Samsung visar nya Series 9 – bärbara datorer med 2 560 x 1 440 pixlar

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Nötter finns i alla åldrar, men väldigt många som är född på 90- och 00-talet har noll förstånd. Kanske är det 70- och 80-tals föräldrarnas fel som inte kan uppfostra sina barn, eller så kanske Tjernobylkatastrofen gjorde mer skada än man kan tro? Men jag får anta att du tillhör den normala minoriteten av dagens ungdomar som kan hålla förståndet i behåll

Min päron föddes 75

Nej men kan hålla med dig om att dagens ungdomar(låter rätt fel för mig att säga det) Har en lite snäsig och snorkig ton... Vet själv när jag för omväxlings skull får för mig att spela, detta hände mig i morse:

Gick in och tänkte spela lite! Mötte en snubbe, ett år äldre än mig(antar jag). Svensk var han med! Frågade om jag kunde fixa ett vapen till han. tänkte men visst! klart jag kan det, alltid kul när man träffar andra svenskar! Ger vapnet och samma stund han plockar upp det skjuter han mig för att sedan spawn campa. och skriker ut vilken "noob" man var bl.a.

Killen hade 93 vid namnet så jag antog att han var året äldre än mig... Det brukar dock vara värre med yngre personer!

Ibland undrar man var den goda gemenskapen tog vägen? När jag började spela Dibalo II och Warcraft III för väldigt länge sedan, så var alla så mycket trevligare! Man kunde sitta och diskutera olika builds eller vilka runes man skulle ha. Eller vilka partyn/karaktärer man skulle köra i RPGs för att klara sig bättre!

Lite av dom anledningarna jag nästan aldrig spelar längre. Counter Strike är också en av dom spelen jag förlorat.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

2560x1440 låter helt ok, MEN grafikkort som orkar driva dem ? Jag sitter med en 2560x1600 och mina 2st 560TI i SLI orkar knappt driva skärmen. GTX680M eller 7970M säger några. Problemet är att -M kort inte på långa vägar har samma prestandarad som vanliga.
Dessutom skall de sitta i ultrabook`s ? Vad händer med priset, batteritiden och storleken när man slänger in 79790Moch 680M ? Att högupplösta skärmar finnes i Macbook Pro är en annan sak. Macbook Pro ägs av hipsters som inte begriper något om datorer. Om ett spel laggar och körs i 1920x1080 så begriper inte den lilla hipstern det. Men power användare typ SweC medlemmar kommer att märka det.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Jao jo men poängen var att det argumentet jag mena inte hålelr längre Sen att den upplösningen imo är totalt onödig i en så liten dator är ju en annan femma.

Haha sorry menade faktiskt osx Nej men allt beror ju på vilket OS man är van vid. Skulle säkert gilla OSX om jag använde det en längre tid och lärde mig men jag har alltid kört Windows och är nöjd så för mig finns inget på den andra sidan som lockar.

Btw vet någon vem som gör displayerna för macarna? Vore ju lustigt om det just var samsung haha.

Att någon konkurrent kommer lansera en likvärdig burk eller t.o.m. bättre är väl aldrig något som diskuterats. Det säger ju sig självt! Men än kan du inte köpa någon bärbar 'pc' med liknande skärm, och inte i den närmsta framtiden heller. Och det kommer bara bli kul när det kommer, alla framsteg är positivt. En gång fanns det säkert ingen anledning att ta steget från 640*480 till 1024*768. Men idag är vi glada för det.

Ah, det blev din poäng lite vettigare.

Jag tror att det är bl.a. LG som levererar skärmarna för tillfället
http://iphone.appleinsider.com/articles/12/06/19/lg_supplying...

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Fast 16:10 är imo rätt opratiskt. Spec om man ska klona mot tv eller annan skärm samt när mans er på film. Visst oslagbart när man bara anvädner det i låt säga en bärbar dator men jag kopplar jämt upp min mot tv, skärmar och ser en jäkla massa på film. Sen krävs det ju mer kräm för att driva en 16:10 jämfört med en 16:9. Dock bara min åsikt och erfarenhet.

Tycker att 16:9 är opraktiskt eftersom man ser mindre i webläsare, fotografier har ofta 2x3 proportioner och ska man redigera film kan man ha både tidslinjen och filmen i bra storlek. Dock bara min åsikt och erfarenhet.

