Samsung visar nya Series 9 – bärbara datorer med 2 560 x 1 440 pixlar

Permalänk
Melding Plague

Samsung visar nya Series 9 – bärbara datorer med 2 560 x 1 440 pixlar

Högupplösta skärmpaneler står på menyn när Samsung premiärvisar nya Series 9 Ultrabook med fler bildpunkter per kvadrattum än Macbook Pro med Retina Display.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Dom kommer att bli stämda av Apple pga den upplösningen

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
SpelClockers

13,3 tum, perfekt. Förhoppningsvis så bör det dyka upp datorer med liknande skärmar från andra aktörer ganska snart.

Permalänk
Medlem

Lär kosta kring 16-17k vid släpp med tanke på vad dagens S9 serie går på Sjukt fin maskin dock

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Ååååh, då kan de ju gärna få börja leverera bildskärmar med 3k+ upplösning ganska snart tycker jag!

Permalänk
Medlem

1080p är nog för mig på den skärmytan, vill ej betala för mer. Men jag förstår att Samsung vill retas med Apple.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

holy crap. Man behöver nog anpassa om det nuvarande GUI för dessa super upplösningar, allt kommer se hemskt litet ut
....
Fast frågan är... behöves det verkligen så här hög upplösning på så små datorer? Har själv en U2711 å denna upplösning på en 27 tums skärm funkar riktigt bra tycker jag ändå. Men på en ÄNNU mindre skärm? hmmm....

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yuong:

holy crap. Man behöver nog anpassa om det nuvarande GUI för dessa super upplösningar, allt kommer se hemskt litet ut
....
Fast frågan är... behöves det verkligen så här hög upplösning på så små datorer? Har själv en U2711 å denna upplösning på en 27 tums skärm funkar riktigt bra tycker jag ändå. Men på en ÄNNU mindre skärm? hmmm....

Det är lite för att dem kan och för att man ska slippa kantutjämning. Sen är det väl egentligen ett rätt så naturligt steg, dem har ju planerat 3840x2160 till 21.5 och 24".

Hoppas att dem inte gör den i plast som sina mobiler bara. Kolfiber eller Aluminium, det är trots allt en premiumdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Dom kommer att bli stämda av Apple pga den upplösningen

Kolla in detta

http://blog.pekpongpaet.com/2010/02/04/on-innovation-part-2-h...

Och

http://www.guardian.co.uk/artanddesign/artblog/2008/jan/16/ap...

Permalänk

lol och när Apple släppte Macbook Pro Retina så va folks kommentar "för hög upplösning. Vad ska du med så hög upplösning till på så liten skärm? Allt kommer bara bli jättelitet." Och nu "ÄNTLIGEN!!!"

Fanboys och haters på alla sidor. I love it

Permalänk
Medlem

"upplösningsoberoende Windows 8", va? Metro och desktop är ju olika stor beroende på vald upplösning. Upplösningsoberoende borde ju enligt mig vara att det ser likadant ut, fast detaljrikare ju högre upplösningen är.

Kan ju ha fått allting om bakfoten, men Windows 8 ser ju precis ut som Windows 7 när det kommer till upplösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hoppas bara apple inte har patent på den upplösningen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt bra att det inte tar konkurrenterna alltför lång tid att få ut konkurrerande produkter till de högupplösta Macarna. Nu har ju Apple iofs ingen 13-tummare i handeln med "retina" än, men man måste ju också ha i åtanke att detta är en "tidig prototyp" utan lanseringsdatum, som artikeln säger.

Permalänk
Medlem

imponerande att Andreas är uppe klockan kvart i tre och lägger upp nyheter!
Dedicerad till arbetet!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Dom kommer att bli stämda av Apple pga den upplösningen

De borde nästan bli de!!... Jag fattar inte varför datortillverkare väntar passivt på äpple ska göra något... som höja upplösningen på sina datorer innan de själva ska börja arbeta med att göra något år sin upplösning. Man behöver knappast vara ett geni för att lista ut att kunderna gärna vill ha lite mer högupplöst... (till sina Full HD filmer till exempel, eller bara allmänt). Men de väntar på snällt på Apple så de får vara först.... Passivitet!

(Sen anser jag inte Apple uppfunnit ikoner eller chatfuntioner och liknande på telefoner bara för någon idiot accepterade detta patent i USA, men är något annat)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Kommer att skaffa en när den väl kommer.... har en series 9 nu och skärmen är under all kritik :S

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

De borde nästan bli de!!... Jag fattar inte varför datortillverkare väntar passivt på äpple ska göra något... som höja upplösningen på sina datorer innan de själva ska börja arbeta med att göra något år sin upplösning. Man behöver knappast vara ett geni för att lista ut att kunderna gärna vill ha lite mer högupplöst... (till sina Full HD filmer till exempel, eller bara allmänt). Men de väntar på snällt på Apple så de får vara först.... Passivitet!

