Permalänk

Gtx 480 sli 100Grader

Hejsan, köpte nyligen ett till Gtx 480 och då blev det en utan refferens kylare. (Accelero Xtreme PLUS II som sitter på) Kör det "nya" kortet som andra kort och ligger inte mera en 43 grader i idle..men så fort jag sätter på något tungt går det upp i 90-100 grader efter ca 10 min. (Jag vet att korten är varma) Nu har jag endå öppet chassi och blåser flera fläktar rakt på just det "nya" kortet. Mitt gammla kort går även varmt men ligger inte så högt. Max 80-85 grader. Men idlear lite högre. Sen vet jag att refferens kylare är bättre om man kör sli (Men hittade ingen vettig människa som ville sälja.)

Har bytt kyl pasta (Tror det är Arctic silver 5) Hur mycket pasta? Försökt flera gånger (dock bara klick methoden)
Byt plats på båda korten
Satt ditt fläktar
Använder också msi afterburner och har fläktarna på MAX... Då går den endå upp i 100grader

Några tips hade varit bra! Tack!

INGEN?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Swedishg33k95:

Hejsan, köpte nyligen ett till Gtx 480 och då blev det en utan refferens kylare. (Accelero Xtreme PLUS II som sitter på) Kör det "nya" kortet som andra kort och ligger inte mera en 43 grader i idle..men så fort jag sätter på något tungt går det upp i 90-100 grader efter ca 10 min. (Jag vet att korten är varma) Nu har jag endå öppet chassi och blåser flera fläktar rakt på just det "nya" kortet. Mitt gammla kort går även varmt men ligger inte så högt. Max 80-85 grader. Men idlear lite högre. Sen vet jag att refferens kylare är bättre om man kör sli (Men hittade ingen vettig människa som ville sälja.)

Har bytt kyl pasta (Tror det är Arctic silver 5) Hur mycket pasta? Försökt flera gånger (dock bara klick methoden)
Byt plats på båda korten
Satt ditt fläktar
Använder också msi afterburner och har fläktarna på MAX... Då går den endå upp i 100grader

Några tips hade varit bra! Tack!

INGEN?

Hej Swedishg33k95.

480 var iof ett väldigt varmt kort, men om fläktarna går på 100% har jag svårt att se att det ska toppa 100 grader. GPUn är ju ganska stor på dessa modeller och kräver en lite större klick kylpasta. Men om du ger dig på ett byte antar jag att du förstår det såklart. Kör ett kort i taget och informera om temperaturer i idle och belastning för bägge korten. Rumstemperatur skadar inte, men är inte ett måste.

Permalänk

Hade själv ett 480 förut och det blev löjligt varmt (för er som inte vet blir det 95 grader i bf3 med stockkylaren, pretty much oavsett luftcirkulation i lådan), så 100 grader är inte helt sinnessjukt galet även om det är väldigt varmt. Dock ska korten klara temps upp till 110-120 (enligt nvidia) så jag skulle inte vara rädd. Kör på och spela, eller köp en ny kylare till dem (dock kostar de mycket, 500kr styck :/)

Permalänk
Skrivet av StabTheDrama:

Hej Swedishg33k95.

480 var iof ett väldigt varmt kort, men om fläktarna går på 100% har jag svårt att se att det ska toppa 100 grader. GPUn är ju ganska stor på dessa modeller och kräver en lite större klick kylpasta. Men om du ger dig på ett byte antar jag att du förstår det såklart. Kör ett kort i taget och informera om temperaturer i idle och belastning för bägge korten. Rumstemperatur skadar inte, men är inte ett måste.

Skrivet av m1n1h0p:

Hade själv ett 480 förut och det blev löjligt varmt (för er som inte vet blir det 95 grader i bf3 med stockkylaren, pretty much oavsett luftcirkulation i lådan), så 100 grader är inte helt sinnessjukt galet även om det är väldigt varmt. Dock ska korten klara temps upp till 110-120 (enligt nvidia) så jag skulle inte vara rädd. Kör på och spela, eller köp en ny kylare till dem (dock kostar de mycket, 500kr styck :/)

Har nu testat "det nya" kortet för sig själv och det gammla kort för sig. Då det nya kortet gick ennu varmare en förut (100% på fläktarna)...dvs ca 80 grader i idle och över 100 grader i load (Vågar inte gå högre.). Det gammla med refferens kylaren gick upp i 55 grader i idle och vanliga 78-80 grader i load...(Orginal fläktkurva) Borde gå ne i 65 grader med fläkten på max...

