Permalänk
Medlem

Nytt chassi

Jag har tänkt att köpa ett nytt chassi och har funderat på att köpa ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=599984

Jag undrar hur ni tycker att de är, har sökt lite på internet och bara hört bra saker om de. De jag söker i chassit är stort utrymme och bra luftkylnings möjligheter.
ni får gärna komma med förslag på andra.

Permalänk
Inaktiv

Haf X är helt onödigt om du inte planerar att köra 2+ Grafik kort, vad ska du ha i riggen?

Permalänk
Medlem

jag ska ha de jag har i ett fractal design r2 chassi nu, men jag har lite värme problem och i samband med de så funderar jag på att köpa ett större chassi för at få i mera fläktar och säkra framtiden lite ifall jag vill uppgradera till 2 grafikkort igen och inte behöva klämma in dem. jag har ett 1000w nät agg så de tar ganska stor plats.

jag vill gärna att de ska vara någorlunda tyst men ändå kyla bra.

Permalänk
Medlem

Jag köpte för en månad sedan ett c70 från corsair. Är galet nöjd.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Corsair 650D är väldigt väl omtalat, kostar lite mer än HAF X har jag för mig.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av sweetie:

Jag har tänkt att köpa ett nytt chassi och har funderat på att köpa ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=599984

Jag undrar hur ni tycker att de är, har sökt lite på internet och bara hört bra saker om de. De jag söker i chassit är stort utrymme och bra luftkylnings möjligheter.
ni får gärna komma med förslag på andra.

Har den själv (se sign för spec), och den var riktigt lätt att dra kablar i, och kyler väldigt bra. Den är relativt tyst (med tanke på hur många fläktar det är i den) om man ser till att inte köra fläktarna på max.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

den verkade också bra men hade inte lika mycket fläktar som haf x:en

Corsair C70 verkar vara ett altenativ också men man ser inte riktigt hur fläktarna ska sitta 2st i chassiet och 3 runt om chassit?

Som jag kan se så ingår de 5 fläktar i Haf x chassiet?

Permalänk

Frectel Disagin Arc är ett mycket prisvärt chassi

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweetie:

den verkade också bra men hade inte lika mycket fläktar som haf x:en

Corsair C70 verkar vara ett altenativ också men man ser inte riktigt hur fläktarna ska sitta 2st i chassiet och 3 runt om chassit?

Som jag kan se så ingår de 5 fläktar i Haf x chassiet?

4 stycken verkar det vara enligt inet. Kompletts info ser konstig ut.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweetie:

den verkade också bra men hade inte lika mycket fläktar som haf x:en

Corsair C70 verkar vara ett altenativ också men man ser inte riktigt hur fläktarna ska sitta 2st i chassiet och 3 runt om chassit?

Som jag kan se så ingår de 5 fläktar i Haf x chassiet?

Hur menar du? Jag har två fläktar fram, två i bottnen, en på hårddiskburen, två i taket och en bak. Om man så önskar så finns det möjlighet att sätta dit två fläktar på fönstret också.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

jag menar att de ingår 5 fläktar när man köper chassit

Permalänk
Medlem

men du som har Haf x är du nöjd med de och så?

Permalänk
Medlem

Du lär inte få överhettning här http://www.nzxt.com/new/products/crafted_series/switch_810
Å andra sidan är det en bra ide att köpa fläktkontroller

Permalänk
Medlem

haf x är lite stort om du inte ska ha flera grafikkort, jag rekomenderar något lite mindre t.ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657719

Visa signatur

Fractal Design Define S || ASUS PRIME Z390-A || Intel Core i7-9700K || ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB || Corsair Hydro H100i RGB Platinum || Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag har ett HAF X och när det gäller kylningen då är jag jättenöjd. Den är stor som många har redan skrivit, men om du planerar 2 Gpu så är det rätt val. Nackdelen är kanske de stor 200mm fläktarna som hörs, men inget överdrivet högt ljud, <30dB.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master HAF X AMD Ryzen 5 3600XT 3.8GHz Corsair H50 PnP Asus ROG Strix B450-F Gaming MSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8GB OC Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 2x8GB WD Blue 3D NAND SSD 2.5" SATA III 500GB Samsung Spinpoint F3 1TB Corsair TX650W 80+ Win 10 64bit MSI MAG272QP Logitech Z-5500 Logitech G502 Hero Roccat Horde AIMO SteelSeries Qck+ SteelSeries Siberia V3

