråden kan låsas då jag anser att jag har fått den information jag behövde i att bestämma grafikkort (blev ett 680 för de som ville veta) jag bugar och bockar för alla som tog sig tid att svara i denna tråd för att hjälpa en stackars förvirrad gosse med sitt inköp.

Tack så väldigt mycket allesammans!

/Thread