Detta var säktert för jag kopplade en skärm till det nya grafikortet (vilket jag inte hade innan) Kör annars två skärmar. Då refferenskortet gick upp med egen fläktkurva ca 70 grader...(Vilket är bra om man har två skärma inkopplade) Så det är inte fel på mitt gammla kort....UTAN DET JAG KÖPTE..

Men, det lustiga är att själva gpu:n på det nya kortet ser annolunda ut ifrån andra kort jag ser. (Har inte kollat referenskortet) Dem är ideniska så långt jag kan se, båda är gigabyte...men gpu:n har en minder silvrig yta och på sidorna (runt) är det små löd punkter...Inte som du nämde "stor yta."
Ser inte alls ut som en fermi gpu ska göra. (Märkte inte detta innan) Sökte runt lite...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Har nu testat "det nya" kortet för sig själv och det gammla kort för sig. Då det nya kortet gick ennu varmare en förut...dvs ca 80 grader i idle och över 100 grader i load (Vågar inte gå högre.). Det gammla med refferens kylaren gick upp i 55 grader i idle och vanliga 80-82 grader i load...

Men, det lustiga är att själva gpu:n på det nya kortet ser annolunda ut ifrån andra kort jag ser. (Har inte kollat referenskortet) Dem är ideniska så långt jag kan se, båda är gigabyte...men gpu:n har en minder silvrig yta och på sidorna (runt) är det små löd punkter...
Ser inte alls ut som en fermi gpu ska göra. (Märkte inte detta innan) Sökte runt lite...

Det här är väldigt konstigt. Hur ligger det till med luftflödet i din låda? Dammig? Annars låter det som att du ska ta kontakt med butiken där du köpte ditt nya kort.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

Det här är väldigt konstigt. Hur ligger det till med luftflödet i din låda? Dammig? Annars låter det som att du ska ta kontakt med butiken där du köpte ditt nya kort.

Köpte detta begangat...(OBS) läs det jag skrev igen...la till lite...
Nej..har tre fläktar i fronten och tre st (något slöare) fläktar utåt...Damfilter i fronten...som jag tvättat flera gånger....(även satt en fläkt, för tillfället under ifrån....)

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Hejsan, köpte nyligen ett till Gtx 480 och då blev det en utan refferens kylare. (Accelero Xtreme PLUS II som sitter på) Kör det "nya" kortet som andra kort och ligger inte mera en 43 grader i idle..men så fort jag sätter på något tungt går det upp i 90-100 grader efter ca 10 min. (Jag vet att korten är varma) Nu har jag endå öppet chassi och blåser flera fläktar rakt på just det "nya" kortet. Mitt gammla kort går även varmt men ligger inte så högt. Max 80-85 grader. Men idlear lite högre. Sen vet jag att refferens kylare är bättre om man kör sli (Men hittade ingen vettig människa som ville sälja.)

Har bytt kyl pasta (Tror det är Arctic silver 5) Hur mycket pasta? Försökt flera gånger (dock bara klick methoden)
Byt plats på båda korten
Satt ditt fläktar
Använder också msi afterburner och har fläktarna på MAX... Då går den endå upp i 100grader

Några tips hade varit bra! Tack!

INGEN?

Ja fy fan vad jag hade problem med mitt gtx480... blev så varmt att det gick sönder och fick lämna in det... kör msi afterburner och maxa fläktarna?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Ja fy fan vad jag hade problem med mitt gtx480... blev så varmt att det gick sönder och fick lämna in det... kör msi afterburner och maxa fläktarna?

Som jag skrev....kör redan msi afterburner och maxar...(läs gärna det jag skrev nyss)

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!