Permalänk

Här kommer ett tips CM storm trooper. Som jag är nöjd med

Men du välj ett som du blir nöjd med. Det var bara ett tips.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweetie:

jag ska ha de jag har i ett fractal design r2 chassi nu, men jag har lite värme problem och i samband med de så funderar jag på att köpa ett större chassi för at få i mera fläktar och säkra framtiden lite ifall jag vill uppgradera till 2 grafikkort igen och inte behöva klämma in dem. jag har ett 1000w nät agg så de tar ganska stor plats.

jag vill gärna att de ska vara någorlunda tyst men ändå kyla bra.

1000W agg?
Du behöver ej mer än 750 för sli, kanske under 550 med
Det står också att bara 4 fläktar följer med

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

1000W agg?
Du behöver ej mer än 750 för sli, kanske under 550 med
Det står också att bara 4 fläktar följer med

Mjo, men nu är det liksom 1000watt han har. Han skulle inte direkt tjäna på att sälja det, eftersom här på sweclockers hade såna som du givit honom 66% av nypris. Vad jag kan se på marknaden för nätaggregat som ligger på 750watt så kostar dem ungefär 800-1000kr och låt säga att hans 1000 watts har kostat honom 2 lök en gång i tiden, det skulle betyda du hade givit honom ett bud på 700kr eller ännu värre, 500kr för det nätaggregatet, vilket säger ju sig självt att han hade gått minus med 300-500 spänn.

Så, ja, det är overkill med 1000watt, men från den ekonomiska sidan, så gör det ju inget med lite mer "power", aggregatet behöver ju i alla fall inte jobba på max...

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Mjo, men nu är det liksom 1000watt han har. Han skulle inte direkt tjäna på att sälja det, eftersom här på sweclockers hade såna som du givit honom 66% av nypris. Vad jag kan se på marknaden för nätaggregat som ligger på 750watt så kostar dem ungefär 800-1000kr och låt säga att hans 1000 watts har kostat honom 2 lök en gång i tiden, det skulle betyda du hade givit honom ett bud på 700kr eller ännu värre, 500kr för det nätaggregatet, vilket säger ju sig självt att han hade gått minus med 300-500 spänn.

Så, ja, det är overkill med 1000watt, men från den ekonomiska sidan, så gör det ju inget med lite mer "power", aggregatet behöver ju i alla fall inte jobba på max...

Jag såg nu att han redan hade 1000 wattaren, då är det ju en helt annan femma

Permalänk
Skrivet av sweetie:

den verkade också bra men hade inte lika mycket fläktar som haf x:en

Corsair C70 verkar vara ett altenativ också men man ser inte riktigt hur fläktarna ska sitta 2st i chassiet och 3 runt om chassit?

Som jag kan se så ingår de 5 fläktar i Haf x chassiet?

4 ingår, men det finns plats för 6 +PSU (1st 230mm,2st 200mm och en 140mm ingår), om man använder de största modellerna som får plats och inte moddar.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Tyvärr så orkade jag inte läsa alla inlägg, så ber om ursäkt om jag säger något som någon annan redan har.
Men till att börja med så ju fler fläktar du har desto mer kommer det låta, ofta är chassifläktar som ingår inte speciellt tysta... Ju mer "hål" för kyllning ju mer ljud kan komma ut.
Jag har sj ett FD R3.0 vilket inte kan vara speciellt stor skillnad men jag har inga temp problem. Testa med eftermarknads kylare på prollen? Alt skaffa fler / bättre fäktar till chassiet? Kör sj med 4 fläktar (over kill!) och har resistorer på dem så de kör i lägre rpm.
Har du ingen monster rigg så är det bara att se till att dra kablarna hyfsat och att fixa bättre kylare (billigare än chassit!).
Glöm inte hur otympligt det chassit är! Om du ska flytta det, lana, städa, ställa på ett nytt ställe, etz. Jag tycker nästan min R3:a är för stor. Glöm inte att du ska ha det några år!

Permalänk
Medlem

Var du för komponenter och vilka temperaturer?

Känns ganska viktigt då det kan vara något annat än ett chassi (även om det kanske hjälper)