Men ska man spela eller titta på film så har jag helt klart 16:9. själv spelar jag på 21:8

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jo absolut tycker jag att man ska trycka på upplösningen, men jag känner själv att jag är nöjd med upplösningen 1920x1080 + en otroligt massa godis än 2560x1440 med annat på lägre. Smak sak, men men

Fast det är inte direkt så krävande ;D

Sant. Men man får väl hålla sig till sådana spel.

Skrivet av Luxor ABC80:

2560x1440 låter helt ok, MEN grafikkort som orkar driva dem ? Jag sitter med en 2560x1600 och mina 2st 560TI i SLI orkar knappt driva skärmen. GTX680M eller 7970M säger några. Problemet är att -M kort inte på långa vägar har samma prestandarad som vanliga.
Dessutom skall de sitta i ultrabook`s ? Vad händer med priset, batteritiden och storleken när man slänger in 79790Moch 680M ? Att högupplösta skärmar finnes i Macbook Pro är en annan sak. Macbook Pro ägs av hipsters som inte begriper något om datorer. Om ett spel laggar och körs i 1920x1080 så begriper inte den lilla hipstern det. Men power användare typ SweC medlemmar kommer att märka det.

De Flesta spelar inte på sin dator. Och framför allt inte så många Apple hipsters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Fast 16:10 är imo rätt opratiskt. Spec om man ska klona mot tv eller annan skärm samt när mans er på film. Visst oslagbart när man bara anvädner det i låt säga en bärbar dator men jag kopplar jämt upp min mot tv, skärmar och ser en jäkla massa på film. Sen krävs det ju mer kräm för att driva en 16:10 jämfört med en 16:9. Dock bara min åsikt och erfarenhet.

Varför klona och inte bara köra TVn som en extra bildskäm med rätt upplösning? Problemet löst och du kan använda din laptop parallellt med tv/film.
Själv flyttar jag laptopen mellan kanske 4 olika skärmar/tv varje dag och jag har inga problem med det. Windows kommer ihåg mina skärminställningar och anpassar skrivbordet på den externa kanalen efter nativ upplösning där.

Och jag har aldrig förstått problemet med att se på film på 16:10. Din skärm bli inte mindre för du kör 16:10 istället för 16:9, tvärtom. Och är det de svarta kanterna upp- och nedtill som är jobbiga, så visst, de blir mer påtagliga på en 16:10 skärm pga större höjd på skärmytan.

Men om vi bortser från detta och håller oss till det jag tog upp - att arbeta med datorn...så förefaller 16:9 befängt. : )

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tomhas:

...Btw vet någon vem som gör displayerna för macarna? Vore ju lustigt om det just var samsung haha.

Går att få ut modell på skärmen under "System Preferences..." -> "Displays" -> "Color" -> "Color LCD" -> "Open Profile"
Där finns en kod för "Model"

Här är några koder jag Google fick fram om man gör en enkel sökning:
9C67 = LG
9C68 = Samsung
9C6D = Chi Mei Optoelectronics
9C66 = AU Optronics
9CB7 = Samsung (matt hi-res)

Kollade på min MBP, har kod "9CB7" så den är tillverkad av Samsung och har väldigt bra kvalité måste jag säga

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hoppas Samsung tillverkar datorn med en matt skärm. Mjuk bild utan reflektioner is the shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Tycker att 16:9 är opraktiskt eftersom man ser mindre i webläsare, fotografier har ofta 2x3 proportioner och ska man redigera film kan man ha både tidslinjen och filmen i bra storlek. Dock bara min åsikt och erfarenhet.

Men ska man spela eller titta på film så har jag helt klart 16:9. själv spelar jag på 21:8

Precis, beror ju på vart prioriterningarna sitter. Jag gör inget av det du gör och några extra rader vid surfning klarar jag mig utan och tar "extra" prestandan istället

Skrivet av acana79:

Varför klona och inte bara köra TVn som en extra bildskäm med rätt upplösning? Problemet löst och du kan använda din laptop parallellt med tv/film.
Själv flyttar jag laptopen mellan kanske 4 olika skärmar/tv varje dag och jag har inga problem med det. Windows kommer ihåg mina skärminställningar och anpassar skrivbordet på den externa kanalen efter nativ upplösning där.