(Sen anser jag inte Apple uppfunnit ikoner eller chatfuntioner och liknande på telefoner bara för någon idiot accepterade detta patent i USA, men är något annat)

Du vet väl om att det inte är apple som tillverkar displayen? Vem som får tillgång till de nya displayarna först beror på hur datortillverkarna har avtalat med tillverkarna av skärmar. Apple har i alla fall tidigare haft avtal om ensamrätt för produkter med vissa nya tekniker i en viss tid efter lansering.

Permalänk
Medlem

Inge intresserad av Ultrabooks och Macbooks, men när får gaming notebooks den eller ännu en högre upplösning?? Är det för tungdrivet för mobila GPUer, är inte konsumenterna intresserade eller blir det för dyrt???
Sitta o spela i 2560x1440/1600, 2880x1800 eller högre upplösning, grymt det blir! Visst, kanske inte så intressant på Alienwares 11"-are men tänk er notebooks på 15"-18".

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Eronki:

Inge intresserad av Ultrabooks och Macbooks, men när får gaming notebooks den eller ännu en högre upplösning?? Är det för tungdrivet för mobila GPUer, är inte konsumenterna intresserade eller blir det för dyrt???
Sitta o spela i 2560x1440/1600, 2880x1800 eller högre upplösning, grymt det blir! Visst, kanske inte så intressant på Alienwares 11"-are men tänk er notebooks på 15"-18".

Jag sulle väl säga att det skulle bli otroligt tungdriet!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Hjälpsam

Skall man spela riskerar nog den höga upplösningen bli tungdriven.
Men det är ju inte alla som spelar och det är bra att alternativ finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

De här bilderna borde ligga klistrade i Apple Mac forum.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag sulle väl säga att det skulle bli otroligt tungdriet!

Jag tycker att man borde kunna välja det, finns dom som köper notebooks med Radeon HD 7970M i CrossFire eller GeForce GTX 680M i SLI och så har datorn en 1920x1080-skärm. Det är ingen dålig upplösning men den börjar bli gammal och vi konsumenter vill se högre upplösningar, eller vill majoriteten av oss bara se det till skärmar för stationära och på ultrabooks men inte bärbara speldatorer?
2st 7970M eller 680M borde väl ändå kunna driva spel i den upplösningen(?), man behöver ju inte spela på absolut högsta inställningar. Vore kul om Alienware och/eller Clevo började med detta som tillval.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Du vet väl om att det inte är apple som tillverkar displayen? Vem som får tillgång till de nya displayarna först beror på hur datortillverkarna har avtalat med tillverkarna av skärmar. Apple har i alla fall tidigare haft avtal om ensamrätt för produkter med vissa nya tekniker i en viss tid efter lansering.

Men utan ett operativ som klarar av upplösningen så är ju det värdelöst. Mountain Lion är det första och hittills enda operativsystemet som kan skala om bilden så att det bli användbart. PC-tillverkare har säkerligen tillgång till högupplösta skärmar redan nu, men en sån skärm skulle i princip göra datorn oanvändbar.

Permalänk
Medlem

Whaowwi:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ratatosk:

De här bilderna borde ligga klistrade i Apple Mac forum.

Så sjukt likt att det är skrämande ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Du vet väl om att det inte är apple som tillverkar displayen? Vem som får tillgång till de nya displayarna först beror på hur datortillverkarna har avtalat med tillverkarna av skärmar. Apple har i alla fall tidigare haft avtal om ensamrätt för produkter med vissa nya tekniker i en viss tid efter lansering.

Jag är mycket väl medveten om att Apple inte tillverkar skärmen... men jag tror nog att tekniken att tillverka mer högupplöst än 1366x768 funnits att tillgå om någon datortillverkare varit intresserad. Tror inte du? Hade någon av tillverkarna frågat efter en stor mängd 1920x1080 paneler till en 15" eller 13" innan skulle de nog utan problem kunnat fått såna. För de är Full HD jag tror kunderna är mest intresserade av... blir ytterligare upplösning är de nog bara en bonus i dagsläget.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag sulle väl säga att det skulle bli otroligt tungdriet!

Fast jag hat spelat borderland i full upplösnig på retina

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hahaha tänk er va roligt om apple försöker stämma dem för att de kör hög res, och hade de kört samma res som apple oj oj oj då hade det blivit andra bullar!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

hahaha tänk er va roligt om apple försöker stämma dem för att de kör hög res, och hade de kört samma res som apple oj oj oj då hade det blivit andra bullar!

Nej dom stämmer för att man får samma känsla när man tittar på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Och de upplösningarna finns fortfarande inte så gott om till desktops.. (<24")

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly