Permalänk

Reparation av skadat moderkort

Hur mycket kostar det att reparera ett moderkort? byta/fixa socket pga böjda pins men även fixandet av brickad BIOS. Hur mycket betalt brukar tillverkarna ta betalt för det? Skulle vara trevligt att få höra om erfarenheter från sweclockers medlemmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverator:

Hur mycket kostar det att reparera ett moderkort? byta/fixa socket pga böjda pins men även fixandet av brickad BIOS. Hur mycket betalt brukar tillverkarna ta betalt för det? Skulle vara trevligt att få höra om erfarenheter från sweclockers medlemmar.

Det är just sånt som man inte lämnar in en moderkort för. Böjda pins? Det kastas och lagas inte. Ett brickat BIOS går att byta/flasha om då chippen för BIOS sitter löst i en sockel på nästan alla moderkort idag.

Fast böjda pins kan du med lite flyt ordna själv, gäller att ha en stiftpenna typ 2mm-5mm. Sedan nyttjar man hålet i pennan och försöker få pinsen raka igen.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Tillverkaren kan allstå inte byta ut socket mot en ny?

Permalänk
Skrivet av reverator:

Tillverkaren kan allstå inte byta ut socket mot en ny?

Med en bra bit över 1000 pins som ska anslutas till respektive bana är det ett i princip omöjligt jobb att löda om skulle jag hävda. Tror det är mycket få kort som repareras.

Permalänk
Gigabyte

GIGABYTE byter ut socklarna Finns en maskin som gör detta åt en. Vi kan byta alla komponenter på moderkorten då vi har egna reperations-avdelningar runt om i Europa.

Visa signatur

Not in use.

Permalänk

Asus tar en tusen lapp för att titta på moderkortet sist jag ringde och fråga och tror inte dom andra är mycket billigare oftast när garantin inte gäller för skador så är det nästan alltid billigare att slänga det och köpa nytt

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

GIGABYTE byter ut socklarna Finns en maskin som gör detta åt en. Vi kan byta alla komponenter på moderkorten då vi har egna reperations-avdelningar runt om i Europa.

Där ser man, är reparationer något ni brukar genomföra eller är det vanligare att bara kassera korten? Antar att ni har rätt avancerad utrustning till att kontrollera vad felet på kortet är men känns som bara mindre defekter borde vara intressanta att laga?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

GIGABYTE byter ut socklarna Finns en maskin som gör detta åt en. Vi kan byta alla komponenter på moderkorten då vi har egna reperations-avdelningar runt om i Europa.

har en fråga, hur mycket skulle du uppskatta kostnaden för en slutkund som exempelvis vill byta ut en sockel på en LGA1155 moderkort?

skulle vart bra & informativt att veta på ett ungefär hur mycket det kostar, om man mot förmodan är intresserad att laga sitt kort.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Då jag var i kina la alla usbportar av på min laptop. Sen efter ett tag gick den inte att starta heller. Jag tog mig till HPs serviceställe och de sa ngt om ngt chip och det skulle kosta 800. Det tog en timme och de hade bytat ut 2 komponenter på moderkortet samt trimmat fläkten. Min kompis hp laptop som pajja i swe fick han skicka till england.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av To33e:

har en fråga, hur mycket skulle du uppskatta kostnaden för en slutkund som exempelvis vill byta ut en sockel på en LGA1155 moderkort?

skulle vart bra & informativt att veta på ett ungefär hur mycket det kostar, om man mot förmodan är intresserad att laga sitt kort.

Man skickar ett mail till mig så kikar jag på det Vi är inte speciellt bråkiga med hur eller vem som gjort att tex. pinnarna i socklen är böjda. Ingen är glad om detta har hänt så bättre att fixa det så att alla blir glada och nöjda

Skrivet av lanbonden:

Där ser man, är reparationer något ni brukar genomföra eller är det vanligare att bara kassera korten? Antar att ni har rätt avancerad utrustning till att kontrollera vad felet på kortet är men känns som bara mindre defekter borde vara intressanta att laga?

Hejsan.

Jag skulle säga att i stort sett allt går att laga, så länge det inte är kortslutning som gjort att tex PCB banor brännts av. Yes finns avancerad utrustning för att göra tester på korten

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

GIGABYTE byter ut socklarna Finns en maskin som gör detta åt en. Vi kan byta alla komponenter på moderkorten då vi har egna reperations-avdelningar runt om i Europa.

Låter väldigt trevligt! Men iaf, så har jag ett rampage iv moderkort från Asus, spelar det någon roll vilket märke moderkortet är utav? kan ni fixa ett moderkort från Asus?

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av reverator:

Låter väldigt trevligt! Men iaf, så har jag ett rampage iv moderkort från Asus, spelar det någon roll vilket märke moderkortet är utav? kan ni fixa ett moderkort från Asus?

Hejsan.

Tyvärr gäller det endast GIGABYTE produkter.

Visa signatur

Not in use.

Permalänk

Fan, ska aldrig köpa moderkort från ASUS igen... -.-