Och jag har aldrig förstått problemet med att se på film på 16:10. Din skärm bli inte mindre för du kör 16:10 istället för 16:9, tvärtom. Och är det de svarta kanterna upp- och nedtill som är jobbiga, så visst, de blir mer påtagliga på en 16:10 skärm pga större höjd på skärmytan.

Men om vi bortser från detta och håller oss till det jag tog upp - att arbeta med datorn...så förefaller 16:9 befängt. : )

Jo det är ju personligt. Lite nyfiken på vilka Windows datorer det finns med 16:10? Även skillnaden i hur mycket mer 16:10 kräver i prestanda hde varit kul att veta.

Skrivet av virtual void:

Går att få ut modell på skärmen under "System Preferences..." -> "Displays" -> "Color" -> "Color LCD" -> "Open Profile"
Där finns en kod för "Model"

Här är några koder jag Google fick fram om man gör en enkel sökning:
9C67 = LG
9C68 = Samsung
9C6D = Chi Mei Optoelectronics
9C66 = AU Optronics
9CB7 = Samsung (matt hi-res)

Kollade på min MBP, har kod "9CB7" så den är tillverkad av Samsung och har väldigt bra kvalité måste jag säga

Haha känns ju extra konstigt att att APPLE får vara först när det i själva verket är Samsung fast de lanserar sin egna modell flera månader senare... haha rolig värld vi lever i

Skrivet av Vatten:

Hoppas Samsung tillverkar datorn med en matt skärm. Mjuk bild utan reflektioner is the shit.

Eller hur! Köpte en Chronos 7 med matt och det är så fruktansvärt underbart! Även mobiler med matt skärm eftersökes! Ser inte ett skit på min lumia så fort det skiner lite sol :/

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Hoppas Samsung tillverkar datorn med en matt skärm. Mjuk bild utan reflektioner is the shit.

Eftersom SS9 redan har matt skärm ser jag inte varför man skulle ändra på detta bara för att man ökar upplösningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag bara menar att Apple stämmer företag för konstiga saker.

Apple har patent på dom "konstiga" sakerna, så ja..

Som jag alltid säger:
Dont hate the player, hate the game.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Apple har patent på dom "konstiga" sakerna, så ja..

Som jag alltid säger:
Dont hate the player, hate the game.

Sant, att stämma för hyperlänkar och slide to unlock är löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Sant, att stämma för hyperlänkar och slide to unlock är löjligt.

http://www.freepatentsonline.com/5946647.html

Menar du den? För det är "lite mer" än bara en hyperlänk.

Och Slide-to-unlock visade det sig senare att det svenska företaget hade, så Apple vart ju av med den patenten?

varför grina?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Skulle önskat att, i definitionen av en ultrabook, så skulle det även stå att den måste minst ha 3 st USB3-uttag. Återigen, ingen bryr sig om tunnhet när det gäller mm hit och dit utan man tänker snarare på vikt + volym. Eller jaa, nästan arean då detta ju är det viktiga när det handlar om mobilitet. 2 USBportar pga design är bara blää.

Skaffa mer USBportar alltså. Ta gärna även fram en modell utan mousepad om det hjälper storleken+vikten då en trådlös mus ändå används av majoriteten.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av shabik:

Skulle önskat att, i definitionen av en ultrabook, så skulle det även stå att den måste minst ha 3 st USB3-uttag. Återigen, ingen bryr sig om tunnhet när det gäller mm hit och dit utan man tänker snarare på vikt + volym. Eller jaa, nästan arean då detta ju är det viktiga när det handlar om mobilitet. 2 USBportar pga design är bara blää.

Skaffa mer USBportar alltså. Ta gärna även fram en modell utan mousepad om det hjälper storleken+vikten då en trådlös mus ändå används av majoriteten.

Ärru galen? Hur ska man kunna soffsurfa utan platta?

Permalänk
Skrivet av Rawet:

http://www.freepatentsonline.com/5946647.html

Menar du den? För det är "lite mer" än bara en hyperlänk.

Och Slide-to-unlock visade det sig senare att det svenska företaget hade, så Apple vart ju av med den patenten?

varför grina?

Läser man "abstract" så verkar det handla om att skicka information och beroende på vad informationen innehåller få en retur. En hyperlänk med post/get som arbetar mot java eller en server som kör .NET eller PHP verkar motsvara patentet? Känns ganska självklart?

Permalänk
Medlem

Seriöst, inga nyheter om den? Behöver en omgående, kommer slänga in win 7 på den oavsett -.-

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.