Intel Ivy Bridge med två kärnor i butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Nja, [...]Sen ska man få in ett bra grafikkort i burken också och då försvinner passiviteten lite grann..

Precis det jag menar med "Dock är syftet rätt så klart vad den då går att använda till". Att spela spel i höga upplösningar, kantutjämningar, m.m är nog inte Intel HD's starkaste sida om vi pratar moderna FPS spel med allt ögongodis påslaget. Ska man börja köra med någon fläkt någonstans så försvinner tanken bakom passiv burk.

Har själv beställt en H3.S. Just nu ligger moderkortet samt en rejäl nätdel från en diskmaskin på TV bänken och jag är beroende utav ett tangentbord :(.
Kör dock en 2120T så den bör klara det fint.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

35 W TDP.
Undra om man kan köra den passivt kyld?

Kör min G530 passivt med en Noctua NH-U12P och den kommer upp i 49 grader i IntelBurnTest.

Permalänk
Medlem

Som en enklare spelburk för entusiasten rekommenderas i3 2100 varmt. Däremot är framtiden flertrådad och då är inte 2 kärnig intressant, utan där vinner AMD med priset. Men som sagt, tänker man här och nu så är detta bra processorer som klarar spelen galant på medel - hög grafik.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Videoapan:

Nja, tittar man på Swecs tester BF3-test så flaskar den ungefär 20% med ett HD7970, så de kan nog driva de flesta spelen på marknaden. Ok, kanske inte ska köra BF3 på stoooor bana multiplayer, men jag blev klart impad där. Sen ska man få in ett bra grafikkort i burken också och då försvinner passiviteten lite grann..

Folk underskattar i3an som gamingprocessor, allt utom det mest processortunga funkar och den flaskar som sagt ett HD7970 med 20%, så den skulle nog kunna klara HD7850 eller kommande GTX660 (TI kan nog vara lite för kraftigt).

Detta får mig att undra vilken nytta min i7 2600K gör för extra nytta egentligen förutom att höja BNP (ok, photoshop etc flyter rätt mjukt )

EDIT: Nu syftade jag förstås på 65W TDP, ej 35..

Tycker denna artikel hos Techreport illustrerar ganska väl vad en stark CPU gör för spelandet.

Genomsnittlig FPS påverkas inte allt för mycket av en CPU i de flesta spel om man kör med hög upplösning och mycket/max effekter då flaskhalsen oftast då är GPUn. Men lägsta FPS påverkas tydligen en hel del av CPU och en väldigt låg lägsta nivå kan ha en större negativ inverkan på hur man upplever något än den genomsnittliga nivån.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tycker denna artikel hos Techreport illustrerar ganska väl vad en stark CPU gör för spelandet.

Genomsnittlig FPS påverkas inte allt för mycket av en CPU i de flesta spel om man kör med hög upplösning och mycket/max effekter då flaskhalsen oftast då är GPUn. Men lägsta FPS påverkas tydligen en hel del av CPU och en väldigt låg lägsta nivå kan ha en större negativ inverkan på hur man upplever något än den genomsnittliga nivån.

Bra test men jag blev lite överraskad av att BF3 var så "lättdrivet", det brukar ju tas upp som ett av de tyngre spelen för CPU. Men som vanligt så är detta troligen en testsekvens från singleplayer och då utan betungande multiplayerdata att hantera. Nu var ju inte i3an med här men de sämre AMD-propparna borde ju vara lite sämre än den och då borde den klara det bra. Nån som sett något vettigt test med i3?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

i3 3225 ligger på drygt 1300 kronor, och folk säger att bulldozer är ett dåligt köp.

FX-8120 ligger på lika mycket.

För en htpc så är bulldozer ett dåligt köp, ja. Hög strömförbrukning, ingen integrerad grafikkrets. Det är i strömsnåla och tysta htpc's som i3:or kommer in.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Ser ut som man kan köpa processor, moderkort och minne för ca 2500 kr nu, blir kalas till kontoret!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

För en htpc så är bulldozer ett dåligt köp, ja. Hög strömförbrukning, ingen integrerad grafikkrets. Det är i strömsnåla och tysta htpc's som i3:or kommer in.

Det handlar aldrig om HTPC's när det gnälls om bulldozer, så du har helt rätt men det var inte vad jag syftade på Att använda en FX-series-prolle i en HTPC är ännu mer korkat som att trycka in en 3770K (vilket är mycket dumt )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det handlar aldrig om HTPC's när det gnälls om bulldozer, så du har helt rätt men det var inte vad jag syftade på Att använda en FX-series-prolle i en HTPC är ännu mer korkat som att trycka in en 3770K (vilket är mycket dumt )

Varför är det dumt med en 3770K om man har råd? De fungerar bra i trånga utrymmen då de utvecklar lite värme och de har mycket god prestanda/W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Varför är det dumt med en 3770K om man har råd? De fungerar bra i trånga utrymmen då de utvecklar lite värme och de har mycket god prestanda/W.

I en HTPC? För det är vad som diskuterades.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

I en HTPC? För det är vad som diskuterades.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, har man råd och vill ha mycket prestanda så är 3770K ett bra val.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Ja, har man råd och vill ha mycket prestanda så är 3770K ett bra val.

Om du säger det så